Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

LOKALNA DIAGNOZA, MONITORING ORAZ STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ I INNYCH ZAGROŻEŃ SPOŁECZNYCH DLA MIASTA I GMINY KOZIENICE BBBBBB.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "LOKALNA DIAGNOZA, MONITORING ORAZ STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ I INNYCH ZAGROŻEŃ SPOŁECZNYCH DLA MIASTA I GMINY KOZIENICE BBBBBB."— Zapis prezentacji:

1 LOKALNA DIAGNOZA, MONITORING ORAZ STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ I INNYCH ZAGROŻEŃ SPOŁECZNYCH DLA MIASTA I GMINY KOZIENICE BBBBBB

2 Mapa polskich problemów alkoholowych
Szkody doznawane przez osoby uzależnione od alkoholu. Szkody zdrowotne osób dorosłych nadużywających alkoholu. Szkody występujące u młodzieży nadużywającej alkoholu. Przemoc domowa i inne szkody w rodzinie z problemem alkoholowym. Alkoholowa dezorganizacja środowiska pracy. Przestępstwa i wykroczenia osób nietrzeźwych. Łamanie prawa związane z handlem napojami alkoholowymi.

3 Alkohol w życiu dorosłych mieszkańców - świadomość społeczna
Czy uważa Pan/i, że leczenie uzależnienia od alkoholu jest skuteczne i czy warto je podejmować? Zdecydowanie tak 60% Raczej tak 23% Zdecydowanie nie 4% Raczej nie 1% Trudno powiedzieć 12% Czy wiedziałbym gdzie szukać pomocy, gdyby ktoś z moich bliskich miał problemy z alkoholem? Zdecydowanie tak 55% Raczej tak 36% Zdecydowanie nie 0% Raczej nie 3% Trudno powiedzieć 6%

4 Alkohol w życiu dorosłych mieszkańców – poglądy i postawy
Czy Pan/i zdaniem sprzedawcy napojów alkoholowych powinni odprowadzać do kasy gminy pieniądze na finansowanie zapobiegania alkoholizmowi, nawet gdyby przez to alkohole byłyby nieco droższe? Zdecydowanie tak 39% Raczej tak 26% Raczej nie 1% Zdecydowanie nie 17% Trudno powiedzieć 14% Czy oczekuje Pan/i od władz lokalnych działań służących ograniczeniu problemów alkoholowych? Oczekuję takich działań 88% Nie oczekuję takich działań 12%

5 Szacunkowa skala problemów alkoholowych w Kozienicach
Liczba osób uzależnionych od alkoholu osób Liczba osób dorosłych żyjących w rodzinach alkoholowych (współmałżonkowie, rodzice, rodzeństwo0 osób Liczba dzieci wychowujących się w rodzinach alkoholików: Liczba osób pijących szkodliwie, nie uzależnionych od alkoholu: osób Ofiary przemocy w rodzinach z problemem alkoholowym (dzieci i dorośli) osób Według danych szacunkowych opartych na wskaźnikach wypracowanych przez PARPA co piąty mieszkaniec gminy uwikłany jest w jakiś sposób (osobiście, lub przez członków rodziny) w problem alkoholowy.

6 Alkohol a młodzież zachowania alkoholowe
Czy w ciągu ostatnich 30 dni piłeś jakiś napój alkoholowy? Klasy VI 5% Klasy III gimnazjum 33% Klasy II szkół ponadgimnazjalnych 67%

7 Alkohol a młodzież zachowania alkoholowe
Ile razy zdarzyło ci się upić napojem alkoholowym? Kl VI Kl. III gimn. Kl. II szk. ponadgimn. Ani razu 98% 60% 25% 1-2 razy 2% 22% 32% 3-5 razy 0% 9% 16% 6-10 razy 3% Ponad 10 razy 8% 18% Łącznnie upiło się 40% 75%

8 Alkohol a młodzież zachowania alkoholowe – porównanie z innymi gminami
Spożycie alkoholu 30 dni przed badaniem III klasy gimnazjum Kozienice Wyniki badań ogólnopolskich ESPAD 2015 Najniższy wynik uzyskany w naszych badaniach w innych gminach Najwyższy wynik uzyskany w naszych badaniach w innych gminach 35% 49% 13% 80% Upijanie się III klasy gimnazjum Kozienice Wyniki badań ogólnopolskich ESPAD 2015 Najniższy wynik uzyskany w naszych badaniach w innych gminach Najwyższy wynik uzyskany w naszych badaniach w innych gminach 50% 37% 17% 81%

9 Alkohol a młodzież zachowania alkoholowe – porównanie z innymi gminami
Spożycie alkoholu 30 dni przed badaniem II klasy szkół ponadgimnazjalnych Kozienice Wyniki badań ogólnopolskich ESPAD 2015 Najniższy wynik uzyskany w naszych badaniach w innych gminach Najwyższy wynik uzyskany w naszych badaniach w innych gminach 67% 82% 31% 88% Upijanie się II klasy szkół ponadgimnazjalnych Kozienice Wyniki badań ogólnopolskich ESPAD 2015 Najniższy wynik uzyskany w naszych badaniach w innych gminach Najwyższy wynik uzyskany w naszych badaniach w innych gminach 75% 64% 29% 95%

10 Alkohol a młodzież zachowania alkoholowe
Najczęściej spożywanym przez młodzież napojem alkoholowym jest piwo. Często towarzyszy temu fałszywe i szkodliwe przekonanie, że alkohol w piwie jest mniej groźny niż wódce. Wśród dzisiejszych latków nie pije alkoholu zaledwie 28% uczniów. Co czwarty uczeń klas III gimnazjalnych oraz niemal połowa uczniów klas II szkół ponadgimnazjalnych potwierdza uczestnictwo w kłótni lub sprzeczce z powodu alkoholu

11 MŁODZIEŻ A NARKOTYKI kontakt ze środkami odurzającymi
Czy kiedykolwiek miałeś kontakt z jakimiś środkami odurzającymi? Klasy VI 7% Klasy I gimnazjum 16% Klasy III gimnazjum 29%

12 MŁODZIEŻ A NARKOTYKI kontakt ze środkami odurzającymi
Klasa Rodzaj środka VI Klasa III gimn. Kl. II szk. ponadgimn. Kozienice ESPAD 2011 Środki nasenne bez wiedzy lekarza 1% 10% 17% 7% Środki wziewne 0% 11% 3% Marihuana/haszysz 6% 25% 26% 43% Amfetamina 5% 4% Ecstasy Heroina 2% Kokaina LSD lub inne halucynogeny Inne -

13 MŁODZIEŻ A NARKOTYKI dostępność środków odurzających
Czy spotkałeś w szkole osobę, która rozprowadza narkotyki? Klasa VI Kl. I gimn. Kl. III pon. gimn. ODPOWIEDŹ TAK 0% 9% 13% Czy spotkałeś poza szkołą osobę, która rozprowadza narkotyki? Klasa VI Kl. I gimn. Kl. III pon. gimn. ODPOWIEDŹ TAK 8% 35% 28%

14 PAPIEROSY, DOPALACZE 86% uczniów klasy VI, 72% gimnazjalistów z klas III oraz 60% uczniów klas II szkół ponadgimnazjalnych nie pali papierosów. Pewna część młodzieży ma orientację odnośnie rynku dopalaczy, natomiast kontakty z tymi substancjami są zdecydowanie rzadsze. W ciągu ostatnich 30 dni przed badaniem kontakt z dopalaczami miało; 2% szóstoklasistów, 0% gimnazjalistów z klas III oraz 2% uczniów klas II szkół ponadgimnazjalnych.

15 PRZEMOC W RODZINIE Cechy przemocy w rodzinie: Ma charakter intencjonalny Przemoc jest zamierzonym działaniem człowieka i ma na celu kontrolowanie i podporządkowanie ofiary. Siły są nierównomierne W relacji jedna ze stron ma przewagę nad drugą. Ofiara jest słabsza a sprawca silniejszy. Narusza prawa i dobra osobiste Sprawca wykorzystuje przewagę siły, narusza podstawowe prawa ofiary (np. prawo do nietykalności fizycznej, godności, szacunku itd.). Powoduje cierpienie i ból Sprawca naraża zdrowie i życie ofiary na poważne szkody. Doświadczanie bólu i cierpienia sprawia, że ofiara ma mniejszą zdolność do samoobrony. Przemoc w rodzinie, zwana też przemocą domową jest to działanie lub zaniechanie dokonywane w ramach rodziny przez jednego z jej członków przeciwko pozostałym.

16 PRZEMOC W RODZINIE poglądy mieszkańców
TAK NIE NIE WIEM Problem przemocy domowej jest sztucznie wyolbrzymiany. Kłótnie i rękoczyny zdarzają się powszechnie w wielu domach i nie ma powodu robić z tego problemu. 5% 77% 18% Ofiarom przemocy nie warto pomagać, gdyż i tak wycofają swoje zarzuty i wrócą do sprawcy 11% 73% 16% Dorośli respondenci z reguły nie lekceważą problemu przemocy domowej i nie uważają, że jest on sztucznie wyolbrzymiany. Zdecydowana większość badanych nie zgadza się z tezą, że ofiarom pomocy nie warto pomagać, ale 16% badanych podziela takie przekonanie.

17 PRZEMOC W RODZINIE ocena skali przemocy
Czy zna Pan/i w swoim otoczeniu rodziny, o których Pan/i słyszał/a lub wie, że dochodzi w nich do różnych form przemocy domowej? 1-2 takie rodziny 35% Kilka takich rodzin 19% Dużo takich rodzin 5% Nie znam takich rodzin 41%

18 PRZEMOC W RODZINIE ocena skali przemocy
Czy zdarzyło się, że podczas kłótni współmałżonek stosował wobec Pana/i jakąś formę przemocy? TAK NIE 20% 80% Jeśli tak, czy była to przemoc: Fizyczna 34% Psychiczna 66% Seksualna 0%

19 PRZEMOC W RODZINIE ocena skali przemocy
ODPOWIEDŹ TAK Czy zdarzyło się, że podczas kłótni stosuje Pan/i wobec współmałżonka jakąś formę przemocy? 15% Czy zdarza się Panu/i stosować czasem kary fizyczne w stosunku do swoich dzieci? 19%

20 PRZEMOC W RODZINIE skala przemocy oczyma młodzieży
Które z wymienionych zachowań były stosowane przez rodziców w stosunku do ciebie? Zaniedbywanie 7% Wyśmiewanie Wyzwiska 11% Groźby 9% Poniżanie 6% Policzkowanie 2% Popychanie i szarpanie Bicie 5% Szantażowanie pieniędzmi Żadne 76%

21 CYBERPRZEMOC Czy doświadczyłeś przez Internet lub SMS któregoś z takich zachowań jak wulgarne wyzywanie, straszenie, ośmieszanie? TAK NIE 35% 65%

22 Dynamika zjawisk na przestrzeni ostatnich lat – obyczaj abstynencki
TAK NIE Czy styka się Pan/i z osobami dawniej nadużywającymi alkoholu, którzy obecnie nie piją wcale lub w sposób znaczący ograniczyli swoje picie? 68% 32%

23 Dynamika zjawisk na przestrzeni ostatnich lat – skuteczność oddziaływań
Jeśli zauważa Pan/i pozytywne zmiany obyczajów i zachowań alkoholowych w ostatnich latach, to są one wynikiem? Edukacji społecznej 28% Działań lokalnych (leczenie odwykowe, komisja rozwiązywania problemów alkoholowych, grupy AA, kluby abstynenta, profilaktyka szkolna i in.) 37% Działań administracyjno-prawnych 6% Polityki cenowej wobec alkoholu Zmian w obyczajowości 41% Promocji zdrowego stylu życia 26% Zubożenia społeczeńsatwa (brak pieniędzy na alkohol) Większych możliwości wydawania pieniędzy na inne cele 9% Obawy o utratę pracy 38%

24 Uczniowie, którzy spożywali alkohol 30 dni przed badaniem
Dynamika zjawisk na przestrzeni ostatnich lat porównanie z badaniami z 2010 r. Uczniowie, którzy spożywali alkohol 30 dni przed badaniem 2006 2017 Klasy VI szkół podstawowych 24% 5% Klasy III gimnazjum 56% 33% Klasy II szkół ponadgimnazjalnych 59% 67%

25 Uczniowie, którzy upili się napojem alkoholowym
Dynamika zjawisk na przestrzeni ostatnich lat porównanie z badaniami z 2010 r. Uczniowie, którzy upili się napojem alkoholowym 2010 2017 Klasy VI szkół podstawowych 16% 2% Klasy III gimnazjum 39% 40% Klasy II szkół ponadgimnazjalnych 68% 75%

26 Uczniowie, którzy mieli kontakt ze środkami odurzającymi
Dynamika zjawisk na przestrzeni ostatnich lat porównanie z badaniami z 2010 r. Uczniowie, którzy mieli kontakt ze środkami odurzającymi 2010 2017 Klasy VI szkół podstawowych 16% 7% Klasy III gimnazjum 19% Klasy II szkół ponadgimnazjalnych 29%


Pobierz ppt "LOKALNA DIAGNOZA, MONITORING ORAZ STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ I INNYCH ZAGROŻEŃ SPOŁECZNYCH DLA MIASTA I GMINY KOZIENICE BBBBBB."

Podobne prezentacje


Reklamy Google