„Dziecko za sterem – jak nauczyć je samodzielności, odpowiedzialności i współpracy - pedagogika planu daltońskiego w przedszkolu”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Jak pomóc dziecku w nauce?
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
"Kącik Rodzinny" – zabawa i edukacja dla dzieci i matek
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
w edukacji przedszkolnej
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Edukacja daltońska w naszym przedszkolu.
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Co to jest TIK?.
Autor: Teresa Odulińska – dyrektor Miejskiego Przedszkola nr7 w Częstochowie.
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
Jak pomagać dziecku w nauce?
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Moje dziecko idzie do przedszkola
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
PUNKT PRZEDSZKOLNY W RZEPEDZI. Zajęcia edukacyjne.
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
PPP czyli Proponuję Pytalskim Projekt!. Co to jest metoda projektu? Kiedy Gosia Samosia spotyka się z ciekawostką, albo jakimś problemem Zabiera się do.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Kołowy model pracy w grupach w pedagogice planu daltońskiego
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Debata pracowników szkoły
Co chcieliśmy osiągnąć?
BUDYNEK SZKOŁY Szkoła w tym budynku zostałą otwarta w 2003 roku. Budynek zaaranżowo w taki sposób, aby był atrakcyjny, bezpieczny i wygodny dla wszystkich.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
I NTERNETOWE C ENTRUM I NFORMACJI M ULTIMEDIALNEJ Szkoły Podstawowej nr 20 im. S. Batorego w Poznaniu.
WYCHOWYWANIE I NAUCZANIE DZIECI
ZAPRASZAMY 6-LATKI DO NASZEJ SZKOŁY.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Zasady pracy metodą projektu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
KODEKS 2.0 TECHNIKI INFORMACYJNO KOMUNIKACYJNE. KOMUNIKACJA Z RODZICAMI I UCZNIAMI ZA POMOCĄ TELEFONU KOMÓRKOWEGO I POCZTY ELEKTRONICZNEJ.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
PLAN DALTOŃSKI.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Innowacja pedagogiczna
W prezentacji przedstawione zostaną możliwości i zalety korzystania z dziennika elektronicznego oraz instrukcja obsługi tego programu.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
ROBICIE PROJEKT!!! A ja Wam pomogę. Kiedy Wasza mama musi przygotować kolację, czy przejęcie, albo upiec ciasto też realizuje projekt. PROJEKT, A CO TO.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
PREZENTACJĘ PRZYGOTOWANO WYKORZYSTUJĄC MATERIAŁY UDOSTĘPNIONE PRZEZ CEO
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Co chcieliśmy osiągnąć?
Zapis prezentacji:

„Dziecko za sterem – jak nauczyć je samodzielności, odpowiedzialności i współpracy - pedagogika planu daltońskiego w przedszkolu”

Motto Pedagogiki Daltońskiej: ,,Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi - nauczycielowi zrobić nie wolno"(Helen Parkhurst)

Helen Parkhurst (1892-1973) Nauczycielka amerykańska, twórczyni systemu nauczania określanego mianem "daltoński plan laboratoryjny". System ten powstał pod wpływem dzieła J.Deweye’a oraz wieloletniej współpracy z M. Montessori. Koncepcję swoją przedstawiła w książce "Wykształcenie wg planu daltońskiego".

SŁOWA KLUCZE Trzy główne zasady, na których opiera się plan daltoński to: uczenie się  samodzielności, uczenie się odpowiedzialności, uczenie się współpracy.

Samodzielność Dziecko na podstawie wskazówek nauczyciela stara się rozwiązać postawiony problem, szuka także własnych źródeł wiedzy, nie traktuje nauczyciela jako skarbnicy gotowych rozwiązań, lecz jako partnera, od którego można otrzymać wskazówkę (z inicjatywą takich spotkań powinno wychodzić dziecko).

Odpowiedzialność Nierozerwalnie wiąże się z wolnością (dziecko samo decyduje o sposobie wykonania postawionego zadania - kolejności i czasie), ponieważ za wolnym wyborem stoi odpowiedzialność za wykonanie zadania, które dziecko ponosi przed nauczycielem (samoocena i ocena nauczyciela jako ostatni etap pracy) oraz przed innymi członkami zespołu; dzięki temu maluch uczy się, że z danej wolności należy mądrze korzystać.

Współpraca Dziecko nie pracuje w oderwaniu od społeczności i nawet jeżeli zajmuje się czymś samodzielnie, musi uwzględniać potrzeby innych; z kolei zadania w zespołach stawiają na rozwój umiejętności komunikacyjnych. Dziecko ma działać i poszukiwać, a nie sięgać po gotowe rozwiązania, ma badać świat i wyciągać wnioski – już od przedszkola. Każde działanie dziecka i nauczyciela powinno być zgodne z powyższymi zasadami.

ROLA NAUCZYCIELA Plan Daltoński nie jest sztywnym systemem można go modyfikować w zależności od: możliwości grupy, z jaką pracuje nauczyciel warunków, w jakich nauczyciel pracuje (lokal, baza przedszkola - wyposażenie) kreatywności, zaangażowania nauczyciela. Kim staje się nauczyciel? Strategiem, inicjatorem, konsultantem, dopiero na końcu oceniającym.

Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do realizacji koncepcji planu daltońskiego

Lista obecności Dzieci zaznaczają na niej swoją obecność w przedszkolu.

Plan Dnia Wizualizacja porządku dnia. Codziennie rano przedstawiamy dzieciom plan na cały dzień. Nie zdradzamy za dużo szczegółów, aby pojawiły się też niespodzianki. Dziecko w każdym momencie może sprawdzić, co będzie działo się za chwilę, np. po śniadaniu będą zajęcia plastyczne.

Tygodniowa tablica zadań

Wizualizacja zadań. Elementami tygodniowej tablicy zadań są: symbole dni tygodnia, symbole zadań oraz krążki magnetyczne w kolorach dni tygodnia. Symbolika dni: Poniedziałek – czerwony Wtorek – niebieski Środa – pomarańczowy Czwartek – zielony Piątek – żółty Sobota, niedziela – „biały”

Obowiązki Wizualizacja dyżurów wyznaczanych na dany tydzień.

Sygnalizator Sygnalizator służy nauczycielowi w niewerbalnej komunikacji z dziećmi. Kolorom (za pomocą obręczy) można nadać różne znaczenia np. ( jedne z częściej stosowanych): - kolor czerwony – praca samodzielna w ciszy, nie podchodzimy do nauczyciela, nie pytamy kolegów - kolor żółty – praca w parach, dozwolone konsultacje z innymi dziećmi - kolor zielony – czas na konsultacje z nauczycielem.

Przedszkolak Dnia Ciekawą formą wyróżnienia, które będzie zachętą do empatycznych zachowań jest wywieszenie zdjęcia dziecka na specjalnie przygotowanej tablicy zatytułowanej „PRZEDSZKOLAK DNIA” w miejscu widocznym dla rodziców i innych dzieci lub przyznanie honorowej odznaki.

Zegar Nietypowy zegar jest pomocnym narzędziem do organizacji czasu różnych aktywności dzieci. Tarcza zegara podzielona jest na następujące przedziały czasowe (5,10,15,30 minut). Określamy czas wykonania danego zadania bądź czynności np. spożywania posiłku, sprzątania czy zabawy. Pozwala zrozumieć długość upływającego czasu, że 30 minut na wykonanie zadania to o wiele więcej niż 5 minut.

Współpraca Praca w parach: uczenie współpracy z każdą osobą podczas zabaw i wykonywania zadań.

Porządek pod kontrolą Pucuś – mający na celu motywowanie dzieci do utrzymania ładu i porządku w szufladkach indywidualnych.

Hałasomierz Pomoc mająca na celu informowanie dzieci, iż w sali jest zbyt głośno.

Edukacja według planu daltońskiego umożliwia wychowanie dziecka "ku przyszłości" – by stało się samodzielną jednostką, która bez trudu sprosta różnorodnym wyzwaniom, jakie napotka na swojej drodze.