04.11.2015 Innowacje czyli…. gdy to nie duża ryba zjada małą, tylko szybka wolną Dr, MBA Monika Lamparska-Przybysz Scientific and Funding Access Manager.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Działania finansowane ze środków Unii Europejskiej
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
MARKETING STRATEGICZNY
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Jak być własnym szefem?.
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
Zarządzanie strategiczne
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
Nazwa, logo i (opcjonalnie) motto firmy. Fakty o firmie Branża - w jakiej branży działacie? Produkt – co chcecie sprzedawać? (pamiętajcie o konkretach!)
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Paweł Piecuch Ekspert w zakresie implementacji rozwiązań technologicznych w ochronie zdrowia. Warszawa Więcej informacji.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Rynek usług medycznych
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Business Integration Knowledge System
.... kreujemy nowoczesne, efektywniejsze podejście do wiedzy w biznesie.
Innowacje w sektorze usług
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Szkolenia, Coaching, PR.
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Konferencja Innowacyjna gospodarka Innowacyjność w biznesie Panel II Warszawa, 03 marca 2008 r.
Popytowe podejście do innowacji Willem Kruidhof 2011.
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości Opiekun: Prof. nadzw. dr hab.. Stanisława Wilmańska-Sosnowska.
Sporządzamy biznesplan
Planowanie przepływów materiałów
Jak robić to efektywnie?
Światłowód Wiedzy źródłem motywacji do dzielenia się wiedzą Eksperta
KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP - LUBELSKIE 2014 Światowe trendy marketingu terytorialnego i gospodarczego Witold Orłowski Nałęczów, 12 września 2014.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Zintegrowana komunikacja marketingowa
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Prof. nadzw. PG Dr hab. inż. Piotr Grudowski Politechnika Gdańska Wydział.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
1 CZY FIRMA KREISEL JEST INNOWACYJNA? INNOWACYJNOŚĆ W CELU OSIĄGNIĘCIA SUKCESU.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Innowacje w pracy – szybka ścieżka zatrudnienia Imię i nazwisko trenera.
Ewaluacja oparta na teorii w praktyce badawczej Rafał Trzciński Fundacja IDEA Rozwoju Toruń, 21 czerwca 2016 r.
Firmy globalne.
Nazwa, logo i motto firmy
Efektywne planowanie i monitorowanie portfela inwestycji z Hadrone PPM
Ramowy program studiów
Innowacyjna gospodarka definicje, przykłady, dobre praktyki
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
MARKETING INTERNETOWY
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Innowacje czyli…. gdy to nie duża ryba zjada małą, tylko szybka wolną Dr, MBA Monika Lamparska-Przybysz Scientific and Funding Access Manager

Co to jest innowacja? Joseph A. Schumpeter: to wprowadzenie nowych towarów oraz nowej metody produkcji, to otwarcie nowego rynku, zdobycie nowego źródła surowców, czy w końcu przeprowadzenie nowej organizacji procesów gospodarczych? Peter F. Drucker: innowacja jest szczególnym narzędziem przedsiębiorców, za pomocą którego ze zmiany czynią oni okazję do podjęcia nowej działalności gospodarczej lub świadczenia nowych usług? UE: wprowadzenie do praktyki w przedsiębiorstwie nowego lub znacząco ulepszonego rozwiązania w odniesieniu do produktu (towaru lub usługi), procesu, marketingu lub organizacji? A może: To po prostu każda zmiana, która coś ulepsza, daje nową jakość lub pozwala stworzyć nowy produkt czy usługę?

Co to jest innowacja?  Innowacyjność jest naturalną konsekwencją rozwoju technologicznego, gospodarczego, społecznego, etc. Z jednej strony dostosowujemy się do zmian, z drugiej strony sami je wprowadzamy.  Innowacja = rozwój - elemeny strategii biznesowej  I tym miejscu stajemy przed wyborem: - zmieniać czy być zmienianym? - inwestować w innowacje i wprowadzać nowe rozwiązania czy czekać, aż zostaną nam narzucone wraz ze wszystkimi konsekwencjami?.

Motor zmiany? 1.Komodytyzacja –obniżanie cen produktów i/lub usług motywowane dostosowaniem się do sytuacji rynkowej, produkty, które dotąd uważane były za luksusowe tanieją, upowszechnienie i tanienie towarów „z górnej półki”. 2.Rewolucja cyfrowa – jest niemalże tożsama z rozwojem technologii informatycznej. 3.Media społecznościowe – cyfrowa technologia coraz intensywniej wkracza w praktycznie każdy aspekt naszego życia. 4.Globalizacja – w znaczeniu gospodarczym opiera się na traktowaniu podmiotów gospodarczych na świecie jako jednego rynku. 5.Burzliwy świat/Niespokojny świat – Kryzys gospodarczy, katastrofy naturalne, przemoc, wojny, głód, … 6.Przyspieszenie – Langdon Morris nazywa ten trend „destrukcyjnym/niszczącym przyspieszeniem

Skąd się bierze innowacja? Czy pomysł to już innowacja?  Moment kreowania nowych idei znajduje się w środku usystematyzowanego procesu.  Na samym początku jest myślenie strategiczne.  Morris porównuje proces innowacji do lejka: wiele pomysłów „wlewamy” do środka, lecz tylko te najlepsze „wyleją się” przez wąską końcówkę, gotowe do realizacji.  Cała tajemnica tkwi w tym, co dzieje się w środku lejka.

Wyzwanie Czego szukamy i dlaczego? Kto jest szefem? Kto jest w zespole? Ile mamy czasu? Ile pieniędzy mamy? Co jest poza granicami? Jakie są rezultaty? W jaki sposób możemy utrzymać wynik? Co się stanie, jeśli nam się nie uda?

Skąd się bierze innowacja? 1.Dlaczego? – to pytanie prowadzi do odkrycia strategicznego charakteru innowacji. 2.Co? – musimy zdefiniować czego dotyczyć ma innowacyjność, który aspekt zostanie poddany temu procesowi? Możliwe scenariusze: Od spektakularnego sukcesu do porażki 3.Jak? – rygorystyczne trzymanie się ustalonej strategii, wykorzystanie metod i narzędzi wdrażania procesu innowacji, modeli biznesowych. 4.Kto? – w udanym procesie innowacyjnym są trzy główne role: Lider (Innovation Leader) określa zasady, taktykę, oczekiwania i cele. Geniusz (Innovation Genius) tworzy, opracowuje pomysły, przedstawia wielkie idee. Mistrz (Innovation Champion) nadzoruje wdrażanie procesu innowacyjnego, nadaje wartość biznesową ideom 5. Gdzie? – przestrzeń: -społeczność (np. lokalną) w proces unowocześniania; -Infrastruktura „wirtualna”, czyli zdalna komunikacja i współpraca; -Infrastruktura „fizyczna”, czyli miejsce wspólnej pracy, twarzą w twarz; -Metody współpracy i wyłaniania najlepszych pomysłów; 6. Kiedy? – Teraz!

Skąd się bierze innowacja? Langdon Morris podzielił na 7 kroków: Krok 1: Myślenie strategiczne – punktem wyjściowym jest myśl/koncept/intencja osiągnięcia przewagi na rynku. Krok 2: Portfel zarządzania – zarządzanie ryzykiem i umiejętność jego oszacowania. Krok 3: Badania –Rezultaty badań dostarczają szerokiego zakresu tematycznego łączącego strategię zarządzania i portfel inwestycyjny. Krok 4: Wgląd – zmienne i niewiadome zostały „oswojone”, cel innowacji staje się klarowny. Krok 5: Rozwój Innowacji – szlifowanie produktu/usługi/modelu biznesowego poprzez udoskonalanie rozwiązań (produkcja, dystrybucja, działania marketingowe i sprzedaż produktów) Krok 6: Rozwój Rynku –przygotowanie klientów, wzbudzenie w nich nowej potrzeby posiadania innowacyjnego produktu/usługi/modelu biznesowego. Krok 7: Sprzedaż – zarabiamy (lub tracimy) na nowym produkcie.

Jakie oczekiwania organizacje stawiają innowacjom? Drobne zmiany w istniejących produktach i usługach Redukcja kosztów produktów i usług Nowe produkty o zasięgu światowym Nowe produkty celem zdobycia nowych grup docelowych klientów Nowe produkty dla obecnych klientów

Co sprawia, że te firmy są innowacyjne? AppleFacebookGoogleMicrosoft IBM Toyota Motor Amazon.com Samsung Electronics Samsung Electronics Intel BMW Coca-ColaNintendo Wal-Mart Stores Hyundai Motor Hyundai Motor Roche/Genentech Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań jest:  ryzykowne  trudne  całkowicie nieprzewidywalne  wyniki często nie spełniają oczekiwań i założeń procesu innowacji.

Co hamuje dążenie do innowacji w organizacji? zły marketing i komunikacja brak pomysłów niewystarczające narzędzia pomiarowe słaby wybór pomysł ograniczony wgląd klienta kultura unikania ryzyka brak koordynacji długie czasy rozwoju

Wykorzystaj to, co popycha rozwój i działaj  wymagania konsumentów  konkurencja  akcjonariusze  nauka i technologia  regulacje rządowe  geopolityka  makroekonomia  otoczenie  motywacja i wiara  umiejętności  decyzje  plany  aktywność  informacja  procesy  zasoby Zobacz falę; nie bądź falą

Jakie są główne podejścia do innowacji? Współpraca Podejścia społeczne  Zarządzanie wiedzą  Współpracy społeczności praktyce  Szukaj i ponownie  Rozwój kultury i kompetencji  Współpraca z klientami  Otwarte źródło Kreatywność Podejście generatywne  Futuring i scenariusze/planowanie  Nowe spekulacje na rynku  Zróżnicowane radykalne eksperymenty  adaptacja wczesnych technologii  Społeczeństwa innowacyjne  Venture capitals i spin-off Kontrola Podejście technologiczne  Ciągłe doskonalenie procesów  Lean manufacturing  Zarządzanie jakością  symulacje  innowacyjne platformy  wykorzystanie systemów IT  Innowacje w łańcuchach dostaw Konkurencja Podejście biznesowe Fuzje i przejęcia zarządzanie portfelem Szybkie rozwiązywania problemów zespołów Branding Dopasowanie do rynku Rozwiązania biznesowe

Przełom, innowacja i wzrost organiczny  Bądź pierwszy, aby zająć nierozpoznane jeszcze obszary do tworzenia hitów: choroby autoimmunologiczne  Standardy, dogmaty mają być wyzwaniem  kultura "outsider’ów" nastawionych na "śledzenie zmian"  Duże nakłady ze sprzedaży na R & D, (wiele strzałów na bramkę)  Bliska współpraca z najlepszymi uniwersytetami badawczymi  Innowacja nie jest natychmiastowa i doskonała, wielka porażka się zdarza  pokonywanie tego, co niemożliwe do rozwijania kompetencji, które dotąd były niewyobrażalne  realizacja projektów z talentami, o niezwykłym życiorysie, aby zwiększyć różnorodność myśli  budowanie autorytetu i pasji na każdym poziomie od laboratorium do zarządu

Laboratorium  stymulowanie projektów  Elastyczne godziny  Praca wolna od codziennych ograniczeń  Nowe inicjatywy  Niezależne strumienie pracy  zróżnicowana kadra badawcza Liderzy  odkrywczy marzycieli  mądrzy  optymiści  entuzjaści  Szybcy  ekspresyjni  O szerokich horyzontach

Najlepsze praktyki: Kreuj i bądź wizjonerem Kreuj Aby poprzez kreatywność dodać wartość do zwykłych praktyk biznesowych w wielu dyscyplinach, miejscach i poziomach Kreatorzy Ci, którzy przekształcają to, co zwykłe w nadzwyczajne

Najlepsze praktyki: Ukryj wewnątrz projektu konia trojańskiego Projekty: Tworzenie projektów, które pozwolą dowiedzieć się, co działa, a co nie Ludzie: Tworzenie wspólnoty innowatorów Miejsce: Tworzenie miejsca do współpracy Praktyki: Tworzenie nowych praktyk i przestrzeni do ich dzielenia.

Najlepsze praktyki: Dywersyfikuj, kiedy nie znasz kierunku Innowacyjność jest Terra Incognito Innowacyjność to przybycie do miejsca, w którym, nigdy nie byliśmy wcześniej, robiąc coś, czego nigdy nie robiliśmy Uruchom szereg różnorodnych statków, wyślij je w różne trasy, a kiedy zobaczysz, co odkryłeś – zacznij uruchamiać procesy, które doprowadzą Cię do celu 18

Najlepsze praktyki: obserwuj, rób, ucz innych Łatwo jest zobaczyć, co jest nie tak z pomysłem kogoś innego, ale trudniej samemu zrobić lepiej Ucz się na swoich i błędach innych Bądź nauczycielem, trenerem i mentorem

Najlepsze praktyki: Pozyskaj klientów do rozwoju Twojej firmy  Identyfikuj i obserwuj czołowych klientów  Obserwuj, co klienci robią i jak używają Twoich produktów - źródło nowych pomysłów.  Pozwól swoim klientom być integralną częścią procesów twórczych. Zapewnij im narzędzia, których potrzebują, aby byli innowacyjni i kreatywni.  Buduj i pielęgnuj społeczności klientów (media społecznościowe)  Spotykaj się z klientami. Posłuchaj, co mówią i sugerują - bądź bieżąco, aby iść w dobrym kierunku.  Stwórz przestrzeń, gdzie klienci będą mogli pokazać, jak kreatywni potrafią być –chwal i nagradzaj  Nie rób wszystkiego sam - pozwól swoim klientom stworzyć to, co można sprzedać w przyszłości. Klient i jego potrzeba to źródło Twojego sukcesu

Najlepsze praktyki: Zostaw przestrzeń na rzeczy, o których dotąd jeszcze nie wiesz Czasami to, co można odkryć po drodze jest bardziej interesujące niż to, co założyliśmy na początku

Principle 5: Show, Don’t Tell Innovation is about what doesn’t exist yet Most of our brain is used to visualize Seeing is believing You need to help people see Put them in the movie A day in their life Proof the concept

DZIĘKUJĘ