Potrzeby pierwszoklasisty

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Australia.
Advertisements

Julia P i Magdalena K. Czasu wolnego w PRL-u dla dorosłych było mało, gdyż władze każdy wolny czas postanawiały wykorzystać głównie na kształtowanie świadomości.
Jak żyć długo i szczęśliwie ?
Dziękuję Ci Ojcze Święty z wyrazami największego szacunku
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Małgorzata Pietroczuk
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
Baśń o wyspie i jej mieszkańcach
- Jak mężczyzna może najszybciej popełnić samobójstwo
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Alicja Przepióra Grupa 1015a. Tekst nieuporządkowany ZYCIORYS Urodziłam sie 9 listopada 1992 w Gorlicach. Mieszkam w Strzeszynie. Mam dwóch braci. Lubię
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : PATRYK SORMAN LUK SMIS PIOTREK COLO (KOLO) MAX SOWT.
Copyright © 2007 Contact: Powered by SSP Interlokutor
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : PATRYK SORMAN LUK SMIS PIOTREK COLO (KOLO) MAX SOWT.
Niepubliczne gimnazjum w mielcu
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
KODEKS 2.0 OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW KLASY 2 B Powstały podczas debaty klasowej.
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
Prawa Dziecka.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Ach te baby... Ach te baby....
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
Czy znasz? GŁÓWNE PRAWDY WIARY.
Antonie de Saint-Exupery
Jeżdżę z głową.
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
HABEMUS PAPAM..!!.
P A M I Ę T A M Y K O C H A M Y.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
Bezpieczny Internet Ty też jesteś częścią wirtualnego świata.
JANUSZ KORCZAK.
Ewolucja lewicowych grup intersu (SLD i przyjaciele) w Polsce po 1989 roku! - kliknij tu -kliknij tu.
Szkoła Podstawowa nr 3 im. T. Kościuszki w Sanoku
Każde powołanie, każda z dróg, na które wzywa nas Chrystus, prowadzi ostatecznie do spełnienia i do radości, ponieważ prowadzi do Boga, do uczestniczenia.
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć”
Twoją wiarę nosimy w sobie Kres jest tak niewidzialny, jak początek. Wszechświat wyłonił się ze Słowa i do Słowa też powraca. Nadzy przychodzimy.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
To śmieszne...
Kiedy mówisz: "Nie potrafię rozwikłać problemów..."
Bóg Ciebie kocha i ma dla Ciebie wspaniały plan zbawienia
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
„Bezpieczny Internet każdego dnia”
ZACHOWANIA GODNE NAŚLADOWANIA
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
Grupa młodych kobiet dociera na miejsce swoich wymarzonych wakacji…. Zaczynają poszukiwania jakiegoś hotelu i bardzo szybko znajdują pięciopiętrowy z napisem.
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Przypominasz sobie jak bolą łzy.
Druga debata szkolna W piątek 21 XI 2008 roku odbyła się w naszej szkole kolejna debata. Zgromadziliśmy się jak zwykle w sali nr 33.
autor: Stowarzyszenie Wierzeje Za siedmioma górami, Za siedmioma lasami, Żyły sobie dzieci ….
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
PRZYCHODZI BABA DO LEKARZA.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
TYPY KOBIET WEDŁUG INTERNAUTÓW.
10 róż dla ciebie.
Moja Szkoła .
Mam 6 lat… …i już bardzo dużo potrafię… Gabriel Fras klasa I lat 6
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
„Dzieciństwo to nie wyścig - to podróż”
Zapis prezentacji:

Potrzeby pierwszoklasisty

Przygotowujemy się do rozpoczęcia roku szkolnego Rodzice pierwszoklasistów są często bardziej przejęci początkiem szkoły od swoich dzieci. Oto oddala się beztroskie dzieciństwo, a zaczynają się poważne obowiązki i tak już do emerytury ;-) Każdy rodzic zastanawia się, czy jego pociecha sobie poradzi i jak jej pomóc w tych pierwszych dniach. Same dzieci są zazwyczaj podekscytowane. Szkołę do tej pory znały tylko z opowiadań starszego rodzeństwa lub kolegów. Często z zazdrością spoglądały na tych "starszaków". Wreszcie nadszedł czas, gdy same przekroczą próg szkoły, klasy.

Zakupy dla pierwszaka Najlepiej zabrać dziecko na zakupy, niech ma możliwość współdecydowania o tym, co będzie nosić w tornistrze. Bardzo ważny jest on sam. Idealny tornister przede wszystkim powinien być usztywniany, porządny z elementami odblaskowymi.

Wycieczka do szkoły Dobrym pomysłem przed rozpoczęciem roku szkolnego jest "wycieczka" z dzieckiem do szkoły. Najlepiej iść drogą, którą potem dziecko będzie, być może, samo chodziło. Zwracajcie uwagę na niebezpieczne miejsca, pokazuj odpowiednie przejście dla pieszych, naucz pięciu zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię.

Rozpoczęcie roku Pierwszy dzień roku szkolnego dla ucznia klasy I to wielkie wydarzenie. Warto, by rodzice tego dnia wzięli sobie wolne i razem przyjdźcie do szkoły. Niech wasze dziecko wie, że to ważny dzień dla całej Rodziny.  Pierwsze dni w szkole są zazwyczaj przeznaczane na bliższe poznanie się z nauczycielem, kolegami, zwiedzanie szkoły. Jest to czas, gdy dziecko może przynieść do szkoły swoją ulubioną maskotkę, dzięki czemu poczuje się raźniej wśród tylu nowych osób.

Kilka uwag i podpowiedzi Podczas pierwszych zajęć nauczyciel będzie usadzać dzieci w ławkach. Jest to czas żeby zgłosić, np. wady wzroku lub leworęczność dziecka, po to, by mogło ono siedzieć na właściwym miejscu. Rodzice są też proszeni o podanie danych osobowych dziecka, takich jak: adres, data i miejsce urodzenia, imiona i nazwiska rodziców, numer kontaktowy telefonu, nr PESEL. Warto też poinformować nauczyciela o tym, na co dziecko jest uczulone lub czy cierpi na jakieś schorzenia.

Pierwsze tygodnie w szkole bywają ciężkie, pełne stresów i frustracji, dlatego postarajmy się tak zaplanować ten czas, aby znaleźć chwilę dla dziecka mimo codziennego zabiegania, pracy i własnych problemów. Rodzice i nauczyciele powinni zadbać o to, by dziecko przeszło ten okres jak najlepiej. Od rodziców zależy, czy dzieci polubią szkołę, czy też będzie ona budzić ich lęk. A warto, by chodziły tu z radością, by szkoła budziła ich ciekawość, a nie powodowała stres. To warunek postępów w nauce. Karygodne jest straszenie dziecka szkołą.

Jak zrozumieć potrzeby dziecka, jak pomagać mu w pierwszych trudnych szkolnych sytuacjach nie wymagajcie od dziecka, by natychmiast stało się rozsądne, odpowiedzialne i zdyscyplinowane, sterujcie rozważnie jego czasem - nie zawsze musi odrobić lekcje, zanim zacznie się bawić, czasem może być odwrotnie, postarajcie się, by odrabianie lekcji było zabawą, okazją do bycia razem z dzieckiem i okazywania mu miłości, pomóżcie dziecku znieść pierwsze porażki i cieszcie się razem z nim pierwszymi sukcesami, rozmawiajcie z nim i słuchajcie go - dziecko nie może bać się powiedzieć wam o wszystkim, co się stało w szkole.

Współpracę ze szkołą rodzice powinni zacząć już pierwszego dnia Współpracę ze szkołą rodzice powinni zacząć już pierwszego dnia. Włączenie się w proces kształcenia dziecka, zainteresowanie jego postępami w nauce jest wyrazem poparcia dla działań nauczyciela. Współdziałanie ze szkołą - na przykład praca w radzie rodziców - sprzyja podnoszeniu poziomu nauczania i przynosi lepsze efekty wychowawcze zarówno w domu, jak i w szkole. Jeśli rodzice i nauczyciele połączą wysiłki, zapobiegną wielu stresom i problemom dziecka.

Postawa rodziców ma ogromne znaczenie dla dobrych kontaktów dziecka z nauczycielem. Jeżeli rodzice mówią, że szkoła jest ważna, wówczas dziecko jest skłonne uznać ten pogląd za swój. A jeśli rodzice wyrażają się o szkole lekceważąco, umniejszają znaczenie nauczyciela, dziecko będzie myślało podobnie. Jeśli chcesz, aby dziecko chętnie przekraczało szkolne progi, rozmawiaj z nim, pomagaj i bądź przy dziecku zawsze wtedy, gdy będzie Cię potrzebowało.

Z czym będzie się zmagał pierwszoklasista? Po pierwsze z dopasowaniem się do nowych kolegów i nauczycieli, dlatego znajdź po pracy czas, by porozmawiać z dzieckiem o tym, kogo poznało, kogo polubiło a do kogo boi się jeszcze podejść. Rozmowa o kolegach i nauczycielach jest dla dziecka niezwykle ważna,  Po drugie, pierwszoklasista będzie musiał rozumieć, że teraz cały dzień nie polega na wesołej zabawie, ale grzecznym siedzeniu w szkolnej ławce. Wytłumacz mu, dlaczego tak właśnie jest, i postaraj się zrozumieć, kiedy będzie miał problem z usiedzeniem w jednym miejscu przez cały dzień

Po trzecie, nowy uczeń często denerwuje się w szkole, a po lekcjach odreagowuje stres w domu. Bądź cierpliwy, i nie wściekaj się o to, że robi drobne psikusy, bo nie jest to kwestia jego złej woli czy złośliwości, ale chwilowego gorszego nastroju wynikające ze szkolnego podenerwowania, Po czwarte, Twój pierwszoklasista z pewnością będzie miał spięcia z rówieśnikami. Nie wpadaj wtedy w moralizatorskie monologi, ale postaraj się stawać po stronie dziecka. Ono musi czuć, że ma w Tobie oparcie i że z każdym problem szkolnym może się zwrócić właśnie do Ciebie.

Po piąte, nie wymagaj od dziecka cudów i zmniejsz swoje oczekiwania Po piąte, nie wymagaj od dziecka cudów i zmniejsz swoje oczekiwania. Ono na pewno będzie się bardzo starało, aby Cię zadowolić, ale jego zapał i chęci do nauki szkolnej mogą zostać skutecznie osłabione, gdy będzie widział, że cokolwiek nie zrobi, to Ty i tak będziesz niezadowolony. (np. Gdy zadowolone dziecko pochwali się, że dostało piątkę, nie pytaj od razu "A były szóstki?" ? to niepozornie delikatne pytanie, powtarzane zbyt często da dziecku do zrozumienia, że nie jest wystarczająco dobre i zniechęci do dalszego starania się) Po szóste, pomagaj dziecku, gdy tylko trafi na problem ze szkolnymi zadaniami. Jako rodzic, będziesz w jego oczach postrzegany jako autorytet, dlatego nie zostawiaj go samego z niezrozumiałymi ćwiczeniami.

Oczyma dziecka … Od września rozpocznę bardzo ważny etap mojego życia. Ciekawość i otwartość na różne nowości jest moją naturalną cechą – postarajcie się, proszę , aby mi to pozostało na resztę życia. Naprawdę chcę się uczyć, chcę poznawać nowe rzeczy i zdobywać nowe umiejętności. Pomóżcie mi w tym – to łatwe.

Wystarczy: - naprowadzać mnie, informować, pomagać, zachęcać – zamiast krytykować i karać - tłumaczyć mi, pokazywać, wyjaśniać – zamiast krzyczeć lub lekceważyć - towarzyszyć mi w moich staraniach, klęskach i sukcesach – zamiast wymagać spełnienia niejasnych i niezrozumiałych dla mnie wymagań; nie mówcie do mnie „bądź grzeczny”, bo nie bardzo wiem, o co Wam chodzi; powiedzcie mi raczej, jak mam to zrobić - pomóc mi się zorganizować i nabrać potrzebnych na co dzień nawyków (odrabianie zadań, pakowanie tornistra, ubieranie się itp.) – zamiast robić coś za mnie - nauczyć mnie regularności w pracy i nauce – zamiast skokowego nadrabiania zaległości; potrzebuję przewodnika a nie dozorcy

Wystarczy: - być wobec mnie konsekwentnym, ciepłym i sympatycznym – zamiast obojętnym i zajętym „czymś ważniejszym” - pozwolić mi uwierzyć w siebie; przyznać mi prawo do błędów i wspierać w ich poprawianiu – zamiast żądać doskonałości od pierwszego razu - pamiętać, że samodzielność nie przychodzi szybko i że wymaga cierpliwości – zamiast niecierpliwie robić coś za mnie, pokazując w ten sposób swoją przewagę - poświęcać mi czas i uwagę – zamiast wierzyć, że wszystko przyjdzie samo

To jest mój pierwszy poważny krok w samodzielność, ale to nie znaczy, że będę się od Was oddalać – będę tylko poszerzać swój świat o innych ludzi. Będę mieć koleżanki i kolegów, a także nauczycieli – pomóżcie mi w tych kontaktach. Jeśli zdarzą mi się konflikty z rówieśnikami – podpowiedzcie mi, jak je rozwiązać bez zrywania przyjaźni. A jeżeli nie będziecie wiedzieli, co się dzieje w szkole i jak mi idzie nauka – koniecznie spytajcie moją nauczycielkę, ona Wam podpowie i doradzi, jak mi pomóc. Towarzyszcie mi w mojej drodze przez szkołę. Będę w niej potrzebował rozmaitych, bardzo konkretnych wiadomości.

Chcę znać: - swoje imię i nazwisko, adres, nr telefonu rodzica, swój wiek, datę urodzin - adres i numer swojej szkoły - miejsce Waszej pracy - codzienny rozkład zajęć – może zawiesimy go w jakimś widocznym miejscu? - kolejność dni tygodnia i pór roku

Chcę rozumieć: - swoje codzienne, konkretne obowiązki, jako ucznia i członka rodziny - Wasze wobec mnie oczekiwania; jak mam je spełnić i dlaczego - zasady, według których dajecie mi nagrody i kary

Chcę umieć: - samodzielnie się ubrać i rozebrać, a nawet zawiązać sznurówki - samodzielnie i kulturalnie korzystać z toalety - zapakować do tornistra wszystkie potrzebne rzeczy - właściwie trzymać kredkę, ołówek oraz nożyczki - rysować szlaczki i różne obrazki - kolorować gotowe figury bez wychodzenia za linię - pokazać, gdzie jest góra/dół, lewo/prawo, za/przed/nad - bawić się wspólnie z innymi dziećmi - robić razem z Wami różne rzeczy w domu, bo to też przyda mi się w szkole - powiedzieć, o co mi chodzi

Czy pamiętacie, jak to było dawno temu, kiedy Wy szliście do szkoły Czy pamiętacie, jak to było dawno temu, kiedy Wy szliście do szkoły? Przypomnijcie sobie własne oczekiwania, obawy, radości i niepokoje – ja przeżywam to samo. Czy czegoś Wam wtedy brakowało? Czy wstydziliście się czegoś? Czy przeżywaliście jakieś ciężkie chwile? Pomóżcie mi uniknąć przynajmniej niektórych Waszych ówczesnych trosk i przykrości, a inne pomóżcie mi przeżyć. Macie ogromną moc: możecie sprawić, by moja nauka była od samego początku przygodą i przyjemnością i żebym się wzmacniał… pokonując trudności. I nigdy nie dawajcie mi odczuć, że za moje szkolne niepowodzenia kochacie mnie mniej.