Elementy terapii poznawczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Philip Zimbardo Psychologia i życie
w ramach prac doktorskich i magisterskich
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
Kierowanie twórczością w organizacji
ART Aggression Replacement Training TZA Trening Zastępowania Agresji
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Literatura.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
GRUPOWE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Metody i techniki wspomagające zarządzanie jakością
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Przenikanie intuicji do modeli myślowych decydentów
LEKCJA OPTYKI Z WYKORZYSTANIEM BADAŃ WITELONA
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Konferencja MaterCare International
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
Zadawanie pytań.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
w praktyce pedagogicznej
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
(terapia czytelnicza)
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
DIAGNOZA … I CO DALEJ ? Hanna Wiśniewska-Śliwińska.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Rola diagnozy w terapii uzależnień
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Tracy: praca z klientką (model poznawczo-behawioralny)
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Psychopatologia mgr Michalina Sołtys, mgr Ewa Stępka-Tykwińska
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
Elementy psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Kurs psychoterapii. Wykład III
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Zapis prezentacji:

Elementy terapii poznawczej Piotr Markowski Seksuologiczne koło naukowe Akademii Medycznej w Warszawie ebstein@op.pl

Z kart historii... Wczesne lata 60. XX wieku. Aaron T. Beck opracowuje terapię poznawczą 1962 r. - Albert Ellis, terapia racjonalno-emotywna 1976 r. - Arnold Lazarus, terapia multimodalna Od 1983 r. - Szybki rozwój różnych odmian terapii (Liotti, Arnkoff, Glass, Hollon, Beck)

Podstawowe założenia teoretyczne Identyfikacja problemu i jego związek między myślami, emocjami i zachowaniem pacjenta nacisk na „tu i teraz” Prof. Aaron T. Beck

Zasady terapii konceptualizacja problemu pacjenta relacja terapeutyczna czynne uczestnictwo pacjenta w terapii koncentracja na problemie „tu i teraz” autoterapia ograniczenie w czasie, strukturalizacja sesji

Zasady terapii c.d. terapia poznawcza uczy pacjenta rozpoznawać, reagować i weryfikować nieprzystosowawcze myśli terapeuta korzysta z wielu technik, dzięki którym pomaga pacjentowi zmienić wzorce myślenia, zachowania i emocji

Co w tym momencie przyszło mi na myśl? Najważniejsze pytanie terapii poznawczej Co w tym momencie przyszło mi na myśl?

Model poznawczy

Konceptualizacja poznawcza Diagnoza? Problemy pacjenta? Jego myśli, reakcje? Dzieciństwo, doświadczenia? Przekonania? Jak pacjent radzi sobie z przekonaniami? Stresory warunkujące pojawienie się problemu?

Rola terapeuty ustalenie planu wizyt monitorowanie samopoczucia, nastroju pacjenta omówienie problemu wyjaśnienie modelu poznawczego i diagnozy chorego

Rola terapeuty c.d. zadania domowe i ich regularne omawianie podsumowanie przebiegu wizyty i uwagi

Identyfikacja automatycznych myśli Co Pan wówczas myślał? Co mógł Pan myśleć o......lub o......? Co Pan sobie wyobraził w danym momencie? Co ta sytuacja dla Pana oznacza? Czy Pana zdaniem...(tu terapeuta formułuje odpowiedź przeciwną do spodziewanej)?

Identyfikacja automatycznych myśli c.d. terapeuta rozpoznaje automatyczne myśli w dialogu sokratejskim ocenia wiarygodność myśli poprzez analizę informacji ich potwierdzających i podważających weryfikuje nieprzystosowawcze myślenie

Weryfikacja automatycznych myśli Jakie są dowody, co przemawia za prawdziwością Pana myśli, co jej zaprzecza? Jakie jest alternatywne wytłumaczenie? Co może się wydarzyć w najgorszym i w najlepszym wypadku. Co jest realistyczne? Co należy z tym zrobić? Co by Pan poradził przyjacielowi w tej sytuacji? Co by Pan sobie powiedział, gdyby był Pan swoim najlepszym przyjacielem?

Automatyczna myśl = zniekształcenie poznawcze

Reakcja na automatyczne myśli zapis nieprzystosowawczych myśli wraz z sytuacją, która je wywołała, towarzyszącymi emocjami, weryfikacją myśli i rezultatem przeprowadzonej analizy alternatywne metody to: zapis w myślach, czytanie notatek z sesji, wysłuchanie nagrania wizyty

Identyfikacja przekonań pośredniczących wyrażenie przekonania w postaci automatycznej myśli podanie pacjentowi pierwszej części założenia: Jeśli nie będzie Pan.....to znaczy, że...... technika „strzałki w dół”, należy pytać pacjenta o znaczenie jego automatycznej myśli tak długo, aż pacjent wypowie kolejną nieprzystosowawczą myśl

Weryfikacja przekonań pośredniczących eksperyment behawioralny skalowanie odgrywanie ról emocjonalnych i racjonalnych znajomi jako punkt odniesienia zachowanie „jak gdyby” doświadczenie własne terapeuty

Przekonania o bezradności Przekonania o niezasługiwaniu na miłość Przekonania kluczowe Przekonania o bezradności Przekonania o niezasługiwaniu na miłość

Identyfikacja przekonań kluczowych Stawianie hipotezy jako pomoc w rozpoznaniu przekonania kluczowego Modyfikacja przekonania kluczowego: zapis przekonania kluczowego skrajne przykłady metafory geneza przekonania pozostałe techniki

Wybrane techniki terapeutyczne analizowanie wad i zalet własnych decyzji eksperymenty behawioralne planowanie aktywności odwrócenie uwagi i skupienie jej na zadaniu relaksacja pozytywne zapisy o sobie technika tortu, pacjent dzieli graficznie okrąg, planując swoją aktywność wizualizacja

Wybrane techniki terapeutyczne c Wybrane techniki terapeutyczne c.d po pojawieniu się automatycznej myśli, pacjent próbuje wyobrazić sobie znak STOP, by myśl odrzucić. Może także pomyśleć o nieprzystosowawczej myśli jak o programie w telewizji, który można wyłączyć

Zadania domowe aktywacja behawioralna monitorowanie myśli automatycznych biblioterapia omawianie poprzedniej i planowanie kolejnej wizyty

Trudności w wykonywaniu zadań domowych Psychologiczne: -negatywne prognozy -wyolbrzymianie -perfekcjonizm Praktyczne: -odrabianie zadanie w ostatniej chwili -zapominanie uzasadnienia -zła organizacja czasu

Zakończenie terapii pacjent odpowiedzialny za postępy korzystanie z technik poznanych na terapii, autoterapia przygotowanie pacjenta na czasem występujące gorsze samopoczucie po zakończeniu terapii zmniejszenie częstotliwości wizyt, też w ramach eksperymentu

Literatura: Judith S. Beck. (2005). Terapia poznawcza. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kraków: WUJ Aaron T. Beck, Arthur Freeman, Denise D. Davis i wsp. (2005). Terapia poznawcza zaburzeń osobowości. Kraków: WUJ Jan Czesław Czabała. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: PWN Stanislav Kratochvil. (2003). Podstawy psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka