Początek gimnazjum…. Kim właściwie jestem????.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Julia P i Magdalena K. Czasu wolnego w PRL-u dla dorosłych było mało, gdyż władze każdy wolny czas postanawiały wykorzystać głównie na kształtowanie świadomości.
Co można zwiedzić w WIELKIEJ BRYTANII Pamiętajmy o miejscach które możemy zwiedzić na przykład w WIELKIEJ BRYTANII. I też czym różni się ta wyspa od naszego.
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
O PTYMISTYCZNI R ODZICE Przedszkola Samorządowego Nr 35 Wesołe w Białymstoku.
"SPOSOBY PRACY Z DZIECKIEM Z ADHD W JEGO NATURALNYM ŚRODOWISKU„
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Alicja Przepióra Grupa 1015a. Tekst nieuporządkowany ZYCIORYS Urodziłam sie 9 listopada 1992 w Gorlicach. Mieszkam w Strzeszynie. Mam dwóch braci. Lubię
Elektronika cyfrowa Prezentacja Remka Kondrackiego.
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Szkoła marzeń.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Dlaczego to dobry pomysł?. Pomysł stworzenia Szkolnego Centrum Kultury narodził się w naszych głowach w czasie spotkania w małej grupie znajomych. Chcieliśmy.
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Pomoc słabszym w nauce Sprzątanie pobliskiego terenu Pomoc starszym.
Szkoła w chmurze.
Jestem częścią społeczeństwa
Prawa Dziecka.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PATRIOTYZM.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
Wpływ używek na organizm człowieka
Antonie de Saint-Exupery
Wyniki ankiety przeprowadzonej w SP 15 w klasach 4-6. "Wiem co jem".
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Światowy dzień walki z otyłością
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Znaczenie trzeźwości od alkoholu i narkotyków w miłości
Jak się uchronić przed zagrożeniami wynikającymi z użytkowania sieci?
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Elis Podlak kl. I A Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Brodach.
Szkoła Podstawowa nr 3 im. T. Kościuszki w Sanoku
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
To śmieszne...
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
„Bezpieczny Internet każdego dnia”
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
Temat Projektu : Zainteresowania oraz hobby uczniów klasy VI szkoły podstawowej, I i II gimnazjum, a także sposób ich realizacji .
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Weronika Schneider. Na fotografiach widać obecne budynki Polpharmy.
CZY JESTEŚMY DLA SIEBIE ŻYCZLIWI?
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
Agresja i przemoc Na potrzeby spotkań z rodzicami dr Grażyna Maciak.
PUBLIC RELATIONS.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Druga debata szkolna W piątek 21 XI 2008 roku odbyła się w naszej szkole kolejna debata. Zgromadziliśmy się jak zwykle w sali nr 33.
Park Nauki i Zabawy przy Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju, jako sposób aktywnego spędzania wolnego czasu. Rok szkolny.
Przyczyny, przejawy, skutki
Dzień bezpiecznego Internetu
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
w/g Grzegorz Gadomskiego
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
TYPY KOBIET WEDŁUG INTERNAUTÓW.
Prezentacja dla rodziców dzieci sześcioletnich. Prezentacja dla rodziców dzieci sześcioletnich w SP 189 Oddziały 0 w naszej szkole prowadzone są od wielu.
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Początek gimnazjum…. Kim właściwie jestem????

I klasa gimnazjum- mam 13-14 lat… Czas gwałtownego zwrotu w stronę własnego wnętrza Zamknięcie się we własnym świecie Skrytość, spięcie, drażliwość, chimery Refleksyjność, oddawanie się marzeniom Wszystko jest wielką tajemnicą

I klasa gimnazjum- 13 lat… Niewiele mówią o szkole, prawie nic o kolegach i koleżankach Nie zwierzają się ze swoich planów i kłopotów, nawet o sukcesach mówią niechętnie Zamknięci w sobie i tajemniczy Rodzice schodzą na dalszy plan, wszędzie są rówieśnicy Cenią sobie izolację od rodziców, których czasami traktują ze zniecierpliwieniem Zamykają się na cale godziny w swoim pokoju

I klasa gimnazjum- 13 lat… Bardzo rozszerza się sfera prywatności- protestują przeciw wtrącaniu się matek i ojców w ich sprawy szkolne, w przyjaźnie i dobór kolegów, w upodobania w zakresie wyglądu, rozrywek, czasu wolnego- niemal we wszystko Najbardziej odpowiada im sytuacja gdy one same inicjują kontakt z rodzicami- wybrany przez nich moment, na określony przez nich temat, i wyznaczony przez nich stopień ogólności W zaciszu domu mogą członka rodziny dażyć czułością lub jej się domagać

I klasa gimnazjum- 13 lat… W obecności znajomych wszelkie czułości i troskliwość ze strony rodziców są „obciachem” „obciachowe” i zakazane są wszelkie pytania ze strony rodziców, zadawane przy kolegach i koleżankach typu: pytania o lekcje, stopnie, samopoczucie, jedzenie w szkole itp..

I klasa gimnazjum- 13 lat… Niechętnie przyjmują wszelkie polecenia i wymagania- reagują z ociąganiem, mówiąc „zaraz” Wieczna walka z rodzicami, liczne konflikty Niechęć do nauki szkolnej, zanik dotychczasowych zainteresowań

13 lat- emocje….. Silne doznawanie napięcia, stresu i złości- znacznie bardziej niż w wieku 12 lat Skrupulatne ukrywanie strachu i lęku ( większość z nich nadal boi się burzy, pożaru, choroby , kalectwa itp..) Najczęściej reagują napięciem i złością na naśmiewanie się z nich, wykpiwanie, żartowanie (szczególnie na temat swojego wyglądu), wypowiadanie krytycznych uwag, na pozbawianie przywilejów, na używanie bez ich zgody osobistych przedmiotów (szczególnie przez rodzeństwo), na krzyżowanie ich planów i zmienianie decyzji oraz robienie im „obciachu”.

Sposoby rozładowania napięcia… Głośny krzyk Płacz Przekleństwa Tupanie i kopanie nogami Rzucanie przedmiotami Wrzaskliwe wypowiedzi Przezywanie, wyśmiewanie, lekceważenie, pogarda Obrażanie się i wychodzenie- trzaskanie drzwiami Robienie „na złość mamie”- nowy sposób odreagowania napięcia Brak możliwość bezpośredniego rozładowania napięcia= obgryzanie paznokci, kręcenie włosami, mruganie oczami, gryzienie ołówków, zacinanie się i jąkanie, objadanie się, mdłości, wymiotowanie

Rodzice…dla trzynastolatka… Przestają być autorytetami, stają się „wapniakami” Dzieci odkrywają swoją przewagę nad rodzicami i sprawdzają na co mogą sobie pozwolić Dobra relacja dziecka z rodzicami może być wynikiem TYLKO wzajemnych, pełnych dobrej woli uzgodnień- a nie przewagi czy dominacji jednej ze stron

Lęk…. Niepowodzenia szkolne Sprawdziany, klasówki – mimo, że sprawy związane z nauką tracą na znaczeniu Boją się innych ludzi i niektórych sytuacji społecznych, szczególnie wystąpień publicznych, recytacji, śpiewania w klasie, udziału w uroczystościach i imprezach Tendencja do zamartwiania się i trapienia, która może prowadzić do apatii, utraty apetytu, płaczu, rozdrażnienia- młodzież stosuje wtedy różnorodne sposoby radzenia sobie ale tylko rozmowa może pomóc!!!!!!

Szkoła….. Zanik zainteresowania lekcjami, niechęć do szkoły, nauka odbierana jako głupia i nieżyciowa Niechęć do systematycznej pracy szkolnej spowodowane „nudnym „materiałem szkolnym dalekim od ich zainteresowań Nawet dobrzy uczniowie opuszczają się w nauce

Konflikt z nauczycielami….

Konflikt z nauczycielami… Rodzice zbyt często przyznają rację i opowiadają się po stronie nauczyciela z tzw. względów wychowawczych lub bojąc się szykanowania dziecka - nawet wtedy gdy są po stronie syna lub córki Rodzice nie uczą swoich dzieci samodzielności, odpowiedzialności min. wyręczając ich z odrabiania lekcji w klasach młodszych

Alkohol, papierosy, środki odurzające…. Kiedy?- silne napięcie emocjonalne, stres, zaniedbanie uczuciowe i wychowawcze, pozostawienie ich samym sobie, zaspokajanie tylko materialnych potrzeb, nadopiekuńczość ze strony rodziców, zbyt duże oczekiwania

Postawa rodzica…. Zrozumienie, że dziecko dąży do samodzielności i samostanowienia Pogodzenie się ze stopniową utratą kontroli nad postępowaniem dziecka, wprowadzając w miejsce zakazów i nakazów negocjowanie umów regulujących wzajemne stosunki i zabezpieczających „interesy” obu stron Rodzice muszą być mądrzejsi, pierwsi zaproponować, aby zasiąść do układów- na inicjatywę dzieci w tym wieku nie ma co liczyć Konsekwencja- stawianie granic

Dlaczego tak wiele problemów dotyczy okresu gimnazjalnego? - problemy z adaptacją, z  przystosowaniem się do nowej sytuacji, z nawiązywaniem  relacji z nowymi osobami w klasie, szkole czy też nowymi nauczycielami. -może to  być związane z odmiennymi postawami, stylem bycia, a także z różnymi wcześniejszymi doświadczeniami społecznymi. - nie bez znaczenia jest także  pochodzenie. Szczególnie gdy w kilku oddziałach klasowych stykają się uczniowie  pochodzący  z różnych środowisk. Sytuacje takie sprzyjają wyobcowaniu, etykietowaniu co z kolei powoduje osłabienie samooceny i zaniża poczucie własnej wartości.

Na co rodzic powinien zwrócić uwagę?   - Lęki przed rozpoczęciem nauki w nowej szkole i adaptacją do nowych warunków  najczęściej przejawiają się dolegliwościami somatycznymi. U dzieci  mogą pojawić się bule brzucha, złe samopoczucie a także zaburzenia snu. Mimo iż w wieku dorastania dzieci popadają konfliktują się z rodzicami, i nie zawsze przyznają się głośno do tego - to jednak oczekują  od Państwa wsparcia i zrozumienia w tym trudnym dla nich okresie. 

Psycholog: Anna-Maria Grek Dziękuję za uwagę  Psycholog: Anna-Maria Grek