program profilaktyki uzależnień

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAŻYWASZ - PRZEGRYWASZ
Advertisements

SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Jaki jest wpływ palenia papierosów na zdrowie człowieka ?
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM.ZIEMI KOCIEWSKIEJ
Uzależnienia a rozwój dziecka
Nie pal przy mnie proszę
„Tytoń, narkotyki, dopalacze - jak się przed tym bronić”
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SUWAŁKACH
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
OGÓLNOPOLSKA KAMPANIA SPOŁECZNA Z OKAZJI ŚWIATOWEGO DNIA BEZ TYTONIU
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Zagrożenia młodego człowieka!!!.
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży Gimnazjum nr 2 w Rumi wobec środków uzależniających przeprowadzonej w październiku 2007 Szkoła Promująca.
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży wobec środków uzależniających przeprowadzonej w marcu 2006 roku wśród społeczności naszej szkoły   Liczba.
Pomorskie Centrum Psychoedukacji, Diagnozy i Terapii w Gdańsku
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Podsumowanie realizacji programu edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie proszę” w powiecie jarosławskim w roku szkolnym 2010/2011.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Biblioterapia a profilaktyka uzależnień
Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
Sprawozdanie z realizacji Szkolnego Programu Profilaktyki w Szkole Podstawowej nr 2 w Szczawie za rok 2014.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. OSKARA LANGEGO ul. RATAJA 30, ZAWIERCIE
Tydzień działań profilaktycznych
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Nie pal przy mnie, proszę
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Witam! Mam nadzieję, że spodoba wam się moja prezentacja.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
III ZESPÓŁ EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY „C” Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Szczytnie Opracowały: Hanna Ojcewicz, Alina Witkowska.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
„ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”
Punkt Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych i Współuzależnionych ul. H. Jordana Myślenice (budynek „Sokół”) tel: 012/
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
 Uczniowie klas IV-VI Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Zawadce realizowali projekt edukacyjny pn „Dopalacze – droga donikąd”. Celem projektu.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Nikotyna jest używana przez ludzi od blisko kilkuset lat, zapraszam do obejrzenia mojej prezentacji.
Programy profilaktyczne realizowane w Zespole Szkół w Sarzynie w roku szkolnym 2016/2017 w ramach współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym.
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
Szkoła Promująca Zdrowie
Przeciwdziałanie narkomanii
Opracowała: Katarzyna Płatek
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
PALENIE PAPIEROSÓW SZKODZI Autor: Kacper Witkowski
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Szczęśliwy człowiek nie pali!
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

program profilaktyki uzależnień Nie palę, nie piję, nie biorę - jestem odpowiedzialny za własne zdrowie program profilaktyki uzależnień

Uzasadnienie podjęcia realizacji programu: Coraz młodsze dzieci sięgają po papierosy, alkohol i narkotyki. Wiek inicjacji środkami uzależniającymi w zastraszającym tempie obniża się a jednocześnie rośnie lęk dorosłych w obliczu zagrożenia ich dzieci uzależnieniami. Do tej pory uczniowie gimnazjum nie uczestniczyli w żadnym z projektów dotyczących uzależnień. Profilaktyka uzależnień powinna być organizowana na kilku płaszczyznach: Czynne uczestnictwo młodzieży w programach edukacyjno – informacyjnych i interwencyjnych Rozwijanie u młodzieży umiejętności interpersonalnych m.in. umiejętności podejmowania odpowiedzialnych decyzji tzn. zdolność do wybierania pozytywnych, wolnych od uzależnień stylów życia System edukacji rodziców mający na celu naukę reagowania na problem, udzielania pomocy i wsparcia Zmiany postaw osób dorosłych w odniesieniu do młodzieży mającej kontakt z substancjami uzależniającymi (nie w kategoriach „jesteś zły”, ale „wiemy, że masz problem i chcemy ci pomóc”)

Zakres podejmowanych działań: Program przeznaczony był dla uczniów w wieku 13 – 17 lat (klasy: I, II i III Gimnazjum Specjalnego). Uczniowie objęci programem profilaktyki uzależnień z racji posiadanych orzeczeń o upośledzeniu umysłowym w stopniu lekkim realizują program nauczania dostosowany do ich indywidualnych możliwości i potrzeb. Uczniowie ci z racji upośledzenia umysłowego mają często ograniczoną umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego, stąd nie zawsze potrafią przewidzieć konsekwencje podejmowanych działań i decyzji, dlatego tak ważne było ukazanie im zagrożeń związanych z uzależnieniem. Program profilaktyki uzależnień opracowany został w ten sposób, aby każdy uczeń mógł posiąść wiedzę i umiejętności praktycznego radzenia sobie z presją otoczenia (umiejętność skutecznego odmawiania przyjęcia substancji uzależniającej). Do programu zaangażowani zostali również rodzice (spotkania, pogadanki i dyskusja). Program zakończył konkurs plastyczny z nagrodami dla uczniów oraz udziałem rodziców i zaproszonych gości pod hasłem „Moda na życie wolne od nałogów”

Cele operacyjne programu: Uczeń: zna pojęcia: uzależnienie, substancja uzależniająca potrafi wskazać rodzaje i fazy uzależnień wie jakie choroby mogą być skutkiem palenia tytoniu zna niebezpieczeństwa związane z biernym paleniem umie wymienić argumenty, które mogłyby skłonić palacza do zerwania z nałogiem zna akcje profilaktyczne skłaniające do rzucenia palenia wie jakie są skutki spożywania alkoholu zna cele akcji społecznych skierowanych przeciw pijanym kierowcom wie w jaki sposób alkohol niszczy życie rodzinne potrafi wymienić narkotyki i ich negatywne oddziaływanie na organizm młodego człowieka potrafi przezwyciężyć presję otoczenia i odmówić innym osobom częstującym go środkiem uzależniającym wie jak ważne są jego decyzje, które podejmuje teraz (odmowa przyjęcia substancji uzależniającej) dla jego zdrowia w przyszłości potrafi przewidzieć skutki swojego postępowania umie wskazać miejsca i osoby we własnym regionie zamieszkania udzielające pomocy uzależnionym umie wykonać plakat będący antyreklamą środków uzależniających wykorzystując różne techniki plastyczne

Forma realizacji programu: Program realizowany był w formie zajęć o charakterze psychologiczno – pedagogicznym wspierającym rozwój ucznia w ramach 10 godzin dodatkowych zajęć dla uczniów i 2 spotkań dla rodziców.

Tematyka zajęć: 1. Problematyka uzależnień (podstawowe pojęcia, wstępne informacje, rodzaje uzależnień)

2.Papieros – krok ku śmierci (skład papierosów, choroby związane bezpośrednio i pośrednio z paleniem papierosów, idea akcji „Rzuć palenie razem z nami”)

3. Mam prawo do dorastania w środowisku wolnym od dymu tytoniowego – praca plastyczna 4. Alkohol – nieprzyjaciel człowieka i cichy zabójca (negatywne skutki spożywania alkoholu)

5. Alkohol w rodzinie (rodzina z problemem alkoholowym, role przyjmowane przez dzieci w rodzinie, dorosłe dzieci alkoholików – wpływ alkoholizmu na ich życie, akcje społeczne skierowane przeciw pijanym kierowcom, miejsca i formy pomocy uzależnionym)

6. Świat byłby lepszy bez narkotyków (narkotyk- substancja silnie uzależniająca, rodzaje narkotyków, negatywne działanie, obalenie mitów, wyszukiwanie argumentów przeciw braniu narkotyków) 7. Narkotyki – gdzie szukać pomocy (wsparcie rodziny, ośrodki terapeutyczne) 8. Narkotyk zabija – plakat (antyreklama narkotyków)

9. Asertywność – sztuka odmawiania (pojęcie, kształtowanie umiejętności odmawiania) 10. „Moda na życie wolne od nałogów” – konkurs plastyczny

Spotkania z rodzicami: (poruszane problemy i zagadnienia) Informacja dotycząca realizowanego programu. Pogadanka na temat „Moje dziecko nie pali dzieckiem, nie pije i nie bierze narkotyków – mam czas by rozmawiać ze swoim dzieckiem” (symptomy przyjmowania substancji uzależniającej, gdzie szukać pomocy w razie pojawiających się problemów) 2. Podsumowanie projektu (pogadanka z elementami dyskusji), rozstrzygnięcie konkursu, wystawa prac plastycznych

Rezultaty realizacji programu: Uczniowie po zakończeniu programu posiedli wiedzę na temat zagrożeń związanych z uzależnieniem, ich negatywnych i długotrwałych skutków. Poznali skalę zjawiska narastającego wraz z rozwojem cywilizacji. Potrafią radzić sobie z presją otoczenia, nauczyli się sztuki odmawiania i poznali sposoby oraz drogi pomocy innym osobom sięgającym po środki uzależniające. Rodzice potrafią rozpoznać czy dziecko sięga po środki uzależniające, szczerze rozmawiać ze swoimi dziećmi i pomagać im w zaistniałych sytuacjach problemowych.

Program opracował zespół w składzie: Katarzyna Wiśniowska Katarzyna Kowal Lucyna Kontek