MIEJSKI PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rewitalizacja jako wyzwanie dla partnerstw Ewa Kipta Warszawa,
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Perspektywa Finansowa
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Założenia Narodowego Planu Rewitalizacji
Narodowy Plan Rewitalizacji
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Ustawa o rewitalizacji. Nowe możliwości dla miast
„Szerokie partnerstwo trójsektorowe jako narzędzie rozwiązywania problemów Obszaru Funkcjonalnego Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów” oraz „Dobre praktyki.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Sochaczew
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat III ZADANIA REWITALIZACYJNE GÓRA,
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Propozycje obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Urząd Miasta Bydgoszczy Bydgoszcz, 3 sierpnia 2016.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Hyżne na lata
Program Rewitalizacji Gminy Boniewo
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
SPOTKANIE INFORMACYJNE I WARSZTATY
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Gmina Supraśl Od NOWA Rewitalizacja Supraśl 16 lutego 2017 roku.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
Warsztat projektowy nr 2
Gminny Program Rewitalizacji Miasta i Gminy Kock na lata
„Przygotowanie programów rewitalizacji”,
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów do rewitalizacji Jacek Kwiatkowski, Marcin Papuga Fundacja Małopolska.
Warsztat konsultacyjny nr 2
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
Warsztat konsultacyjny
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Opracowanie Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Muszyna na lata Warsztat projektowy Temat: wizja i przedsięwzięcia podobszarów rewitalizacji.
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

MIEJSKI PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA Konsultacje MPR z mieszkańcami i organizacjami 09 LISTOPADA 2015 roku

REWITALIZACJA Systemowa zmiana prowadząca do likwidacji zjawisk kryzysowych, Integracja ładów: społecznego, ekonomicznego i przestrzennego,

Limity Zgodnie z wytycznymi MIR ma być to nie więcej niż 20% powierzchni miasta i nie więcej niż 30% liczby ludności. Miasto stoi wobec tego w obliczu konieczności uzasadnienia ograniczeń, jakie wiążą się z powyższymi wymogami.

Kryteria Bezrobotni na 1 tysiąc mieszkańców Bezrobotni na km2 Gęstość zaludnienia [osób na km²] Korzystający z pomocy społecznej z powodu ubóstwa na 1 tysiąc mieszkańców Korzystający z pomocy społecznej z powodu ubóstwa na km2 Niepełnosprawni na 1 tysiąc ludności Powierzchnia mieszkania komunalnego zasobu mieszkaniowego na 1 osobę. Przemoc w rodzinie.

Kryterium rozwoju Najistotniejszym kryterium wyboru spośród obszarów zdegradowanych obszarów do rewitalizacji jest to, by wybrany obszar miał, ze względu na swoje cechy i położenie, szczególne znaczenie dla rozwoju miasta.

Ranking 40 - Zatorze 42 - Śródmieście 46 - Pojezierze 55 - Podgrodzie 60 - Wojska Polskiego 62 - Kościuszki 68 - Likusy 71 - Kętrzyńskiego 75 - Nad jez. Długim 77 - Podleśna 84 - Nagórki 86 - Grunwaldzkie   88 - Jaroty 97 - Gutkowo 100 - Pieczewo 103 - Kormoran 105 - Zielona Górka 107 - Dajtki 111 - Generałów 113 - Mazurskie 139 - Redykajny 143 - Kortowo 146 - Brzeziny

SWOT SZANSE Bliskość jezior i lasów i rzek Duzy udział przestrzeni współużytkowanych przez wszystkich mieszkańców Olsztyna Duża liczba organizacji społecznych z silnymi liderami działająca na delimitowanym obszarze Koncentracja zabytkowej architektury Olsztyna (Stare Miasto, Dolne i Górne Przedmieścia, Zatorze) ZAGROŻENIA Brak dostatecznej liczby udogodnień dla niepełnosprawnych, Niska motywacja osób bezrobotnych, trwałe bezrobocie, Odpływ ludzi młodych i wykształconych z Miasta, Przewaga postaw indywidualistycznych nad zachowaniami prospołecznymi ANALIZA SWOT OBSZARU DELIMIACJI POD KĄTEMREWITALIZACJI.   MOCNE STRONY Dobra dostępność połączeń komunikacyjnych Duże skupisko funkcji kulturalnych – lokalizacja instytucji kultury, bibliotek, galerii Urządzone tereny zielone jako miejsce spotkań i wypoczynku Wysokie aspiracje edukacyjne i wysoka aktywność edukacyjna młodych SŁABE STRONY Brak promocji i zachęty w otoczeniu biznesowym Niski poziom kapitału społecznego, Zły stan mieszkań komunalnych Zły stan ulic i chodników,

Ranking SIŁY – Strenghts Dobra dostępność połączeń komunikacyjnych 13,50 Duże skupisko funkcji kulturalnych – lokalizacja instytucji kultury, bibliotek, galerii 11,75 Urządzone tereny zielone jako miejsce spotkań i wypoczynku 14,50 Wysokie aspiracje edukacyjne i wysoka aktywność edukacyjna młodych 15,50 SŁABOŚCI - Weaknesses   Brak promocji i zachęty w otoczeniu biznesowym 11,00 Niski poziom kapitału społecznego, 18,00 Zły stan mieszkań komunalnych 9,50 Zły wizerunek przestrzeni publicznej, 16,25 SZANSE - Oportunities Bliskość jezior, lasów i rzek 9,25 Duży udział przestrzeni współużytkowanych przez wszystkich mieszkańców Olsztyna 12,50 Duża liczba organizacji społecznych z silnymi liderami działająca na delimitowanym obszarze 16,00 Koncentracja zabytkowej architektury Olsztyna (Stare Miasto, Dolne i Górne Przedmieścia, Zatorze) ZAGROŻENIA - Threats Brak dostatecznej liczby udogodnień dla niepełnosprawnych, Niska motywacja osób bezrobotnych, trwałe bezrobocie, 10,00 Odpływ ludzi młodych i wykształconych z Miasta, Przewaga postaw indywidualistycznych nad zachowaniami prospołecznymi

Cele ŁAD SPOŁECZNY CEL STRATEGICZNY A – Wzmocnienie kapitału społecznego na obszarze rewitalizacji CELE OPERACYJNE: Wykreowanie na obszarze rewitalizacji poczucia tożsamości lokalnej. Powiązanie na obszarze rewitalizacji kapitału społecznego ludzi starszych z potrzebami ludzi młodych. Wzrost partycypacji NGO w procesie integracji mieszkańców na obszarze rewitalizacji. Wzrost na obszarze rewitalizacji poczucia wpływu mieszkańców na najbliższe otoczenie. Zintegrowanie mieszkańców na obszarze rewitalizacji w celu wzmocnienia aktywności społecznej. Zaktywizowanie wykluczonych społecznie.

Cele ŁAD PRZESTRZENNY CEL STRATEGICZNY B – Poprawa warunków życia mieszkańców obszaru rewitalizowanego CELE OPERACYJNE: Atrakcyjne i funkcjonalne ciągi przestrzeni publicznej zintegrowanej z przestrzenią miejską na obszarze rewitalizacji Poprawa dostępności i jakości mieszkaniowego zasobu komunalnego Wzrost zrównoważonej mobilności mieszkańców na obszarze rewitalizacji.

Cele ŁAD GOSPODARCZY CEL STRATEGICZNY C - Wzrost przedsiębiorczości na obszarze rewitalizacji. CELE OPERACYJNE: Wykorzystanie potencjału młodych na obszarze rewitalizacji w działaniach na rzecz rozwoju miasta Ukierunkowanie edukacyjne ludzi młodych na potrzeby lokalnego rynku pracy Wspieranie i rozwój gospodarki społecznej socjalnej na obszarze rewitalizacji Poprawa dostępności i jakości bazy lokalowej dla biznesu/przedsiębiorczości. Działania miękkie wspierające przedsiębiorczość oraz tworzenie narzędzi i płaszczyzn współpracy przedsiębiorców na obszarze rewitalizacji.

Wizja Zmieniliśmy naszą rzeczywistość, mieszkamy w lepszym otoczeniu. Przestrzeń publiczna przyjazna dla wszystkich mieszkańców, czujemy się wreszcie gospodarzami swojego terenu. Kapitał – możliwości – przyszłość – w moich rękach. Działam u siebie, działam dla wszystkich. Tu warto realizować swoje pasje, a rozwój nigdy się nie kończy. Wszyscy razem jesteśmy stąd – z Olsztyna.

Misja Jesteśmy na drodze zmian, jakie ma przynieść rewitalizacja w naszym mieście. Kierujemy się wartościami takimi jak współdziałanie i szacunek dla racji innych. Dbałość o wzajemne zaufanie, przedsiębiorczość, umacnianie tolerancji i partnerstwa, to nasze dążenia. Mają wspierać odnowę i zmiany w Olsztynie, na które wspólnie czekamy.

Koncentracja Obszary takie – w przypadku Olsztyna chodzi o osiedla w mieście – aby mogły być zakwalifikowane do obszaru rewitalizacji, muszą być miejscem koncentracji zjawisk kryzysowych, zwanym obszarem zdegradowanym.

Rewitalizacja Rewitalizacja to „wyprowadzanie …….. obszarów zdegradowanych poprzez działania całościowe (powiązane wzajemnie przedsięwzięcia obejmujące kwestie społeczne oraz gospodarcze lub przestrzenno-funkcjonalne lub techniczne lub środowiskowe), integrujące interwencję na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej gospodarki” – cytat z wytycznych MIR „pn. „Wytyczne w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020”. Inaczej mówiąc, to oznacza, że żeby uznać obszar za kryzysowy muszą zajść, co najmniej dwa kryzysy: w sferze społecznej obligatoryjnie i jeden z pozostałych kategorii.

Wyzwanie wyboru Ogólnie zaleca się uproszczony sposób prowadzenia badań i analiz przy zastosowaniu badań sondażowych i identyfikacji najważniejszych zjawisk kryzysowych. Bierze się to stąd, że na ogół obszarów zdegradowanych w miastach jest więcej, niż możliwości rewitalizacji. A to oznacza, że już przegląd podstawowych danych wskaże obszary zdegradowane i raczej stajemy wobec wyzwania wyboru spośród nich, niż wobec problemu ich identyfikacji.

Dane Problemem, jaki narósł przez lata w samorządzie, jest malejący, ale ciągle występujący brak danych dotyczący nie tyle samych stanów/sytuacji pod powyższymi względami, ale ich rozkładu na terytorium miasta.