Recepta na karierę.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Dlaczego warto wybrać specjalność CYBERNETYKA EKONOMICZNA
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
,,Poznaję swój zawód…” Technik ekonomista.
Metody wyboru zawodu Cele zajęć:
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Rozmowa kwalifikacyjna
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
KULTURA STUDIOWANIA jako przejaw kultury organizacyjnej
Efekty kształcenia a wymagania rynku pracy
Strategie kariery zawodowej
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
2009 Maja DobrzyńskaWarszawa, 9 czerwca 2009 roku.
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Sczawieńska 2
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Samozatrudnienie i inne formy osiągania niezależności finansowej.
Wybór zawodu - proces ciągły czy jednorazowa decyzja
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Perspektywy kształcenia się przez całe życie w regionie łódzkim w aspekcie Polskiej Ramy Kwalifikacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
Wizerunek współczesnego menadżera.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Dobrostan w pracy.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Rozwijanie kompetencji kluczowych a jakość życia absolwentów szkół ponadgimnazjalnych w kontekście uczenia się przez całe życie Koprzywnica, 05 czerwca.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Psychologia w zarządzaniu
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Rynek pracy!.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
SYLWETKA LIDERA.
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Humaniści Kontratakują
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Sytuacja absolwentów szkół wyższych w świetle monitoringu losów zawodowych Dominika Buczkowska, Kierownik Biura Karier Uniwersytetu Wrocławskiego.
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Logistyk.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2011 roku mgr Marlena Włodkowska Biuro Karier Łom ż a, 2014.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum - jak kształtować kluczowe czynniki własnego sukcesu w życiu dorosłym?
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Uniwersalizm i wielowymiarowość kompetencji kluczowych w kontekście edukacji dr Anna Szymczak, prof. nadzw.
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
DOBRY ZAWÓD OTWIERA BARDZO WIELE DRZWI
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Zapis prezentacji:

Recepta na karierę

* z francuskiego: carriere – tor wyścigowy; bieg Czym jest kariera?* * z francuskiego: carriere – tor wyścigowy; bieg * z łacińskiego: cirrus – wóz

przebieg pracy zawodowej zdobywanie coraz wyższej pozycji, osiąganie sukcesu przebieg życiowej działalności, szybki awans, sukcesy, powodzenie szybkie zdobywanie coraz wyższych stanowisk w działalności społecznej, naukowej i zawodowej, powodzenie w życiu; dobra pozycja życiowa

Kariera (arch.) zawód, fach, stanowisko Karierowicz osoba, która bez skrupułów dąży do zrobienia kariery i za wszelką cenę chce osiągnąć sukces życiowy

Czy to już wyścig szczurów?

Tu jest szczyt kariery

K a r i e r a to droga profesjonalnego rozwoju, którą człowiek zamierza przejść w swoim życiu zawodowym

Czy kariera – to pojęcie z przyszłości? „Człowiek żyje nie tylko w teraźniejszości, która obejmuje to, co teraz i tutaj, lecz również w teraźniejszości, której każdy moment może być odniesiony do każdego momentu w przeszłości i do każdego momentu w przyszłości” (Nawrat; 1981).

Twoja przyszłość już trwa „Future is now” Twoja przyszłość już trwa („Hudsucker Proxy”, reż. J. Coen)

Kluczowe pytania - drogowskaz 1. KIM JESTEM? 2. KIM CHCĘ BYĆ? 3. DOKĄD i jak ZMIERZAM?

KIM JESTEM? zainteresowania preferencje zdolności, uzdolnienia kompetencje, wiedza, umiejętności potrzeby i system wartości cechy charakteru i osobowości stan zdrowia

wizerunek siebie na tle innych Źródła wiedzy o sobie opinie innych osób samoocena wizerunek siebie na tle innych jakie typy prac stanowią zajęcie twoich bliskich jaki wśród nich panuje system wartości w czym jesteś podobny do mamy, a w czym do taty o czyjej pracy lubisz słuchać opowiadań a może komuś chętnie pomagasz w pracy czy masz jakieś doświadczenia w pracy Doświadczenia – najbardziej wyrażają nas czyny.

KIM CHCĘ BYĆ? aspiracje wartości pożądane /oczekiwane wizja a realia rola rodziny oczekiwania rynku pracy obiektywne i subiektywne uwarunkowania (samoocena)

Osobowość i środowisko a wybór zawodu (teoria Hollanda) realistyczny R badawczy B konwencjonalny K artystyczny A P przedsiębiorczy S społeczny

Teoria Hollanda – odkrycia: wybór zawodu jest wyrazem osobowości wykaz zainteresowań osoby jest wykazem jej cech osobowych pracownicy takiego samego zawodu mają podobne osobowości satysfakcja, stabilność zawodowa i osiągnięcia zależą od zgodności między osobowością pracownika i środowiskiem, tworzonym głównie przez innych ludzi

Teoria Hollanda (c.d) większość ludzi może być zaklasyfikowana do jednego z 6-ciu typów: R, B, A, S, P, K każdy typ osobowości szuka odpowiedniego dla siebie typu środowiska (np. badawczy – naukowego, artystyczny – kreatywnego itd.) wzajemne dopasowanie osoby i środowiska jest procesem długofalowym i nie zawsze w pełni świadomym; o stopniu dopasowania świadczą: zadowolenie z pracy, stabilność zawodowa i poziom osiągnięć zawodowych (T. Nowacki)

Cechy idealnego kandydata (absolwenta) do pracy: Wykształcenie kierunkowe (często liczy się renoma uczelni) Wiedza specjalistyczna (zwłaszcza w odniesieniu do stanowisk inżynierskich) Znajomość języków obcych (co najmniej jednego w stopniu bardzo dobrym) Znajomość programów komputerowych Doświadczenie zawodowe zdobywane jeszcze w trakcie studiów Umiejętności interpersonalne i predyspozycje osobowościowe

Umiejętności interpersonalne i predyspozycje osobowościowe systematyczność kreatywność komunikatywność samodzielność zdolności analityczne chęć uczenia się dyspozycyjność motywacja entuzjazm zaradność uczciwość otwartość na doświadczenia umiejętność pracy w grupie stabilność emocjonalna odporność na stres optymizm

Umiejętności interpersonalne i predyspozycje osobowościowe to, zdaniem specjalistów od planowania kariery, kompetencje miękkie o kluczowym znaczeniu dla kariery

Idealny pracodawca to taki, który zapewnia pracownikowi: profesjonalne szkolenia i rozwój perspektywę wysokich zarobków w przyszłości przyjazne środowisko pracy możliwość znalezienia równowagi pomiędzy życiem zawodowym i osobistym jasne ścieżki awansu

kreatywne i dynamiczne środowisko pracy stabilne zatrudnienie finansowanie dalszej edukacji możliwość samodzielnego zarządzania swoim czasem pracy konkurencyjne wynagrodzenie

Nie musisz być ideałem ale im bliżej będziesz ideału - tym więcej możesz oczekiwać dla siebie OD PRACODAWCY, czyli to TY będziesz WYBIERAĆ!

DOKĄD i jak ZMIERZAM? cele (hierarchia, czas) plan („ścieżki kariery”) style decyzyjne kotwice kariery strategie planowania i rozwoju kariery

Umiejętność stawiania celów - ważne pytania - dlaczego ten cel jest dla mnie ważny? kiedy zacząłem/ęłam o nim myśleć? co zmieni się w moim życiu, kiedy osiągnę ten cel (na + / -)? kto, oprócz mnie, na tym celu skorzysta? kto lub co może mi przeszkodzić? kto lub co może mi pomóc? dlaczego jeszcze tego celu nie osiągnąłem /ęłam?

„Kotwice” kariery (E.H.Schein) Profesjonalizm Przywództwo Autonomia i niezależność Bezpieczeństwo i stabilizacja Kreatywność i przedsiębiorczość Usługi i poświęcenie dla innych Wyzwania Styl życia

Strategie rozwoju kariery „Iść naprzód” „Bezpieczeństwo” „Wolność” „Równowaga” „Sukces”

Zatem… jak iść, by dojść dokądś???

Zamiast motta „- Czy nie mógłby mnie pan poinformować, którędy powinnam pójść? - To zależy w dużej mierze od tego, dokąd pragnęłabyś dojść - odparł Kot-Dziwak. - Właściwie wszystko mi jedno. - W takim razie również wszystko jedno, którędy pójdziesz. - Chciałabym tylko dostać się dokądś - dodała Alicja w formie wyjaśnienia. - Ach, skoro tak - na pewno tam się dostaniesz, jeśli tylko będziesz szła dostatecznie długo....” Lewis Carroll - „Alicja w Krainie Czarów”

Twoja droga do kariery wybór zależy od Ciebie („to zależy w dużej mierze …dokąd PRAGNĘŁABYŚ dojść”) masz wiele ścieżek, którymi można iść („wszystko jedno, KTÓRĘDY pójdziesz”) sukces oznacza cel: „dojść dokądś” („na pewno TAM dojdziesz”)) dochodzenie do sukcesu – trwa w czasie i wymaga wytrwałości („jeśli tylko będziesz szedł/szła DOSTATECZNIE DŁUGO”) sukces jest gwarantowany („NA PEWNO tam dojdziesz”)

…a więc – IDŹ, a na pewno TAM dojdziesz! TRZYMAM KCIUKI za Ciebie Ciebie Ciebie Ciebie Ciebie Ciebie Ciebie Ciebie Ciebie Ciebie Ciebie Ciebie Ciebie Ciebie Ciebie

JEDYNY , NIEPOWTARZALNY, Pamiętaj: każdy, bez wyjątku, JEST THE ONE – JEDYNY , NIEPOWTARZALNY, bo jest SOBĄ !!!

Sukces… „... nie jest ani celem podróży, ani też samą podróżą, lecz sposobem, w jaki ją odbywamy. /…/sukces jest procesem, a nie piedestałem, na którym można się wygodnie usadowić”...

„Recepta na karierę” 1.Świadomość własnego potencjału 2. Dobra orientacja w świecie pracy 3. Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji 4. Otwartość i elastyczne dostosowanie się do zmian 5. Samodzielność , aktywność, inicjatywa w działaniu 6. Gotowość uczenia się przez całe życie……

„Recepta na karierę” - c.d. 7………………………. 8………………………. ………………………… Podpis, data………………..

właśnie zaczynasz tworzyć własną RECEPTĘ na KARIERĘ!!! GRATULACJE!!! właśnie zaczynasz tworzyć własną RECEPTĘ na KARIERĘ!!!

Pisz dalej, już nie przeszkadzam ... Powodzenia!!!