Wstęp do kognitywistyki Rola eksplanacyjna reprezentacji. ROBOTYKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
Czym jest model(własnego)-ja?
ZARZĄDZAJ JAKOŚCIĄ SWOJEGO ŻYCIA zgodnie z normą ISO 9001:2008
Badania operacyjne. Wykład 1
Czyli czym się różni bit od qubitu
Metody badawcze w socjologii
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Podstawy metodologiczne ekonomii
Teoria równowagi ogólnej (1874)
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Podstawy metodologiczne ekonomii (Konspekt wykładu)
Socjologia mediów.
1.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Jak pisać pracę dyplomową?
Wstęp do programowania obiektowego
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Granice poznania. Granice poznania.
Inteligencja – problemy definicyjne
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
AI w grach komputerowych
Wstęp do kognitywistyki Robotyka behawioralna czy kognitywna
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Wstęp do kognitywistyki Rola eksplanacyjna reprezentacji. Koneksjonizm
Sztuczna Inteligencja
Zadawanie pytań.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
istotne cechy kryterium:
Idea oceniania kształtującego
1 Nancy Cartwright Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines (1995) Opracował: Michał Wierbiłowicz.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Marcin Miłkowski. O czym będzie mowa  Czym są modele w kognitywistyce?  Pluralizm eksplanacyjny: interdyscyplinarność kognitywistyki  Przykład otwartych.
Filozofia percepcji: od gibsona do burge’a
według książki H. P. Young „Sprawiedliwy podział”
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Dr hab. Marcin Miłkowski, prof. IFiS PAN. Plan na dziś  Informacja: wiele miar, jedno pojęcie?  Informacja semantyczna  Reprezentacje a informacja?
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Nancy Cartwright (1995) Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines opracowała Anna Grochowska.
Krótka rozprawa o przestrzeni
Dr hab. Marcin Miłkowski
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Sposoby komunikacji.
KNW - wykład 3 LOGIKA MODALNA.
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Dr hab. Marcin Miłkowski
Uczenie się przez wgląd a percepcja
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
Reprezentacje umysłowe
poznanie, informacje, reprezentacja. Wąskie i szerokie ujęcia poznania
antyreprezentacjonizm
Wstęp do kognitywistyki Rola eksplanacyjna reprezentacji. ROBOTYKA
poznanie, informacje, reprezentacja. Wąskie i szerokie ujęcia poznania
Informacja, reprezentacja. Wąskie i szerokie ujęcia poznania
Wstęp do kognitywistyki Robotyka behawioralna czy kognitywna
Zapis prezentacji:

Wstęp do kognitywistyki Rola eksplanacyjna reprezentacji. ROBOTYKA Marcin Miłkowski Wstęp do kognitywistyki Rola eksplanacyjna reprezentacji. ROBOTYKA

O czym będzie mowa Świat jako swój najlepszy model Poznanie jako działanie sensomotoryczne Antyreprezentacjonizm Pojęcie informacji

Słonie nie grają w szachy Rodney Brooks: inteligencja nie polega na rozwiązywaniu abstrakcyjnych zadań. Zwierzętom nie odmawia się inteligencji, nawet jeśli nie grają w szachy.

Świat swoim najlepszym modelem Zamiast tworzyć szczegółowe modele symboliczne, inteligentne zachowanie można uzyskać bez nich. Wystarczy tylko wykrywać stany otoczenia i na nie reagować. Reaktywna koncepcja poznania: wystarczy reagować na zmiany świata.

Poznanie jako działanie sensomotoryczne Tradycyjny »kanapkowy« model poznawczy

Poznanie jako działanie sensomotoryczne Model Brooksa (1985)

Sterowanie warstwowe Wyższe poziomy u Brooksa korzystają z niższych

Robotyka behawioralna a reprezentacja W świecie są wszystkie szczegóły, nie warto ich zapamiętywać; „idzie o to, by je tylko wystarczająco często i dokładnie wykrywać (sense) Całkowicie zdecentralizowana architektura Brak symboli w sensie Pylyshyna i Fodora

Aktywna eksploracja otoczenia Robotyka behawioralna odwołuje się do psychologii ekologicznej, zwłaszcza do Jamesa Gibsona i jego badań nad postrzeganiem. Widzenie nie polega na tworzeniu skomplikowanych trójwymiarowych modeli świata przez unieruchomionego badanego, lecz na aktywnej eksploracji otoczenia.

Afordancje: koncepcja J. Gibsona Afordancja: własności otoczenia dające danemu podmiotowi sposobność działania Np. krzesło oferuje możliwość siedzenia, więc postrzegamy je jako otwierającego sposobność siedzenia. W polskiej psychologii podobną koncepcję miał A. Lewicki (1960), który uznawał, że podmioty postrzegają wskaźniki działania i wskaźniki wartości.

Jak baseballiści łapią piłki? Michaels & Oudejans, 1992 Zamiast rozwiązywać trudne równania, po prostu biegną tak, aby kąt piłki był cały czas taki sam.

Aktywna eksploracja otoczenia W klasycznej psychologii laboratoryjnej ruch badanego to zakłócenie badania. W ekologicznej – warunek sukcesu. Zadanie jest prostsze, kiedy się poruszamy. Wcale nie trzeba budować superszczegółowych modeli w głowie, jeśli można skorzystać z gotowych wskazówek w otoczeniu.

Podstawienie zmysłowe: Paul Bach-y-Rita P. Bach-y-Rita (1934-2006) pracował nad protezami widzenia. Nieruchome w ogóle nie działały.

K. O’Regan i A. Noe: widzenie jako aktywna eksploracja Postrzeganie to aktywna eksploracja otoczenia. Jakości przeżyć zmysłowych to niezmienne cechy relacji sensomotorycznych z otoczeniem. Nasze widzenie świata nie jest podobne do robienia zdjęć.

Ślepota na zmiany Gdybyśmy mieli bardzo dokładny obraz świata, taki jak na zdjęciu, to bardzo trudno byłoby wyjaśnić, skąd bierze się ślepota na zmiany. Czy widzieliśmy, ale nie zwracaliśmy uwagi? A może nie wiedzieliśmy, że widzimy? A może po prostu tylko próbkujemy otoczenie?

Enaktywizm Istnieje zasadnicza współzależność między podmiotem poznającym a jego otoczeniem. Poznanie wyłania się z interakcji podmiotu z otoczeniem. Wielu enaktywistów podkreśla, że te interakcje nie muszą być oparte na reprezentowaniu otoczenia.

Antyreprezentacjonizm? Czy wszystkie zadania poznawcze można wykonać bez reprezentacji? Czy do gry w szachy wystarczy próbkowanie stanu szachownicy, czy też trzeba planować ruchy? Clark i Toribio (1994): istnieją problemy wymagające reprezentacji (representation-hungry problems)

Problemy wymagające reprezentacji wg Clarka i Toribio (1) Problem wymaga rozumowania o nieobecnym, nieistniejącym lub nierzeczywistym stanie rzeczy. (2) Problem wymaga selektywnej wrażliwości na parametry, które w otoczeniu ujawniają się w sposób niesystematyczny. Np. wszystkie rzeczy należące do papieża

Reprezentacje online i offline Reprezentacje można podzielić na: online, czyli istniejące wraz z jednoczesną obecnością swoich desygnatów (przedmiotów), np. „student” offline, czyli występujące pod nieobecność desygnatów, np. „jutro” Robotyka behawioralna słabiej radzi sobie z tymi drugimi.

Antyreprezentacjonizm kontra Clark i Toribio Istnieją przykłady antycypacyjnych systemów, które dostosowują się w czasie do tego, co nadejdzie w przyszłości. Np. liście Lavatera Cretica mogą dostosować się do położenia słońca następnego dnia dzięki rytmom okołodobowym w roślinie I bez żadnych reprezentacji

Antyreprezentacjonizm Nie istnieje niekontrowersyjna teoria reprezentacji umysłowych. Wiadomo, czym są informacje, ale same informacje to nie wszystko, czego potrzeba do reprezentacji. D. Hutto i E. Myin (2013) – trudny problem treści: nie ma dobrej teorii, która odpowiada na pytanie, dlaczego reprezentacje są prawdziwe lub fałszywe, adekwatne lub nie...

Pojęcie informacji Informacja strukturalna (logon): istnieje nośnik fizyczny, który ma co najmniej dwa stany (może zmieniać się na dwa sposoby, czyli ma dwa stopnie swobody) Informacja selektywna (Shannona): miara nieprzewidywalności informacji strukturalnej (przesyłanej w kanale między nadawcą a odbiorcą)

Pojęcie informacji Informacja metryczna (Fishera): miara głębi świadectw (miara jakości procedury estymacji lub pomiaru) Informacja probabilistyczna (Dretskego): Sygnał r niesie informację, że F(s) ztw P(F(s)|r ^ k) = 1 gdzie k to zmienna uwzględniająca uprzednią wiedzę odbiorcy The conditional probability of s’s being F, given r (and k), is 1 (but, given k alone, less than 1)

Pojęcie informacji O informacji można zatem mówić, gdy występują prawidłowości w przyrodzie (rozumiane statystycznie), objawiające się pojawianiem się określonych sygnałów. Te prawidłowości można odkrywać statystycznie przez badanie kowariacji lub mocniejszych współzależności.

Prawdziwość Ale pojęcia prawdziwości nie da się sprowadzić do pojęcia kowariacji. Aby mówić o prawdziwości (zdań) lub weredyczności (np. postrzeżeń), trzeba coś jeszcze dodać…

Podsumowanie Robotycy behawioralni podkreślają aktywną naturę procesów poznawczych. Robot, zamiast budować model świata, może po prostu próbkować stan świata swoimi detektorami. Aktywna eksploracja otoczenia, podkreślana przez enaktywistów, to temat bardzo współcześnie eksploatowany.

Podsumowanie Spór antyreprezentacjonistów z reprezentacjonistami wymaga odpowiedzi na pytania: czym jest informacja? jak ma się informacja do reprezentacji? czym jest prawdziwość? czym różni się prawdziwość od rzetelności informacji?