Jak działa mapowanie społecznościowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to jest Pulpit eTwinning?
Advertisements

„StrategiA rozwoju sportu i wolontariatu sportowego dla Mrągowa”
Hit reklamowy … WebQuest dla klasy pierwszej gimnazjum
Opracowanie zasad tworzenia programów ochrony przed hałasem mieszkańców terenów przygranicznych związanych z funkcjonowaniem dużych przejść granicznych.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jak pisać pracę dyplomową?
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Co słychać Panie Darwinie?
Projekt i implementacja aplikacji wspomagającej testowanie
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
Twoje narzędzie do pracy grupowej
ARKUSZ KALKULACYJNY JUŻ PROŚCIEJ SIĘ NIE DA Wersja OFFICE 2010
W nowej odsłonie.
Kolorowanie czarno-białych zdjęć w przestrzeni barw CMYK
Tworzenie nowych kont lokalnych i domenowych, oraz zarządzanie nimi
Instrukcja USOS Rejestracja na zajęcia obieralne wersja by Marek Opacki.
Instrukcja USOSweb Wersja: Opracował: Sebastian Sieńko Moduł sprawdzianów.
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
Studium Przypadku (case study)
Jak obrabiać zdjęcia na komputerze w programie Picasa
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
H.E.R. System Elektroniczny system do obsługi sesji []
System raportowania, ewaluacji oraz badania satysfakcji Klienta.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Defragmentacja dysku Jednym z kluczowych czynników wydajności operacji wejścia/wyjścia jest poziom fragmentacji plików. Fragmentacja oznacza zapisywanie.
Co warto wiedzieć o sprawdzianie w szkole podstawowej ? – informacje dla ucznia.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Rational Unified Process Implementacja Aleksandra Reiman, gr. I-52.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Konsultacje z zasadami w Gorzowie Wielkopolskim I seminarium, r.
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Visual Basic w Excelu - podstawy
Tworzenie ankiet online
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Prezentacja Mariola Toporek KrDzTo1011. Ćwiczenie 1  W tym ćwiczeniu opisałam cały swój życiorys, który zrobiłam w notatniku. Następnie przez TCM.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Edytory tekstowe stron WWW
Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage Informatyka.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
GENERATOR WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE. Generator wniosków o dofinansowanie umożliwia przygotowywanie i edycję wniosków o dofinansowanie. Jest to pierwszy.
Gdańsk w nowej perspektywie Porozmawiajmy o Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Raport z debat (kwiecień-czerwiec 2015)
Microsoft® Office Word
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 1 kwietnia 2015 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
RYSUNEK TECHNICZNY.
PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
WOLONTARIAT PRACOWNICZY SZANSA DLA NGO I BIZNESU.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Northwind Traders Kim jesteśmy Podtytuł broszury lub dewiza firmy
Spotkanie Jaworzno liderem e-mobilności rozpoczęliśmy o godz
Źródła wiedzy biologicznej.
programów ochrony powietrza planów działań krótkoterminowych
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Wady i zalety pracy w chmurze
Klasy, pola, obiekty, metody. Modyfikatory dostępu, hermetyzacja
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE NA 2016 ROK
Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage
Co chcieliśmy osiągnąć?
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Zapis prezentacji:

Jak działa mapowanie społecznościowe Mapuj aby zmieniać Jak działa mapowanie społecznościowe

Co to jest mapowanie społecznościowe? Mapowanie społecznościowe jest sposobem na odkrywanie czy definiowanie problemów społecznych i ekologicznych oraz sposobem poszukiwania rozwiązań. Metoda została wypracowana ponad piętnaście lat temu w Wielkiej Brytanii jako narzędzie angażowania społeczności do rozwiązywania problemów lokalnych oraz jako platforma dialogu.

Co to jest mapowanie społecznościowe? Podczas badań terenowych, zaangażowane osoby zbierają informacje o wybranym problemie występującym w przestrzeni i nanoszą je na mapę używając do tego celu przygotowanego klucza – lub jak mówimy w języku kartografów – legendy.

Po co korzystamy z mapowania społecznościowego? Korzystając z mapy mamy unikalną możliwość analizowania informacji przestrzennej. W ten sposób udaje się lepiej zrozumieć istniejący problem i dobrać dogodne rozwiązania. Społeczność zaangażowana w tworzenie mapy ma możliwość dotarcia do wszystkich grup społecznych także tych wykluczonych.

Zalety map tworzonych przez społeczność Pierwszą i najważniejszą zaletą map tworzonych przez społeczność jest możliwość uzyskania wyczerpującej informacji o danym problemie. Drugą zaletą map tworzonych przez społeczność jest możliwość zbadania dużego terenu dzięki zaangażowaniu wielu osób.

Jak przygotować się do tworzenia mapy Przygotuj podkład kartograficzny – zbierz wszystkie potrzebne mapy i plany Przygotuj kopie map i planów, na których będą zaznaczane wszystkie obserwacje Przygotuj legendę – czyli zestaw znaków, którymi będziemy się posługiwać podczas badania Ustal dobry czas badania Przygotuj się do wyjścia w teren – zabierz sztywne podkładki pod mapę, przybory do rysowania i notatnik Wykonaj badanie próbne i omów jego wyniki

Jak przygotować się do tworzenia mapy Po wykonaniu próbnego badania omów rezultaty i dokonaj poprawek Wykonaj badanie w terenie uważnie zaznaczając wszystkie obserwacje Zbierz wszystkie mapy oraz notatki i wykonaj mapę zbiorczą Zinterpretuj i omów uzyskane wyniki Dyskutuj o problemie Napisz raport z wykonanego badania

Przygotuj podkład kartograficzny W języku badań terenowych podkład kartograficzny to nic innego jak mapa na której będziemy zaznaczać wszystkie dokonane obserwacje. Na początku należy zebrać wszystkie dostępne mapy obejmujące cały teren i zobaczyć która z nich pod względem szczegółowości będzie najbardziej odpowiednia (np. czy w danej skali są widoczne wszystkie ulice, które chcemy zbadać?).

Typy map, z których możemy skorzystać Jeżeli badamy miasta najlepszym rozwiązaniem będzie plan miasta. Najwygodniej jest skorzystać z dużej, składanej wersji planu. Atlasy miast nie są dobrym rozwiązaniem, ponieważ trudno jest zaznaczyć obserwacje blisko granicy arkusza. Drugi typ map to mapy topograficzne, do szczegółowych obserwacji, przydadzą się te wykonane w skali 1:10000. Przy większych projektach warto pomyśleć o wykorzystaniu narzędzi elektronicznych takich jak mapy Google.

Przygotuj legendę Legenda w języku kartografów to nic innego jak zestaw symboli (sygnatur) użytych na mapie. To także sposób myślenia o badanym zjawisku. Przygotowując badanie w terenie pomyśl jakie zjawiska chcesz zbadać, czy można je podzielić na przykład według wielkości? Ważne żeby legenda była wyczerpujaca.

Co to jest sygnatura Sygnatura to nic innego jak symbol jakiegoś obiektu bądź zjawiska zaznaczany na mapie. Oprócz informacji, że coś znajduje się w danym miejscu, może pokazywać też intensywność zjawiska.

Sygnatury punktowe Sygnatury punktowe pokazują, że w danym miejscu znajduje się obiekt którego nie możemy przedstawić w skali mapy. Na przykład kropką możemy oznaczyć przystanek autobusowy. Jeżeli w danym miejscu znajduje się kilka obiektów możemy użyć cyfry (np. 3 - kosze do segregowania odpadów). Używając różnych kolorów możemy zaznaczyć dodatkowe fakty takie jak intensywność zjawiska (ten sam kolor o różnym natężeniu).

Sygnatury liniowe Sygnatury liniowe służą do pokazania przebiegu jakiegoś obiektu geograficznego – na przykład drogi. Podobnie jak w przypadku sygnatur punktowych możemy użyć grubości linii lub koloru do przedstawienia intensywności danego zjawiska. Na przykład: mało uczęszczana droga rowerowa to wąska niebieska linia, a bardzo uczęszczana to szeroka niebieska linia.

Sygnatury powierzchniowe Sygnatury powierzchniowe mają za zadanie pokazać zasięg jakiegoś zjawiska. Oprócz granicy, obszar możemy zacieniować bądź pokolorować przedstawiając dodatkowy fakt (np. w zależności od intensywności koloru możemy pokazać jak bardzo zatłoczony jest oznaczony parking dla rowerów).

Ponumerowane fakty Istnieje jeszcze jeden sposób prowadzenia obserwacji w przestrzeni. Na mapie oznaczamy jedynie numer obserwowanego faktu, natomiast w dzienniku obserwacji – czyli po prostu w notesie – zapisujemy numer i opisujemy co zaobserwowaliśmy. Taka metoda jest szybsza na początku, jednak wymaga więcej pracy podczas tworzenia mapy końcowej.

Przetestuj legendę Zanim wyjdziemy w teren musimy sprawdzić legendę. Po pierwsze zastanówmy się czy legenda dobrze odzwierciedla rzeczywistość. Czy wszystkie elementy zostały uwzględnione? Po drugie zastanówmy się czy podziały są rozłączne: na przykład jeżeli jedną sygnaturą oznaczę parking rowerowy mały do średniego, a drugą średni do dużego to jaka sygnatura tak naprawdę zaznaczę średni parking dla rowerów?

Przygotuj się do badań terenowych Aby wygodnie było pracować w terenie potrzebujemy ksero mapy (mapę roboczą), przybory do pisania, notatnik oraz sztywną podkładkę żeby wygodnie było notować i rysować.

Przygotuj podkład do mapy Mapę roboczą może stanowić ksero mapy lub planu miasta, której użyjemy jako podkładu do mapy zbiorczej. Ważne, żeby każdy z obserwatorów miał kilka kopii mapy swojego terenu badawczego.

A może bez mapy? Niektóre badania terenowe mogą się obyć bez mapy. Na przykład w Warszawie przechodnie identyfikowali pustostany robiąc zdjęcie oraz podając w formularzu internetowym ich adres. Jeżeli mamy dobre narzędzie pozwalające określić „gdzie” znajduje się dany obiekt możemy się obejść bez mapy.

Wybierz właściwy moment badania Żeby dobrze wybrać moment badania, powinniśmy poznać badane zjawisko. Złym przykładem jest termin prowadzenia badań ruchu – natężenie ruchu bada się zimą i to być może jest dobry czas na badanie ruchu samochodów ale jednocześnie bada się ruch rowerowy, co jak się domyślamy da mocno zaniżone wyniki!

Stwórz zespół Siłą mapowania społecznościowego jest możliwość odkrycia wielu faktów i zbadania problemu przy niewielkim wysiłku. To właśnie siła zespołu. Każdy z obserwatorów powinien mieć przydzielony teren badania oraz rozumieć jak oznaczać poszczególne zjawiska.

Jak działa zespół rozproszony? Możemy też prowadzić taki projekt mapowania społecznościowego w którym nie stworzymy formalnego zespołu a poszczególni obserwatorzy będą zgłaszać – na przykład za pomocą formularza w Internecie – zaobserwowane fakty. Istnieje jednak ryzyko, że pozyskamy jedynie te informacje które są najłatwiej dostępne.

Zrób wstępne badania terenowe Zanim ruszymy w teren robić badania warto z zespołem przetestować skonstruowaną legendę i sprawdzić, że wszyscy rozumiemy tak samo sposób badania i oznaczania zjawisk.

Omów wszystkie wątpliwości Wynikiem takiej sesji wstępnej powinno być wyjaśnienie wszystkich wątpliwości. Obserwatorzy muszą mieć pewność co do tego jak mają obserwować i jak mają zaznaczać zaobserwowane fakty.

Wykonaj badania terenowe Kiedy wszystkie elementy a więc mapa robocza, legenda oraz przybory dla obserwatorów są gotowe pora iść w teren.

Przygotuj mapę końcową Po zakończeniu badan w terenie osoba odpowiedzialna za przygotowanie mapowania społecznościowego zbiera wszystkie dane od obserwatorów, omawiając z nimi wszystkie wątpliwości. Najlepiej, jeżeli obserwacje są od razu nanoszone na mapę zbiorczą.

Zorganizuj sesję podsumowującą Podczas sesji podsumowującej prezentujemy mapę będącą sumą poszczególnych prac obserwatorów. Ważne żeby była ona na tyle czytelna, by każdy uczestnik takiego spotkania mógł ją czytać. Podczas sesji podsumowującej mapowanie społecznościowe koniecznie porozmawiaj o uzyskanych wynikach obserwacji. Co było spodziewane, a co było zaskakujące?

Zinterpretuj uzyskane wyniki Mapowanie społecznościowe służy często do diagnozy problemu występującego w przestrzeni. Czy dzięki temu, że przedstawiliśmy dane na mapie dowiedzieliśmy się czegoś nowego? Zastanówmy się co o naturze problemu mówi rozmieszczenie analizowanych zjawisk na mapie?

Przedstaw wyniki Uzyskaną mapę problemu oraz wyniki naszych rozważań warto przedstawić jak najszerszej publiczności. W ten sposób możemy uzyskać cenne komentarze do naszej pracy a tym samym poszerzyć naszą wiedze o analizowanym problemie.

Czy warto napisać raport z badania? Dobrą praktyką jest zwięzłe opisanie wyników badań oraz przedstawienie uzyskanej mapy w formie zwięzłego raportu. Po pierwsze posłuży on do rozpoczęcia dyskusji o analizowanym problemie. Po drugie pozwoli innym społecznościom lokalnym skorzystać z naszych doświadczeń.

Dyskutuj o problemie Dyskusja dotycząca problemu pozwala wypracować dobre rozwiązania. Mapa będąca wynikiem mapowania społecznościowego stanowi podstawę merytoryczną do takiej dyskusji, a dzięki zaangażowaniu społeczności mamy gwarancje, że będzie to dyskusja aktywna.

Odkrywanie wiedzy Sama prezentacja wyników obserwacji w firmie mapy pozwala już na zbudowanie wiedzy o naturze badanego problemu. Prezentacja mapy, oraz dyskusja nad wynikami badań pozwolą na lepsze zrozumienie problemu i przyjęcie skutecznych rozwiązań.

Mapy elektroniczne Istnieje wiele portali internetowych publikujących mapy elektroniczne. Dzięki temu do projektu mapowania społecznościowego możemy zaangażować więcej osób, a dzięki użyciu oprogramowania automatyzującego prace możemy od razu wyświetlić dodane fakty.

Mapy Google Najpopularniejsza platformą map elektronicznych, oferującą możliwość edycji map przez wiele osób są Mapy Google (http://maps.gogle.com). Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że nie wymaga od nas instalowania żadnego dodatkowego oprogramowania. Wymagane jest jednak zalogowanie się na konto gogle.

Od mapowania do zrozumienia problemu Przygotowując projekt mapowania społecznościowego musimy pamiętać, że mapa nie jest celem samym w sobie. To dopiero początek drogi. Dzięki mapie możemy dogłębnie przeanalizować badany problem i zrozumieć zależności i przyczyny geograficzne. Ważne jest aby w mapowaniu społecznościowym uczestniczyła jak najszersza grupa osób, w ten sposób poznamy różne sposoby widzenia analizowanego problemu.

Jak mapy problemów zmieniły świat Pierwszym przykładem w jaki mapy zmieniły świat dzięki analizie geograficznej problemu jest epidemia cholery w Londynie w 1854 roku. John Snow – lekarz, oznaczał na mapie przypadki cholery i odkrył, że to skażona woda, a nie jak wtedy myślano, powietrze jest ośrodkiem rozprzestrzeniania się tej groźnej choroby. Snow wykazał, że przypadki choroby są powiązane z konkretnymi źródłami wody, a następnie połączy uzyskane wyniki z jakością wody.

Jak mapy pomagają nam zmieniać społeczności lokalne Mapowanie społecznościowe pozwala nie tylko zrozumieć problem ale także zaangażować społeczność lokalną w jego rozwiązanie. To właśnie dzięki dyskusji możemy wypracować dogodne dla nas rozwiązanie. Istotną cechą mapowania społecznościowego jest przekaz informacji od obywateli do osób zarządzających dzielnicą lub miastem co pozwala na lepsze podejmowanie decyzji.

Przykłady projektów: rowery w miastach W Olkuszu stworzono mapę społecznościową przedstawiającą zapotrzebowanie a podstawowa infrastrukturę rowerową. Mieszkańcy mogli oznaczać nie tylko miejsca gdzie parkują rowery ale także drogi, którymi się poruszają. W ten sposób rozwijana infrastruktura rowerowa od razu trafiła tam gdzie było największe zapotrzebowanie.

Przykłady projektów: pustostany w Warszawie Przykład katalogowania pustostanów w Warszawie jest o tyle ciekawy, że wykorzystano kilka nowoczesnych technologii. Mieszkańcy katalogowali pustostany robiąc zdjęcie a następnie wysyłając wraz z adresem pustostanu przez specjalny formularz internetowy. Celem badania było uchwycenie takich pustostanów, w których można będzie uruchomić miejsca użyteczności publicznej.

Mapuj aby zmieniać Działaj! Twórz mapy problemów i pomagaj zmierzyć się z nimi społecznościom lokalnym. Twój głos jest bardzo ważny!