KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak żyć długo i szczęśliwie ?
Advertisements

Dziękuję Ci Ojcze Święty z wyrazami największego szacunku
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Małgorzata Pietroczuk
FUNKCJA L I N I O W A Autorzy: Jolanta Kaczka Magdalena Wierdak
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
Baśń o wyspie i jej mieszkańcach
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
- Jak mężczyzna może najszybciej popełnić samobójstwo
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Copyright © 2007 Contact: Powered by SSP Interlokutor
AUTOR :WOJTEK NOWIK REPORTER : LUK SMIS PATRYK SORMAN PIOTREK COLO (KOLO)
Kolejna gra mająca na celu pokazanie świata kierowców ścigających się w nielegalnych ulicznych wyścigach podrasowanymi do granic możliwości samochodami.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Mężczyzna, wiek 92 lata, drobny, o szlachetnym wyglądzie, dobrze ubrany i starannie ogolony, o porządnie uczesanych włosach, który się budzi każdego.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Ach te baby... Ach te baby....
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PATRIOTYZM.
Cz ęść naszego ż ycia polega na poszukiwaniu tej jednej osoby, która zrozumie nasz ą histori ę. Cz ę sto okazuje si ę, ż e wybrali ś my niewła ś ciwie.
Chwila zadumy ! Moi drodzy, Wysyłam te słowa do wielu osób nie bacząc, czy ktoś jest wierzący czy nie... Dla mnie jest to przesłanie do Wszystkich......
ROZUMIEMY SIĘ BEZ SŁÓW- MOWA CIAŁA EUROPEJCZYKÓW
Antonie de Saint-Exupery
Czym jest i dokąd prowadzi.
RELACJA NA ŻYWO POBYT TATUSIA W POLSCE Skrzyszów, 6 czerwca 2006 r.
Fotografia.
PHP Operacje na datach Damian Urbańczyk. Operacje na datach? Dzięki odpowiednim funkcjom PHP, możemy dokonywać operacji na datach. Funkcje date() i time()
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
HABEMUS PAPAM..!!.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Faustyna Kwaśkiewicz Kinga Pawłowska Ewelina Sykuła
Opracował: Marian Chmielewski
Teraz komputer ma prawie każdy, jeden w domu jeden w pracy. Ludzie bez komputera nie mogą żyć, te maszyny okropnie uzależniły ludzkość. W Internecie możemy.
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
Formować się i pracować razem staje się dziś nową sposobnością, aby ożywić środowiska wychowawcze i czynić je coraz bardziej otwartymi na przyjęcie wyzwań,
Bezpieczny Internet Ty też jesteś częścią wirtualnego świata.
Ewolucja lewicowych grup intersu (SLD i przyjaciele) w Polsce po 1989 roku! - kliknij tu -kliknij tu.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
To śmieszne...
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Kiedy mówisz: "Nie potrafię rozwikłać problemów..."
Bóg Ciebie kocha i ma dla Ciebie wspaniały plan zbawienia
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
CEBULA (ŁOŻYSKO KULKOWE)
„Bezpieczny Internet każdego dnia”
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Jak napisać reportaż Krok po kroku.
ZŁUDZENIA OPTYCZNE Większe, mniejsze? Jest czy nie ma? Wygięte! ..?
Gol I GOL 2 Moje REFLEKSJE NA temat filmu. Film Gol - moim zdaniem - był bardzo ciekawy… Pokazał że nawet ci najsilniejsi zmieniają się pod wpływem pieniędzy…
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Druga debata szkolna W piątek 21 XI 2008 roku odbyła się w naszej szkole kolejna debata. Zgromadziliśmy się jak zwykle w sali nr 33.
Temat 5: Elementy meta.
Przyczyny, przejawy, skutki
PRZYCHODZI BABA DO LEKARZA.
Pytania nie są trudne, więc nie oszukuj
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Sprawdź czy możesz zostać posłem Samobrony Test dla kandydatów
TYPY KOBIET WEDŁUG INTERNAUTÓW.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA ANNA KAWALEC

KOMUNIKACJA To proces wzajemnego przekazywania informacji: ludzie zdobywają potrzebne im informacje, przekazują własne zdanie, przekonują się nawzajem, dochodzą do porozumienia 1.poziom werbalny 2.poziom niewerbalny

SCHEMAT PROCESU KOMUNIKOWANIA SIĘ NADAWCA może być nią dowolna osoba KOMUNIKAT to, co przekazuje nadawca KANAŁ KOMUNIKATU to określony sposób przekazu ODBIORCA do niego kierowany jest komunikat

Wrogowie dobrej komunkiacji.

OSĄDZANIE Polega ono na narzucaniu własnych wartości innym osobom i formułowaniu rozwiązań cudzych problemów. Kiedy osądzamy nie słuchamy tego, co mówią inni, ponieważ zajęci jesteśmy oceną ich wyglądu, tonu głosu i słów, których używają. Ktoś, kto osądza mówi:

Czy ty naprawdę nic nie rozumiesz?” (krytyka) „To dlatego, że jesteś leniwa!” (obraza) „Ciebie w ogóle ten temat nie interesuje.” (orzekanie) „Gdybyś się trochę postarał, na pewno wyszło by ci to znacznie lepiej.” (manipulacja)

DECYDOWANIE ZA INNYCH Może ono utrudniać porozumiewanie nawet wtedy, gdy podyktowane jest troską i chęcią pomocy. Decydując za innych uzależniamy ich od siebie i pozbawiamy możliwości samodzielnego podejmowania decyzji. Ktoś, kto decyduje za innych mówi:

„Będziesz się uczył dwie godziny każdego wieczora.” (rozkazywanie) „Jeśli tego nie zrobisz, to dopiero zobaczysz!” (groźba) „Powinieneś się lepiej zachowywać.” (moralizowanie)

INNE BARIERY KOMUNIKACYJNE Hałasy ze środowiska zewnętrznego Uprzedzenia Nastawienie do osoby nadawcy lub odbiorcy Zmęczenie Zły stan psychofizyczny

INNE BARIERY KOMUNIKACYJNE Niespójność komunikatów Popędzanie Nadmierne wypytywanie

BARIERY KOMUNIKACYJNE Nieuwzględnianie informacji zwrotnej Niesłuchanie, słuchanie pozorne, słuchanie bez zrozumienia Brak kontaktu wzrokowego, zajmowanie się czymś innym w trakcie rozmowy

BARIERY KOMUNIKACYJNE Niezrozumiałość komunikatu (język, ilość informacji, tempo)

KILKA PRAWD NA TEMAT KOMUNIKOWANIA SIĘ 1.Komunikowanie jest zasadniczo procesem wzajemnie sprzężonym . 2.Komunikowanie się może być jednokierunkowe lub dwukierunkowe. 3.Komunikowanie wymaga znajomości zasad gramatycznych i słownika języka , którego używamy

4.Komunikowanie powinno być spójne z wykorzystaniem współpracujących kanałów: werbalnego i niewerbalnego. 5. W komunikowaniu zachodzi nie tylko wymiana informacji, ale ujawnia się też szereg zjawisk natury psychologicznej.

KOMUNIKACJA WERBALNA Czyli CO MÓWIMY? Treściowy aspekt wypowiedzi Jest bardzo ważnym elementem procesu komunikowania się To umiejętność przełożenia języka myśli na język słów

AKTYWNE SŁUCHANIE Okazywanie szacunku Okazywanie akceptacji Okazywanie zrozumienia Bez własnych sądów

TECHNIKI AKTYWNEGO SŁUCHANIA ODZWIERCIEDLANIE Mówimy rozmówcy o tym, jakie-według nas-przeżywa uczucia np.: „Mam wrażenie, że jesteś zadowolony”. „Czuję, że bardzo się tym przejmujesz „Widzę, że jest Pan/pani zdenerwowany/a”.

PARAFRAZOWANIE Powtarzanie własnymi słowami sensu usłyszanej wypowiedzi. Upewniamy się, że wszystko zrozumieliśmy prawidłowo. „Jeśli dobrze Cię rozumiem, to...” „Chce Pan/Pani powiedzieć ,że...” „Popraw mnie jeśli się mylę, czy masz na myśli...?

KLARYFIKACJA Zwracamy się do rozmówcy z prośbą o skoncentrowanie się na sprawach najważniejszych; ma ona pomóc w zrozumieniu wypowiedzi rozmówcy; dzięki niej możemy zdobyć więcej informacji.

„ Która z wszystkich spraw jest dla Ciebie najważniejsza?” „Czym proponujesz zająć się teraz?

INFORMACJA ZWROTNA, FEEDBACK Pozwala na wyrażanie własnych racji i punktu widzenia w komunikacji między dwiema osobami Pozwala drugiej stronie uzyskać informacje jak postrzegamy jego działania, jakie wrażenie w nas wywołuje, jak jest odbierany Działa w obie strony-SPRZĘŻENIE ZWROTNE

KONSTRUKTYWNA INFORMACJA ZWROTNA Respektuje potrzeby drugiej strony Sprzyja temu aby kontakt był coraz lepszy Dąży do porozumienia Jest to szczere, ale NIE raniąca drugiej strony wyrażanie własnej opinii

NIEKONSTRUKTYWNA INFORMACJA ZWROTNA To stawianie własnych potrzeb ponad potrzeby drugiej strony Skutek-zablokowanie porozumienia Druga strona czuje się zraniona i zaczyna się wycofywać

DWA TYPY KOMUNIKATÓW W FEEDBACKU KOMUNIKAT TYPU „JA”: Kładzie nacisk na emocje odbiorcy, z którymi trudno polemizować Hamuje agresję drugiej strony Składa się z 4 elementów:

DWA TYPY KOMUNIKATÓW W FEEDBACKU KOMUNIKAT TYPU „JA”: Kładzie nacisk na emocje odbiorcy, z którymi trudno polemizować Hamuje agresję drugiej strony Składa się z 4 elementów:

Ja czuję. -miejsce na odczucia kiedy Ty Ja czuję ...-miejsce na odczucia kiedy Ty...- miejsce na powiedzenie o konkretnym zachowaniu ponieważ... -wyjaśnienie dlaczego to zachowanie wywołało te uczucia i ja oczekuję...

KOMUNIKAT TYPU „TY” Kładzie akcent przede wszystkim na drugą osobę ma charakter oskarżający i atakujący Zawiera uogólnienia, oskarżenia, pouczanie ,ocenianie itp..

TECHNIKI SKUTECZNEJ KOMUNIKACJI 1.Uważne słuchanie CEL: DOKŁADNE ZROUMIENIE TREŚCI WYPOWIEDZI Skoncentruj się Słuchaj od początku do końca W razie potrzeby notuj Parafrazuj Zadawaj pytania

2.Precyzyjne komunikowanie: Formułuj wypowiedzi językiem zrozumiałym dla odbiorcy Mów w sposób jasny i precyzyjny Mów w tempie zgodnym z tempem odbiorcy

3.Uzgadnianie znaczeń CEL: PRECYZOWANIE, WYJAŚNIANIE POJĘĆ, SFORMUŁOWAŃ NIEJASNYCH LUB NIEJEDNOZNACZNYCH Co dokładnie ma Pan na myśli? Co Pan przez to rozumie?

4.Zadawanie pytań CEL: UZUPEŁNIENIE BRAKUJĄCEJ INFORMACJI, SPRAWADZANIE ZROZUMIENIA Zadawaj pytania o rozumienie Zadawaj pytania zamknięte CZY....? Zadawaj pytania otwarte KTO? CO? DLACZEGO? KIEDY? JAK ?GDZIE?

KOMUNIKACJA NIEWERBALNA Czyli JAK MÓWIMY? Tworzy kontekst, w którym odczytywana jest treść tego, co mówimy To „mowa ciała”

PIERWSZE WRAŻENIE Wywieramy na sobie pierwsze wrażenie w ciągu 5-30 sek. od momentu zobaczenia nowo poznanej osoby Kierujemy się wtedy najbardziej dostępnymi informacjami: wyglądem osoby, otoczenia, sposobem powitania, tonem głosu, pierwszymi wypowiedzianymi słowami

Przywiązujemy się do pierwszego wrażenia. „dobre” lub „złe” , możemy je wywrzeć tylko RAZ(!), trwałe, błyskawicznie tworzone, często złudne, uogólniane, staje się podstawą dalszego KONTAKTU(!)

MOWA CIAŁA TO Kontakt wzrokowy Mimika twarzy Postawa ciała Odległość od partnera rozmowy Gestykulacja Wygląd zewnętrzny, higiena osobista

BADANIA NAD KOMUNIKACJĄ WYKAZUJĄ IŻ TREŚĆ SŁÓW TO 7% ASPEKTY MOWY 38% JĘZYK CIAŁA 55%

PRZESTRZEŃ OSOBISTA czyli odległość od partnera rozmowy STREFA INTYMNA: Najbliższa Od 15-45 cm STREFA OSOBISTA: Na „wyciagnięcie ręki” Od 45 cm do 1,2m

STREFA SPOŁECZNA: STREFA PUBLICZNA: Od 1,2 do 3,6 m W rozmowach z nieznanymi lub mniej znanymi osobami STREFA PUBLICZNA: Powyżej 3,6 m Zarezerwowana dla oficjalnych spotkań

Pochylenie ciała do przodu Ciepły głos PRZYJAZNA MOWA CIAŁA- zachęca do kontaktu, dobrze nastawia Kontakt wzrokowy Uśmiech Pogodny wyraz twarzy Potakiwanie Pochylenie ciała do przodu Ciepły głos Otwarte dłonie i otwarta postawa

CO MÓWI NASZE CIAŁO

WROGA MOWA CIAŁA-zniechęca do kontaktu, źle nastawia Unikanie kontaktu wzrokowego Patrzenie „spode łba” Uśmiech politowania, ironiczny Nadmierna gestykulacja Podniesiony ton głosu Wskazywanie palcem

ZALĘKNIONA MOWA CIAŁA: Odwracanie wzroku Przymykanie oczu Pochylenie głowy Niespokojne ruchy Zgarbiona postawa ciała Cichy, niepewny głos

MIMIKA Służy głównie wyrażaniu SIEDMIU podstawowych stanów emocjonalnych: Szczęścia Zdziwienia Strachu Smutku

Gniewu Wstrętu Pogardy

KONTAKT WZROKOWY Zbyt uporczywy spostrzegany jest jako próba inwazji, chęć dominacji czy próba wymuszenia uległości Unikanie kontaktu wzrokowego w trakcie trwania rozmowy interpretowane jest jako wyraz lęku, nieszczerości, lekceważenia czy tez braku zainteresowania

UŚMIECH Sygnał ten traktowany jest jako wyraz akceptacji dla partnera rozmowy, Jest komunikatem mówiącym wprost o sympatii, życzliwości i zainteresowaniu.

POTAKIWANIE W trakcie trwania rozmowy często mamy skłonność do potakiwania głowa Taki sygnał traktowany jest jako komunikat świadczący o zrozumieniu wypowiedzi partnera oraz o uważnym słuchaniu.

POCHYLENIE CIAŁA W trakcie rozmowy rzadko pozostajemy nieruchomi. Mamy skłonność do pochylania się w przód lub odchylania się od rozmówcy. Pochylenie ciała w przód traktowane jest jako wyraz zainteresowania rozmową.

Odchylenie w tył może świadczyć o dystansowaniu się do tematu lub rozmówcy

GESTYKULACJA Wzmacniają wartość wypowiedzi Gesty „ilustrują” wypowiadane słowa