ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA EWALUACYJNEGO PT. „ OCENA EX ANTE ZASTOSOWANIA INSTRUMENTÓW FINANSOWYCH W RAMACH PRIORYTETU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Advertisements

Finansowanie termomodernizacji budynków mieszkalnych
Województwo Mazowieckie JESSICA and Investment Funds Division
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
JASPERS – JEREMIE – JESSICA
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH SA
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
W oparciu o zasoby WFOŚiGW w Katowicach oraz giełdowy rynek obligacji Catalyst Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku.
Finansowanie inwestycji przez Beskidzki Bank Spółdzielczy maj 2010.
III DNI INNOWACJI, TRANSFERU WIEDZY I TECHNOLOGII – ENERGIA ODNAWIALNA MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI Z ZAKRESU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII 1 1 UNIA.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
W w w. n f o s i g w. g o v. p l Wspieranie rozproszonych, odnawialnych źródeł energii Część 4) Prosument – linia dofinansowania z przeznaczeniem na zakup.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Wsparcie finansowe inwestycji w odnawialne źródła energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Pawłowice,
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Konferencja pt. „Energia słoneczna dla każdego” Możliwość dofinansowania instalacji solarów ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, 31 maja - 2 czerwca 2010 Gospodarka w czasie kryzysu - mechanizmy wspierania przedsiębiorców.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Przegląd programów wsparcia instalacji OZE w województwie kujawsko-pomorskim - Ustawa OZE po zmianach.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Warszawa, 11 grudnia 2015 r. Tomasz Makowski – Specjalista Bank Gospodarstwa Krajowego Instrumenty.
Finansowanie miejskich projektów rewitalizacji w BGK
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
PERSPEKTYWA WYDATKOWANIA FUNDUSZY „POST-JEREMIE” Wrocław, r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Katowice, r.. Podział powierzchni miasta Katowice Emisja zanieczyszczeń powietrza z zakładów szczególnie uciążliwych w latach Emisja.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Dotacja na inwestycję w OZE RPO Łódzkie
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
FINANASOWANIE i REALIZACJA PROGRAMU KOMPLEKSOWEJ LIKWIDACJI NISKIEJ EMISJI NA TERENIE KONURBACJI ŚLĄSKO-DĄBROWSKIEJ ze środków UE
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy Europejskich.
„Fundusz Badań i Wdrożeń - Voucher Badawczy” (projekt planowany do realizacji, prezentowane założenia mogą ulec.
Efekty wdrażania projektu pilotażowego pt
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Strategia Inwestycyjna
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Krajowy Pakiet Antysmogowy NFOŚiGW i WFOŚiGW
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO w ramach RPOWŚ
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Zapis prezentacji:

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA EWALUACYJNEGO PT. „ OCENA EX ANTE ZASTOSOWANIA INSTRUMENTÓW FINANSOWYCH W RAMACH PRIORYTETU INWESTYCYJNEGO 4 C – WSPIERANIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ, INTELIGENTNEGO ZARZĄDZANIA ENERGIĄ I WYKORZYSTANIA ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W INFRASTRUKTURZE PUBLICZNEJ, W TYM W BUDYNKACH PUBLICZNYCH I SEKTORZE MIESZKANIOWYM RPO WSL ” SPOTKANIE GRUPY STREUJĄCEJ KATOWICE, 17 LISTOPADA 2015 ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Więcej niż agencja badawcza

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU PRIORYTET INWESTYCYJNY 4c: Wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystywania odnawialnych źródeł energii w budynkach publicznych i sektorze mieszkaniowym

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU JST, ich związki i stowarzyszenia 1 Podmioty, w których większość udziałów lub akcji posiadają JST, ich związki i stowarzyszenia 2 Jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych (nie wymienione wyżej) 3 Podmioty wykonujące działalność leczniczą w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej 4 Szkoły wyższe 5 Organizacje pozarządowe 6 Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe 7 Towarzystwa Budownictwa Społecznego 8 Porozumienia podmiotów wymienionych wyżej reprezentowane przez lidera 9 Typ Beneficjenta:

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU BUDYNKI UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ WIELORODZINNE BUDYNKI MIESZKALNE TYPY PROJEKTÓW

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Likwidacja „niskiej emisji” poprzez wymianę/modernizację indywidualnych źródeł ciepła lub podłączanie budynków do sieciowych nośników ciepła. Budowa instalacji OZE w modernizowanych energetycznie budynkach. TYPY PRZEDSIĘWZIĘĆ

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Wskaźniki Wartość docelowa Możliwość osiągniecia wskaźnika Stopień redukcji PM10637 t/rok Uwaga wskaźnik nierealny do osiągnięcia w perspektywie Proponowany wskaźnik 10 x mniejszy. Liczba jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE 42 szt.Realny do wykonania. Liczba jednostek wytwarzania energii cieplnej z OZE 42 szt.Realny do wykonania. Liczba gospodarstw domowych z lepszą klasą zużycia energii 699 szt.Realny do wykonania. Dodatkowa zdolność wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych 21 MW Wskaźnik nierealny do osiągnięcia dzięki oferowaniu instrumentów finansowych. Zmniejszenie rocznego zużycia energii pierwotnej w budynkach Publicznych kWh/rok Realny do wykonania. Szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych tony ekwiwalentu CO ₂ /rok Realny do wykonania. WSKAŹNIKI PRODUKTU

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Wskaźnik Wartość bazowa/ docelowa w 2013 r. Sprzedaż energii cieplnej na cele komunalno-bytowe obejmująca mieszkalnictwo i budynki mieszkalne / GJ Wskaźnik nierealny do osiągnięcia Średnioroczne stężenie pyłu zawieszonego (PM10) 40,00/ 41,00 μg/m3 Wartość wskaźnika trudna do weryfikacji z uwagi na złożony charakter zmiennych wpływających na średnioroczne stężenie pyły zawieszonego w powietrzu. WSKAŹNIKI REZULTATU

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU WYNIKI BADANIA EX ANTE

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Analiza rynku 1. Niedoskonałości rynku występują dla takich podmiotów jak: a.organizacje pozarządowe, b.wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe i TBS-y, które charakteryzują się wysoką 60-70% luką remontową 2. Istnieją niezrealizowane potrzeby inwestycyjne w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej. Przy dotychczasowych nakładach ich realizacja zajmie 33 lata.

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Analiza rynku - luka finansowa 1.Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz TBS-y Luka finansowa dla podmiotów z wysokim udziałem nieuregulowanych należności mieszkańców w opłatach ogółem (powyżej 40%). Szacowana na 17 mln zł rocznie. 2. Jednostki sektora finansów publicznych Luka finansowa szacowana na 80 mln zł rocznie. 3.Szkoły wyższe Brak luki finansowej według wartości niedostępnego dofinansowania i brak możliwości oszacowania luki finansowej innymi metodami. 3.Podmioty lecznicze Brak luki finansowej według wartości niedostępnego dofinansowania i brak możliwości oszacowania luki finansowej innymi metodami. 3.Organizacje pozarządowe Brak dostępnych źródeł finansowania na rynku komercyjnym

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Dodatkowe zasoby i efekt dźwigni 1.Średnia wysokość ryzyka przejętego przez pośredników finansowych jest szacowana na 30%. 2.Efekt dźwigni wskazuje, że prawie 50% środków przeznaczonych na realizację programu będzie można wykorzystać ponownie zwiększając tym samym o 50% wartość projektów w stosunku do sytuacji, w której instrumenty finansowe nie byłyby oferowane ZASOBY I EEFEKT DŹWIGNI

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Instrumenty zwrotne – wartość dodana w stosunku do systemu dotacji Większa precyzja dotarcia do odbiorców ostatecznych, którzy rzeczywiście potrzebują finansowania na zrealizowanie inwestycji. Spowodowane jest to wyższym (niż w przypadku dotacji) kosztem pieniądza oraz wprowadzenie mechanizmu selekcji projektów opartego o kryteria zbliżone do komercyjnych (biznes plan, rentowność, analiza ryzyka). Działania te mają za zadanie minimalizowanie ryzyk zaciągnięcia kredytu. Racjonalizacja zakresu realizowanych projektów – podyktowana koniecznością zwrotu kapitału. Wymóg zwrotu kredytu zmusza odbiorców ostatecznych do racjonalizacji projektów, aby zapewnić ich rentowność. Przyspieszenie realizacji projektu – jest to spowodowane chęcią uzyskania efektów umożliwiających generowanie oszczędności zużycia energii, a więc również generowaniem oszczędności finansowych umożliwiających spłatę kredytu. WARTOŚĆ DODANA

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Instrumenty zwrotne – wartość dodana w stosunku do systemu dotacji Uzyskanie zakładanych efektów projektu inwestycyjnego, który jest niezbędny do otrzymania umorzenia części zaciągniętego kredytu. Podaż kapitału w warunkach instrumentu zwrotnego jest ciągła i bardziej stabilna niż w warunkach zasilania dotacyjnego, które ma ograniczony charakter ze względu na dostępność wsparcia tylko gdy trwa konkurs, tj. raz lub dwa razy w roku – zależnie od tempa organizacji konkursów. Natomiast produkty finansowe oferowane przez dany instrument zwrotny są z założenia dostępne cały czas, co ułatwia przedsiębiorcom planowanie projektów inwestycyjnych (np. nie trzeba wstrzymywać projektu do momentu otwarcia konkursu dotacyjnego). WARTOŚĆ DODANA

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Czynniki sukcesuCzynniki niepowodzenia 1. Łączenie instrumentów finansowych z bezzwrotnymi formami finansowania, np. umorzeniem pożyczki lub premią termomodernizacyjną (dotacją uzależnioną od wysokości osiągniętych efektów przyznawaną po zakończeniu projektu na kolejne inwestycje związane z efektywnością energetyczną) 1. Jednocześnie oferowane z innych programów bezzwrotne formy finansowania na takie same inwestycje 2. Niski koszt instrumentów finansowych w porównaniu do kosztu tych instrumentów na rynku komercyjnym 2. Ustalenie takich samych warunków finansowania dla różnych odbiorców ostatecznych Czynniki sukcesu i niepowodzenia we wdrażaniu instrumentów finansowych w poprzedniej perspektywie OCENA DOŚWIADCZEŃ

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Zlecenia na bazie doświadczeń: 1.Trzeba zapewnić większe korzyści dla odbiorców ostatecznych związane z wykorzystaniem instrumentu finansowego w stosunku do finansowania komercyjnego np. znacznie niższe oprocentowanie, niższe wymagania zabezpieczeń pożyczek 2.Nie należy rezygnować z dotacji, gdyż część beneficjentów zrezygnuje z realizacji projektów, przeznaczając swoje ograniczone środki na realizacje pilniejszych remontów 3.Należy łączyć instrumenty finansowe z umorzeniami lub premiami termomodernizacyjnymi w celu zachęty odbiorców ostatecznych do realizacji projektów energetycznych OCENA DOŚWIADCZEŃ

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Dobre praktykiWartość dodana Wybór właściwego wykonawcy np. w drodze przetargu Zrealizowanie założonych wskaźników produktu i rezultatu projektu Instrumenty finansowe kierowane do odbiorców ostatecznych powinny zawierać w sobie element zachęty, jak np. umorzenie części pożyczki, czy premia termomodernizacyjna Uzyskanie założonych efektów energetycznych projektu i nieprzeszacowywanie tych efektów, co przełoży się na właściwe wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na realizację PI 4c w RPO WSL DOBRE PRAKTYKI

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Dobre praktykiWartość dodana Utworzenie w gminach biura zarządzania energią lub innych zespołów specjalistów wspomagających w wyborze projektów do realizacji, ocenie ekonomicznej tych projektów oraz w negocjacjach z partnerami (prywatnymi i publicznymi) Uzyskanie lepszych wskaźników produktu i rezultatu w wyniku właściwej selekcji projektów chroniącej przed niewłaściwym wykorzystaniem środków publicznych Oferowanie pomocy doradczej dla spółdzielni, czy wspólnot mieszkaniowych jak przygotować wniosek o dofinansowanie i oszacować potrzeby inwestycyjne Większa efektywność wykorzystania otrzymanych środków (realizacja tylko tych zakupów, które są konieczne, bez marnotrawienia środków), co może się przełożyć na większą liczbę sfinansowanych projektów energetycznych w ramach tej samej alokacji na instrument finansowy. DOBRE PRAKTYKI

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Zakres odbiorców ostatecznych i projektów do wsparcia w RPO WSL w PI 4c Proponowany zakres odbiorców Proponowane projektyRodzaj instrumentów finansowych - wspólnoty mieszkaniowe, - spółdzielnie mieszkaniowe, - TBS-y, - jednostki samorządu terytorialnego realizujące projekty w budynkach mieszkalnych 1. modernizacja energetyczna budynków mieszkalnych 2. wymiana/modernizacja indywidualnych źródeł ciepła (w budynkach mieszkalnych) 3. Budowa instalacji OZE w modernizowanych energetycznie budynkach (występujący jako uzupełnienie projektów dot. modernizacji energetycznej budynków) Pożyczka łączona z dotacją. wartość pożyczki= 25% wartości projektu, wartość dotacji= do 45% kosztów kwalifikowanych Suma dotacji i pożyczki powinna wynieść do 70% kosztów kwalifikowanych. umorzenie pożyczki= 5% kosztów kwalifikowanych po uzyskaniu rezultatów założonych w projekcie, po min. 50% okresu, na jaki została zaciągnięta pożyczka. Suma dofinansowania 75% kosztów kwalifikowanych STRATEGIA INWESTYCYJNA

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Proponowany zakres wsparciaProponowane projekty Rodzaj instrumentów finansowych Budynki użyteczności publicznej (w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza) 1. modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej mających charakter społeczny (w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza) 2. wymiana/modernizacja indywidualnych źródeł ciepła (w budynkach użyteczności publicznej) 3. Budowa instalacji OZE w modernizowanych energetycznie budynkach (występujący jako uzupełnienie projektów dot. modernizacji energetycznej budynków) Dotacje = 85% kosztów kwalifikowanych Minimalny wkład własny = 15% STRATEGIA INWESTYCYJNA Zakres wsparcia w RPO WSL w PI 4c

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Proponowane kombinacje wysokości pomocy w zależności od efektywności energetycznej projektów- dla spółdzielni mieszkaniowych i TBS-ów niespełniających kryteriów zaliczających ich do małych lub średnich przedsiębiorstw Efektywność energetyczna bezzwrotne formy finansowania instrument finansowy Łączne maksymalne dofinansowanie Łączne dofinansowanie w przypadku korzystania tylko z bezzwrotnych form wsparcia Dotacja (udział w kosztach kwalifikowanych) Umorzenie pożyczki Pożyczka (udział w kosztach kwalifikowanych (25%-40%>15% 5% kosztów kwalifikowanych (20% pożyczki) 25%45%20% (40%-60%>20% 5% kosztów kwalifikowanych (25% pożyczki) 20%45%25% powyżej 60%25% 5% kosztów kwalifikowanych (33% pożyczki) 15%45%30% KOMBINACJE POMOCY

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Proponowane kombinacje wysokości pomocy w zależności od efektywności energetycznej projektów- budynki mieszkalne Efektywność energetyczna bezzwrotne formy finansowania instrument finansowy Łączne maksymalne dofinansowanie Łączne dofinansowanie w przypadku korzystania tylko z bezzwrotnych form wsparcia Dotacja (udział w kosztach kwalifikowanych) Umorzenie pożyczki Pożyczka (udział w kosztach kwalifikowanych (25%-40%>45% 5% kosztów kwalifikowanych (20% pożyczki) 25%75%50% (40%-60%>50% 5% kosztów kwalifikowanych (25% pożyczki) 20%75%55% powyżej 60%55% 5% kosztów kwalifikowanych (33% pożyczki) 15%75%60% KOMBINACJE POMOCY

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Struktura zarządzania instrumentami finansowymi INSTYTUCJA ZARZĄDZAJĄCA EBI Fundusz Efektywności Energetycznej (pośrednik finansowy) 12 Beneficjenci ostateczni Środki finansowe przeznaczone na udzielanie instrumentów finansowych w RPO WSL Środki przeznaczone na udzielanie instrumentów finansowych dla projektów energetycznych 3.Instrumenty finansowe (wkład EBI powiększony o wkład pośredników finansowych) 4.Sprawozdania okresowe z osiągniętych rezultatów 5.Sprawozdania okresowe z osiągniętych rezultatów przez pośredników finansowych oraz wysokości udzielonych instrumentów finansowych 6.Sprawozdania okresowe o wysokości udzielonych instrumentów finansowych

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Ryzyko zniekształcenia rynku i wartość dodana dodatkowych instrumentów finansowych proponowanych dla RPO WSL w PI 4c Rys 1. Wdrażanie wsparcia zwrotnego w modelu pośrednim Środki finansowe przeznaczone na udzielanie instrumentów finansowych w RPO WSL Instrument finansowy Wartość dodana Ryzyko negatywnego oddziaływania Możliwe przeciwdziałanie zniekształceniu rynku Pożyczki w połączeniu z dotacjami oraz umorzeniem części pożyczki - uzyskanie lepszych efektów z realizacji inwestycji - efekt dźwigni - występuje ryzyko niewłaściwego doboru projektów, które mogą nie zagwarantować wystarczającej stopy zwrotu dla spłaty pożyczki - zadłużenie może blokować kolejne niezbędne inwestycje jednostek w okresie lat - ustalenie zasobów niezbędnych (ekspertów) do właściwej oceny projektów ograniczających ryzyko niepowodzenia - uzależnienie ostatecznego udziału pożyczki w finansowaniu od oszczędności energetycznych i wysokości luki remontowej RYZYKO I WARTOŚĆ DODANA

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Wskaźniki produktu/rezultatu i ocena efektów w wyniku zastosowania instrumentów finansowych Rys 1. Wdrażanie wsparcia zwrotnego w modelu pośrednim Środki finansowe przeznaczone na udzielanie instrumentów finansowych w RPO WSL Wskaźniki niemożliwe do osiągnięcia : 1. Stopień redukcji PM10 (637t/rok). Wskaźnik ten można osiągnąć również przez termomodernizację ok szt. budynków o powierzchni m2 każdy, Proponowany wskaźnik 10x mniejszy to jest 63,7 t/rok 2. Dodatkowa zdolność wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych. Respondenci CATI nie wskazali tego typu inwestycji finansowej z pożyczek/ kredytów). Konieczne wsparcie dotacyjne. 3. Sprzedaż energii cieplnej na cele komunalno-bytowe obejmująca mieszkalnictwo i budynki mieszkalne (spadek z GJ do GJ). Przy założeniu redukcji zużycia energii na ogrzewanie o 100 kWh/m2/rok oznacza konieczność wykonania termomodernizacji ponad budynków o powierzchni 2000 m 2 każdy.

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Rys 1. Wdrażanie wsparcia zwrotnego w modelu pośrednim Środki finansowe przeznaczone na udzielanie instrumentów finansowych w RPO WSL W okresie 3 lat można oczekiwać zmian wskazujących na kierunek dalszego rozwoju gospodarczego. Wskaźniki determinujące moment, w którym należy dokonać aktualizacji oceny ex-ante instrumentów finansowych w perspektywie w RPO WSL w PI 4c (poniżej wartości min. lub powyżej wartości max.): Poziom wydatków majątkowych województwa śląskiego Wskaźnik zadłużenia mieszk. spółdzielni Wskaźnik zadłużenia mieszk. wspólnot mieszk. Wskaźnik zadłużenia mieszk. TBS- ów Wskaźnik zadłużenia mieszk. budynków gmin Wskaźnik zadłużenia mieszk. budynków Skarbu Państwa Wskaźnik zadłużenia mieszk. zakładów pracy Wartość min. 965 mln zł31,4%7,5%14,3%30,5%19,2%21,2% Wartość maks mln zł51,4%27,5%34,3%50,5%39,2%41,2% AKTUALIZACJA I PRZEGLĄD

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU

Fundusz na rzecz efektywności energetycznej powinien być wybierany w drodze otwartego, przejrzystego i niedyskryminacyjnego zaproszenia do składania ofert ogłaszanego/ organizowanego przez Europejski Bank Inwestycyjny. Rekomendacje operacyjne Po 2018 r. należałoby dokonać przeglądu założeń rozwoju gospodarczego i ich wpływu na lukę finansową dla poszczególnych grup beneficjentów/ odbiorców ostatecznych (zwłaszcza spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, TBS-ów, gmin zarządzających budynkami mieszkaniowymi) oraz porównać sytuację rzeczywistą z planowaną. REKOMENDACJE

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU W sytuacji przekroczenia sumy bilansowej 43 mln EUR, obrotu 50 mln EUR lub zatrudnienia 249 pracowników wsparcie powinno zostać ograniczone do 45% kosztów kwalifikowanych Rekomendacje kluczowe W ramach RPO WSL powinny być kierowane do beneficjentów PI 4c realizujących projekty w budynkach użyteczności publicznej dotacje. Spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz TBS-y powinny mieć możliwość uzyskania instrument zachęty w celu zwiększenia efektywności inwestycji w postaci umorzenia części pożyczki (maksymalnie 5% kosztów kwalifikowanych lub maksymalnie 33% pożyczki REKOMENDACJE

ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU Więcej niż agencja badawcza ASM – C ENTRUM B ADAŃ I A NALIZ R YNKU ul. Grunwaldzka 5, Kutno tel. (24) ; faks (24) Zapraszamy do kontaktu: dr Jakub Grabowski Dyrektor Działu Badań Społecznych i Ewaluacyjnych Tel. kom.: