Grecja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
MUZYKA JAPOŃSKA.
Kultura starożytnej Grecji
Muzyka.
Labirynt zwany teatr – geneza teatru i dramatu antycznego.
Starożytny teatr grecki
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
Systematyka literatury
Temat: Muzyka średniowiecza.
TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska.
W świecie starożytnych Greków
W teatrze starożytnej Grecji
Ludowe instrumenty muzyczne
POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
Instrumenty strunowe szarpane
Greckie Mity i Bohaterowie
Temat: Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu.(str )
QUIZ.
CHORDOFONY INSTRUMENTY STRUNOWE mgr inż. Marek Miller.
Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych
Roksana Żurawiak Marcin Niziołek
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Geneza teatru i dramatu antycznego
Prezentacja multimedialna
Instrumenty Muzyczne Natalia Rudnicka Kl. IA.
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Leksykon Bogów i Bogiń greckich
Teatr Grecki.
TEATR GRECKI.
Narodziny teatru.
Początki teatru starożytnej Grecji
Jacopo Peri – włoski śpiewak i kompozytor, pierwszy kierownik muzyczny na dworze Medyceuszy we Florencji. Jego opera – Dafne z 1598 roku otwiera w muzyce.
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
WISZĄCE OGRODY SEMIRAMIDY W BABILONIE
Starożytna Grecja.
TRAGICY GRECCY.
Siedzibą greckich bogów była: a. świątynia w Delfach b. góra Olimp c
Grek Zorba reż. Michael Cacoyannis Grecja 1964
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Świat kultury i literatury antycznej
zasady dramaturgii starożytnej
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
Osiągnięcia starożytnej Grecji
TEATR GRECKI.
Maski Greckie.
Teatr grecki.
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
TEATR GRECKI.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Antyczna Grecja.
Opera na przełomie wieków
METODY KOMUNIKACJI. Komunikacja oznacza celową wymianę poglądów w dialogu, albo też przypadkowy sygnał. Wraz z upływem czasu liczba możliwych sposobów.
Grecja. Muzyka grecka ma swe źródła w różnych krajach orientalnych, a sami Grecy ujęli muzykę i poglądy muzyczne w precyzyjny system teoretyczny. Muzyka.
Epoka: Starożytność Początek: wiek Koniec: ……. wiek
Temat: Początki wielogłosowości. Polska muzyka w średniowieczu. Str
Ateny Zappeion - sala widowiskowo-koncertowa.
III STUDIUM ŚPIEWU GREGORIAŃSKIEGO Niepokalanów , sesja I.
Czego dokonał Pitagoras?.
Lekcja Temat: „Dziś umarłym śpiewać muszę” – jakie pytania kryją treny J. Kochanowskiego?
1. Podstawy estetyki i makijażu
Czego dokonał Pitagoras?.
ŚREDNIOWIECZE Średniowiecze jest epoką obejmującą aż 1000 lat (od V do XV wieku), przez co bardzo zróżnicowaną. Jest to okres bardzo długi, w którym wiele.
Budowa teatru greckiego
Teatr starożytny Jakub Brzozowski
 Rozwój tragedii greckiej
Zapis prezentacji:

Grecja

Muzyka grecka ma swe źródła w różnych krajach orientalnych, a sami Grecy ujęli muzykę i poglądy muzyczne w precyzyjny system teoretyczny. Muzyka grecka mogła mieć swój rodowód w starożytnych Chinach i Egipcie, gdzie równie ważna była koncepcja ethosu. Podobny do greckiego system dźwiękowy znany był w Chinach, Egipcie i Babilonii, a skale (dorycka, frygijska) wśród Hebrajczyków. Instrumenty takie jak lira czy aulos znane były w kulturze egipskiej i hetyckiej. Podobnie jak w przypadku pozostałych kultur starożytnych, muzyka grecka miała charakter synkretyczny.

Teoria etosu dotyczyła wpływu, jaki muzyka wywierała na ludzką psychikę i ciało. Skalom i systemom muzycznym przypisywano możliwość wywoływania u słuchaczy konkretnych stanów emocjonalnych. Muzyka uspokajała, pobudzała, podnosiła morale, wywoływała smutek lub podniecenie. Z teorią etosu wiąże się pojęcie katharsis, czyli głębokiego, wstrząsu emocjonalnego, mającego moc oczyszczającą. Katharsis doświadczano w kontakcie ze sztuką, głównie dramatem. Synkretyzm – zjawisko jedności sztuk. Starożytni postrzegali muzykę nie jako samodzielną sztukę, ale w powiązaniu z innymi sztukami – tańcem, poezją, teatrem. Wśród apollińskich muz nie ma opiekunki muzyki. Trójjedyna chorea – nierozerwalnie związane - taniec, słowo i muzyka.

Instrumentarium Lira była instrumentem, na którym grywał mityczny bóg Apollo. Pudło rezonansowe liry zrobione było ze skorupy żółwia, a ramiona z rogów antylopy. Lira pierwotnie miała 4 struny, od czasów Terpandra - 7 strun. Na lirach grano w pozycji siedzącej, stojącej, krocząc lub w tańcu (zwłaszcza w grupie).

Instrumentarium Kithara była bardzo podobna do liry, jednak miała solidniejsze ramiona (zrobione z rogów byka). Była dużym drewnianym instrumentem strunowym, na którym grało się szarpiąc struny palcami lub za pomocą plektronu, który dawał dźwięk jasny, głośny i wyraźny. Palce zaś - ton miększy i uboższy w górne alikwoty. Muzyk stojąc, opierał kitarę zwykle na wzniesionym lewym ramieniu. Instrument nazywany przez Homera formingą był nieco mniejszym poprzednikiem kitary o podobnym dźwięku i funkcji. Kitara została stworzona ku czci Apollina

https://www.youtube.com/watch?v=11FbKxKh-oY

https://www.youtube.com/watch?v=qj3U-FRoFuE

Instrumentarium Harfa to instrument w kształcie łuku, miała od 16-20 strun. Grywały na niej wyłącznie kobiety, które nazywano psaltriai, czyli "szarpaczki" . Harfa przypuszczalnie dotarła na tereny Grecji z Egiptu. https://www.youtube.com/watch?v=ToNvZ1-AU30

Instrumentarium Aulos z greckiego "rura" ,"kanał". Był to instrument podwójnostroikowy, składający się z dwóch niezależnych piszczałek, z których jedna była piszczałką burdonową, a na drugiej grano melodię. Prawie zawsze grano na dwóch aulosach jednocześnie, po jednym w każdej ręce. Obie piszczałki brzmiały jednocześnie, a starożytni autorzy opisują ich dźwięk jako "ostry", "piskliwy", "grzmiący" czy "dudniący". W przypadku grania na dwóch piszczałkach, skala każdej z nich jest ograniczona do sześciu dźwięków, podczas gdy użycie jednej z nich daje możliwość uzyskania skali dużo szerszej. Nie wiadomo kiedy dokładnie aulosy zakorzeniły się w Grecji. najstarsze świadectwa pochodzą z VIII wieku. https://www.youtube.com/watch?v=n7dzyzvXPeQ&list=RDPjdxft_Qi94&index=3 https://www.youtube.com/watch?v=Pjdxft_Qi94

Instrumentarium Fletnia Pana (gr. syrinx) to instrument pasterski złożony z szeregu piszczałek. W Grecji piszczałki były równej długości, by osiągnąć z nich różne dźwięki wypełniano je woskiem, którym najczęściej również łączono je ze sobą. Powstanie tego instrumentu związane jest z mitem o bożku Panu. Nimfa Syringa bardzo spodobał się leśnemu bóstwu, ale sama nie miała ochoty przyjmować jego zalotów, dlatego uciekła przed Panem nad rzekę. Tam została zamieniona w trzcinę, a nieszczęśliwie zakochany Pan zrobił z tej trzciny instrument, by piękna muzyka przypominała mu o ukochanej.. https://www.youtube.com/watch?v=B8ICDEf0qt8

Instrumentarium Hydraulis czyli organy wodne to instrument opisany szczegółowo w Księdze I Pneumatyki Herona z Aleksandrii ( połowa I wieku n.e.). Organy wodne to w zasadzie syringa, tyle że o mechanicznym zadęciu. Wynalazek przypisywany Ktesibosowi (III wiek p.n.e.). Podstawa w kształcie ołtarza, a piszczałki osadzone w listwie, która jest w górnej jego części. Prawdopodobna liczba piszczałek to 29. Mechanizmu klawiszowego i rąk muzyka nie widać na przedstawieniach. https://www.youtube.com/watch?v=atT7Tjpn5js

Okres kreto – mykeński do X w p.n.e. Grecka muzyka rozwijała się w powiązaniu z poezją w kilku okresach historycznych: Okres kreto – mykeński do X w p.n.e. Z Krety pochodzą elementy greckiej mitologii, rzeźby, mozaiki, konstrukcja specjalnych scen dla widowisk teatralnych. Teatralizowano wesela, pogrzeby, święto plonów…

Gymnopedie – tańce o charakterze ćwiczeń gimnastycznych Popularne były tańce: Gymnopedie – tańce o charakterze ćwiczeń gimnastycznych wykonywane przez chłopców Hyporchemata – pantomimy ze śpiewem chóralnym poświęcone Apollinowi Pyrrichije – tańce wojenne z kopiami i tarczami Peany – uroczyste tańce ze śpiewami ku czci Apollina

Z tego czasu pochodzą dwa dzieła Homera: Iliada i Odyseja. Okres homerycki X – VIII w p.n.e. Z tego czasu pochodzą dwa dzieła Homera: Iliada i Odyseja. Są to poematy epickie, które wykonywane były przez zawodowych śpiewaków zwanych aojdami lub rapsodami, przy akompaniamencie kitary. https://www.youtube.com/watch?v=8QM1hTOXLLI

Okres przejściowy do wojen perskich VIII – V w p. n. e Okres przejściowy do wojen perskich VIII – V w p.n.e. głównymi ośrodkami muzyki stają się Sparta i wyspa Lesbos. Muzyka odgrywa ważną rolę w wychowaniu młodzieży, rozwija się liryka. Powstają żałobne elegie i żartobliwe jamby. Na Lesbos kwitnie poezja liryczna śpiewana przy wtórze kithary. Tworzą tu poetki Safona i Korynna oraz poeci Alkajos i Anakreon. https://www.youtube.com/watch?v=5sZMUReQqxs&list=RDS15s-HbCGIw&index=27 Safona Hymn weselny

Rozwija się muzyka instrumentalna Rozwija się muzyka instrumentalna. Powstają związane z instrumentami modele melodyczne - nomoi. Mistrzem kitarodii jest Terpander, twórca nomoi kitarowych. W grze na aulosie przodują Klonas z Terei i Sakkados z Argos. Terpander działał w Sparcie, założył tam szkołę pieśni chóralnej. Był nie tylko kitarystą, ale również poetą.

Do form chóralnych powstających w Sparcie należą: enkomie o treści historycznej, żałobne treny i epinikie – pieśni na cześć zwycięstwa. Mistrzem epinikii był Pindar z Teb https://www.youtube.com/watch?v=zB49E2ozEPM

W VI wieku rozkwitają igrzyska W VI wieku rozkwitają igrzyska. Podczas towarzyszących im uroczystych procesji wykonywano hymny i ody. W V wieku ośrodkiem kultury stają się Ateny. Tu rodzi się dramat antyczny. Rozpoczyna się okres klasyczny.

Dramat antyczny - gatunek twórczości dramatopisarskiej, którego źródeł badacze dopatrują się w starożytnych świętach ku czci boga Dionizosa, podczas których przebrany w koźle skóry chór, prowadzony przez koryfeusza, opiewał w dytyrambach bóstwo wina i natury. W VI wieku p.n.e. ze śpiewu chóralnego wydzielił się solista, który dialogował z przewodnikiem chóru. Tak powstał dramat satyrowy oraz dwa podstawowe gatunki dramatyczne, tragedia i komedia.

Podstawą dramatu były chóry, początkowo jedy-nie komentujące akcję, później biorące w niej udział. 50-60 osobowe chóry dzielono na 4 grupy, każdej przewodził koryfeusz. Na tle zespołu występowali soliści – wyłącznie mężczyźni, grają-cy także role kobiece. Części chóralne i solowe były śpiewane, dialogi mówione. Najwięksi twórcy tragedii to Ajschylos Sofokles Eurypides W komediach dominowały tańce o żywiołowej rytmice, pojawiały się elementy ludowe. Wybitnym twórcą komedii był Arystofanes

Największym osiągnięciem okresu klasycznego jest rozwój teorii i estetyki muzycznej

Okres hellenistyczny (IV – I w p. n. e Okres hellenistyczny (IV – I w p.n.e.) obejmuje pierwsze wieki naszej ery, a jego wpływy sięgają średniowiecza. Centra kultury to Aleksandria i Rzym. Popularność zdobywa balet i pantomima, muzyka instrumentalna staje się popisowa, wirtuozowska, powstają zawodowe zespoły chóralne i instrumentalne. Maleje wychowawcze znaczenie muzyki, w filozofii dominuje kierunek matematyczny i akustyczny.

Z okresu hellenistycznego pochodzą zabytki 3 hymny Mesomedesa https://www.youtube.com/watch?v=_Pjqt7opZLs Hymn do Apollina https://www.youtube.com/watch?v=bydqNRYgbuc Fragment z Orestei Eurypidesa https://www.youtube.com/watch?v=n_7kBVjzVVU Skolion – pieśń odnaleziona na nagrobku Seikilosa w Azji Mniejszej https://www.youtube.com/watch?v=KjHNEbVKIGk