Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Urząd elektroniczny URZĄD ELEKTRONICZNY – zastosowanie Internetu i innych technologii informatycznych przez urzędy i instytucje publiczne CEL: zwiększenie efektywności funkcjonowania urzędu Koncepcja obsługi klienta 24 x 7 x 365 (24 godziny na dobę x 7 dni w tygodniu x 365 dni w roku)
Narzędzia urzędu elektronicznego BAZY DANYCH informacje skatalogowane w bazach danych OPROGRAMOWANIE rozwiązania informatyczne do zarządzania informacjami w bazach danych WITRYNA INTERNETOWA publikacja informacji na ogólnodostępnych stronach www POCZTA ELEKTRONICZNA środek komunikacji: przekazywanie i odbieranie informacji między urzędem a społecznością lokalną ZAPLECZE TECHNICZNE PROCEDURY DZIAŁANIA WYSZK0LONY PERSONEL
Witryna internetowa urzędu Witryna internetowa jest przede wszystkim wizytówką urzędu i miasta / gminy / powiatu. informuje doradza pomaga w rozwiązywaniu problemów usprawnia obsługę administracyjną
Koncepcje witryn internetowych urzędu Trzy podstawowe typy witryn internetowych urzędu miasta: wirtualny folder wirtualny urząd portal miejski
Wirtualny folder przeniesienie folderu informacyjnego do Internetu podstawowe informacje na temat miasta / powiatu / gminy oraz informacje kontaktowe główny cel – prezentacja miasta / powiatu / gminy dla mieszkańców i gości
Wirtualny folder - przykład Rzgów
Wirtualny folder – zalety i wady ZALETY obecność w Internecie WADY jednostronny przepływ informacji witryna rzadko aktualizowana brak rozwiązań interaktywnych – witryna statyczna nie usprawnia obsługi administracyjnej
szczególny nacisk na prezentację urzędu miasta / gminy / powiatu (struktura, kompetencje i zadania, kontakty) opis procedur i sposobu załatwiania spraw urzędowych dla mieszkańców i przedsiębiorców (formularze do ściągnięcia) docelowo – możliwość załatwiania spraw przez Internet ogólne informacje na temat miasta / gminy / powiatu Wirtualny urząd
Wirtualny urząd - przykład Sopot
Sposób przekazu informacji Sposoby przedstawiania spraw, którymi zajmuje się urząd: lista konkretnych spraw pogrupowanie spraw zgodnie z istniejącą strukturą urzędu pogrupowanie spraw w grupy tematyczne
Grupowanie tematyczne Szczecin
Badanie eObywatel Badanie eObywatel, I-Metria S.A. preferowane formy kontaktu z urzędem formularze w wersji elektronicznej skłonność do kontaktowania się z urzędem przez pocztę elektroniczną skłonność do załatwiania spraw przez Internet skłonność do dokonywania płatności podatków i opłat lokalnych przez Internet
Preferowane formy kontaktu z urzędem
Formularze przez Internet
Korzystanie z poczty elektronicznej
Sprawy urzędowe przez Internet
Podatki i opłaty lokalne przez Internet
Inne wyniki Czy przedsiębiorcy ściągaliby formularze ze stron urzędu? TAK – 92% Czy przedsiębiorcy szukają informacji o zamówieniach publicznych na witrynach urzędu? TAK – 21% Czy przedsiębiorcy chcieliby otrzymywać pocztą informacje o aktualnych zamówieniach publicznych? TAK – 82%
Portal miejski informacje na witrynie nie dotyczą tylko funkcjonowania urzędu, lecz szeroko pojętego życia miasta – rozbudowana część informacyjna witryny
Portal miejski - przykład Toruń
Portal miejski wychodzenie z oraz wspieranie najróżniejszych inicjatyw miejskich (np. wspieranie przedsiębiorczości, wzrost zatrudnienia, edukacja, bezpieczeństwo publiczne)
Portal miejski - przykład Poznań
Portal miejski może stanowić interaktywne forum lokalne: -silna integracja witryny ze stronami innych organizacji i instytucji regionalnych i lokalnych -współpraca przy tworzeniu strony z innymi instytucjami lokalnymi (instytucje kulturalne, szkoły, urzędy pracy itp.) -szerokie zastosowanie rozwiązań interaktywnych (sondy, czaty)
Portal miejski - zalety ZALETY koncentracja informacji z różnych źródeł na jednej witrynie budowanie przyjaznego wizerunku urzędu i całego miasta w oczach mieszkańców i gości tworzenie forum lokalnego poprzez angażowanie różnych instytucji do tworzenia witryny może prowadzić do cennych wspólnych inicjatyw
Portal miejski - wady WADY większy koszt związany z bardziej złożonymi rozwiązaniami informatycznymi i regularną aktualizacją informacji
Etapy tworzenia projektu internetowego 1.Wybór strategii 2.Opracowanie koncepcji serwisu 3.Realizacja techniczna koncepcji 4.Wypełnianie serwisu treścią 5.Testowanie serwisu 6.Promocja serwisu 7.Aktualizacja i rozbudowa serwisu
Zaangażowany zespół nie tylko dział informatyczny konieczność zaangażowania najwyższych władz lokalnych udział firm zewnętrznych
Koszty Koszt wykonania serwisu Wynagrodzenie i inne koszty związane z zatrudnieniem osoby odpowiedzialnej za aktualizację serwisu lub koszty firmy zewnętrznej Hosting – koszt utrzymania serwisu na serwerze
Promocja witryny Zapewnienie odpowiednio dużego zainteresowania witryną wśród jej grup docelowych – mieszkańców, przedsiębiorstw i gości. Adres strony Wyszukiwarki Bannery i ing Promocja projektu internetowego wśród jego głównych beneficjentów i uczestników PRAWDZIWE ZAANGAŻOWANIE I FAKTYCZNE KORZYŚCI
Rozwiązania techniczne wybór technologii do stworzenia witryny narzędzia interaktywne nawigacja wygląd graficzny
Strony statyczne Każda strona jest zamkniętym dokumentem napisanym w języku HTML Serwis statyczny składa się z wielu takich elementów powiązanych ze sobą
Strony dynamiczne Strony generowane są na bieżąco przez serwer Serwis składa się z dwóch uzupełniających się części: szablon graficzny i nawigacyjny oraz treść przechowywana w bazach danych
Strony dynamiczne – przykład BIP Gdańsk bip.gdansk.pl
Strony dynamiczne - przykład BIP Gdańsk bip.gdansk.pl
Panel administracyjny narzędzie do samodzielnego zarządzania zawartością serwisu informacje przechowywane w bazach danych dostęp dla uprawnionych osób online
Panel administracyjny - przykład
Rozwiązania interaktywne Poczta elektroniczna Forum i grupy dyskusyjne Sondy i opinie Komunikacja w czasie rzeczywistym - czat INTERAKTYWNOŚĆ = przekaz dwukierunkowy
Poczta elektroniczna Sopot
Forum dyskusyjne Sopot
Sondy i opinie Płock
Ankiety
Nawigacja po witrynie Jeśli użytkownik ma kłopot ze znalezieniem czegoś na witrynie, to wina twórcy, a nie użytkownika. SCHEMAT NAWIGACYJNY – cała logiczna struktura powiązań między UKŁAD NAWIGACYJNY – układ narzędzi nawigacyjnych na stronie www prostota i intuicyjność zasada 3 kliknięć personalizacja – podział na grupy celowe
Prezentacja graficzna serwisu kolorystyka obecność elementów graficznych i zdjęć odpowiednia długość stron dobór rodzaju i wielkości czcionki technologia Flash (animacje) i pliki multimedialne dostosowanie do różnych przeglądarek i rozdzielczości ekranu
Bezpieczeństwo i prywatność zabezpieczenia przed dostępem osób trzecich ochrona danych osobowych
PRZERWA