Motywacja do nauki
na początek nowego roku szkolnego
Musisz sobie postawić cel Cele muszą być SMART
Jedną ze znanych na świecie technik formułowania celów jest technika SMART (angielskie słowo smart oznacza sprytny, bystry). SMART oznacza, że cel ma być: S, czyli szczegółowy – mówi o tym, kogo dotyczy cel, kiedy, gdzie i dlaczego chce się go osiągnąć oraz jakie warunki muszą być spełnione, aby się to udało; M, czyli mierzalny – mówi o tym, że cel powinien tak postawiony, by dało się określić jego osiągnięcie, określa także sposób mierzenia postępów; A, czyli ambitny – mówi o tym, że cel musi być wyzwaniem, leczy równocześnie być osiągalny w ramach możliwości danej osoby; R, czyli realny – mówi o tym, że cel powinien być postawiony nieco na wyrost, lecz powinieneś wierzyć choć trochę, że możesz go osiągnąć, nawet jeśli jest on znacznie większy niż zakładałeś; T, czyli terminowy – mówi o tym, że należy określić kiedy cel będzie osiągnięty – na linii czasu lub namacalne, jednym ze zmysłów: zapachu, dotyku, wzroku, słuchu, smaku.
Metoda SMART pomaga w dokładnym określeniu celu, co sprzyja jego realizacji i pomaga sprawić, by praca zakończyła się sukcesem. Należy jednak pamiętać, aby cel był dostosowany do możliwości danej osoby. - Na przykład uczeń może postawić sobie za cel, że na koniec roku szkolnego będzie miał średnią 4,5 – mówi Małgorzata Tobiszewska, dyrektor Instytutu Rozwoju Kadr. - Wielkość takiej średniej powinna być adekwatna do jego możliwości. Jeśli będzie za duża, uczeń się zniechęci. Dla słabszego ucznia celem ambitnym i realnym może być 3,5, bo 5,25 może być po prostu nieosiągalne. Uczniowie mogą zastosować tę metodę także wtedy, gdy chcą poprawić swoją ocenę z zachowania. - Cel może być np. taki: w danym tygodniu lub miesiącu nie odstanę uwagi lub zgłoszę się do udziału w akademii. Choć raz na każdych zajęciach, gdy będę wiedział, zgłoszę się do odpowiedzi. To też motywuje na później, bo gdy raz się uda, uczeń będzie próbował dalej. Bardzo polecam tę metodę.
Gdy wiemy już jak zdefiniować cel i wiemy, co chcemy osiągnąć, należy się zastanowić jak zmotywować się do tego. Istnieją dwa rodzaje motywacji: wewnętrzna i zewnętrzna Wewnętrzna jest wtedy, gdy my sami się motywujemy, zewnętrzna – gdy ktoś inny nas motywuje. Najlepsza sytuacja jest wtedy, gdy jest mocna motywacja wewnętrzna, a zewnętrzna ją tylko wspomaga.