PRZEMOC W RODZINIE opracowała mgr Wiesława Redlisiak mgr Katarzyna Rózga.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przemoc w rodzinie - definicja
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
Wykorzystywanie seksualne dzieci.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Drogi Rodzicu! Nie myśl, że Ciebie to nie dotyczy….
Obcy na ulicy i w sieci.
Informator dla osób doznających przemocy w Gminie Łużna. Łużna 2012 r.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
Wybrane kategorie przestępstw z Kodeksu karnego ścigane z urzędu.
Uzależnienia a rozwój dziecka
UZALEŻNIENIA W dzisiejszych trudnych i stresujących czasach ludzie coraz częściej popadają w różnorakie uzależnienia. Nie tylko chodzi o typowe nałogi,
Zaburzenia psychiczne
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Rozpoznawanie symptomów przemocy u dzieci
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
JAK ROZPOZNAĆ PRZEMOC? SYMPTOMY DOŚWIADCZANIA PRZEMOCY PRZEZ DZIECKO
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
KOALICJA PRZECIWKO PRZEMOCY „SZANSA”
Razem Przeciw Przemocy
Zagrożenia młodego człowieka!!!.
Obrzezanie kobiet.
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK
Przemoc Wiktor Skaczyło Ia.
„Zły dotyk” – molestowanie seksualne
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
Symptomy dziecka krzywdzonego
Pierwszy kontakt i zasady rozmowy z dzieckiem krzywdzonym
Symptomy dziecka krzywdzonego
Diagnoza sytuacji rodzinnej i pomoc dzieciom krzywdzonym
Kolizja a wypadek drogowy
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Pojedyncze lub powtarzające się działanie lub brak odpowiedniego działania, występujące w jakiejkolwiek relacji, w której oczekuje się zaufania, a która.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Czy „przemoc w rodzinie” to przestępstwo? Opole, 7 listopada 2012 r.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Przemoc w rodzinie wobec dziecka
Mówimy przemocy.
Stop dyskryminacji i przemocy
PRZEMOC I AGRESJA.
Co to jest? Jak z nim walczyć?
„Dopalacz” czy „dopalacze” to termin który nie posiada charakteru naukowego. Używa się go potocznie, dla nazwania grupy różnych substancji lub ich mieszanek.
CHILD GROOMING Groom (ang.) – przygotowywać, szykować, oswajać Grooming to zjawisko, w którym sprawca podejmuje próbę zaprzyjaźnienia się z dzieckiem za.
Objawy uzależnienia od narkotyków
Stop przemocy !. Definicja przemocy Przemoc to: każde zachowanie, które nas poniża, ogranicza naszą wolność, narusza nasze prawa i powoduje psychiczne.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
INTERDYSCYPLINARNA POMOC DZIECKU KRZYWDZONEMU Wanda Paszkiewicz.
PROCEDURA POMOCY DZIECKU KRZYWDZONEMU. RODZAJE PRZEMOCY Przemoc fizyczna - naruszenie nietykalności fizycznej - szarpanie, kopanie, popychanie, krępowanie.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Czym jest agresja i przemoc?
Krzywdząc bliskich zamykasz im okno na szczęście
Więcej wiem – lepiej pomagam
„Jak rozmawiać z osobą stosującą przemoc
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
LOKALNA DIAGNOZA, MONITORING ORAZ STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ I INNYCH ZAGROŻEŃ SPOŁECZNYCH DLA MIASTA I GMINY KOZIENICE BBBBBB.
Szkodliwość hałasu w szkole
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Czy lekarz może pomóc dziecku krzywdzonemu przemocą w rodzinie?
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
KRZYWDZENIE DZIECI NAJWAŻNIEJSZE PROBLEMY W ramach programu Chronimy Dzieci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę Szkoła Podstawowa.
„Bezpieczny uczeń” cykl szkoleń zorganizowanych przez Policealną szkołę ochroniarzy i detektywów Ochicara oraz ROM-E Metis w Katowicach Magdalena Lipiak.
Zapis prezentacji:

PRZEMOC W RODZINIE opracowała mgr Wiesława Redlisiak mgr Katarzyna Rózga

„jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny [*], w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą”. PRZEMOC

* Członek rodziny Ilekroć w ustawie jest mowa o: 1)członku rodziny - należy przez to rozumieć osobę najbliższą w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny. a także inną osobę wspólnie zamieszkującą lub gospodarującą; Art..115§ 11 Kodeksu Karnego : Osobą najbliższą jest małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo, powinowaty w tej samej linii lub stopniu, osoba pozostająca w stosunku przysposobienia oraz jej małżonek, a także osoba pozostająca we wspólnym pożyciu.

PRZEMOC W RODZINIE CHARAKTERYZUJE SIĘ TYM, ŻE : 1. JEST INTENCJONALNA Przemoc jest zamierzonym działaniem człowieka i ma na celu kontrolowanie i podporządkowanie ofiary. 2. SIŁY SĄ NIERÓWNOMIERNE W relacji jedna ze stron ma przewagę nad drugą. Ofiara jest słabsza, a sprawca silniejszy. 3. NARUSZA PRAWA I DOBRA OSOBISTE Sprawca wykorzystuje przewagę siły narusza podstawowe prawa ofiary (np.: prawo do nietykalności fizycznej, godności, szacunku itd.). 4. POWODUJE CIERPIENIE I BÓL Sprawca naraża zdrowie i życie ofiary na poważne szkody. Doświadczanie bólu i cierpienia sprawia, że ofiara ma mniejszą zdolność do samoobrony.

RODZAJE PRZEMOCY W RODZINIE  Przemoc fizyczna – intencjonalne zachowanie, które niesie ryzyko uszkodzenia ciała, takich jak stłuczenia, poparzenia, pręgi, cięcia, złamania lub też doprowadzanie do sytuacji, w której ofiara mogła doznać urazów (np. popychanie, odpychanie, popychanie, obezwładnianie, przytrzymywanie, kopanie, duszenie, polewanie substancjami żrącymi, bicie przedmiotami, porzucanie w niebezpiecznej okolicy.

Objawy stosowania przemocy fizycznej u dziecka:  Siniaki, ślady uderzeń (paskiem, kablem itp.) na twarzy, klatce piersiowej, plecach, pośladkach, nogach.  Ślady oparzeń (papierosowych, od pogrzebacza, żelazka itp.)  Rany twarzy i głowy  Rany w różnych fazach gojenia się  Powtarzające się złamania, zwichnięcia  Opuchlizny  Lęk dziecka przed rozbieraniem się przed lekcją w-fu  Lęk przed dotknięciem, kulenie się, uniki  Strój niedostosowany do pogody, często zakrywający zranienia  Lęk przed powrotem do domu  Nadmierna agresywność lub apatia dziecka

Na co zwrócić uwagę?  Dziecko: - ma widoczne obrażenia ciała (poparzenia, ślady po ugryzieniu, siniaki, złamania kości), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić; - boi się rodzica lub opiekuna; - podawane przez nie wyjaśnienia dotyczące ran lub siniaków nie są spójne z charakterem obrażeń.

 Rodzic lub opiekun: - podaje sprzeczne lub nieprzekonujące wyjaśnienia dotyczące obrażeń dziecka, bądź w ogóle odmawia wyjaśnień; - stosuje surową dyscyplinę wobec dziecka, w tym kary fizyczne; - nadużywa alkoholu lub narkotyków; - ciągle obwinia i krytykuje dziecko.

Przemoc psychiczna to rozmyślne, nie zawierające aktów przemocy fizycznej zachowania sprawcy przemocy, które powodują znaczące obniżenie możliwości prawidłowego funkcjonowania ofiary, w tym zaburzenia osobowości, niskie poczucie własnej wartości, stany nerwicowe i lękowe. Do kategorii tego typu zachowań zaliczyć można m.in. wyzwiska, poniżanie, upokarzanie, zawstydzanie, groźby, kontrolowanie i ograniczanie kontaktów z innymi osobami, wyśmiewanie poglądów, religii, pochodzenia, wykształcenia, narzucanie własnych poglądów, stała krytyka, domaganie się posłuszeństwa, ograniczanie snu i pożywienia, szantaż, straszenie, emocjonalne odrzucenie.

Objawy przemocy emocjonalnej u dzieci:  Zaburzenia mowy (wynikające z napięcia nerwowego)  Dolegliwości psychosomatyczne (bóle brzucha, bóle głowy, mdłości)  Mimowolne ruchy mięśni (tiki) szczególnie twarzy  Brak poczucia pewności siebie, wycofanie  Depresja  Zachowania destrukcyjne (samookaleczanie, narkomania, alkoholizm, konflikty z prawem)  Nadmierne podporządkowanie się dorosłym  Częste kłamstwa, nieadekwatny lęk przed konsekwencjami  Silny lęk przed porażką

Na co zwrócić uwagę?  Dziecko: - zachowuje się w sposób nieadekwatny do wieku (w sposób zbyt dorosły bądź zbyt infantylny); - wykazuje zaburzenia jedzenia (niedojada, nadmiernie się objada, wymiotuje); - jest opóźnione w rozwoju fizycznym bądź emocjonalnym; - moczy się bądź zanieczyszcza kałem; - samookalecza się; - ma problemy ze snem, nocne koszmary, boi się chodzić spać, ma objawy hipochondrii, histerii, obsesji lub fobii.

 Rodzic lub opiekun: - ciągle obwinia, poniża i strofuje dziecko; - nie interesuje się problemami dziecka, otwarcie odrzuca dziecko; - faworyzuje jedno z rodzeństwa; - w oczekiwaniach i wymaganiach wobec dziecka nie bierze pod uwagę jego możliwości; - nadużywa alkoholu lub narkotyków.

Przemoc seksualna Polega na zmuszaniu osoby do aktywności seksualnej wbrew jej woli, kontynuowaniu aktywności seksualnej gdy ta osoba nie jest w pełni tego świadoma; jak również bez pytania jej o zgodę lub w sytuacji, gdy się obawia takiego kontaktu. Przymus może polegać na bezpośrednim użyciu siły fizycznej, ale także na groźbach użycia siły (np. wymuszanie pożycia seksualnego, nieakceptowanych pieszczot i praktyk seksualnych, a także wymuszanie seksu z osobami trzecimi, sadystyczne formy współżycia seksualnego, krytyka zachowań seksualnych itp.).

Seksualne wykorzystanie dzieci to każde zachowanie osoby dorosłej, silniejszej i/lub starszej, kt ó re prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka. W tym rozumieniu nadużycia seksualne obejmują zachowania ekshibicjonistyczne, uwodzenie, świadome czynienie z dziecka świadka akt ó w płciowych, zachęcanie do rozbierania się czy oglądania pornografii.

Objawy przemocy seksualnej wobec dzieci:  Ciąża, choroby weneryczne, wirus HIV, infekcje dróg moczowo- płciowych, urazy zewnętrznych narządów płciowych, urazy odbytu, pochwy, przerwanie błony dziewiczej, krwawienie z narządów rodnych, ból przy oddawaniu moczu lub kału, krwawe stolce, infekcje jamy ustnej  Prowokacyjne i uwodzicielskie zachowania seksualne dziecka, erotyczne rysunki lub zabawy, agresja seksualna wobec rówieśników, wczesna lub nasilona masturbacja dziecięca, nieadekwatna to rozwoju psychoseksualnego, nieadekwatne do poziomu rozwoju dziecka język dotyczący sfery seksualnej  Obniżony nastrój i lęk, niepokój (dziecko może bać się iść do szkoły, boi się kontaktów z ludźmi, boi się samo spać w pokoju itd.)  Myśli samobójcze  Wtórne moczenie nocne  Zachowania regresywne (np.. Powrót do ssania palca lub smoczka)  Picie alkoholu, narkotyzowanie się  Prostytucja  Dolegliwości psychosomatyczne takie jak bóle brzucha, głowy, nudności, wymioty

Na co zwrócić uwagę?  Dziecko: - przejawia dziwne bądź niezwykłe dla swojego wieku zachowania seksualne np. jest nadmiernie rozbudzone, dużo mówi o seksie; - jest wycofane, depresyjne, infantylnie się zachowuje, ma trudności w relacjach z rówieśnikami; - odmawia przebierania się w towarzystwie innych (np. przed zajęciami sportowymi); - nadużywa alkoholu lub narkotyków; - pogorszyło się w nauce; - ma trudności z chodzeniem lub siadaniem, doświadcza bólu intymnych części ciała; - jest w ciąży lub jest chore wenerycznie; - ucieka z domu; - chwali się nagłym przypływem gotówki lub prezentów;

 Rodzic lub opiekun: - przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym z dzieckiem (np.. Podczas zabawy lub kąpieli); - nadużywa alkoholu lub narkotyków; - nie utrzymuje relacji z osobami spoza najbliższej rodziny - przejawia nadopiekuńczość w stosunku do dziecka, ogranicza jego kontakty z rówieśnikami.

Zaniedbanie dziecka jako forma przemocy To długotrwałe niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka zarówno fizjologicznych, jak i psychicznych co poważnie pogarsza jego stan zdrowia i utrudnia rozwój emocjonalny

Objawy zaniedbania u dzieci:  Ciągły głód  Zaburzony rozwój fizyczny (wzrost i waga poniżej normy)  Zaniedbany wygląd (brudne włosy, paznokcie, ubranie niestosowne do pogody, nieprzyjemny zapach)  Brak opieki lekarskiej (brak szczepień ochronnych, niewyleczone rany, brak opieki stomatologicznej  Pozostawianie dziecka bez opieki  Zmęczenie, apatia, bierność

Na co zwrócić uwagę?  Dziecko: - często jest nieobecne w szkole lub przedszkolu, - kradnie jedzenie bądź pieniądze kolegom, żebrze, - nie otrzymuje koniecznej opieki medycznej: szczepień, okularów, wiecznie jest chore - jest często brudne, nieprzyjemnie pachnie, - często jest ubrane nieodpowiednio do pogody, pije alkohol lub zażywa narkotyki, mówi, że w domu nie ma osoby, która mogłaby się nim zająć - popełnia czyny niezgodne z prawem, np. akty wandalizmu, kradzieże.

 Rodzic lub opiekun: - nie interesuje się sprawami dziecka, - jest bezradny życiowo lub pogrążony w depresji, - często nie dociera na umówione spotkania - nadużywa alkoholu lub zażywa narkotyki, jest uzależniony od komputera i hazardu - całymi dniami przebywa poza domem, pozostawiając dziecko bez opieki.