ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
mgr Ewa Jagodzińska -SPZ Lublin 2004
Jagodzińska Ewa - SPZ Lublin PREZENTACJA CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH I POLICEALNYCH MY I ŚWIAT PRACY.
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Poradnictwo Zawodowe II
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Poradnictwo zawodowe Oferta. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Busku - Zdroju udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dzieciom.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Zawód z przyszłością!. W całej Polsce działa tylko ok doradców zawodowo-edukacyjnych! zawodowo-edukacyjnych!
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NR 3 W RADOMIU Rola doradztwa zawodowego w pracy Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej Nr 3 w Radomiu Opracowanie:
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN

Wprowadzenie Specjalistyczna Poradnia Zawodowa jest specjalistyczną placówką publiczną powołaną w celu objęcia młodzieży w okresie nauki szkolnej pomocą psychologiczno – pedagogiczną ułatwiającą jak najlepsze znalezienie się na rynku pracy a w szczególności: Zapewnienie specjalistycznej pomocy w trafnym wyborze zawodu uwzględniającym zarówno właściwości psychofizyczne i uzdolnienia jak i wymagania zawodu i rynku pracy Kształtowania mobilnej postawy młodzieży wobec własnej przyszłości zawodowej Kształtowania umiejętności aktywnego poszukiwania i utrzymywania pracy Poradnia stanowi również w zakresie swojej specjalności zaplecze szkoleniowo – metodyczne dla pracowników poradni pedagogów szkolnych nauczycieli wychowawców i innych zainteresowanych

Klienci poradni Dzieci i młodzież ucząca się Dzieci i młodzież niewypełniająca obowiązku szkolnego Absolwenci szkól ponadgimnazjalnych Rodzice i prawni opiekunowie dzieci i młodzieży Nauczyciele i wychowawcy Inne osoby zainteresowane

Szczegółowe zadania poradni Psychoedukacja młodzieży ułatwiająca samopoznanie i adekwatną samoocenę, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoja przyszłość Rozwijanie u młodzieży umiejętności aktywnego poszukiwania pracy tworzenie źródeł utrzymania,optymalnego funkcjonowania w pracy Uświadamianie klientom konieczności konfrontowania swoich predyspozycji psychologicznych z zainteresowaniami i uzdolnieniami oraz wymaganiami stawianymi przez zawody i rynek pracy Udzielanie pomocy w reorientacji szkolnej w przypadku dokonania nieodpowiedniego wyboru szkoły ponadgimnazjalnej

Szczegółowe zadania poradni Zapewnienie specjalistycznych konsultacji i informacji pedagogom,nauczycielom dotyczących prowadzenia orientacji szkolnej i zawodowej w określonej szkole Przeprowadzanie specjalistycznych badań psychologicznych Udzielanie porad na podstawie badań psychologicznych uczniom mającym niezgodne z ich możliwościami plany edukacyjne,lub niezdecydowanym zwadami rozwojowymi i przewlekłymi schorzeniami,przerośniętych wiekiem lub opóźnionym z trudnościami adaptacyjnymi a także ich rodzicom Konsultowanie trudnych przypadków zgłaszanych z terenu województwa lubelskiego Psychoedukacja młodzieży kończącej szkołę ponadgimnazjalną w zakresie technik przydatnych w poszukiwaniu i utrzymaniu miejsca zatrudnienia Udzielanie grupowych informacji o sytuacji na rynku pracy,przepisach i zasadach dotyczących bezrobotnych,zasadach podejmowania działalności gospodarczej Psychoedukacja pełnomocników ds.. orientacji zawodowej,pedagogów szkolnych,nauczycieli i wychowawców

Płaszczyzny wsparcia dla doradców szkolnych do pracy z młodzieżą Świadomość rodzaju praw,wymagań rynku pracy pracownika Samoświadomości możliwości : co mogę co już potrafię,czego mogę się nauczyć a czego nie będę w stanie Samoświadomości predyspozycji osobowościowych Skonkretyzowania zainteresowań i określenia dziedzin swojego życia zawodowego w których możliwe jest odniesienie sukcesu Konieczności budowania swojego wizerunku pracownika poszukiwanego na rynku pracy poprzez: odpowiednie wykształcenie,wysokie kwalifikacje w tym umiejętność szybkiego przekwalifikowywania się, budowania dojrzałości społeczno – emocjonalnej, umiejętności realizowania zamierzeń i celi,umiejętności pokonywania stresu,pracy w warunkach stresu, myślenia kreatywnego itp.

Formy i metody prowadzonego doradztwa na terenie poradni INDYWIDUALNE Badania zawodowe z zakresu określania preferencji osobowościowo- zawodowych Poradnictwo informacyjno – zawodowe z wykorzystaniem uaktualnionych źródeł informacji i programów multimedialnych Spotkania psychoedukacyjne z zgodnie z zapotrzebowaniem klientów/stres,ścieżki edukacyjno – zawodowe Spotkania konsultacyjne GRUPOWE Tematyczne spotkania z zainteresowaną młodzieżą Zajęcia ze studentami

Rodzaje przeprowadzanych zajęć na terenie szkoły /przykładowe/ Szkoły ponadgimnazjalne I Podejmowanie decyzji – rozwiązywanie sytuacji trudnych Procesy motywacyjne i ich wpływ na podejmowanie decyzji Techniki myślenia twórczego Stres i jego wpływ na przebieg procesów myślowych i działania człowieka II Samoocena samopoznanie pod kątem możliwości intelektualnych i predyspozycji osobowościowo - zawodowych III Poradnictwo zawodowe,spotkania doradcze, nabywanie umiejętności wykorzystywania dostępnych źródeł informacji związanych wyborem kierunków dalszego kształcenia Szkoły Policealne Zgodnie z zapotrzebowaniem – poruszanie się po rynku pracy

Podsumowanie Prowadzenie Punktów Konsultacyjno – Informacyjnych na terenie szkół dla wszystkich zainteresowanych z zakresu orientacji i doradztwa zawodowego Pomoc w ukierunkowaniu edukacyjno – zawodowym ucznia Organizowanie i prowadzenie zajęć edukacyjno – zawodowych dla uczniów wszystkich poziomów kształcenia Pomoc w konstruowaniu programów zakresu orientacji,zajęć i scenariuszy zawodoznawczych Prowadzenie spotkań psychoedukacyjnych dla rodziców i nauczycieli