 Źródło prawa w znaczeniu materialnym  Źródła prawa w znaczeniu formalnym  Jakie są źródła prawa powszechnie obowiązującego w Polsce? Skąd wiemy, że.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. Fryderyk Zoll, prof. UJ i ALK
Advertisements

Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Ochrona konsumencka dla osoby, na której rachunek zawarto umowę ubezpieczenia Dr Marcin Orlicki, LL.M. UAM Poznań
Źródła prawa.
POJĘCIE, GAŁĘZIE I ŹRÓDŁA PRAWA W POLSCE DR ADW. MAŁGORZATA PASZKOWSKA
Gałęzie prawa wewnętrznego
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Międzynarodowe Prawo Podatkowe.
Zobowiązania – wybrane zagadnienia
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Źródła prawa podatkowego
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Podstawa prawna prowadzenia działalności gospodarczej
Temat: Pojęcie źródła prawa
HIERARCHIA AKTÓW PRAWNYCH
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
System aktów prawodawczych
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Prawo cywilne – część ogólna i prawo zobowiązań
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Międzynarodowe Prawo podatkowe
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Trybunał Konstytucyjny
Zmiana imienia i nazwiska
Prawo administracyjne – źródła prawa
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Międzynarodowe Prawo podatkowe Wykład
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
PRAWO INTERTEMPORALNE
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
Skarga o stwierdzenie nieważności (art. 263 TL) mgr Magdalena Matusiak-Frącczak.
Prawa człowieka i system ich ochrony Źródła praw człowieka mgr Przemysław Mazurek Katedra Prawa Konstytucyjnego Rok akademicki 2016/2017 Slajdy podlegają.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Konstytucyjny system źródeł prawa
Umowy międzynarodowe Jan Ludwik
Tworzenie i stosowanie prawa
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Konstytucyjny system źródeł prawa
Sankcje wadliwych czynności prawnych
System aktów prawodawczych
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zmiana treści hipoteki.
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Ogólne wiadomości o prawie rzeczowym
STOSUNEK PRACY mgr Sabina Pochopień.
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
Stosunki administracyjno- prawne
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
Zapis prezentacji:

 Źródło prawa w znaczeniu materialnym  Źródła prawa w znaczeniu formalnym  Jakie są źródła prawa powszechnie obowiązującego w Polsce? Skąd wiemy, że jakaś norma prawna obowiązuje?  Wola stron? Co z nowymi Państwami i ius cogens?

 1. Trybunał, którego zadaniem jest orzekać na podstawie prawa międzynarodowego w sporach, które będą mu przekazane, będzie stosował: a) konwencje międzynarodowe, bądź ogólne, bądź specjalne, ustalające reguły, wyraźnie uznane przez państwa spór wiodące; b) zwyczaj międzynarodowy, jako dowód istnienia powszechnej praktyki, przyjętej jako prawo; c) zasady ogólne prawa, uznane przez narody cywilizowane; d) z zastrzeżeniem postanowień art. 59 związanie wyrokiem, wyroki sądowe tudzież zdania najznakomitszych znawców prawa publicznego różnych narodów, jako środek pomocniczy do stwierdzania przepisów prawnych.  2. Postanowienie niniejsze nie stanowi przeszkody, aby Trybunał mógł orzekać ex aequo et bono, o ile strony na to zgadzają się.

 Konwencje, traktaty międzynarodowe  Zwyczaj międzynarodowy  Ogólne zasady prawa  Akty jednostronne (notyfikacja, uznanie, protest, zrzeczenie się)  Uchwały organów organizacji międzynarodowych (?)  Pomocnicze: doktryna i jurysprudencja; ex aequo et bono (choć nie jest to źródło prawa, to warto pamiętać o możliwości orzekania przez MTS w oparciu o to)

 Jak jest w polskim systemie prawnym?  Czy jest jakaś hierarchia źródeł w PMP?  Art. 103 Karty NZ: W razie sprzeczności pomiędzy obowiązkami członków Narodów Zjednoczonych, wynikających z niniejszej Karty, a ich obowiązkami wynikającymi z jakiegoś innego porozumienia międzynarodowego, pierwszeństwo będą miały ich obowiązki wynikające z niniejszej Karty.  Do przeczytania: wyrok ws. Kadi (C-402/05 P - Kadi i Al Barakaat International Foundation przeciwko Radzie i Komisji) (wchodzi w zakres kolokwium)  Ius cogens.  Art. 64 KWPT: Jeżeli powstanie nowa imperatywna norma powszechnego prawa międzynarodowego, jakikolwiek istniejący traktat sprzeczny z tą normą staje się nieważny i wygasa.

 Konwencja wiedeńska o prawie traktatów z 1969 r.;  Ustawa z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych.  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2000 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o umowach międzynarodowych

 Art. 2 konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów: „Traktat” oznacza międzynarodowe porozumienie między państwami zawarte w formie pisemnej i regulowane przez prawo międzynarodowe, niezależnie od tego, czy jest to zawarte w zwartym dokumencie, czy w dwóch lub więcej powiązanych ze sobą dokumentach, i bez względu na jego szczególną nazwę.

 (1) Artykuł 1 - Niniejsza Konwencja dotyczy traktatów między państwami.  (2) Artykuł 2 - (…) międzynarodowe porozumienie między państwami zawarte w formie pisemnej (…)  (3) Artykuł 2 - (…) regulowane przez prawo międzynarodowe (…)  (4) Co wynika z samego charakteru KWPT jako umowy, która jest źródłem prawa z powodu woli stron…

 Artykuł 5 - Niniejsza Konwencja ma zastosowanie do każdego traktatu, który jest statutem organizacji międzynarodowej i do każdego traktatu przyjętego w łonie organizacji międzynarodowej, jeżeli to nie narusza odpowiednich reguł organizacji.  Artykuł 3 - Konwencja nie stosuje się ani do międzynarodowych porozumień zawartych między państwami a innymi podmiotami prawa międzynarodowego lub między takimi innymi podmiotami prawa międzynarodowego, ani do międzynarodowych porozumień w formie niepisanej

 Konwencja nie stosuje się ani (…) nie wpływa na:  a) moc prawną tych porozumień;  b) stosowanie do nich którejkolwiek z reguł sformułowanych w niniejszej Konwencji, którym podlegałyby na podstawie prawa międzynarodowego niezależnie od tej Konwencji;  c) stosowanie Konwencji do wzajemnych stosunków między państwami na podstawie porozumień międzynarodowych, których stronami są także inne podmioty prawa międzynarodowego.

 Art. 6 - Każde państwo ma zdolność do zawierania traktatów.  Art. 4 – Konwencja nie działa wstecz.  Art Pacta sunt servanda - każdy traktat, który wszedł w życie, wiąże jego strony i powinien być przez nie wykonywany w dobrej wierze.  Art Traktat nie tworzy ani zobowiązań, ani uprawnień dla państwa trzeciego bez jego zgody.

 Nie ma wpływu na ich obowiązywanie, ale…  … jest niezbędna dla stosowania takiej umowy przez MTS jako podstawy orzekania.  Art. 80 KWPT  1. Traktaty po ich wejściu w życie winny być przekazywane do Sekretariatu Narodów Zjednoczonych celem zarejestrowania lub wciągnięcia do akt i sprawozdawczości, zależnie od przypadku, oraz w celu ogłoszenia.  Art. 102 Karty NZ  Każdy traktat i każdy układ międzynarodowy, zawarty przez członka Organizacji Narodów Zjednoczonych po wejściu w życie niniejszej Karty, będzie możliwie najprędzej zarejestrowany w Sekretariacie i przezeń ogłoszony.  Jeżeli traktat lub układ międzynarodowy nie został zarejestrowany stosownie do ustępu 1 artykułu niniejszego, żadna ze stron, która taki traktat lub układ zawarła, nie może się nań powoływać wobec jakiegokolwiek organu Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Państwo A zawarło szereg umów o współpracy w dziedzinie zachowania populacji niedźwiedzi w przygranicznych lasach… 1. z państwem B – umowa dwustronna z r.; 2. z państwem C – umowa dwustronna z r.; 3. z państwem D – umowa dwustronna z r.; 4. z międzyrządową organizacją międzynarodową – umowa z r.; 5. z państwami E, F, G, H, I – umowa wielostronna z r.; 6. ustne porozumienie z państwem J z r.  Państwo A przystąpiło do KWPT dnia r.;  KWPT weszło w życie w stosunku do Państwa A dnia r.;  Państwo B nie jest stroną KWPT;  Państwa C, D i J są stronami KWPT od dnia wejścia w życie konwencji tj. od dnia r.  W stosunku do państw E, F, G, H i I KWPT weszła w życie przed 1990 r.;  Do której umowy stosuje się jakie zasady regulujące prawo traktatowe (KWPT lub zwyczajowe)?

Państwa A, B i C zawarły umowę o ułatwieniach w odprawie granicznej. W umowie tej pewne przywileje przewidziano także dla obywateli państwa E, które to państwo ostatecznie nie stało się stroną umowy. W umowie zamieszczono również następujące postanowienie: „państwa trzecie, dla których niniejszy traktat ustanawia prawa, powinny przyznane im prawa przyjąć wyraźnie na piśmie.” Umowa weszła w życie. Państwa A, B, C, D zaczęły ją wykonywać we wzajemnych stosunkach. Obywatele państwa E nie byli jednak, przy odprawach granicznych, traktowani w sposób uprzywilejowany. Państwo E zaprotestowało i domagało się od państw A, B, C, D respektowania postanowień umowy, która nadaje uprawnienia również obywatelom państwa E. Państwa-strony protestu nie uwzględniły, wskazując, że państwo trzecie, dla którego ustanowiono prawa, powinno przyjąć te prawa wyraźnie na piśmie, co nie nastąpiło. Państwo E odpowiedziało, że takie postanowienie umowne nie ma mocy prawnej, bo zgodnie z KWPT zgody państwa trzeciego na przyjęcie uprawnienia nadanego traktatem domniemuje się tak długo, jak długo nie zostanie wykazane co innego. Czy Państwo E ma rację?

 Artykuł 34  Ogólna reguła dotycząca państw trzecich  Traktat nie tworzy obowiązków ani praw dla państwa trzeciego bez jego zgody.  Artykuł 35  Traktaty przewidujące obowiązki dla państw trzecich  Obowiązek powstaje dla państwa trzeciego z postanowienia traktatu, jeżeli strony traktatu  mają zamiar, aby postanowienie było środkiem ustanowienia obowiązku, a państwo trzecie  wyraźnie na piśmie ten obowiązek przyjmuje.  Artykuł 36  Traktaty przewidujące prawa dla państw trzecich  1. Z postanowienia traktatu powstaje prawo dla państwa trzeciego, jeżeli strony traktatu  zamierzają przez to postanowienie przyznać prawo państwu trzeciemu bądź grupie państw, do  której ono należy, bądź wszystkim państwom, a państwo trzecie na to się zgadza. Zgody jego  domniemywa się tak długo, jak długo nie zostanie wykazane co innego, chyba że traktat  postanawia inaczej.  2. Państwo korzystające z prawa zgodnie z ustępem 1 zobowiązane jest stosować się do  warunków korzystania z tego prawa, przewidzianych w traktacie lub ustanowionych zgodnie  z traktatem.

 Czy w świetle konkordatu pomiędzy Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską, a także w świetle Konstytucji RP, możliwe jest ustanowienie egzaminu maturalnego z religii?  Por. art. 25 ust. 2 Konstytucji RP; art. 12 ust. 2 i 4 konkordatu.