Dyrektor w zreformowanej szkole Lekcja 15. Udane zebranie Czas spędzony na rozpatrywaniu danego punktu zagadnienia jest odwrotnie proporcjonalny do sumy, o którą chodzi. Prawo Parkinsona
Cele lekcji Poznanie umiejętności uczestników szkolenia, na początku i na końcu zajęć Zaprezentowanie i przećwiczenie sposobu planowania zebrań Poznanie rad dla osób prowadzących zebrania, dla uczestników i sekretarzy
Planowanie zebrania Starannie planuj porządek zebrania Przygotuj porządek i harmonogram Roześlij do wszystkich uczestników komplet informacji Kontroluj czas Szanuj kompetencje pracowników, zapraszaj ekspertów Dbaj o procedury formalne
Zadania prowadzącego zebranie Dopilnuj, aby zebranie nie stało w miejscu Pomóż zebranym zrozumieć, co się dzieje Staraj się, aby przed głosowaniem odbyła się wyczerpująca dyskusja Chroń mniejszość. Dbaj o to, aby w debacie każdy mógł dać wyraz swojej opinii Zaczynaj i kończ punktualnie
Obowiązki uczestnika zebrania Orientuj się w zasadach zebrania Dyskutuj nad zagadnieniem, a nie nad osobą, która je przedstawia Proś o informację, kiedy masz wątpliwości Włącz się do dyskusji, kiedy trzeba poruszyć jakąś kwestię Nim zaczniesz mówić, poproś o głos Mów krótko i niezbyt często Przyjmij część odpowiedzialności za działania, o których zdecydowała grupa
Obowiązki sekretarza zebrania Sporządź protokół z zebrania zawierający: informacje o wszystkich głosowaniach raporty i wnioski zgłoszone w trakcie zebrania Przygotuj protokół do przedstawienia i akceptacji