Temat 6: Elementy podstawowe
Akapit Akapit stanowi fragment tekstu ograniczonego znacznikami <p> … <p>. Pozwala on na odpowiednie rozmieszczenie tekstów na stronie. Dzięki niemu wprowadzana treść nie zlewa się w jeden ciąg znaków. Tekst znajdujący się w akapicie wyświetlany jest w ten sam sposób co tekst znajdujący się poza akapitem. Chodzi tu w szczególności o wyświetlanie jedynie pojedynczych białych znaków oraz sposób łamania wierszy. Wprowadzenie kilku akapitów jeden po drugim wygeneruje między nimi wolny wiersz.
Akapit Dla przykładu, stwórzmy stronę przedstawiającą trzy zdania. Każde zdanie umieszczone będzie w osobnym akapicie. <p> HTML – hipertekstowy język znczaników </p>
Blok Kolejnym elementem odpowiedzialnym za wydzielenie pewnej części strony jest blok <div> … </div>. Element div może zawierać w sobie wiele innych elementów, takich jak akapity, tytuły czy inne bloki. Kolejne bloki są oddzielone od siebie jedynie znakiem nowej linii. Dla przykładu stworzona strona będzie wyświetlać trzy zdania zawarte w pojedynczych blokach div. <div> HTML – hipertekstowy język znaczników </div>
Tytuł Tytuł, zwany również nagłówkiem, odpowiada za wydzielenie pewnej części tekstu, a co za tym idzie – za definiowanie struktury dokumentu. Nadanie tytułu wybranemu fragmentowi odbywa się za pomocą znaczników <h1> … </h1>. <h2> … </h2>, … , do <h6> … </h6>. Elementy zawarte w nagłówku h1 wyświetlane są największą czcionką, a w nagłówku h6 – najmniejszą.
Tytuł Stopniowanie wielkości czcionek w zależności od nagłówka przedstawia przykład: <h1> HTML – hipertekstowy język znaczników </h1> <h2> HTML – hipertekstowy język znaczników </h2> <h3> HTML – hipertekstowy język znaczników </h3> <h4> HTML – hipertekstowy język znaczników </h4> <h5> HTML – hipertekstowy język znaczników </h5> <h6> HTML – hipertekstowy język znaczników </h6>
Ćwiczenie Wykonaj stronę internetową na podstawie schematu: NIC DWA RAZY – tytuł h1 Wisława Szymborska – tytuł h3 Nic dwa razy się nie zdarza i nie zdarzy. Z tej przyczyny zrodziliśmy się bez wprawy i pomrzemy bez rutyny. - cała zwrotka jako akapit Choćbyśmy uczniami byli najtępszymi w szkole świata, nie będziemy repetować żadnej zimy ani lata. - cała zwrotka jako akapit