Dr Karolina Muszyńska Opracowano na podstawie: Wiegers K., Beatty J., Specyfikacja oprogramowania. Inżynieria wymagań, Helion, 2014.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Advertisements


Role w zespole projektowym
Budżetowanie kapitałów
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Referat 3. Planowanie zadań i metody ich obrazowania
Zarządzanie projektami partnerskimi
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SYSTEM MRP JAKO NARZĘDZIE KIEROWANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Dalsze elementy metodologii projektowania. Naszym celem jest...
Zmianę Głównym powodem ryzyka przy tworzeniu systemów informacyjnych jest fakt, że każdy projekt systemu informatycznego oznacza zmianę
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Psychologiczne aspekty pracy testera oprogramowania
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI – TEMATYKA WYKŁADÓW
Etapy podejmowania decyzji
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Zarządzanie projektami
Microsoft Solution Framework
Metodyki zarządzania projektami
Kluczowe czynniki sukcesu
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Podstawy analizy ryzyka
Analiza kluczowych czynników sukcesu
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
Zarządzanie zagrożeniami
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Dr Karolina Muszyńska Opracowano na podstawie: Wiegers K., Beatty J., Specyfikacja oprogramowania. Inżynieria wymagań, Helion, 2014.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Agile Programming a jakość
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Plan projektu biznesowego
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Zarządzanie projektami informatycznymi
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Prezentacja biznesplanu
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
IEEE SPMP Autor : Tomasz Czwarno
Prezentacja biznesplanu
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

Dr Karolina Muszyńska Opracowano na podstawie: Wiegers K., Beatty J., Specyfikacja oprogramowania. Inżynieria wymagań, Helion, 2014

 Ryzyko to sytuacja, która może spowodować straty lub w inny sposób zagrozić sukcesowi projektu. Ryzyko to jeszcze nie problem, ale przewidywana sytuacja, która może być źródłem problemu.  Zarządzanie ryzykiem to proces identyfikowania, oceniania i kontrolowania zagrożeń, zanim zaszkodzą one projektowi. Zarządzanie ryzykiem stosowane jest w celu zminimalizowania prawdopodobieństwa wystąpienia albo ograniczenia wpływu potencjalnych problemów. 2

 Związane z wymaganiami  Zależność od zewnętrznego czynnika (podwykonawca, inny projekt)  Nieumiejętne szacowanie  Rotacja zatrudnienia  Zmiany technologii (w szczególności w zaawansowanych projektach programistycznych)  Brak wiedzy/doświadczenia zespołu wykonawczego  Ciągle zmieniające się przepisy prawa Im większy i bardziej skomplikowany projekt tym bardziej formalne i kompleksowe powinno być zarządzanie ryzykiem. 3

Zarządzanie ryzykiem to stosowanie narzędzi i procedur, mających na celu uwzględnienie zagrożeń w możliwych do przyjęcia granicach. Potrzebne są do tego standardowe metody, które pozwolą identyfikować oraz dokumentować czynniki ryzyka, szacować jego dotkliwość oraz proponować strategie łagodzenia jego skutków. 4

 Szacowanie ryzyka ◦ Identyfikowanie zagrożeń – można użyć listy często spotykanych zagrożeń ◦ Analizowanie ryzyka – potencjalne skutki zagrożeń w danym projekcie ◦ Priorytetyzacja zagrożeń – skupienie na najważniejszych zagrożeniach, poprzez oszacowanie narażenia na ryzyko wystąpienia każdego z nich  Unikanie ryzyka – jeżeli tylko jest to możliwe należy unikać ryzykownych projektów, zadań  Kontrolowanie ryzyka ◦ Planowanie zarządcze – stworzenie planów opisujących postępowanie z poszczególnymi zagrożeniami – metody łagodzenia, plany awaryjne, właściciele i ramy czasowe ◦ Rozwiązywanie problemów – realizowanie opracowanych planów ◦ Monitorowanie ryzyka – śledzenie postępów w zakresie rozwiązywania problemów 5

6

7

8

 Niejasna wizja produktu i pełzający zakres projektu ◦ Napisz dokument wizji i zakresu, zawierający wymagania biznesowe i wykorzystuj go przy podejmowaniu decyzji zmieniających zakres projektu  Ograniczanie czasu poświęcanego na opracowywanie wymagań ◦ Zapisuj ile faktycznie czasu zajmuje opracowywanie wymagań, żeby móc ocenić czy zaproponowana ilość czasu wystarczy  Niewystarczające zaangażowanie klienta ◦ Zidentyfikuj interesariuszy, klientów i wyznacz przedstawiciela każdej klasy użytkowników ◦ Wyznacz kluczowych interesariuszy na mistrzów produktów i pilnuj czy się wywiązują ze swoich obowiązków  Braki w kompletności i poprawności specyfikacji wymagań ◦ Zbieraj wymagania, które przekładają się na wymagania biznesowe ◦ Wymyślaj scenariusze, pisz testy, proś użytkowników, żeby definiowali własne kryteria akceptacji, twórz prototypy ◦ Zachęcaj klienta do udziału w ocenianiu wymagań i modeli 9

 Niepewność wymagań dotyczących produktów innowacyjnych ◦ Kładź duży nacisk na badania rynkowe i tworzenie prototypów ◦ Korzystaj z grup fokusowych w celu uzyskania opinii klientów na temat wizji innowacyjnego produktu  Niedostateczne zdefiniowanie wymagań pozafunkcjonalnych ◦ Wypytaj klienta o wymagania pozafunkcjonalne, udokumentuj je i określ ich kryteria akceptacji  Brak porozumienia z klientami co do wymagań ◦ Określ kim są główni klienci, zdobądź odpowiednią reprezentację klientów (wyznaczając mistrzów produktów) i ich zaangażowanie ◦ Poproś przedstawicieli interesariuszy o ocenę wymagań  Wymagania niewyartykułowane ◦ Spróbuj zidentyfikować założenia, które mogą przyjmować klienci ◦ Zachęcaj klientów do dzielenia się swoimi przemyśleniami (spytaj np. co sprawiłoby, że odrzuciliby produkt) 10

 Istniejące produkty w roli źródła wymagań (projekty ulepszające i zastępujące) ◦ Zastosuj inżynierię odwrotną w celu pozyskania wymagań z istniejących aplikacji  Rozwiązania przedstawiane jako potrzeby ◦ Staraj się poznać rzeczywiste intencje – wymagania użytkownika  Brak zaufania między stroną biznesową a zespołem programistycznym ◦ Staraj się zachowywać, rozmawiać i odnosić do klienta w sposób, który będzie budował zaufanie i wzajemny szacunek 11

 Brak priorytetyzacji wymagań ◦ Upewnij się, że każde wymaganie uzyskało swój priorytet i oceniaj priorytety nowych wymagań  Technicznie trudne funkcje ◦ Oceniaj wykonalność każdego wymagania ◦ Śledź statusy wykonania poszczególnych wymagań, aby w razie potrzeby podjąć działania korygujące ◦ Twórz prototypy dla nowych, nieznanych i ryzykownych wymagań  Nieznane technologie, metody, języki, narzędzia albo sprzęt ◦ Nie bagatelizuj czasu wymaganego na zapoznanie się z nowymi technologiami i technikami potrzebnymi do realizacji wymagań ◦ Zapewnij dostateczny czas i możliwości na naukę, eksperymenty i możliwe początkowe niepowodzenia 12

 Niewłaściwe zrozumienie wymagań ◦ Powierzaj programistom, testerom i klientom przeprowadzenie przeglądów koleżeńskich wymagań ◦ Doświadczeni analitycy biznesowi powinni napisać wysokiej jakości specyfikację ◦ Przeglądaj i analizuj modele i prototypy  Presja czasu, aby kontynuować mimo istnienia otwartych kwestii ◦ Oznaczaj kwestie pozostające do wyjaśnienia i wyznacz osobę odpowiedzialną za domknięcie otwartych kwestii i docelową datę  Niejednoznaczna terminologia ◦ Utwórz glosariusz z definicjami terminów biznesowych i technicznych, które mogą być różnie interpretowane  Projekt dołączony do wymagań ◦ Oceniaj wymagania, aby upewnić się, że nie narzucają rozwiązania, ograniczając możliwość osiągnięcia optymalnego produktu 13

 Wymagania bez walidacji ◦ Przydziel czas i zasoby na wykonanie oceny specyfikacji wymagań i opracowanie testów ◦ Zobowiąż przedstawicieli klienta do wzięcia udziału w przeglądach wymagań  Brak biegłości w inspekcji ◦ Przeszkol wszystkich członków zespołu, którzy będą uczestniczyć w inspekcjach dokumentów wymagań ◦ Poproś doświadczonego inspektora, aby przyjrzał się wcześniejszym inspekcjom i przeszkolił uczestników 14

 Zmiana wymagań ◦ Projektuj systemy, mając na uwadze łatwość wprowadzania w nich zmian, szczególnie gdy realizujesz je w cyklu iteracyjnym  Brak zdefiniowanego procesu zmiany wymagań ◦ Wprowadzaj zmiany zgodnie z ustalonym procesem, uwzględniającym analizę wpływu, kontrolę zmian, odpowiednie narzędzia wspomagające realizację zmian ◦ Komunikuj zmiany odpowiednim interesariuszom  Niezaimplementowane wymagania ◦ Śledź wymagania, żeby nie przeoczyć któregoś z nich na etapie projektowania, tworzenia i testowania produktu  Rozszerzanie zakresu projektu ◦ Sporządzaj plany etapowo lub w cyklu przyrostowym ◦ We wczesnych etapach implementuj funkcje o najwyższym priorytecie, a w późniejszych iteracjach rozwijaj możliwości systemu 15

Dr Karolina Muszyńska Opracowano na podstawie: Wiegers K., Beatty J., Specyfikacja oprogramowania. Inżynieria wymagań, Helion, 2014

 Analityk biznesowy to osoba, której główną odpowiedzialnością jest pozyskiwanie, analizowanie, dokumentowanie oraz walidacja potrzeb interesariuszy projektu.  Analityk pełni funkcję głównego interpretatora, przez którego przepływają wymagania między społecznością klientów a zespołem pracującym nad oprogramowaniem.  Odgrywa on centralną rolę w gromadzeniu oraz przekazywaniu informacji o produkcie, podczas gdy menedżer projektu zajmuje się przede wszystkim informacjami dotyczącymi projektu. 17

18

 Podjęcie decyzji o zaangażowaniu utalentowanego analityka może zadecydować o różnicy dzielącej projekt zakończony sukcesem od projektu borykającego się z trudnościami.  Specyfikacje pisane przez doświadczonego analityka można czytać dwukrotnie szybciej niż specyfikacje tworzone przez analityka początkującego, gdyż te pierwsze zawierają mniej defektów.  Doświadczenie i umiejętności analityka wywierają znaczący wpływ na wysokość kosztów oraz nakłady poniesione na projekt.  Analitycy o dużym doświadczeniu mogą przyczynić się do zmniejszenia o jedną trzecią łącznych nakładów związanych z projektem w porównaniu z podobnymi projektami, za które odpowiadali niedoświadczeni analitycy. 19

 Definiowanie wymagań biznesowych  Planowanie podejścia do wymagań  Identyfikowanie interesariuszy projektu oraz klas użytkowników  Pozyskiwanie wymagań  Analizowanie wymagań  Dokumentowanie wymagań  Komunikowanie wymagań  Prowadzenie walidacji wymagań  Pomoc w priorytetyzacji wymagań  Zarządzanie wymaganiami 20

 Umiejętność słuchania  Umiejętność rozmawiania i zadawania pytań  Umiejętność szybkiego podejmowania decyzji  Zdolności analityczne  Myślenie w kategoriach systemów  Umiejętność uczenia się  Umiejętności facylitacyjne  Zdolności przywódcze  Spostrzegawczość  Umiejętności komunikacyjne  Zdolności organizacyjne  Umiejętność tworzenia modeli  Umiejętności interpersonalne  Kreatywność 21

Zawód analityka wymaga kompetencji społecznych, które są w mniejszym stopniu techniczne, ale za to bardziej ukierunkowane na człowieka Skuteczny analityk biznesowy łączy w sobie wysokie umiejętności komunikacyjne oraz interpersonalne, wiedzę techniczną i związaną z dziedziną biznesu. Znajomość biznesu, branży oraz organizacji przynosi ogromne korzyści efektywnemu analitykowi biznesowemu. Analitycy rozumiejący dziedzinę organizacji oraz dziedzinę biznesową często potrafią odgadnąć niewypowiedziane potrzeby i pozostające w ukryciu wymagania. Analityk powinien także rozumieć współczesne praktyki inżynierii wymagań i wiedzieć, jak je stosować w kontekście różnych cykli tworzenia oprogramowania. Cierpliwość i autentyczna chęć do pracy z innymi ludźmi są najistotniejszymi czynnikami decydującymi o sukcesie. 22