Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces readaptacji społecznej osób bezdomnych i środowisk rodzinnych zagrożonych bezdomnością Śrem, 14 października 2013 r.
Advertisements

PRZEJŚCIE OD FILOZOFII PRZYRODY DO FILOZOFII MORALNEJ
czyli Wprowadzenie do filozofii
Metoda Development Center w praktyce
Psychologia Zarządzania
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Tradycja europejska stworzyła sześć wielkich teorii etycznych:
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Ekonomia a Etyka Na podstawie tekstu M.Hasuman & S.McPerson.
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
„Wszelka praca wykonywana z zamiłowaniem jest szczęściem,
Granice poznania. Granice poznania.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Kulturapojęcie i problem
Wprowadzenie do mikroekonomii
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Przyrzeczenie harcerskie
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Małe dziecko w systemie edukacji
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Czyn ludzki - Istota czynu ludzkiego
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Wykład nr 4 Spory epistemologiczne
Norma prawna a norma moralna. 1)Podstawa obowiązywania Normy prawne obowiązują ze względu na to, że zostały ustanowione. Podstawa ich obowiązywania jest.
Zachowania organizacyjne- ćwiczenia
Współczesna komunikacja naukowa wykład - studia podyplomowe Bibliotekarz dziedzinowy Dr Remigiusz Sapa.
ekspozycja wybranych pojęć etycznych Paweł Jabłoński
Zasady etyki prawniczej
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Etyka Patrycja Zalewska.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Cnoty Kardynalne James Thornhill Cztery cnoty kardynalne.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Etyka zawodów prawniczych
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Kodyfikacja etyki zawodowej
Dr hab. Adriana Schetz Instytutu Filozofii Uniwersytet Szczeciński
Etyka zawodów prawniczych
Kodyfikacja etyki zawodowej
Norma prawna a norma moralna
Etyka zawodów prawniczych
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Etyka zawodowa, czy wiem co to jest?. Etyka zawodowa, czy wiem co to jest?
Relacja prawnik - klient
Odpowiedzialność jako wyzwanie edukacyjne
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Spektrum praktyczne etyki a intersubiektywność. Problem modelu podmiotu Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

INTERSUBIEKTYWNY CHARAKTER MORALNOŚCI ujęcie socjologiczne: zespół ważnych w danej kulturze/epoce norm zachowań i działań oraz postaw wartościujących ujęcie etyczne: zespół norm zachowań/działań ważnych /a/ powszechnie (wariant uniwersalistyczny) /b/ w danej kulturze/epoce (wariant relatywistyczny) - ujmowanych każdorazowo w odniesieniu do indywidualnego podmiotu (sumienie i subiektywnie doświadczane fenomeny praktyczne)

MORALNOŚĆ A PODMIOTOWOŚĆ Internalizm: „(...) dla rozważań i ocen moralnych istotne jest, by motywowały one działających do odpowiedniego działania i podsuwały uzasadnienia realizacji takiego działania.” (F.Ricken) Eksternalizm: „Moralny przymus jest zawsze czymś intersubiektywnym, społecznym, nie zaś wewnątrzsubiektywnym, i jako taki nie daje się sprowadzić do niczego innego.” (H.Kraemer)

PODMIOT PRAKTYCZNY - MODEL KANTOWSKI Rozum (wola) sfera intelligibilna (chcenie) sfera fenomenalna (obowiązek) Faktum der Vernunft Powinność

PODMIOT PRAKTYCZNY - MODEL FICHTEAŃSKI Ja/inteligencja dążenie/popęd (chcenie) Bezwzględna nieskończona aktywność

PODMIOT PRAKTYCZNY I INTERSUBIEKTYWNOŚĆ KANT A FICHTE I. KANT: - „chcę tego, co powinienem” – A priori moralna interpretacja fenomenów praktycznych (obowiązki względem siebie oraz o. względem bliźnich) Powinność moralna swą genezę posiada w samym podmiocie (sumienie) > internalizm - Sfera relacji międzyludzkich projektowana ex definitione jako moralna J.G. FICHTE: „to, co w człowieku najwyższe i najpierwsze, (…) dążenie, czyli popęd” Powinność (zahamowane dążenie) pojawia się ze względu na odniesienie podmiotu do innych podmiotów (przeciw- dążenie Nie-Ja) > eksternalizm Brak apriorycznych przesądzeń o postaci intersubiektywności (?) rola prawa

PYTANIE O WŁAŚCIWY MODEL PODMIOTU W ETYCE Wymogi współczesnej filozofii (formalizm, pluralizm/uniwersalizm) a ugruntowanie moralności Zapotrzebowanie praktyczne (rola powinności moralnej a możliwe inne sposoby eksploracji sfery praktycznej)

SPEKTRUM PRAKTYCZNE ETYKI: DOBRA I POWINNOŚĆ – Kant: „powinność zakłada możność” – filozofia praktyczna musi umieć wskazać najbardziej elementarne fenomeny praktyczne jako te, które warunkują możliwość powinności moralnej – możność działania („popęd/dążenie” u Fichtego) stanowi bazę dla celów działania – dla dóbr praktycznych – nowoczesne etyki naturalistyczne (A. MacIntyre, Ph.Foot, R. Bittner): etyki dóbr oraz virtue ethics (inspirowane etyką Arystotelesa) jako przykład eksploracji sfery praktycznej w aspekcie niedeontologicznym (obiekty dążenia) – dobra i powinność: pytanie o priorytet (dążenie do dóbr a nieredukowalność fenomenów sumienia) w obliczu krytycznego modelowego ujęcia podmiotu