Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008 Eksploratoria, eksperymentaria, centra nauki i ich strategie edukacyjne, cz.2 Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008
La Villette, Paryż
La Villette, Paryż Misja – to miejsce edukacji, poszerzania wiedzy, debaty i postępu społecznego Oferta dla wszystkich grup wiekowych, osobna strona www dla szkół (franc.), zawieraj aca ofertę, ceny, materiały do ściągnięcia, wystawa online Różnorodność przekazu (wystawy o charakterze autorskim) Interaktywność przeplata się z kolekcyjno-dyscyplinarną strukturą przekazu Niektóre wystawy: w instrukcjach zbyt dużo tekstu, niska interaktywność
La Villette, Paryż Działy i tematyka: Optyka (badanie widma, zabawy ze światłem, rozszczepianie helu, argonu.., składanie barw, załamanie światła (Badanie drgań, wykres częstotliwości Wystawa autorska dla małych dzieci – „Miłość” Energia (wahadła, elektroliza i synteza wody, wydobycie węgla, energia nuklearna..) Motoryzacja (symulatory, przebieg wypadków.., silniki, typ, historia Innowacje – napęd odrzutowy, wyścigi Formuły 1 Wzornictwo i ergonomia (ubiory, design w wyposażeniu domów i biur,
La Villette, Paryż Działy i tematyka: Zagadnienia matematyczne: Wahadło chaotyczne (fragment wykładu, wzór, pokaz), wahadło magnetyczne; Teoria chaosu: problem przewidywania zjawisk, na czym polega równowaga między porządkiem a chaosem; odległe analogie Fraktale – zbiory, rodzaje wzorów (wiedza uzup. dla liceów)
La Villette, Paryż Laboratorium
La Villette, Paryż strategia realistyczna – prezentacja obiektu i opis (pomiar radioaktywności – Maria Curie)
La Villette, Paryż interaktywność (układanki i konstrukcje)
La Villette, Paryż strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska, (figury i deformacje, problem utrzymania równowagi)
La Villette, Paryż strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska), elementy interaktywości (dział „Dźwięk”)
La Villette, Paryż strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska), wykł. multimedialny :”Orchidee” – selekcja ziaren, cykl wzrostu, na terenie oranżerii
La Villette, Paryż interaktywność
Muzeum Nauki w Londynie
Muzeum Nauki w Londynie Oferta dla wszystkich grup wiekowych, konsultacje dla szkół oraz warsztaty, wystawy dla poszczególnych grup są konsultowane z nauczycielami; prowadzona jest strona www oraz akcja reklamowa dla szkół Zespół muzeum wraz z zewn. doradcami tworzy program układany na cały rok (5 osób organizuje wystawy), Nie prowadzi się działalności naukowej, nie ma laboratoriów Ok. 2 mln. rocznie z tego 300.000 to uczniowie (20-40 grup szkolnych dziennie)
Muzeum Nauki w Londynie 3 formy pracy muzeum: wystawy, galerie interaktywne, warsztaty dla szkół Kołowy cykl uczenia: oczekiwanie-odkrywanie- łączenie- zaangażowanie- refleksja – ponowna wizyta, Nie ma wycieczek z przewodnikiem, ale galerie maja swoich instruktorów wyjaśniających stanowiska Wprowadzone są też tzw karty pracy dla uczniów, oraz materiały informacyjne dla szkół Program roczny obejmuje ofertę wszystkich działów
Muzeum Nauki w Londynie Działy: „W przyszłość” Wyzwania jakie niosą w sobie różnorodne materiały Lotnictwo Historia medycyny i sztuka leczenia Spojrzenie na nowoczesność Sekrety życia „Kim jestem?”
Muzeum Nauki w Londynie strategia symulacyjna - rola inscenizacji i dramaturgii
Muzeum Nauki w Londynie strategia symulacyjna - rola inscenizacji i dramaturgii Kosmos i nowoczesny świat
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska, interaktywność, (minimalizacja napięcia powierzchniowego)
Muzeum Nauki w Londynie strategia rekonstrukcyjna – opis i prezentacja obiektów (historia lotów – modele urządzeń latających)
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu konstrukcje silników, oryginalne eksponaty wraz z opisami
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja kolekcji:– nauka XVIII wieku (zbiory króla Jerzego III)
Muzeum Nauki w Londynie
Muzeum Nauki w Londynie
Muzeum Nauki w Londynie interaktywność i eksploracja, samodzielne badanie
Muzeum Nauki w Londynie interaktywność i eksploracja, samodzielne badanie
Muzeum Nauki w Londynie interaktywność i eksploracja, samodzielne badanie
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu historia medycyny (pierwszy respirator)
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja kolekcji - matematyka dawniej i dziś
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu-mechaniczny kalkulator sprzed 150 lat)
Muzeum Nauki w Londynie interaktywność (ogródek dla dzieci do 8 lat)
Muzeum Nauki w Monachium
Muzeum Nauki w Monachium Misja ( O. von Müller)– kształcenie i zabawa, od 1989 zasady interaktywnej edukacji, od 2003 organizacja wystaw wg wzorów amerykańskich; Program dla szkół realizują pedagodzy muzealni – ok. 30 pracowników; (rejestracja internetowa szkół); lekcje muzealne, kolegium kształcące dla potrzeb muzeum; każdy dział obsługuje 3-5 osób Programy tematyczne – na okres ferii, tematy roczne (np. astronomia, matematyka), programy dla rodziców z małymi dziećmi Rocznie ok. 1,2 mln zwiedzających, biblioteka muz., sklep, osobny dział dla dzieci 3-8 letnich
Muzeum Nauki w Monachium Struktura przekazu dydaktycznego Układ stanowisk dyscyplinarny; Dbałość o szczegółowy wykład i pełną reprezentację zagadnienia; teoria, opisy i oryginały Laboratoria – w mniejszym zakresie, np. laboratorium szkła: filmy, ilustracje, plakaty, modele chemiczne Historia nauki – aparat M. Curie do radioaktywności, aparat rentgenowski z 1912r., licznik Geigera z 1930, cyklotron z 1949 Ciągi dydaktyczne – prezentacje - ilustracje doświadczeń: rozpadu radioaktywnego, rozszczepienie uranu, Niska interaktywność,
Muzeum Nauki w Monachium Działy: górnictwo, metale, maszyny, samochody, pociągi, samoloty, budownictwo- mosty, tunele, statki, drukarnie, tekstylia i ubiory, szkło, ceramika Fizyka, chemia, farmacja, Instrumenty muzyczne, Telekomunikacja, informatyka, mikroelektronika, astronomia, techniki pomiarowe, Zabawki, logiczne układanki, konstrukcje (interaktywność)
Muzeum Nauki w Monachium
Muzeum Nauki w Monachium dramaturgia i inscenizacja wystawy „jak działa aspiryna?” dział „Zdrowie i medycyna”
Muzeum Nauki w Monachium element przekazu - plakat naukowy
Muzeum Nauki w Monachium strategia symulacyjna – prezentacja zjawiska (budowa atomu)
Muzeum Nauki w Monachium strategia realistyczna – prezentacja obiektów
strategia realistyczna – prezentacja obiektu, (cyklotron z 1944 r.)
Muzeum Nauki w Monachium interaktywność i odkrycie w działaniu
Podsumowanie Misja we wszystkich muzeach jest określana podobnie, Realizacja misji ma różne formy org. i dydaktyczne, Struktura przekazu dydaktycznego jest zróżnicowana, ale przeważa schemat: oryginał lub rekonstrukcja – przekaz teoretyczny –prezentacja lub aktywne działanie Wysoki poziom interaktywności w muzeach w Mediolanie i Trento, częściowo Londynie, niższy w niemieckich, We wszystkich muzeach nie ma jednego typu strategii, przeważa typ realistyczny i rekonstrukcyjny, mniej ale obecne elementy ludyczne i symulacyjne