Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 1 w Skawinie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześciolatek w szkole”
Advertisements

SZEŚCIOLATEK W NASZEJ SZKOLE Szkoła Podstawowa Nr 2 im
Szko ł a Podstawowa nr 29 im. Giuseppe Garibaldiego ul. Fabryczna 19, 00 – 446 Warszawa 6-latki w naszej szkole.
„ Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”.
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
Szkoła dla 6-latka 6.
PRZYSTOSOWANIE BEMOWSKICH SZKÓŁ DO PRZYJĘCIA SZEŚCIOLATKÓW.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
Sześciolatek w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Rożnowicach.
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Warszawa, Informacje o oddziale przedszkolnym Od 1 września 2008 r. mamy jeden oddział przedszkolny, do którego uczęszcza 16 dzieci. Kadra pedagogiczna.
INFORMACJA O ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM ZORGANIZOWANYM NA TERENIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 293 ul. Kochanowskiego 8.
„Sześciolatek w przyjaznej szkole”
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
SP 15 im. Polskich Olimpijczyków KONIN
36 SZKOŁA PODSTAWOWA ul. Więckowskiego – 734 ŁÓDŹ
Szkoła Podstawowa nr 289 Warszawa ul. Broniewskiego 99a
Szkoła Otwarta i Przyjazna Dzieci Sześcioletnich
WITAMY w Zespole Szkół w Lubominie.
NASZE DZIECI W NASZEJ SZKOLE
POZNAJMY SIĘ … ZAPRASZAMY NA „DNI OTWARTE” W NASZEJ SZKOLE …
Szkoła Podstawowa im. gen. dywizji Janusza Głuchowskiego w Dobiecinie
SZKOŁA PODSTAWOWA Nr 133 im. Stefana Czarnieckiego
Kadra Wykształcona Kreatywna Wyspecjalizowana Dyspozycyjna.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 w ZIELONEJ GÓRZE
Sześciolatek w przyjaznej szkole
J AK SZKOŁY POWIATU LUBAŃSKIEGO PRZYGOTOWAŁY SIĘ NA PRZYJĘCIE SZEŚCIOLATKÓW ? Analiza ankiet dyrektorów szkół podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Szkoła Podstawowa nr 12 Zapewnia swoim uczniom:. - miłą i przyjazną atmosferę …
Szkoła Podstawowa nr 174 im. Jana Machulskiego w Łodzi
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
WITAMY. WALORY NASZEJ SZKOŁY Nauka w kameralnych klasach – indywidualizacja procesu nauczania, co jest szczególnie ważne w klasach najmłodszych Jednozmianowość.
ZAPRASZAMY 6-LATKI DO NASZEJ SZKOŁY.
Szkoła Podstawowa nr 18 im. Świętej Anny
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
U PROGU EDUKACJI Spotkanie informacyjne Pawłosiów 30 marca 2015 r.
OFERTA DLA SZEŚCIOLATKÓW.  nauka odbywa się w salach lekcyjnych dostosowanych do potrzeb młodszych dzieci, podzielonych na części: edukacyjną i rekreacyjną,
BAW SIĘ, UCZ I ROŚNIJ RAZEM Z NAMI !
PREZENTACJA BAZY SZKOLNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 150.
DZIELNICOWA KAMPANIA „SZEŚCIOLATKI W PIERWSZEJ KLASIE”
Miejskiej Szkoły Podstawowej nr 4 w Knurowie
Szkoła Podstawowa nr11 z Oddziałami Integracyjnymi im Kornela Makuszyńskiego w Zielonej Górze Opracowanie: Lidia Dubniewska.
Mamo, tato chcę już iść do szkoły 1. Potencjał sześciolatka Mózg sześciolatka potrzebuje maksymalnie dużo różnorodnych bodźców i doświadczeń edukacyjnych.
Szkoła Podstawowa nr 30 im. rtm. Witolda Pileckiego w Łodzi ul. Rysownicza 1/3 tel Motto szkoły: " Przyjaźnie wymagając,
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marii Skłodowskiej – Curie w Piastowie Al. Krakowska 20 Tel. /fax
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Łódź ul. Dąbrówki 1 tel archiwum-
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 28 im. Adama Mickiewicza w Radomiu Publiczna Szkoła Podstawowa nr 28 im. Adama Mickiewicza w Radomiu położona jest w cichym.
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 111 w Łodzi ul. Jaracza 44/ Łódź
Łódź ul. Dąbrówki 1 tel
Szkoła Podstawowa Nr 83 im. Stanisława Jachowicza Łódź, ul. Podmiejska 21 tel. (42) , fax (42)
W bieżącym roku nasza Szkoła obchodzi 70-lecie powstania placówki i 10-lecie nadania imienia Księdza Jana Twardowskiego.
Szkoła Podstawowa nr 16 w Krakowie ul. Dietla 70
Szkoła Podstawowa Nr Warszawa Ul. J. Olbrachta 48/56
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Szkoła Podstawowa Integracyjna Nr 317
6-LATKI w Zespole Szkół w Żarkach Gmina Libiąż Powiat chrzanowski
Edukacja wczesnoszkolna
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Szkoła Podstawowa Integracyjna Nr 317
Szkoła Podstawowa nr 236 z Oddziałami Integracyjnymi im
Szkoła Podstawowa nr 351 im. B. Prusa
Szkoła Podstawowa nr 351 im. B. Prusa
„Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Zapis prezentacji:

Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 1 w Skawinie mgr inż. Hanna Szczerbak 8 lutego 2012

Dziecko małe, lekkie, mniej go jest Dziecko małe, lekkie, mniej go jest. Musimy pochylić się, zniżyć ku niemu. Janusz Korczak

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Skawinie rok założenia 1963; 562 uczniów, 25 oddziałów; 69 nauczycieli, w tym 2 pedagogów, psycholog, terapeuta pedagogiczny, logopeda; opiekun na przejściu dla pieszych.

Udział Szkoły w projektach międzynarodowych i ogólnopolskich

Utworzenie odrębnego oddziału klasy pierwszej szkoły podstawowej złożonego z sześciolatków – 1 września 2010. Akceptacja organu prowadzącego. Pozytywna opinia rady pedagogicznej. Poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły. Wyjście naprzeciw oczekiwaniom społecznym.

Tabela 1. Wykaz uczniów sześcioletnich Rok szkolny oddział rok urodzenia liczba dzieci 2009/2010 - 2003 4 2010/2011 1 e 2004 13 2011/2012 1 a 2005 15 Źródło: opracowanie własne.

Tabela 2. Analiza SWOT: Baza i wyposażenie w Szkole Podstawowej nr 1 Mocne strony Słabe strony - 20 pomieszczeń do nauki, 2 pracownie komputerowe, segment sportowy: hala sportowa z szatniami i sanitariatami, „mała” sala gimnastyczna, - wspólne wejście do szkoły dla uczniów starszych i młodszych, - INTERNET bezprzewodowy w całym budynku, tablica multimedialna, - niewystarczająca powierzchnia użytkowa korytarzy, - zasoby ludzkie: wykwalifikowana kadra pedagogiczna, pielęgniarka 4 x tyg. opiekun na przejściu, - braki w wyposażeniu niektórych sal lekcyjnych ( szafy i regały), - biblioteka oraz czytelnia z ICIM, - brak kamer wizyjnych i monitoringu w rozbudowanej części i na zewnątrz budynku, - świetlica szkolna, - trudne warunki lokalowe świetlicy, świetlica pełni funkcję stołówki, - stołówka z własną kuchnią, - niekorzystna pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego lokalizacja szkoły, - gabinet opieki przedlekarskiej, - utrudnienia komunikacji w obejściu szkoły. - kompleks szatni uczniowskich,   - bogata baza środków i pomocy dydaktycznych, - zespół boisk sportowych, - plac zabaw dla dzieci młodszych.

Tabela 2. Analiza SWOT: Baza i wyposażenie w Szkole Podstawowej nr 1 Szanse Zagrożenia - rozbudowa obiektu szkolnego pozwalająca na fizyczne oddzielenie dzieci młodszych od pozostałych - kryzys gospodarczy, trudności finansowe. - wzrost konkurencyjności szkoły z uwagi na nowoczesną ofertę edukacyjną - niekorzystne wskaźniki demograficzne. - rosnąca ranga wykształcenia jako wartości w środowisku lokalnym.   Źródło: opracowanie własne.

Zmiany organizacyjne w szkole Uzyskanie zgody organu prowadzącego na utworzenie dodatkowego, piątego oddziału klasy pierwszej dla dzieci sześcioletnich. W ramach przygotowania do rekrutacji zintensyfikowano współpracę z SPPP w Skawinie oraz z przedszkolami. Wydano biuletyn informacyjny oraz ulotki i plakaty.

Zmiany organizacyjne w szkole Zorganizowanie „Spotkania ze szkołą” adresowanego do przyszłych 6-letnich pierwszoklasistów i ich rodziców, zapoznanie z ofertą edukacyjną oraz bazą szkoły, przełamanie barier psychologicznych, „oswojenie” dzieci ze szkołą.

Zmiany organizacyjne w szkole Dostosowanie czasu pracy świetlicy do potrzeb pracujących rodziców, wydłużenie czasu pracy świetlicy szkolnej 7.00 – 17.00. Przekształcenie sali lekcyjnej w pomieszczenie rekreacyjne dla dzieci młodszych, tzw. „Living room”, pozyskanie środków finansowych na wyposażenie.

Zmiany organizacyjne w szkole Dostosowanie jadłospisu stołówki szkolnej pod kątem zapotrzebowania dzieci młodszych. Objęcie dowozem dzieci z Osiedla Rzepnik w Skawinie; organizacja dowozu i opieki dla dzieci sześcioletnich. Uzupełnienie bazy środków i pomocy dydaktycznych , doposażenie sal lekcyjnych. Objęcie szczególną opieką psychologiczno – pedagogiczną oddziałów uczniów sześcioletnich.

Zmiany organizacyjne w szkole Zaplanowanie w ofercie szkoły zajęć dodatkowych dla uczniów sześcioletnich, m.in. zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, rewalidacyjnych, korekcyjno – kompensacyjnych a także atrakcyjnych kół zainteresowań. Doskonalenie zawodowe nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – kursy i warsztaty doskonalące.

Zmiany organizacyjne w szkole Samokształcenie nauczycieli. Wprowadzenie sześciolatków w skład społeczności szkolnej – zapoznanie z ceremoniałem i obrzędowością szkoły, przygotowanie immatrykulacji – uroczystego pasowania na ucznia.

Szatnie uczniowskie indywidualne szafki dla uczniów, zamykane na klucz, możliwość zmiany obuwia na ławeczkach w boksach i poza nimi,

Szatnie uczniowskie

A co na plecach? 2,3 kg 25,0 kg

Korytarze szkolne Korytarz prowadzący do sal sześciolatków jest w szkole najspokojniejszy i bezpieczny. Nowoczesne sanitariaty. Przestronność, światło dzienne, dobra wentylacja.

Świetlica szkolna „Magiczny zakątek” Godziny pracy: 7. 00 – 17 Świetlica szkolna „Magiczny zakątek” Godziny pracy: 7.00 – 17.00 Zatrudnienie: 3,5 etatu. Dzieci korzystające ze świetlicy, w pełnym wymiarze godzin: 100. Dzieci objęte dowozem, przebywające w godzinach dowozu: 96. Dzieci korzystające z obiadów w stołówce: 300.

„Living room” dla dzieci młodszych

Świetlica pełni również rolę stołówki

Biblioteka Imprezy czytelnicze oraz konkursy: uroczyste pasowanie na czytelnika; obchody „Dnia pluszowego misia”; uczestnictwo w akcji: „Cała Polska czyta dzieciom”.

Sala gimnastyczna

Boisko szkolne

Profilaktyka nadwagi i otyłości dzieci organizacja zajęć ruchowych, odpowiednie żywienie, wyrabianie nawyków zdrowego stylu życia.

Sale lekcyjne część przeznaczona do nauki i rekreacji, pomieszczenia są jasne, przestronne, ze stonowaną kolorystyką, regulowana wysokość stolików i krzesełek,

Sale lekcyjne. regały i półki, pomoce dydaktyczne, kąciki tematyczne np. przyrodniczy, teatralny, klasowe biblioteczki, itp.

Sale lekcyjne tablice korkowe na ścianach, dywan, w części rekreacyjnej, inne środki dydaktyczne.  

Nauczyciel sześciolatka …

Sześciolatek, czyli kto?

Cechy fizyczne znaczne przyrosty wysokości i masy ciała, dynamiczna mineralizacja kośćca, plastyczność układu kostnego, słabo rozwinięte mięśnie, problemy z ruchami precyzyjnymi, podatność na skrzywienia kręgosłupa i wady postawy, „ głód ruchu”, żywotność, pobudliwość .

Rozwój struktur mózgowych, dojrzewanie układu nerwowego, a co za tym idzie: dojrzewanie percepcji wzrokowej, a głównie procesów kierunkowego spostrzegania, zakończenie rozwoju słuchu fonemowego, wkraczanie w końcowy etap rozwoju mowy, pojawienie się myślenia operacyjnego, stopniowa integracja sensomotoryczna, szybki wzrost pojemności pamięci, łatwość zapamiętywania, przewaga uwagi mimowolnej, trudności w koncentracji, zróżnicowane – indywidualne tempo nauki.

Rozwój emocjonalno – społeczny Sześciolatek: jest dzieckiem wciąż rozchwianym emocjonalne, emocje są gwałtowne, często silne, wyładowywane na zewnątrz; to osoba, której reakcje nie są współmierne do siły bodźca; to dziecko, którego emocje są zmienne i nietrwałe – mówi się, że dziecko jest labilne emocjonalnie;

Profesor Brzezińska (2002r) Dojrzałość szkolna Wg prof. Brzezińskiej współcześnie dojrzałość szkolna winna być wypadkową cech i właściwości dziecka oraz oferty edukacyjnej szkoły – a przy jej opisywaniu i ocenianiu należy uwzględnić wzajemne interakcje gotowości szkoły do realizowania potrzeb dziecka i jego otoczenia oraz gotowości dziecka do realizowania zadań szkoły. Oferta edukacyjna szkoły = zasoby szkoły. Profesor Brzezińska (2002r)

Sześciolatek przychodzi do szkoły. I co dalej?

Bezpieczna droga do szkoły Opiekun na przejściu Oczami dziecka… W rzeczywistości…

Diagnoza wstępna Diagnoza gotowości szkolnej – wg Aliny Namiecińskiej – przeprowadzają wychowawcy klas, w październiku każdego roku szkolnego. Badania przesiewowe rozpoznawania ryzyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, metodą Skali Ryzyka Dysleksji SRD-6, Marty Bogdanowicz- przeprowadzają pedagodzy szkolni, w listopadzie każdego roku szkolnego. Logopedyczne badania przesiewowe, metodą kwestionariusza obrazkowego wg Iwony Michalak – Widery, przeprowadza logopeda, w II połowie września.

Metody pracy wykorzystanie zróżnicowanych stylów (kanałów) uczenia się : wzrokowego, słuchowego, kinestetycznego; wykorzystanie elementów ruchu i zabawy; tempo lekcji dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci;

Metody pracy indywidualizacja pracy; motywowanie do podejmowania działań; korzystanie z licznych pomocy dydaktycznych (myślenie konkretno – obrazowe);

Metody pracy stosowanie częstych przerw , ćwiczeń rozluźniających napięcie mięśniowe całego ciała: masaż dłoni, częste zmiany pozycji, ćwiczenia gimnastyczne, czynny wypoczynek, itp. wykorzystywanie muzykoterapii, bajkoterapii, dramy, psychodramy;

Metody pracy w edukacji matematycznej praca na konkretach; w edukacji polonistycznej podczas wprowadzania i utrwalania reguł ortograficznych wykorzystanie zabaw i gier dydaktycznych;

Metody pracy w edukacji przyrodniczej praca w środowisku zewnętrznym, : np. parku, ogrodzie, organizowanie wycieczek terenowych, itp. tworzenie klimatu bezpieczeństwa, spokoju, zaufania, ciepła ze strony nauczyciela; budowanie pozytywnej więzi w relacjach, w zespole: dziecko – dziecko, nauczyciel – dziecko;

Metody pracy wspomaganie dzieci mających problemy edukacyjne, społeczne, emocjonalne podczas zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, dydaktyczno – wyrównawczych, terapii pedagogicznej lub psychologicznej indywidualnej bądź grupowej; stały kontakt z rodzicami dziecka, dobra komunikacja między szkołą a domem.

Podsumowanie Problemy dzieci sześcioletnich. Mocne strony przygotowania sześciolatka do podjęcia nauki w szkole. Zadania rodziców.

Jeżeli dziecko ma ukształtowane czynności intelektualne; orientuje się w tym, co dobre, a co złe; jest odporne emocjonalnie i radzi sobie w sytuacjach trudnych; posiada umiejętności społeczne; jest zdrowe oraz sprawne fizycznie i motorycznie; ma motywację do nauki, jest ciekawe świata, aktywne i samodzielne … niech idzie do szkoły. Ewa Zielińska, psycholog.        

Autorzy fotografii: Marzena Kulawik Lucyna Tomczyk - Archacka Dorota Skowronek Ewelina Urbanek – Traciak Krzysztof Skrzybalski Bibliografia: Brzezińska A.I., Emocje sześciolatka, „ Dyrektor szkoły”, nr 12/2001; Czuba –Wąsowska M., Egzekucja obowiązków szkolnego i nauki. Zagadnienia prawne. Teoria i praktyka, Warszawa 2011; Stasina J., Moja I klasa. Poradnik dla nauczycieli, Kraków 2010; Stradowska A., Sześciolatki u bram, „ Magazyn dyrektora szkoły Sedno”, nr 8/2011; Sulborska J., Sześciolatek – wyzwanie dla dyrektora i szkoły, „Bezpieczeństwo w szkole”, nr 11/2011.  

Dziękuję za uwagę