Unia Europejska Organy Unii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rada Europy.
Advertisements

Co to są prawa człowieka i dla kogo tak naprawdę one są ?
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Ochrona praw i wolności w Polsce
Ustrój sądownictwa w państwach śródziemnomorskich
Ochrona praw człowieka w Europie
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Wybory do Parlamentu Europejskiego Wybory do Parlamentu Europejskiego odbywają się od 4- 7 czerwca.
Prawo europejskie Opracowano na podstawie W. Siuda: „Elementy
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Prawo administracyjne
Ustrój sądów administracyjnych
Przygotował TOMASZ ZAKRZEWSKI
CHORWACJA.
Komitet Regionów.
Struktura i zakres kognicji
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
NATO „Nie wiem , jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej , ale czwarta będzie na maczugi „. Albert Einstein.
Komisja europejska.
Rząd i prezydent.
Czym jest Unia Europejska?
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Unia Zachodnioeuropejska
Czym są PRAWA CZŁOWIEKA? mł. insp. Piotr Knut
Cz. 6 SYSTEMY REGIONALNE Zdzisław Kędzia
Regionalny Program Operacyjny
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Parlament Europejski.
Koncepcja statutu Aeroklubu Polskiego jako polskiego zwi ą zku sportów lotniczych Warszawa 26 maja 2007.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Debata "Jak wykorzystać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?"
Władza ustawodawcza.
Prawa Dziecka.
Międzynarodowy System Ochrony Praw Człowieka
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Historia Integracji Europejskiej
Skarga indywidualna do ETPCz
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Władza sądownicza w Polsce
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Polska droga do Unii Europejskiej
Mgr Przemysław Mazurek
Polska w Unii Europejskiej
Trybunał Konstytucyjny
Zmiana imienia i nazwiska
SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
EUROPEJSKA KONWENCJA PRAW CZŁOWIEKA
Europejski Trybunał Praw Człowieka
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Sądownictwo międzynarodowe. Historia sądownictwa międzynarodowego 1.Stały Trybunał Sprawiedliwości Międzynarodowej – powołany w okresie Ligii Narodów;
Działalność Parlamentu Europejskiego. Co roku Parlament zbiera się dwanaście razy na posiedzeniu plenarnym w Strasburgu. Sześć dodatkowych sesji ma miejsce.
Sądy Administracyjne w Polsce
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Trybunał Konstytucyjny
Sądy Administracyjne w Polsce
Instytucje UE r..
Organizacje międzynarodowe
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Europejski Trybunał Praw Człowieka
Zapis prezentacji:

Unia Europejska Organy Unii

Rada Europy (ang. Council of Europe, fr Rada Europy (ang. Council of Europe, fr. Conseil de l'Europe), międzyrządowa organizacja skupiająca prawie wszystkie państwa Europy, zajmująca się przede wszystkim ochroną praw człowieka, ochroną demokracji i współpracą państw członkowskich w dziedzinie kultury. RADA EUROPY

RADA EUROPY Rada Europy powstała 5 maja 1949 roku w wyniku podpisania przez 10 państw (Belgię, Danię, Francję, Holandię, Irlandię, Luksemburg, Norwegię, Szwecję, Wielką Brytanię i Włochy) Traktatu Londyńskiego. Obecnie liczy 47 członków. Jej siedzibą jest Strasburg

Zakres działalności Rady Europy Rada Europy jest postrzegana jako organizacja, której zakres zainteresowań ogranicza się jedynie do sfery ochrony praw człowieka.

Bezpośrednio z prawami człowieka powiązana jest: polityka ochrony mniejszości :narodowych, etnicznych, językowych, religijnych, kulturalnych, seksualnych; polityka językowa ochrona praw migrantów: emigrantów, imigrantów, reemigrantów i repatriantów, uchodźców i azylantów, czy ludów koczowniczych, jak Romowie (Cyganie) czy Samowie (Lapończycy).

Zakres działalności Rady Europy Rada Europy prowadzi działania w wielu dziedzinach, w tym w niektórych nie powiązanych bezpośrednio z prawami człowieka.

Można tu wymienić: sprawy społeczne i gospodarcze, ochronę zdrowia, edukację, kulturę, media, ochronę środowiska, sprawy młodzieży i sportu współpracę prawną.

Zakres działalności Rady Europy Do dzisiaj pod auspicjami Rady Europy zawarto blisko 200 umów międzynarodowych dotyczących wielu ważkich zagadnień z zakresu wyżej wymienionych dziedzin

Organy Rady Europy Głównymi organami Rady Europy są: Komitet Ministrów - organ zarządzający, składający się z ministrów spraw zagranicznych państw członkowskich lub ich przedstawicieli (tzw. zastępców ministrów) Zgromadzenie Parlamentarne - organ doradczy składający się z parlamentarzystów delegowanych przez parlamenty narodowe

Organy Rady Europy Kongres Władz Lokalnych i Regionalnych Europy - organ doradczy Konferencja Międzynarodowych Organizacji Pozarządowych (INGOs) - składa się z około 400 międzynarodowych NGOs (org.pozarząd.)posiadających status uczestników (participatory status) w pracach Rady Europy. Sekretarz Generalny Rady Europy - wybierany przez Zgromadzenie Parlamentarne (aktualnie jest nim Terry Davis), kadencja trwa 5 lat

RADA EUROPY Ponadto w ramach Rady Europy funkcjonuje szereg instytucji formalnie nie będące jej organami takich jak: Europejski Komitet Zapobiegania Torturom Europejski Trybunał Praw Człowieka itd

Europejski Komitet Zapobiegania Torturom organ Europejskiej Konwencji do spraw zapobiegania torturom oraz nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu

Europejski Trybunał Praw Człowieka - europejski organ sądownictwa międzynarodowego powołany w 1998r na miejsce Europejskiej Komisji Praw Człowieka i Trybunału Praw Człowieka do kontroli przestrzegania praw człowieka

Członkowie Rady Europy Członkiem Rady Europy może zostać każde zaproszone przez tę organizację państwo europejskie akceptujące zasady rządów prawa i ochrony praw człowieka. Kryteria te odzwierciedlają podstawowe wartości, na których ma opierać się ta organizacja. Kryteria ochrony praw człowieka, demokracji parlamentarnej oraz rządów prawa mają być strażnikami bram Rady Europy..

Członkowie Rady Europy Na początku swego istnienia Rada Europy grupowała dziesięć państw zachodnioeuropejskich. Pozostałe państwa Zachodniej Europy stopniowo przystąpiły do organizacji zanim jesienią 1989 roku rozpoczął się upadek systemu komunistycznego w Europie Środkowej i Wschodniej. Nowe demokracje z tego regionu pukające do drzwi Rady Europy były przyjmowane od początku lat dziewięćdziesiątych (Węgry w 1990, Polska w 1991).

Konwencje Rady Europy Rada Europy przyjmuje dokumenty mające charakter traktatów międzynarodowych, zwane konwencjami, do których mogą przystępować państwa członkowskie Rady Europy, a w niektórych przypadkach także europejskie kraje nieczłonkowskie, lub nawet pozaeuropejskie kraje nieczłonkowskie.

Konwencje Rady Europy Kraje przystępujące do konwencji mogą poczynić pewne zastrzeżenia co do wyłaczenia lub ograniczenia stosowania na ich terytorium niektórych artykułów danej konwencji. W niektórych sytuacjach podpisywane są też dodatkowe protokoły do konwencji, do których mogą, ale nie muszą, przystąpić państwa, które wcześniej podpisały sama konwencję. Konwencja wchodzi w życie, jeśli zostanie podpisana i ratyfikowana przez odpowiednią liczbę państw

Europejski Trybunał Praw Człowieka europejski organ sądownictwa międzynarodowego powołany do kontroli przestrzegania praw człowieka. Orzeka w sprawach praw człowieka zapisanych w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i protokołach dodatkowych do niej. został on utworzony na mocy Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Konwencja i dołączone do niej protokoły określają jego kompetencje i sposób funkcjonowania.

SKŁAD TRYBUNAŁU W skład Trybunału wchodzą wybitni znawcy problematyki ochrony praw człowieka w Europie. Sędziowie Trybunału, od wielu lat zajmujący się tą tematyką, stanowią gwarancję odpowiednio wysokiego poziomu orzecznictwa.

W Konwencji przyjęto zasadę, że sędziowie rekrutują się po jednym z każdego państwa-strony Konwencji. Aktualnie jest 46 takich państw, więc i liczba sędziów Trybunału wynosi 46. Wybierani są oni przez Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy na sześcioletnią kadencję, po upływie której otwarta jest dla nich możliwość reelekcji.

Sędziowie Trybunału W okresie sprawowania funkcji wymaga się od nich niepodejmowania jakichkolwiek działalności, która mogłaby narazić na szwank ich niezależność, bezstronność czy utrudnić wykonywanie obowiązków sędziowskich w pełnym wymiarze czasu.

Przykładowo nie mogą oni doradzać ani reprezentować żadnej ze stron sporu przed Trybunałem - byłaby to działalność nie do pogodzenia z sęadziowską bezstronnością

Sędziowie Trybunału Co jest warte podkreślenia - w Trybunale sędziowie zasiadają we własnym imieniu. Mimo że kandydatów na sędziów proponują poszczególne państwa-strony Konwencji, sędziowie po wyborze nie reprezentują swojego państwa, nie mogą też przyjmować od niego instrukcji. Sędzią wybranym z Polski jest Lech Garlicki.

FORMY ORGANIZACYJNE ETPCZ Formalnie wyroki wydaje Trybunał. Nie oznacza to jednak, iż cały skład Trybunału zajmuje się każdą sprawą. Wręcz przeciwnie, rozpatrując skargę indywidualną Trybunał nigdy nie działa in pleno lecz zajmuje się nią w węższym składzie, jako 3-osobowy komitet, 7-osobowa izba lub 17- osobowa Wielka Izba.

Formy organizacyjne, w jakich działa Trybunał można łącznie zebrać w następujące wyliczenie: Zgromadzenie plenarne Trybunału; Wielka Izba Trybunału, Izba Trybunału Panel Wielkiej Izby Komitet Trybunału

Zgromadzenie plenarne Trybunału, łącznie wszyscy sędziowie; w tym składzie Trybunał załatwia jedynie sprawy administracyjne (art. 26 EKPC), nie rozpatruje w tym składzie skarg wniesionych do Trybunału;

Wielka Izba Trybunału, 17 sędziów, w tym składzie Trybunał rozpatruje skargi przekazane przez izbę Trybunału (na podst. art. 30 EKPC) oraz rozpatruje "odwołania" od orzeczeń izb (art. 43 EKPC);

Izba Trybunału - 7 sędziów, podstawowy skład, w jakim Trybunał rozpatruje merytorycznie skargi skierowane do niego;

Panel Wielkiej Izby - 5 sędziów, decyduje czy Wielka Izba Trybunału zajmie się rozpatrzeniem "odwołania" złożonego na podstawie art. 43 EKPC;

Komitet Trybunału - 3 sędziów, skład 3-osobowy może jedynie badać dopuszczalność skargi indywidualnej złożonej do Trybunału; komitet może jednomyślnie zdecydować o niedopuszczalności skargi, taka decyzja jest ostateczna i zamyka dalsza drogę postępowania przed Trybunałem.

Role sędziego Trybunału Każdy sędzia - członek Trybunału może występować w trzech możliwych rolach: jako zwykły członek Trybunału - wchodzi w skład form organizacyjnych Trybunału (plenum, Wielka Izba, izba, komitet) i wykonuje funkcje sędziowskie;

jako sędzia-sprawozdawca - przygotowuje konkretną sprawę do rozpatrzenia przez komitet, izbę lub Wielką Izbę; jako tzw. sędzia narodowy - z urzędu wchodzi w skład izby lub Wielkiej Izby rozpatrującej skargę przeciwko państwu, z ramienia którego został wybrany

Skargi z Polski Od momentu uznania jurysdykcji organów strasburskich (1 maja 1993), do Trybunału trafia spora liczba spraw wnoszonych przez polskich obywateli. Z reguły dotyczyły one skarg na opieszałość funkcjonowania sądów oraz nieprawidłowości odnośnie ograniczenia wolności. Polska należy stale do czołówki państw, z których trafia do Strasburga największa liczba spraw (inni "liderzy" to: Rosja, Francja, Włochy, Turcja)..