„Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza.” [Albert Einstein – noblista, geniusz] Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Rozwijanie Przyszłych Polskich Liderów Innowacji Wojciech Gawlik
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Liderzy PAFW to program Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Zespół Szkół im. Św. Jadwigi Królowej w Klimontowie, Polska Yunus Emre Primary School, Bursa, Turkey.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r.
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
BRYDŻ SPORTOWY jogging XXI wieku ... NAUKA KULTURA SPORT.
We wszystkich przedsięwzięciach technologia informacyjna i komunikacyjna stanowiły ważne źródło informacji oraz narzędzie pracy. Komputer wykorzystywany.
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Odyseja umysłu w Gimnazjum nr 3 w roku szkolnym 2010/2011 Prowadząca (Trener) Dorota Michałowska.
Szkołą Odkrywców Talentów
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Szkoła Współpracy.
Kwiecień 2014 r. Debata.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
- uczymy się marzyć, myśleć i tworzyć. …czyli jak być inicjatorem, nie imitatorem; ryzykantem, nie replikantem; pomysłodawcą, nie podwykonawcą.
NASZA SZKOŁA W PROJEKCIE „MŁODZI-KREATYWNI”
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Marzymy. Myślimy. Tworzymy
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Samorząd Uczniowski.
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
Public 1. Cele Programu  Zasilenie kadry Skanska młodymi inżynierami i specjalistami  Rozwijanie wiedzy i umiejętności zawodowych studentów uczelni.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
8 zasad postępowania lidera
OSIĄGNIĘCIA SZKOŁY Z NASZYM UDZIAŁEM SZKOŁA PODSTAWOWA NR 88.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Drużyna mistrzów polski „Odysei Umysłu”
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

„Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza.” [Albert Einstein – noblista, geniusz] Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce

Świat zmienia się coraz szybciej… Nowej wiedzy przybywa bez przerwy. Nie da się już wszystkiego nauczyć na pamięć – zaś to, co jeszcze niedawno wydawało się pewne, wkrótce może okazać się nieaktualne. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 2 / 32

Postęp naukowo-techniczny ma niespotykane dotąd tempo, a społeczeństwo jutra będzie inne niż współczesne. Nie da się do końca przewidzieć problemów, jakie niebawem będą musieli rozwiązywać ci, którzy obecnie chodzą do szkoły… Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 3 / 32

Jak dzisiejsi uczniowie poradzą sobie za kilka-kilkanaście lat? Wiele zależy od tego, jak teraz wygląda ich edukacja… Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 4 / 32

Jeśli młodzi ludzie uświadomią sobie, że osobisty sukces fajniej i prościej osiągnąć w grupie – będą chcieli i umieli współdziałać z innymi. Jeśli przekonają się, że jedno zadanie można rozwiązać na różne sposoby – zrozumieją, że każdy problem to wyzwanie, a nie przeszkoda. Jeśli nauczą się robić praktyczny użytek z własnej wyobraźni – będzie im łatwiej pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją i korzystać z technologii, które dopiero zostaną wynalezione. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 5 / 32

Praca zespołowa, rozwiązywanie problemów i kreatywne myślenie to kompetencje kluczowe w XXI wieku… …oraz umiejętności, które można i trzeba rozwijać. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 6 / 32

„Nie ma czegoś takiego jak zły pomysł. Zawsze natomiast istnieje pomysł lepszy!” [Dr Samuel Micklus – twórca Odysei Umysłu] 7 / 32 Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce

Odyseja Umysłu ® to przyjazny program edukacyjny realizowany w formie międzynarodowego konkursu, w którym co roku bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. Patronat nad polską edycją od 10 lat sprawuje Minister Edukacji Narodowej. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 8 / 32

Naszym celem jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek. Uczymy dzieci i młodzież kreatywnego i krytycznego myślenia, angażując grupy uczestników w proces twórczego rozwiązywania problemów rozbieżnych – czyli takich, które rozwiązać można na wiele sposobów. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 9 / 32

Odyseusze uczą się marzyć – odważnie i w oparciu o cele, myśleć – samodzielnie i nieszablonowo, i tworzyć – rozwiązania oryginalne i efektywne zarazem. Zachęcamy ich, by działali w duchu innowacji – łamiąc schematy i przyzwyczajenia, i w duchu kooperacji – z otwartością na pomysły i opinie innych. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 10 / 32

Stawiamy przed nimi wyzwania, które wymagają łączenia w praktyce wiedzy i wyobraźni, nauki i sztuki, rąk i umysłów. Jesteśmy przekonani, że w dzisiejszych czasach warto kształcić inicjatorów, nie imitatorów; ryzykantów, nie replikantów; pomysłodawców, nie podwykonawców. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 11 / 32

„ Odyseja uczy zmieniać utarte ścieżki myślenia, zadając nieoczywiste pytania. W pracy codziennie wcielam w życie odysejową maksymę: ‘co nie jest zabronione, jest dozwolone’. Wszak jedyną barierą, która może nas naprawdę ograniczać, jest nasza własna wyobraźnia. ” [Zuzanna Sidor – absolwentka programu, obecnie pracownik Instytutu Technologii Elektronowej] 12 / 32 Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce

Odyseja Umysłu to konkurs twórczego rozwiązywania problemów. Odyseusze pracują w drużynach, które reprezentują szkoły lub inne placówki edukacyjne i zazwyczaj liczą od 5 do 7 osób. Opiekę nad każdym zespołem sprawuje trener, który integruje grupę oraz organizuje i moderuje jej pracę, ale nie sugeruje ani nie narzuca dzieciakom własnych pomysłów. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 13 / 32

Jesienią każdego roku publikowanych jest pięć Problemów Długoterminowych. Drużyna wybiera jeden z nich, po czym przez kilka miesięcy samodzielnie projektuje i przygotowuje jego rozwiązanie. Uczestnicy razem analizują zadanie i zastanawiają się, jak można sobie z nim poradzić. Następnie wspólnie decydują jak to, co w ich pomysłach najlepsze, połączyć w 8-minutową prezentację – którą na wiosnę przedstawią sędziom oraz publiczności. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 14 / 32

Na konkursie zespół musi się też zmierzyć z Problemem Spontanicznym: niepowtarzalnym zadaniem-niespodzianką, którego treści nie zna do ostatniej chwili, a rozwiązanie tworzy improwizując – w zaledwie kilka minut! Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 15 / 32

Odyseusze współzawodniczą ze sobą w czterech grupach wiekowych. Drużyny, które w poszczególnych kategoriach uzyskają najlepsze wyniki na Eliminacjach Regionalnych, awansują do Finału Ogólnopolskiego. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 16 / 32

Zwycięzcy Finału Ogólnopolskiego mogą reprezentować Polskę na Finałach Światowych w Stanach Zjednoczonych. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 17 / 32

„ Nawet uczniowie, którzy nie mają osiągnięć w nauce, nagle mogą odnaleźć swoje miejsce w klasie właśnie dlatego, że odnaleźli się w Odysei. ” [Mama Kamila Pociechy, gimnazjalisty z Opola – członka drużyny Mistrzów Świata] 18 / 32 Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce

Rozwiązując złożone zadania konkursowe – młodzi ludzie uczą się krytycznie analizować informacje celem identyfikacji ograniczeń i sedna problemu. Realizując interdyscyplinarne projekty – muszą łączyć i stosować w praktyce wiedzę z różnych dziedzin. 19 / 32

Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce Działając w grupie osób o wspólnym celu, a różnych osobowościach – Odyseusze uczą się szacunku i zaufania do ludzi o odmiennych poglądach i temperamentach. Widząc, że drużyna osiąga więcej, kiedy wykorzysta talenty oraz zainteresowania wszystkich uczestników – doceniają pracę zespołową i chętniej współdziałają z innymi. 20 / 32

Pracując bez podpowiedzi ze strony dorosłych – dzieciaki czują się odpowiedzialne za swoje decyzje i dumne z własnych osiągnięć. Szukając nowatorskich pomysłów – uczą się eksperymentować i świadomie podejmować ryzyko; przekonują się, że błąd to nie porażka, a źródło wniosków na przyszłość. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 21 / 32

Chcąc jak najlepiej wypaść na konkursie – uczestnicy pokonują lenistwo i ćwiczą konsekwencję, przełamują zahamowania i odkrywają swoje możliwości. Współzawodnicząc z innymi – uczą się dbać o szczegóły, nie poddawać przy niepowodzeniach i grać fair. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 22 / 32

Uczestnicy Odysei Umysłu w oparciu o własne działanie i doświadczenia kształtują kompetencje intelektualne, akademickie, społeczne i liderskie – bardzo pożądane w nauce szkolnej, rozwoju zainteresowań i przyszłej pracy zawodowej. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 23 / 32

Korzyści z udziału w programie są uniwersalne, bo Odyseusze rozwijają postawy i umiejętności na całe życie. Od dzieci utalentowanych po młodzież ze środowisk społecznie zagrożonych, od przedszkolaków po studentów: wszyscy stają się bardziej niezależni, przedsiębiorczy, otwarci i pewni siebie. Dlatego w Odysei Umysłu każdy jest Zwycięzcą! Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 24 / 32

„W Odysei Umysłu nie liczy się tylko wysiłek jednostki; liczy się wysiłek zespołu..” [prof. Józefa Sołowiej – inicjatorka programu w Polsce] 25 / 32 Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce

Odyseja Umysłu obecna jest w Polsce od ponad 20 lat. Ideę sprowadziła do kraju prof. Józefa Sołowiej ( ) z Uniwersytetu Gdańskiego. Pierwsza drużyna rozpoczęła pracę w 1989 roku, a pierwszą lokalną edycję konkursu zorganizowano w roku Od tego czasu w programie wzięło udział w sumie kilkanaście tysięcy polskich Odyseuszy. 26 / 32

Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce Do tej pory na Finałach w USA drużyny znad Wisły 17-krotnie zdobyły Złoty Puchar i tytuł Mistrzów Świata, 12 razy sięgnęły po srebrne medale, a 7 razy – po medale brązowe. Więcej sukcesów odnoszą jedynie amerykańscy gospodarze oraz Chińczycy. 27 / 32

Odyseja Umysłu jest w naszym kraju realizowana pod auspicjami fundacji Odyssey of the Mind Polska. Nie zatrudniamy ani jednego pracownika, a w organizację konkursu co roku angażuje się społecznie ponad pięciuset wolontariuszy. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 28 / 32

Konkurs krajowy obejmuje dwa etapy – Eliminacje Regionalne (Gdańsk, Poznań, Wrocław i Warszawa, a w nadchodzącym roku również Kraków) oraz Finał Ogólnopolski. W roku szkolnym w Odysei Umysłu wzięło udział 2153 młodych Polaków skupionych w 321 drużynach ze 186 szkół i innych placówek oświatowych z całego kraju (o 30% więcej niż w poprzedniej edycji). Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 29 / 32

Finał Ogólnopolski co roku odbywa się na przełomie marca i kwietnia w Gdańsku – w pięknym gmachu Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Bierze w nim udział około 110 drużyn, które wcześniej na Eliminacjach Regionalnych uzyskuje najlepsze wyniki. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 30 / 32

Przez dwa dni na konkursie pojawia się w sumie około uczestników i widzów. Imprezę kończy spektakularna Gala Finałowa. Atmosfera Finału jest niepowtarzalna, a informacje o wydarzeniu co roku pojawiają się w lokalnych i ogólnopolskich mediach. Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce 31 / 32

„Odyseja to nie konkurs, to sposób życia!” [Zuzia Gołębska – uczestniczka] w w w. o d y s e j a. o r g Potrzeba :: Idea :: Metoda :: Efekty :: Odyseja w Polsce