Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Przeciwdziałanie przemocy domowej
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Niebieska Procedura dla Lecznictwa Odwykowego
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
Znaczenie podręcznika
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Bezpieczna Polska Bezpieczna Polska
Informator dla osób doznających przemocy w Gminie Łużna. Łużna 2012 r.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
Opracowanie: Agata Potkaj
PROCEDURA NIEBIESKIEJ KARTY ZADANIA POLICJI DZIAŁANIA PREWENCYJNE
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
Problemy wychowawcze szkoły
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
Program Szkolenia dotyczący Ochrony Nieletnich SESJA 1 © NYCI 2007 Edycja 1.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
Patrycjusz Nowakowski Praktyka pracy z osobami stosującymi przemoc w rodzinie z perspektyw członka Zespołu Interdyscyplinarnego i grupy roboczej.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Wybrane aspekty prawnej ochrony dzieci.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
10 lat ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie – osiągnięcia i wyzwania na przyszłość Renata Durda Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie.
10 lat działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy Policji Jachranka, 14 grudnia 2015 r.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Jachranka, 14 – 15 grudnia 2015 r. OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTRORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA”
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
Programy wspierania rodziny
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

Mariola D. Wo ł oszyn

takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse) seksualne są w zasadzie w przypadku, gdy dotyczą środowiska rodzinnego/domowego zbiorami zachowań nierozdzielnych. Istnieje jeszcze:  przemoc rówieśnicza  przemoc i wykorzystywanie seksualne ze strony osób obcych  bycie świadkiem przemocy Kompetencje policjanta - obszar wiedzy Podstawowe wymiary krzywdzenia dzieci

 osobie dopuszczającej się przemocy (sprawca)  mikrosystemie (rodzina, miejsce życia dziecka, bliscy, relacje)  eksosystemie (sąsiedztwo, lokalna społeczność)  makrosystemie (społeczeństwo jako ogół) Kompetencje policjanta - obszar wiedzy, postawa Czynniki warunkujące przemoc wobec dzieci znajdujemy w:

 Społeczne postawy wobec dzieci i ich wychowywania - nadal nierzadkie jest przekonanie, że stanowią one „własność rodziców”  Społeczna akceptacja postępowania i wychowania dzieci według uznania opiekunów, z zakazem jakiejkolwiek zewnętrznej kontroli  Postawie takiej sprzyja brak wiedzy na temat samego zjawiska i interwencyjnych możliwości poszczególnych instytucji oraz niska, wychowawcza świadomość ogółu społeczeństwa  Społeczne przekonania oraz wspomniany brak wiedzy mają wpływ na istnienie ogromnej rzeszy tzw. „niemych świadków” Kompetencje policjanta - obszar wiedzy, postawa Makrosystem

 Ma miejsce za „zamkniętymi drzwiami”  Jest systematyczna i rozciągnięta w czasie z uwagi na „dostępność” dziecka oraz łączące je ze sprawcą relacje  Bezpośredni świadkowie milczą (uwarunkowania systemowe), inni przez długi czas jej nie zauważają  Zacieranie śladów, dowodów przestępczych działań przez sprawcę lub osoby od niego zależne  Dziecko jako świadek – pokrzywdzony  Brak świadków spoza kręgu rodziny – jednego z głównych źródeł dowodowych Dziecko nie otrzymuje w odpowiednim czasie, należnej mu, pomocy Rodzinny/domowy aspekt przemocy wobec dziecka

 W większości przypadków Policja jest pierwszą instytucją z zewnątrz otrzymującą sygnał o przemocy wobec dziecka  Właściwe przyjęcie informacji oraz jej poszerzenie w pierwszym kontakcie gwarantuje jakość i skuteczność dalszego działania  Konieczność uwzględnienia perspektywy, „właściwości” i stanu emocjonalnego zgłaszającego – ofiara, świadek, osoba posiadająca informacje/przypuszczenia  Posiadanie przez policjantów możliwie pełnej informacji o zdarzeniu pozwala na odpowiedni dobór sił, środków i taktyki postępowania na miejscu zdarzenia Kompetencje policjanta - obszar wiedzy, umiejętności, postawa Podstawowy warunek działania: informacja

PIERWSZY KONTAKT  Naczelnym obowiązkiem Policji jest zapewnienie dziecku szeroko rozumianego bezpieczeństwa  Policjant przyjmujący zgłoszenie oraz ten podejmujący interwencję ma obowiązek znać właściwości i dynamikę sytuacji przemocowej wobec dziecka (szczególnie w rodzinie)  Od jego zachowania zależeć może czy w rodzinie nastąpią konstruktywne zmiany i czy uda się powstrzymać/ukarać sprawcę  Policjanci, szczególnie ze służb interwencyjnych, mają z reguły bardzo niewiele czasu na rozpoznanie sytuacji, działają często w sytuacji nasyconej silnymi emocjami  Działanie Policji nie kończy się na deeskalacji tej konkretnej, interwencyjnej sytuacji Kompetencje policjanta - obszar wiedzy, postawa Podstawowy warunek działania: informacja

 Informacja o …  Interwencja, pierwszy kontakt  Dane – aktywność w uzyskaniu jak największej wiedzy  Ocena – analiza i uzupełnienie  Wnioski i zalecenia do dalszego działania  Działanie  Ocena skuteczności Profilaktyka SYSTEM PROFILAKTYKI

 Standaryzowanie procedur i praktyk policyjnych (przykładem jest program „MOC- TAK, PRZEMOC – NIE”, KGP, maj 2014)  Szkolenie policjantów, realizowane też w ramach doskonalenia zawodowego  Programy zapobiegania przemocy wobec dzieci zawierające informacje o działaniach Policji  Policyjna polityka wspierania informacji przekazywanych przez osoby „obce” dziecku – minimalizowanie skali tzw. „niemych świadków przemocy”  Uwzględnianie danych z policyjnych statystyk i z zaobserwowanych „trendów” w działaniach profilaktycznych  Budowanie relacji i zaufania do Policji w środowisku (ekso- i makrosystemie) Profilaktyka to też informacja

Dziękuje za uwagę !