Emancypacyjna rola rytuałów zbiorowych w dyskursie społecznym Belfastu dr Kamila Kamińska Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski
Irlandia Północna jest areną typowego konfliktu o tożsamość Dyskurs: Protestant- Katolik Unionista- Republikanin Lojalista- Nacjonalista
Historia konfliktu 1605 - początek kolonizacji Ulsteru przez prezbiterian ze Szkocji; 11 lipca (1 lipca) 1690 - bitwa nad rzeką Boyne, 1691 - ludność katolicka została pozbawiona wszelkich praw cywilnych i ekonomicznych 23 kwietnia 1916 - powstanie wielkanocne, lipiec 1921 - powstała złożona z 26 hrabstw Irlandia Wielki Piątek 1998 r. podpisano porozumienie między rządami Wielkiej Brytanii i Irlandii
Dynamika konfliktu Społeczności lokalne byłych robotniczych dzielnic (gł. północnego Belfastu) od kilku pokoleń reprodukują swe jasno zdefiniowane opozycyjne identyfikacje Segregacyjny system edukacyjny Obszary jednolite narodowościowo Język, kultura (wartości, rytuały, symbole)
Przestrzeń miejska jest nie tylko osnową lecz często także bezpośrednim uczestnikiem tego dyskursu – w ujęciu hermeneutycznym
Podział terytorialny Belfastu
Belfast- wojna czy pokój? W wyniku wieloletnich działań na rzecz pojednania zdecydowanie wyciszono zbrojną stronę konfliktu, wciąż jednak śmierć zbiera tam swoje żniwo
Ofiary konfliktu od 1994 roku Zginęło 241 osób 112 Katolików 89 Protestantów 18 osób o nieokreslonej tożsamości W 2007 roku 4 ofiary W 2008 jak dotąd 1
Konflikt symboliczno – rytualny Miurale, flagi, pomalowane krawężniki, symbole poszczególnych grup paramilitarnych stanowią jasny komunikat podkreślający tożsamość danej grupy Rozwiązanie…..zamalować?........
Rytuały zbiorowe regulują szereg sfer życia mieszkańców Belfastu, zarówno w codzienności, jak i od święta. Pytania dotyczące tras przejazdu taksówek unionistycznych i nacjonalistycznych przez miasto, chodzenia po odpowiedniej stronie ulicy stanowią częstokroć kwestie życia lub śmierci
Czarne taksówki w Belfaście – nie tylko transport
Katolicki mural poświęcony pamięci taksówkarzy, którzy zginęli służąc społeczności
Granicę wyznacza krawężnik
Obchody rocznicy bitwy pod Boyne Tradycja sięga XVIII wieku Poniedziałek Wielkanocny – rozpoczęcie do soboty najbliższej 18 grudnia Około 3 500 parad rocznie Budżet około 20 milionów funtów
Konflikt symboliczny?... Whitrock parade 2005
Pochodnie- przed..
Po….
Kwestie społeczne Protestanci podzieleni są głównie ze względu na klasę (stan posiadania, wykształcenie), jednakże to nie jedyny podział – także kwestie denominacji i przynależności (sympatyzowania) do konkretnej grupy paramilitarnej (UVF, UFF, UDA itp.)- udział w paradach i stosunek do nich nie jest jednoznaczny
Interpretacje Większość podkreśla aspekt terytorialny Reprodukcja hierarchii władzy w ramach Orange order Umocnienie tożsamości społeczności lokalnych – bands, dekoracje, parady…
Affirmative action wprowadzane od kilku lat wprowadziły w rytuały Belfastu a poprzez nie także w cały dyskurs społeczny obok szczytnych ideałów niestety również nowe napięcia
Typy konfliktów o tożsamość Reprodukcja tożsamości w konflikcie rytualnym Wchłonięcie tożsamości Konflikt na tle ambiwalencji tożsamościowej Ograniczenie tożsamości etnicznej Uwolnienie tożsamości Całkowite zagrożenie dla tożsamości likwidacja tożsamości wraz z etosem likwidacja pluralizmu tożsamościowego
Konflikt z władzą publiczną - rerouting