Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Advertisements

Poznaję, Wypoczywam, Uczę się – motto Centrum Hewelianum jako idea przewodnika nowoczesnego obiektu kulturalnego. Gdańsk, 17 marca 2011 Lucyna Rokitiańska.
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Witam Nazywam się Remigiusz Jabłoński. Jestem nauczycielem Specjalistycznego Ogniska Pracy Pozaszkolnej – Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego w.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Uniwersytet Rzeszowski
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Sposoby wykorzystania sieci
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
Zespół szkolny w Cegłowie
Przegląd projektu Plan działań nauczyciela Przykłady prac i opinie Materiały dydaktyczne Ocenianie i standardy Przewodnik nauczyciela Przewodnik początkującego.
Symetria w fizyce wykład Jan Gaj pokazy Tomasz Kazimierczuk
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Uni-Essen Uniwersytet Essen
2010 nanoświat nanonauka Prowadzimy badania grafenu
OFERTA EDUKACYJNA na rok szkolny 2011/12 I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
BIBLIOTEKA UNIWERSYTETU ZIELONOGÓRSKIEGO. Politechnika Zielonogórska Wyższa Szkoła Pedagogiczna UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI Utworzony został 1września 2001.
Portale edukacyjne i strony internetowe wspierające nauczanie chemii
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Centrum Nauki Kopernik a edukacja nieformalna
Gimnazjum Nr 1 w projekcie „Mały Archimedes”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
SCHOLARIS Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, to dostępny publicznie i bezpłatny portal zawierający.
Zdolni Chętni do pracy UCZNIOWIE PRZYNALEŻĄCY DO SZKOLNYCH ZESPOŁÓW KOMPETENCYJNYCH Joanna Kossowska Uniwersytet Gdański.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
Czym jest czas? Projekt realizowany przez uczniów kl.4a
Nowoczesny Uczeń - program aktywizacji edukacyjno – obywatelskiej uczniów rybnickich liceów - realizacja Projektu w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami.
Stacje uczenia się WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Teacher Planning.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
FIZYKA FIZYKA TECHNICZNA:
Ramy współpracy Politechniki Gdańskiej ze szkołami 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zagadnienia związane z energetyką jądrową w e-podręcznikach do chemii i do fizyki „Rad wykryłam, lecz nie stworzyłam, więc nie należy do mnie, a jest.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Projekt z zakresu bezpieczeństwa oraz edukacji finansowej
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
im. Marii Skłodowskiej – Curie w Sopocie
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
KONFERENCJA KONFERENCJA Podsumowanie projektu : „Z edukacją na TAK!” Oświęcim 7 czerwca 2011 r.
Rekrutacja 2014/2015. Propozycje klas na rok szk. 2014/2015.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
PROJEKT „NAUKOWY ZAWRÓT GŁOWY” REALIZOWANY PRZEZ LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. J. IWASZKIEWICZA W BRZEZINACH PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ.
LOKALIZACJA UNIWERSYTETU Województwo: śląskie Miasto: Racibórz Źródło grafiki - Racibórz.
DZIELNICOWA KAMPANIA „SZEŚCIOLATKI W PIERWSZEJ KLASIE”
Biblioteka Zespołu Szkół nr 2 w Mławie opracowała Renata Jurczyńska.
 Matura 2011  Matura nasze oczekiwania? MATEMATYKA ZESPÓŁ SZKÓŁ SPOŻYWCZYCH.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy 1 dr inż. Małgorzata Suchecka Bezpieczeństwo i higiena pracy na stronach internetowych CIOP-PIB.
Piotrkowska platforma e-learningowa Miasto Piotrków Trybunalski Powiat Piotrkowski Piotrków Trybunalski, , opracował: Marcin Góra.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
Wybór trzeciego przedmiotu rozszerzonego
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
warsztaty fotograficzne WYMIAR GODZIN: 10 godzin ćwiczeń
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Społeczna Szkoła Podstawowa w Budziskach
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Szkoła Podstawowa Integracyjna Nr 317
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Zapis prezentacji:

Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008 Eksploratoria, eksperymentaria, centra nauki i ich strategie edukacyjne, cz.2 Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008

La Villette, Paryż

La Villette, Paryż Misja – to miejsce edukacji, poszerzania wiedzy, debaty i postępu społecznego Oferta dla wszystkich grup wiekowych, osobna strona www dla szkół (franc.), zawieraj aca ofertę, ceny, materiały do ściągnięcia, wystawa online Różnorodność przekazu (wystawy o charakterze autorskim) Interaktywność przeplata się z kolekcyjno-dyscyplinarną strukturą przekazu Niektóre wystawy: w instrukcjach zbyt dużo tekstu, niska interaktywność

La Villette, Paryż Działy i tematyka: Optyka (badanie widma, zabawy ze światłem, rozszczepianie helu, argonu.., składanie barw, załamanie światła (Badanie drgań, wykres częstotliwości Wystawa autorska dla małych dzieci – „Miłość” Energia (wahadła, elektroliza i synteza wody, wydobycie węgla, energia nuklearna..) Motoryzacja (symulatory, przebieg wypadków.., silniki, typ, historia Innowacje – napęd odrzutowy, wyścigi Formuły 1 Wzornictwo i ergonomia (ubiory, design w wyposażeniu domów i biur,

La Villette, Paryż Działy i tematyka: Zagadnienia matematyczne: Wahadło chaotyczne (fragment wykładu, wzór, pokaz), wahadło magnetyczne; Teoria chaosu: problem przewidywania zjawisk, na czym polega równowaga między porządkiem a chaosem; odległe analogie Fraktale – zbiory, rodzaje wzorów (wiedza uzup. dla liceów)

La Villette, Paryż Laboratorium

La Villette, Paryż strategia realistyczna – prezentacja obiektu i opis (pomiar radioaktywności – Maria Curie)

La Villette, Paryż interaktywność (układanki i konstrukcje)

La Villette, Paryż strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska, (figury i deformacje, problem utrzymania równowagi)

La Villette, Paryż strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska), elementy interaktywości (dział „Dźwięk”)

La Villette, Paryż strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska), wykł. multimedialny :”Orchidee” – selekcja ziaren, cykl wzrostu, na terenie oranżerii

La Villette, Paryż interaktywność

Muzeum Nauki w Londynie

Muzeum Nauki w Londynie Oferta dla wszystkich grup wiekowych, konsultacje dla szkół oraz warsztaty, wystawy dla poszczególnych grup są konsultowane z nauczycielami; prowadzona jest strona www oraz akcja reklamowa dla szkół Zespół muzeum wraz z zewn. doradcami tworzy program układany na cały rok (5 osób organizuje wystawy), Nie prowadzi się działalności naukowej, nie ma laboratoriów Ok. 2 mln. rocznie z tego 300.000 to uczniowie (20-40 grup szkolnych dziennie)

Muzeum Nauki w Londynie 3 formy pracy muzeum: wystawy, galerie interaktywne, warsztaty dla szkół Kołowy cykl uczenia: oczekiwanie-odkrywanie- łączenie- zaangażowanie- refleksja – ponowna wizyta, Nie ma wycieczek z przewodnikiem, ale galerie maja swoich instruktorów wyjaśniających stanowiska Wprowadzone są też tzw karty pracy dla uczniów, oraz materiały informacyjne dla szkół Program roczny obejmuje ofertę wszystkich działów

Muzeum Nauki w Londynie Działy: „W przyszłość” Wyzwania jakie niosą w sobie różnorodne materiały Lotnictwo Historia medycyny i sztuka leczenia Spojrzenie na nowoczesność Sekrety życia „Kim jestem?”

Muzeum Nauki w Londynie strategia symulacyjna - rola inscenizacji i dramaturgii

Muzeum Nauki w Londynie strategia symulacyjna - rola inscenizacji i dramaturgii Kosmos i nowoczesny świat

Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska, interaktywność, (minimalizacja napięcia powierzchniowego)

Muzeum Nauki w Londynie strategia rekonstrukcyjna – opis i prezentacja obiektów (historia lotów – modele urządzeń latających)

Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu konstrukcje silników, oryginalne eksponaty wraz z opisami

Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja kolekcji:– nauka XVIII wieku (zbiory króla Jerzego III)

Muzeum Nauki w Londynie

Muzeum Nauki w Londynie

Muzeum Nauki w Londynie interaktywność i eksploracja, samodzielne badanie

Muzeum Nauki w Londynie interaktywność i eksploracja, samodzielne badanie

Muzeum Nauki w Londynie interaktywność i eksploracja, samodzielne badanie

Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu

Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu

Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu historia medycyny (pierwszy respirator)

Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja kolekcji - matematyka dawniej i dziś

Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu-mechaniczny kalkulator sprzed 150 lat)

Muzeum Nauki w Londynie interaktywność (ogródek dla dzieci do 8 lat)

Muzeum Nauki w Monachium

Muzeum Nauki w Monachium Misja ( O. von Müller)– kształcenie i zabawa, od 1989 zasady interaktywnej edukacji, od 2003 organizacja wystaw wg wzorów amerykańskich; Program dla szkół realizują pedagodzy muzealni – ok. 30 pracowników; (rejestracja internetowa szkół); lekcje muzealne, kolegium kształcące dla potrzeb muzeum; każdy dział obsługuje 3-5 osób Programy tematyczne – na okres ferii, tematy roczne (np. astronomia, matematyka), programy dla rodziców z małymi dziećmi Rocznie ok. 1,2 mln zwiedzających, biblioteka muz., sklep, osobny dział dla dzieci 3-8 letnich

Muzeum Nauki w Monachium Struktura przekazu dydaktycznego Układ stanowisk dyscyplinarny; Dbałość o szczegółowy wykład i pełną reprezentację zagadnienia; teoria, opisy i oryginały Laboratoria – w mniejszym zakresie, np. laboratorium szkła: filmy, ilustracje, plakaty, modele chemiczne Historia nauki – aparat M. Curie do radioaktywności, aparat rentgenowski z 1912r., licznik Geigera z 1930, cyklotron z 1949 Ciągi dydaktyczne – prezentacje - ilustracje doświadczeń: rozpadu radioaktywnego, rozszczepienie uranu, Niska interaktywność,

Muzeum Nauki w Monachium Działy: górnictwo, metale, maszyny, samochody, pociągi, samoloty, budownictwo- mosty, tunele, statki, drukarnie, tekstylia i ubiory, szkło, ceramika Fizyka, chemia, farmacja, Instrumenty muzyczne, Telekomunikacja, informatyka, mikroelektronika, astronomia, techniki pomiarowe, Zabawki, logiczne układanki, konstrukcje (interaktywność)

Muzeum Nauki w Monachium

Muzeum Nauki w Monachium dramaturgia i inscenizacja wystawy „jak działa aspiryna?” dział „Zdrowie i medycyna”

Muzeum Nauki w Monachium element przekazu - plakat naukowy

Muzeum Nauki w Monachium strategia symulacyjna – prezentacja zjawiska (budowa atomu)

Muzeum Nauki w Monachium strategia realistyczna – prezentacja obiektów

strategia realistyczna – prezentacja obiektu, (cyklotron z 1944 r.)

Muzeum Nauki w Monachium interaktywność i odkrycie w działaniu

Podsumowanie Misja we wszystkich muzeach jest określana podobnie, Realizacja misji ma różne formy org. i dydaktyczne, Struktura przekazu dydaktycznego jest zróżnicowana, ale przeważa schemat: oryginał lub rekonstrukcja – przekaz teoretyczny –prezentacja lub aktywne działanie Wysoki poziom interaktywności w muzeach w Mediolanie i Trento, częściowo Londynie, niższy w niemieckich, We wszystkich muzeach nie ma jednego typu strategii, przeważa typ realistyczny i rekonstrukcyjny, mniej ale obecne elementy ludyczne i symulacyjne