Systemy informacyjne w zarządzaniu Management Information Systems

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

przetwarzaniu informacji
Rola komputera w przetwarzaniu informacji.
OLAP budowa aplikacji analitycznych w MS SQL 2000 i Yukon
Procesy informacyjne w zarządzaniu
Hurtownie Danych Mariusz Dołęga.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Definicje operacji.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Specjalność: Metody i systemy wspomagania decyzji II
Specjalność: Metody i systemy wspomagania decyzji
Systemy informatyczne zarządzania
Systemy operacyjne.
Wykład 6 Wojciech Pieprzyca
Marek Fertsch Systemy planowania i sterowania produkcją 1
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
2. System informacyjny a informatyczny?
Typy systemów informacyjnych
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Systemy informatyczne jako produkt
Certyfikacja Kompetencji Informatycznych w standardzie ECCC
Technologia informacyjna
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
Budowa systemu komputerowego
Metodyka nauczania informatyki
Komputerowe wspomaganie medycznej diagnostyki obrazowej
Podejście cybernetyczne, a modelowanie przedsiębiorstw
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Pod kierownictwem dr hab. inż. Piotra Zaskórskiego prof. WWSI
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI STOSOWANEJ I ZARZĄDZANIA
Prof. Aleksander Surdej
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
1 Każdy obiekt jest scharakteryzowany poprzez: tożsamość – daje się jednoznacznie wyróżnić; stan; zachowanie. W analizie obiektowej podstawową strukturą
INFORMACJA MARKETINGOWA
1. Współczesne generacje technologii
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Operacyjne sterowanie produkcją
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Systemy informatyczne wprowadzenie
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
Ergonomia procesów informacyjnych
Budowa systemu informacyjnego
Dane – informacje - wiadomości Kodowanie danych i problem nadmiarowości.
Systemy zarządzania przepływem pracy i systemy zarządzania procesami biznesowymi Karolina Muszyńska.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Oprogramowaniem (software) nazywa się wszystkie informacje w postaci zestawu instrukcji i programów wykonywanych przez komputer oraz zintegrowanych danych.
Podstawy automatyki I Wykład 1b /2016
Logistyk.
Zintegrowane systemy informatyczne
Zintegrowane systemy zarządzania Wprowadzenie do Business Intelligence dr Marian Krupa.
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Inżynier budowy systemów komputerowych nadzoruje, projektuje i konstruuje systemy oraz wdraża oprogramowanie systemowe w różnych dziedzinach gospodarki.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
Funkcja planowania.
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
SYSTEMY ERP Piotr Stępniewski.
Zapis prezentacji:

Systemy informacyjne w zarządzaniu Management Information Systems Oprac. Stanisław Lenkiewicz & M. Uczyński Wyższa Szkoła Zarządzania - The Polish Open University 2000

Umiejętności dobrego menedżera Znajomość systemów informacyjnych. Umiejętność wykorzystywania istniejących systemów informacyjnych. Umiejętność określania potrzeb informacyjnych firmy. Umiejętność współpracy z informatykami. Znajomość sprzętu komputerowego, oprogramowania, narzędzi telekomunikacyjnych.

Podczas tych zajęć ... zrozumiecie, czym są systemy informacyjne, nauczycie się efektywnie je wykorzystywać do rozwiązywania codziennych problemów firmy, nauczycie się określać potrzeby informacyjne swoich firm, krytycznie oceniać znane Wam systemy informacyjne i projektować nowe, poznacie korzyści płynące z komputeryzacji ... ... zostaniecie specjalistami w dziedzinie MIS !

Gotowi?

Czym jest informacja? ? I love MIS !

Zarejestrowane fakty. Stanowią wejście systemu informacyjnego. Dane Zarejestrowane fakty. Stanowią wejście systemu informacyjnego. Informacja Dane przetworzone w sposób zapewniający ich użyteczność dla odbiorcy. Stanowią wyjście systemu informacyjnego. Atrybuty informacji: Źródło (nadawca). Kanał komunikacyjny. Odbiorca.

Informacja - różne definicje Obiekt abstrakcyjny, który w postaci zakodowanej może być przechowywany, przesyłany, przetwarzany i użyty do sterowania. W cybernetyce i teorii informacji - każdy czynnik zmniejszający stopień niewiedzy („nieokreśloność”) o badanym zjawisku, umożliwiający człowiekowi, organizmowi żywemu lub urządzeniu automatycznemu polepszenie znajomości otoczenia i w sprawniejszy sposób przeprowadzenie celowego działania.

Klasyfikacja informacji

Cechy dobrej informacji Związek (zgodność) z realizowanym celem. Dostateczna dokładność (dla realizowanego zadania oraz poziomu zarządzania). Dostateczny zakres. Weryfikowalność (wiarygodne źródło). Skierowanie do właściwej osoby. Podanie we właściwym czasie. Właściwy poziom szczegółowości. Podanie za pośrednictwem właściwego kanału komunikacyjnego.

Czym jest system? ? I love MIS !

System Zespół elementów realizujący określone cele. Składowe systemu: są powiązane w zorganizowany sposób, podlegają zmianom przez fakt „bycia w systemie”.

Składowe systemu Wejście. Proces przetwarzania. Wyście. Sprzężenie zwrotne.

Można powiedzieć, że większość organizacji Rodzaje systemów Zamknięte - całkowicie izolowane od środowiska. Częściowo otwarte - wymieniające niektóre informacje ze środowiskiem. Otwarte - wymieniające bez ograniczeń informacje ze środowiskiem. Można powiedzieć, że większość organizacji to systemy otwarte.

Cechy podejścia systemowego Wszystkie systemy składają się z wzajemnie oddziałujących części bądź podsystemów; system może być opisany jedynie jako całość. Systemy są hierarchiczne. Poddawanie zmianom poszczególnych części systemu pociąga za sobą zmiany innych jego składników. Podsystem powinien działać zgodnie z celami systemu wyższego szczebla, a nie realizować niezależnie własne cele.

Czym jest system informacyjny? I love MIS !

System informacyjny - definicja Zorganizowany zespół wzajemnie powiązanych elementów, służący do gromadzenia, przechowywania, przetwarzania, przesyłania i udostępniania informacji menedżerom różnych szczebli, w celu umożliwienia im podejmowania terminowych i efektywnych decyzji w zakresie działań, za które są odpowiedzialni.

Składowe systemu informacyjnego Wejście: zbieranie luźnych danych Proces przetwarzania: transformacja danych w informacje Wyjście: transmisja informacji do odbiorców Sprzężenie zwrotne: przesłanie informacji z wyjścia do wejścia w celu sterowania systemem

systemu informacyjnego z systemem komputerowym. Nie należy utożsamiać systemu informacyjnego z systemem komputerowym.

Z czego składa się system informacyjny? I love MIS !

Współczesne systemy informacyjne Oprogramowanie Ludzie Telekomunikacja System informacyjny Dane Sprzęt

Czym jest współczesny system informacyjny? Układem złożonym ze sprzętu, oprogramowania i sieci komunikacyjnych wykorzystywanym przez ludzi w celu kierowania organizacją.

MIS 20 lat temu Scentralizowane przetwarzanie izolowanych zbiorów danych. Duże komputery „mainframe” przetwarzające wszelkie dane. Użytkownicy pracujący na „dzierżawionych” terminalach.

MIS 10 lat temu Zdecentralizowane przetwarzanie izolowanych zbiorów danych. Wykorzystanie różnorodnych technik komputerowych w zależności od profilu działalności.

MIS dziś Zdecentralizowane przetwarzanie wspólnych zbiorów danych. Użytkownicy w różnych miejscach pracujący na wspólnych danych. Dane

Podstawowe pytania Jak wygląda przepływ informacji w organizacji? Jak obieg informacji w organizacji zależy od jej struktury? W jakim stopniu potrzeby informacyjne zależą od poziomu zarządzania? Czy i jak „obróbka” informacji zależy od poziomu zarządzania?

Poziomy zarządzania organizacją Poziom operacyjny Poziom strategiczny Poziom taktyczny Rożne typy informacji wymagają różnych systemów informacyjnych.

Poziom strategiczny Poziom taktyczny Poziom operacyjny Pracownicy produkcyjni, wykonawcy usług. Automatyzacja prostych, powtarzających się działań. Dla zwiększenia sprawności organizacji. Poziom operacyjny Poziom strategiczny Poziom taktyczny

Poziom strategiczny Poziom taktyczny Poziom operacyjny Kierownicy średniego szczebla. Automatyzacja kontroli działalności produkcyjnej / usługowej organizacji. Dla zwiększenia efektywności organizacji. Poziom operacyjny Poziom strategiczny Poziom taktyczny

Poziom strategiczny Poziom taktyczny Poziom operacyjny Naczelne kierownictwo. Analizy danych z przeszłości i prognozy na przyszłość. Dla opracowania / korekty strategii i sformułowania planów. Poziom operacyjny Poziom strategiczny Poziom taktyczny

Jakie są przepływy informacji w organizacji? Dół - góra Informacje dotyczące codziennej działalności. Góra - dół Strategie, cele, zalecenia dla niższych szczebli. Poziome Nowe pomysły, rozwiązania, koordynacja działań.

Rodzaje systemów informacyjnych (EIS) Executive Information Systems (DSS) Decision Support Systems (MIS) Management Information Systems (OAS) Office Automation Systems (ES) Expert Systems (TPS) Transaction Processing Systems

Transaction Processing Systems (systemy transakcyjne) Cel: Realizacja konkretnych zadań (np. rejestracja zamówień, wydruk faktur, sprzedaż). Przetwarzanie Wejście Wyjście Rejestracja Aktualizacja Sortowanie Filtrowanie Transakcje Zdarzenia Raporty Listy Użytkownicy: Kierownicy operacyjni.

Management Information Systems (systemy informacyjne zarządzania) Cel: Tworzenie raportów ułatwiających menedżerom realizację powierzonych im zadań. Wejście Przetwarzanie Wyjście Zestawienia transakcji Duże zbiory danych Standardowe raporty Szczegółowe analizy Zest. zbiorcze Zest. wyjątków Raporty „ad-hoc” Użytkownicy: kierownicy średniego szczebla.

MIS: główne cechy Wspierają decyzje związane z problemami strukturalnymi i półstrukturalnymi. Nie dokonują zbyt szczegółowych analiz. Są mało elastyczne. Są zorientowane na wnętrze organizacji. Służą głównie tworzeniu raportów i sprawowaniu kontroli.

Executive Information Systems (systemy informowania kierownictwa) Cel: Wspieranie długookresowego planowania strategicznego. Wejście Przetwarzanie Wyjście Zestawienie danych wewn. Dane nt. otoczenia Sumaryczne zestawienia, nejlepiej graficzne Raporty zbiorcze Analizy trendów Symulacje Inf. zwtrotne Użytkownicy: naczelne kierownictwo.

Inne systemy Niektóre z systemów informacyjnych znajdują zastosowanie na wszystkich poziomach zarządzania. (ES) Expert Systems (OAS) Office Automation Systems (DSS) Decision Support Systems

Office Automation Systems (systemy automatyzacji pracy biurowej) Cel: usprawnienie obiegu dokumentów (e-mail, kalendarze, edytory...) Wejście Przetwarzanie Wyjście Dokumenty Plany Daty Planowanie terminów Komunikacja Archiwizacja Obliczenia Szczegółowe raporty Listy Schematy Wiadomości Użytkownicy: urzędnicy, kierownicy.

Decision Support Systems (systemy wspomagania decyzji) Cel: wspomaganie procesu podejmowania decyzji. Wejście Wyjście Przetwarzanie Modele analityczne Duże zbiory danych Specjalist. raporty Sugestie decyzji Odpowiedzi na zapytania Interaktywne Symulacje Użytkownicy: kierownicy personalni, decydenci.

DSS: główne cechy Interaktywne wspomaganie decyzji w problemach półstrukturalnych i niestruktu-ralnych. Oferują elastyczność i szybkie odpowiedzi. Pozwalają kontrolować wejście i wyjście. Nie wymagają stałego nadzoru programistów. Stanowią pomoc dla MIS. Wykorzystują skomplikowane modele i reguły wnioskowania.

Group Ware Systems (systemy pracy grupowej) Systemy wspomagające grupowe podejmowanie decyzji poprzez: elektroniczną komunikację (np. e-mail), grupowe planowanie (np. zbiorcze kalendarze), rozmowy poprzez komputer (IRC), systemy telekonferencji, współużytkowanie dokumentów. Główne produkty: Lotus Notes Novell GroupWise Microsoft Exchange

Expert Systems (systemy eksperckie) Cel: Wykorzystanie specjalistycznej wiedzy dla wspomagania decyzji (np. w diagnostyce medycznej). Przetwarzanie Wejście Porównywanie z faktami i regułami zapisanymi w bazie wiedzy Wyjście Zapytania Odpowiedzi na pytania Zalecenia Sugestie Użytkownicy: kierownicy średniego szczebla.

Do przygotowania prezentacji wykorzystano: Prof. Jon P. Gant, Indiana University www.spea.indiana.edu