Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
USTAWA o WSPIERANIU RODZINY i SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ Zadania Gminy Zakopane, 1-2 września 2011 r.
Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.)
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Zadania Świetlicy Profilaktyczno – Wychowawczej w zakresie pomocy dzieciom z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi.
Funkcjonowanie pieczy zastępczej w świetle nowej ustawy
System wsparcia dziecka i rodziny
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
PRACA SOCJALNA – ZAWÓD NIOSĄCY POMOC W POTRZEBIE.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Możliwości pozyskania środków UE na rozwój rodzicielstwa zastępczego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego
ROLA SAMORZĄDU POWIATOWEGO W KSZTAŁTOWANIU BEZPIECZEŃSTWA DZIECI I MŁODZIEŻY NA PRZYKŁADZIE POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W WEJHEROWIE.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
ASYSTENT RODZINY W GMINIE JEZIORANY
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
ASYSTENTURA RODZINY.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Rodzice i Ja – MY Projekt socjalny
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.4
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
współczesna forma pomocy rodzinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka” św. Jan Paweł II Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej

Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej Zadania dotyczące wspierania rodziny i opieki nad dzieckiem są najważniejszym elementem w systemie polityki społecznej. Ważność tych zagadnień stała się czynnikiem prac Rządu RP nad potrzebą wydzielenia problematyki pomocy rodzinie i dziecku z ustawy o pomocy społecznej. Od 1 stycznia 2012 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące problematyki dziecka i rodziny - ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wprowadzająca nowy system wsparcia rodzin z dziećmi.

Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej Ustawodawca w preambule ustawy zawarł treść: - dla dobra dzieci, które potrzebują szczególnej ochrony i pomocy ze strony dorosłych, środowiska rodzinnego, atmosfery szczęścia, miłości i zrozumienia, w trosce o ich harmonijny rozwój i przyszłą samodzielność życiową, dla zapewnienia ochrony przysługujących im praw i wolności, - dla dobra rodziny, która jest podstawową komórką społeczeństwa oraz naturalnym środowiskiem rozwoju, i dobra wszystkich jej członków, a w szczególności dzieci, - w przekonaniu, że skuteczna pomoc dla rodziny przeżywającej trudności w opiekowaniu się i wychowywaniu dzieci oraz skuteczna ochrona dzieci i pomoc dla nich może być osiągnięta przez współpracę wszystkich osób, instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i rodzicami – uchwalił powyższą ustawę.

Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej Priorytetem tego aktu prawnego jest profilaktyka i intensywna praca z rodziną celem zapobiegania wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży. Podstawową jednostką samorządu terytorialnego, na której spoczywa obowiązek wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych jest gmina. Narzędziami wsparcia rodziny na szczeblu gminy są: usługi asystenta rodziny, zespół interdyscyplinarny, placówka wsparcia dziennego, rodzina wspierająca, terapia i mediacja, konsultacje i poradnictwo specjalistyczne, pomoc prawna, grupy wsparcia lub grupy samopomocowe. Przy czym należy pamiętać o narzędziach, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej: praca socjalna świadczenia materialne

Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej Charakterystyka rodzin – adresatów systemu wsparcia rodzin: Rodziny jeszcze wydolne: Stopień 1: Rodziny zagrożone występowaniem trudności opiekuńczo-wychowawczych Stopień 2: Rodziny, w których występują okresowe trudności opiekuńczo-wychowawcze Rodziny niewydolne: Stopień 3: Rodziny wieloproblemowe, w których występują nasilone trudności opiekuńczo-wychowawcze Stopień 4: Rodziny, zagrożone ograniczeniem praw rodzicielskich Rodziny dysfunkcjonalne (patologiczne): Stopień 5: Rodziny, z częściowym ograniczeniem praw rodzicielskich, objęte nadzorem kuratora Stopień 6: Rodziny, z dzieckiem w pieczy zastępczej rokujące możliwość powrotu dziecka do rodziny naturalnej Stopień 7: Rodziny, z dzieckiem w pieczy zastępczej, u których nie stwierdzono możliwości powrotu dziecka do rodziny naturalnej

Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej Termin „asystent” został wyprowadzony od słowa „asysta” i określa osobę towarzyszącą komuś, współobecną, pomagającą, będącą w pogotowiu. Asystent to „osoba, która towarzyszy klientowi w pokonywaniu jego życiowych trudności, pracuje na zasobach klienta, udziela wsparcia, motywuje rodzinę do zmiany niekorzystnej dla niej sytuacji i poprawy funkcjonowania” (A. Dunajska, D. Dunajska, B. Klein, Asystentura w pomocy społecznej, Wyd. Verlag Dashofer, Warszawa, 2011, s. 37-38).

Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej Celem pracy asystenta rodziny jest poprawa sytuacji życiowej rodzin objętych usługą, w tym w szczególności stworzenie optymalnych warunków służących wychowywaniu dzieci i pokonywaniu bieżących problemów rodziny, nabycie i doskonalenie umiejętności społecznych rodziców i zwiększenie kompetencji rodzicielskich. Asystent rodziny prowadzi pracę z rodziną w miejscu jej zamieszkania lub w miejscu wskazanym przez rodzinę. Liczba rodzin, z którymi jeden asystent rodziny może w tym samym czasie prowadzić pracę, jest uzależniona od stopnia trudności wykonywanych zadań, jednak nie może przekroczyć 15 (od stycznia 2015 r., wcześniej była to liczba 20).

Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej Asystent rodziny powinien posiadać wysoko rozwinięte umiejętności komunikacji interpersonalnej Praca asystenta rodziny polega przede wszystkim na utrzymaniu intensywnych relacji z innymi ludźmi. Do tego niezbędna zdolność do nawiązywania kontaktów z innymi, umiejętnościami współdziałania i współpracy, bezkonfliktowość. Dodatkowymi pożądanymi predyspozycjami w tym zawodzie są : życzliwość, empatia, cierpliwość, wyrozumiałość, umiejętność zdobycia zaufania i sympatii, tolerancja. W wielu sytuacjach pomocnymi cechami mogą się okazać pomysłowość i kreatywność. Asystent rodziny powinien również charakteryzować się uczciwością, wysokim poczuciem odpowiedzialności, powinien być sumienny i obowiązkowy, posiadać umiejętność organizacji swojego czasu pracy. Bardzo ważną predyspozycją charakteryzującą osoby wykonujące ten zawód jest umiejętność panowania nad swoimi emocjami. Należy pamiętać, że asystent to nie kontroler.

Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej Modele pracy asystenta rodziny i współpracy z pracownikiem socjalnym Pracownik socjalny oraz asystent rodziny działają na podobnej płaszczyźnie, mają wspólnego adresata, jakim jest rodzina mająca trudności w prawidłowym wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej. Zarówno pracownik socjalny, jak i asystent rodziny mają za zadanie wsparcie ww. rodziny. Tu mogą pojawić się problemy w rozróżnieniu kompetencji przypisanych do pełnionych ról zawodowych (za: Barbara Kowalczyk, Modele pracy asystenta rodziny i współpracy z pracownikiem socjalnym, w: Praca socjalna, Nr 4, 2012). Aby zapewnić harmonijną współpracę pracownika socjalnego i asystenta rodziny należy dokonać szczegółowej analizy wspólnych obszarów działań, jak również przyjrzeć się różnicom.

Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej Pracownik socjalny Asystent rodziny Intensywne oddziaływanie krótko okresowe Konieczność stosowanie innych metod motywacyjnych Praca głównie w środowisku. Praca metodą towarzyszenia Brak metodycznego działania, wykorzystanie jedynie pewnych elementów takiego działania Bardzo ogólne kryteria zawodowe Zadaniowy czas pracy. Czas dostosowany do potrzeb rodziny Objęcie wsparciem maksymalnie 20 środowisk (15 od 2015 r.) Oddzielenie od przyznawania świadczeń materialnych Oddziaływanie długoterminowe Wykorzystywanie głównie warunkowania pomocy materialnej jako narzędzia motywacji Praca w środowisku i siedzibie ośrodka pomocy społecznej Podejmowanie metodycznego działania na podstawie obszernej literatury i długoletniej praktyki Określone jasno kwalifikacje zawodowe, stworzony system szkolnictwa przygotowującego kadry pracowników socjalnych, oraz doskonalenia zawodowego, specjalizacje i szkolenia Czas pracy w określonych godzinach. Rodzina dostosowuje się do czasu pracy Objęcie wsparciem średnio 50 środowisk Przyznawanie świadczeń materialnych

Dane liczbowe dot. asystentów rodziny

Dane dot. liczby gmin i asystentów rodziny

Placówki wsparcia dziennego Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej Placówki wsparcia dziennego Poza pracą z rodziną asystenta rodziny bardzo ważną funkcję pełnią placówki wsparcia dziennego. Tworzenie placówek wsparcia dziennego jest priorytetem w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną, ze względu na ich profilaktyczne działania. Placówki te funkcjonują w najbliższym środowisku lokalnym dziecka, wspierają rodziny w sprawowaniu ich podstawowych funkcji. Zapewniają pomoc rodzinie i dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonym demoralizacją poprzez różne formy pracy środowiskowej, zapobiegają niedostosowaniu społecznemu oraz kierowaniu wychowanków do rodzinnej lub instytucjonalnej pieczy zastępczej. Placówki wsparcia dziennego mogą być prowadzone zarówno przez powiat jak i gminę. Placówkę mogą też prowadzić inne podmioty (art. 190 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, tj. organizacje pozarządowej, Kościół katolicki i inne związki wyznaniowe mające działające w obszarze). Placówki te mogą być prowadzone na zlecenie jst lub po uzyskaniu zezwolenia. Pobyt dzieci w placówkach wsparcia dziennego jest nieodpłatny i dobrowolny (wyjątek – zarządzenie sądu).

Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej Placówka wsparcia dziennego może być prowadzona w formie: 1)opiekuńczej, w tym kół zainteresowań, świetlic, klubów i ognisk wychowawczych; 2)specjalistycznej; 3)pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę. Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie opiekuńczej zapewnia dziecku: 1)opiekę i wychowanie; pomoc w nauce; 2)organizację czasu wolnego, zabawę i zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań. Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie specjalistycznej w szczególności: 1)organizuje zajęcia socjoterapeutyczne, terapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne oraz logopedyczne; 2)realizuje indywidualny program korekcyjny, program psychokorekcyjny lub psychoprofilaktyczny, w szczególności terapię pedagogiczną, psychologiczną i socjoterapię. Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie pracy podwórkowej realizuje działania animacyjne i socjoterapeutyczne. Placówka wsparcia dziennego może być prowadzona w połączonych formach, o których mowa wyżej.

Dane liczbowe dot. placówek wsparcia dziennego

Dane liczbowe dot. placówek wsparcia dziennego

Dane liczbowe dot. placówek wsparcia dziennego

Dane liczbowe dot. placówek wsparcia dziennego

Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej Rodzina wspierająca W celu wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych rodzina może zostać objęta pomocą rodziny wspierającej. Rodzina wspierająca, przy współpracy asystenta rodziny, pomaga rodzinie przeżywającej trudności w: opiece i wychowaniu dziecka; prowadzeniu gospodarstwa domowego; kształtowaniu i wypełnianiu podstawowych ról społecznych. Pełnienie funkcji rodziny wspierającej może być powierzone osobom z bezpośredniego otoczenia dziecka, które nie były skazane prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo. Rodzinę wspierającą ustanawia wójt właściwy ze względu na miejsce zamieszkania rodziny wspieranej po uzyskaniu pozytywnej opinii kierownika ośrodka pomocy społecznej, wydanej na podstawie przeprowadzonego rodzinnego wywiadu środowiskowego. Z rodziną wspierającą wójt właściwy ze względu na miejsce zamieszkania rodziny wspieranej zawiera umowę, która określa zasady zwrotu kosztów związanych z udzielaniem pomocy. Z analizy sprawozdań wynika, że ta forma pomocy jeszcze nie została spopularyzowana. W latach 2012 – 2014 w województwie lubelskim ustanowiono 1 rodzinę wspierającą.

System pieczy zastępczej Zapewnienie dzieciom opieki i wychowania poza rodziną powinno występować po wyczerpaniu możliwości udzielenia pomocy w rodzinie naturalnej. Jeżeli zagrożone jest dobro dziecka i niezbędna jest ingerencja sądu we władzę rodzicielską, konieczne są działania powiatowych służb w celu umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej lub placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego. Dzieci poniżej 10-tego roku życia nie powinny być kierowane do pieczy instytucjonalnej. Przede wszystkim ze względu na potrzeby emocjonalne, poziom rozwoju dziecka, dla którego najważniejsze są bezpośrednie interakcje z rodzicem. W sytuacji dysfunkcjonalności rodziny biologicznej dziecko powinno mieć możliwość prawidłowego rozwoju, zaspokajania potrzeb w zastępczych formach opieki rodzinnej. Jest to bardzo ważne ze względu na prawidłowe kształtowanie osobowości dziecka, które oczekuje akceptacji, ciepła, troski, zainteresowania, a przede wszystkim miłości. W woj. lubelskim, w 2014 r., poza rodziną biologiczną wychowywało się 3 871 dzieci, w tym 106 dzieci zostało przysposobionych, 2 649 przebywało w rodzinach zastępczych oraz 1 169 w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Dane potwierdzają zmniejszenie liczby dzieci w pieczy zastępczej (np. 2007 r. liczba dzieci: w rodzinach zastępczych - 3105, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych - 1887).

Asystentura i placówki wsparcia dziennego - narzędzia polityki rodzinnej Szanowni Państwo   W opiece zastępczej nie chodzi o rozbudowę systemu rodzinnej i instytucjonalnej opieki zastępczej jako wyrazu ochrony dziecka. To przede wszystkim obowiązek podejmowania działań pierwszorzędowych o charakterze prewencyjnym. Stąd wymóg pomagania rodzinie, pracy z rodziną w różnorodnych formach środowiskowych bez odrywania dziecka od rodziny. Główne zadanie i istota polityki prorodzinnej to ochrona dzieci przed wkraczaniem w zastępczy model opieki. Powyższe założenie powinno być podstawą planowanych działań w poszczególnych gminach i powiatach.

Dziękuję za uwagę Małgorzata Frant-Błażucka Wydział Polityki Społecznej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie