Dane INFORMACYJNE Prawo Archimedesa Nazwa szkoły:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Płyny Płyn to substancja zdolna do przepływu.
Advertisements

SŁAWNI FIZYCY.
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Prawo Archimedesa Dlaczego kaczka pływa, a kamień tonie
Rozwiązanie Zadania nr 4 Związku Czystej Wody. Przedstawienie grupy : Spotkaliśmy się dn br. w składzie : Katarzyna Bis, Katarzyna Barlik, Joanna.
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Otorowie ID grupy:
Matematyczno – fizyczna
1 1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Sonia Rucińska i Victoria Peplińska
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Wykonała: Natalia Staniak Simona Burtka
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ W LINI
Dane INFORMACYJNE Zespół Szkół w Mosinie 98/67_MF_G2 Kompetencja:
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
1.
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
DANE INFORMACYJNE im. Ks. Jana Twardowskiego Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Sławni matematycy.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Manowie ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wierzbnie
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Archimedes Wielki fizyk i uczony
1.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
1.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Cisnienie hydrostatyczne i atmosferyczne
Środki transportu powietrznego
PODSTAWY MECHANIKI PŁYNÓW
1.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Prawo Archimedesa Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Stefana i Agatona Gillerów w Opatówku Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Drawsku Pomorskim ID grupy: 98/79_mf_g1 ; 98/11_mf_g1 Kompetencja: matematyka i fizyka Temat projektowy: Prawo Archimedesa Semestr IV / Rok szkolny 2011/2012

Spis Treści Kim był Archimedes? Historia odkrycia prawa Archimedesa Prawo Archimedesa Warunki pływania ciał Wykorzystanie prawa Archimedesa Opis wykonanych doświadczeń Źródła informacji

Kim był Archimedes ? Grecki filozof przyrody i matematyk, urodzony i zmarły w Syrakuzach (ok. 287-212 p.n.e.) Wykształcenie zdobył w Aleksandrii. Był synem astronoma Fidiasza i prawdopodobnie krewnym władcy Syrakuz Hierona II. W czasie drugiej wojny punickiej kierował pracami inżynieryjnymi przy obronie Syrakuz. Archimedes został zabity przez żołnierzy rzymskich po zdobyciu miasta. Później gorzko tego żałowano. Na życzenie Archimedesa na jego nagrobku wyryto kulę, stożek i walec. Był autorem traktatu o kwadraturze odcinka paraboli, twórcą hydrostatyki i statyki, prekursorem rachunku całkowego. Stworzył też podstawy rachunku różniczkowego.

Eureka! Eureka! Legenda głosi, że król Syrakuz zwrócił się do Archimedesa, aby ten zbadał, czy korona, którą wykonał syrakuzański złotnik, zawiera tylko złoto. Archimedes długo nad tym rozmyślał, aż wreszcie pewnego razu w czasie kąpieli w wannie poczuł jak w miarę zanurzania się w wodzie ciężar jego ciała się zmniejsza. Oszołomiony swoim odkryciem, wyskoczył z wanny i z okrzykiem Eureka! nago wybiegł na ulicę i udał się do króla. Okazało się, że korona nie była z niego wykonana.

prawo Archimedesa Na każde ciało zanurzone w cieczy (w gazie) działa siła wyporu zwrócona do góry, a jej wartość jest równa wartości ciężaru cieczy (gazu) wypartego przez ciało i nie zależy ani od kształtu ciała zanurzonego w cieczy (w gazie), ani od rodzaju substancji, z której jest ono wykonane.

FW=dVg 𝑭 𝒘 – siła wyporu wyrażona w (N) d – gęstość wypartej cieczy lub gazu ( 𝒌𝒈 𝒎 𝟑 ) V – objętość wypartej cieczy lub gazu ( 𝒎 𝟑 ) g – przyspieszenie grawitacyjne ( 𝑵 𝒌𝒈 )

WARUNKI PŁYWANIA CIAŁ 1. Ciało pływa na powierzchni cieczy, gdy gęstość ciała jest mniejsza od gęstości cieczy. 2. Ciało tonie, gdy gęstość ciała jest większa od gęstości cieczy. 3. Ciało pływa na dowolnej głębokości, gdy gęstość ciała jest równa gęstości cieczy.

Wykorzystanie Prawa Archimedesa

BALONY – latające kule Balony unoszą się w powietrzu, ponieważ siła wyporu na nie działająca może być większa niż siła ciężkości. Jeśli chcemy aby balon się wznosił, musimy zwiększyć siłę wyporu (np. podgrzewając gaz w balonie), albo zmniejszyć siłę ciężkości (np. wyrzucając balast). Niestety, nie można balonem wznieść się dowolnie wysoko, ponieważ w górnych partiach atmosfery powietrze jest tak rzadkie (a więc i lekkie), że wyprodukowanie gazu od niego lżejszego staje się prawie niemożliwe.

PODSTAWOWE TYPY BALONÓW: zawierające gaz na stałe lżejszy od powietrza, czyli wodór lub hel, zawierające powietrze, które jest ogrzewane za pomocą palnika. Dzięki temu ogrzewaniu powietrze rozszerza się i staje się lżejsze. Najlżejszym gazem używanym w balonach jest wodór. Ma on jednak jedną ogromna wadę - bardzo łatwo go zapalić (wodór jest wręcz wybuchowy). Dlatego znacznie bezpieczniejszym gazem używanym do wypełniania powłoki balonu jest hel. Jest on całkowicie niepalny, jednak jest cięższy i dlatego trzeba użyć znacznie większego balonu helowego niż wodorowego, aby unieść ten sam ładunek.

STATKI NAWODNE Siła wyporu wody dla statków nawodnych jest zawsze większa od ich ciężaru całkowitego (własnego i ładunku). Wyporność statku to masa wody wypieranej przez statek zanurzony do konstrukcyjnej linii wodnicy, równa jego masie całkowitej przy określonym stanie załadowania. Mierzona w tonach jest jednym z podstawowych parametrów jednostek pływających. Dla statków towarowych używa się też nośność statku lub pojemność załadowcza statku.

ŁODZIE PODWODNE Statki te mają możliwość manewrowania siłą wyporu i siłą ciężkości, dzięki czemu są zdolne do samodzielnego zanurzenia i wynurzenia oraz kontrolowanego pływania pod wodą, a także do prowadzenia w tym środowisku walki oraz wykonywania zadań transportowych i rozpoznawczych. Pionier w konstrukcji nowoczesnych okrętów podwodnych John Holland

BATYSKAF Jest to mały samodzielny statek podwodny, służący głównie do badań głębin morskich, rzadziej do celów ratowniczych. Składa sie z kadłuba nośnego, wypełnionego płynem lżejszym od wody (jego wypuszczanie służy regulacji zanurzenia), oraz podwieszonej pod nim kulistej kabiny obserwacyjnej z iluminatorami. Pomimo rozmiarów mniejszych od okrętów podwodnych i lżejszej konstrukcji może poruszać się na dużo większych głębokościach. 1953 wynalazca batyskafu, Auguste Piccard z synem Jacques zeszli nim na głębokość 3150 m. 1960 J. Piccard i D. Walsh osiągnęli dno Rowu Mariańskiego - 10 899 m.

Nurkowanie Kontrola pływalności należy do tych umiejętności płetwonurka, od których zależy komfort i bezpieczeństwo wszystkich nurkowań. Jeżeli obie siły (wyporu i ciężkości) działające na nurka równoważą się, to nurek ma pływalność neutralną. W sytuacji, w której którakolwiek z nich jest większa, nurek albo opada, albo unosi się. Idealnie jest wtedy, kiedy kontroluje to, co się dzieje z jego położeniem i płynie zawsze tam gdzie chce (w dół, do przodu lub do tyłu, do góry).

doświadczenia

SPRAWDZENIE SŁUSZNOŚCI PRAWA ARCHIMEDESA Doświadczenie1 SPRAWDZENIE SŁUSZNOŚCI PRAWA ARCHIMEDESA Przyrządy: statyw, szkolny zestaw do prawa Archimedesa, dwie zlewki z wodą, siłomierz. Kolejne czynności: Na siłomierzu zawiesiliśmy wiaderko i walec, odczytaliśmy wskazanie siłomierza F1=2,2 N Zanurzyliśmy walec w wodzie i ponownie odczytaliśmy wskazanie siłomierza F2=1,2 N Następnie nalaliśmy do wiaderka wody i kolejny raz odczytaliśmy wskazanie siłomierza F3=2,2 N Wniosek: Wartość siły wyporu, która działała na walec, jest równa wartości ciężaru wody wypartej przez ten walec.

Doświadczenie 2 Od czego zależy siła wyporu? 1. Klocek o ciężarze F1=2 N zanurzyliśmy w wodzie. Po zanurzeniu ciężar klocka wynosił F2=1,4N. 2. Przygotowaliśmy roztwór cukru (300 ml wody i 50 g cukru). Po zanurzeniu ciężar klocka wynosił F3=1N.

Obliczenia Fw = F(w powietrzu) – F(w cieczy) Siła wyporu w wodzie Fw1=F1 - F2 = 2N-1,4N=0,6N Siła wyporu w roztworze cukru Fw2=F1 – F3 = 2N-1N=1,0N

Siła wyporu zależy od gęstości cieczy, w którym ciało jest zanurzone. Wnioski Siła wyporu zależy od gęstości cieczy, w którym ciało jest zanurzone. Im większa gęstość cieczy, tym większa siła wyporu działająca na ciało w niej zanurzone.

BADANIE WARUNKÓW PŁYWANIA CIAŁ Doświadczenie 4 BADANIE WARUNKÓW PŁYWANIA CIAŁ Potrzebne przedmioty: wysoka szklanka, woda mineralna gazowana, winogrono lub rodzynka. Kolejne czynności: - Do szklanki nalewamy wodę mineralną. - Do wody mineralnej wrzucamy winogrono (lub rodzynkę) i obserwujemy jego zachowanie przez 5 min Wynik: Początkowo winogrono tonie, następnie zostaje otoczona banieczkami gazu i wypływa na powierzchnię wody, gaz ulatnia się i winogrono znowu tonie.

Wniosek Zachowanie ciała zanurzonego w cieczy zależy od gęstości ciała i gęstości cieczy.

Doświadczenie 5 Czy siła wyporu zależy od kształtu zanurzonego ciała? Kulkę plasteliny o ciężarze F1= 1 N zanurzyliśmy w wodzie. Po zanurzeniu ciężar plasteliny wynosił F =0,6 N. Zmieniliśmy kształt plasteliny na walec. Ponownie zanurzyliśmy w wodzie. Po zanurzeniu ciężar plasteliny nie zmienił się i wynosił F =0,6 N. Teraz plastelinie nadaliśmy kształt sześcianu. Po zanurzeniu w wodzie ciężar plasteliny nie zmienił się i wynosił F =0,6 N.

Wartość siły wyporu nie zależy od kształtu ciała. wniosek Wartość siły wyporu nie zależy od kształtu ciała.

Doświadczenie 6 Obserwujemy balony Balon napełniony powietrzem i balon napełniony helem zostały uniesione na wysokość 2 metrów i wypuszczone z rąk. Wynik obserwacji: Balon napełniony powietrzem powoli opadał na podłogę, a napełniony helem unosił się ku górze. Wnioski: Balon z powietrzem opada, ponieważ wartość siły wyporu jest mniejsza niż siły ciężkości, a w przypadku balonu z helem siła wyporu jest większa niż siła ciężkości.

Symulacja siły wyporu w cieczach Doświadczenie 7 Symulacja siły wyporu w cieczach

Prezentację wykonała Międzyszkolna Grupa Projektowa Gimnazjum im. Stefana i Agatona Gillerów w Opatówku Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Drawsku Pomorskim

Źródła informacji http://www.nurkujmyrazem.pl/teoria-nurkowania http://www.zamkor.pl/serwis/fizyka/ „Świat fizyki cz. 2” (podręcznik dla gimnazjum) – pod redakcją B. Sagnowskiej wyd. ZamKor http://portalwiedzy.onet.pl/ www.wikipedia.org