Sześciolatek w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół im Sześciolatek w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Staszkówce
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Staszkówce Przedszkole Samorządowe – 38 dzieci Szkoła Podstawowa - 119 uczniów Gimnazjum – 71 uczniów
Witamy w Staszkówce Staszkówka to miejscowość położona w Gminie Moszczenica, w powiecie gorlickim. Leży na pograniczu powiatów; gorlickiego i tarnowskiego, ok. 100 km od Krakowa.
Rzecz zaczęła się w przedszkolu… Zanim nasz sześciolatek został uczniem klasy I był dzielnym przedszkolakiem, ciekawym otaczającego go świata.
Rzecz zaczęła się w przedszkolu … Spotkania informacyjne z rodzicami dzieci sześcioletnich. Diagnozy przedszkolne, prowadzone przez nauczycieli. Indywidualne rozmowy z rodzicami dzieci, którzy zastanawiali się nad zapisaniem dziecka do szkoły, pomoc rodzicom w podjęciu decyzji. Indywidualizacja pracy z dzieckiem sześcioletnim, którego rodzice zamierzali zapisać do szkoły. Współpraca nauczycieli przedszkola i klas I-III Szkoły Podstawowej. Rezultat: do klasy I w roku szk. 2010/2011 rodzice zapisali 1 dziecko, w roku 2011/2012 – 2 dzieci. Od czegoś trzeba zacząć ….
Dlaczego jestem w szkole... ,,Bardzo chciałam iść do szkoły bo w przedszkolu mi się nudziło… Już wcześniej znałam moją szkołę, często tu przychodziłam razem ze wszystkimi dziećmi z przedszkola na różne uroczystości, wspólne zabawy, wycieczki.’’ /Ola/ ,,Będę uczniem” – uroczystość pasowania na ucznia Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Staszkówce
Lubimy chodzić do szkoły bo… ,,Lepiej chodzić do szkoły, bo są fajne zajęcia. Lubię rysować, malować i ćwiczyć.” /Faustynka/ ,,Mam w szkole dużo koleżanek i mamy fajną Panią.” /Daria/
W szkole nam się podoba, bo… Lubimy słuchać, gdy Pani czyta… Dowiaduję się ciekawych rzeczy…
W szkole jest ciekawie, bo… Wesoło się razem bawimy… Możemy korzystać z nowości…
MamY dużo koleżanek i kolegów … ,,Moja koleżanka z ławki też ma tyle samo lat co ja. Mam dużo innych koleżanek i kolegów … i wcale nie jestem najmniejsza w klasie.’’/Faustynka/ Sześciolatki dobrze czują się w swojej klasie, są akceptowane przez grupę. /wych./
Nasza Pani nam pomaga … ,,Gdy coś nie wiem, zawsze mogę liczyć na pomoc mojej Pani. Podchodzi do mnie, wyjaśnia, czego nie wiem.” Sześciolatki pracują w dobrym tempie, Są aktywne na zajęciach. Ale potrzebują dużo ruchu. Dlatego często organizuję przerwy śródlekcyjne i zabawy ruchowe./wych./
Najbardziej lubimy gdy … Na początku roku szkolnego, przeprowadziłam diagnozę inteligencji wielorakich wszystkich dzieci w mojej klasie, w tym sześcioletnich. Pozwoliło to na dokonanie modyfikacji wybranego przeze mnie programu nauczania i dostosowanie go do ich potrzeb. Zajęcia edukacyjne organizuję z uwzględnieniem indywidualnych możliwości uczniów./wych./ ,,Najbardziej lubię zajęcia matematyczne i gdy rysujemy.” /Ola/ ,,Cieszę się, gdy Pani nam czyta bajki.” /Daria/
Rozwijamy swoje zainteresowania… ,, Bardzo lubię rysować i chodzę na dodatkowe zajęcia plastyczne.” /Ola/ Stwarzam dzieciom możliwości rozwijania swoich zainteresowań, w tym: plastycznych, recytatorskich, muzycznych, tanecznych i teatralnych, poprzez przygotowywanie ich do konkursów, przeglądów oraz występów na forum całej szkoły i społeczności lokalnej. Wszystkie te działania cieszą się dużym zainteresowaniem wśród moich wychowanków./wych./
Tak się prezentujemy… Daria i Faustynka to dwa aniołki. Konkurs recytatorski -,,Pierścień Św. Kingi” Spotkanie z Babciami i Dziadkami.
Tak się prezentujemy… Już dużo wiem o Patronie mojej szkoły… Klasa I wraz ze swoimi rodzicami, Wójtem gminy Moszczenica, Dyrektorem Zespołu Szkół oraz swoją Wychowawczynią Spotkanie z Patronem – klasa II
W szkole jest wesoło… Wesołe zabawy na balu Spotkanie ze Świętym Mikołajem
Głos mają rodzice… Jestem zadowolona, że moje dziecko jako sześciolatek poszło do szkoły. Moim zdaniem program jest tak przystosowany, że moja córka nie ma problemu z nauką. Ze szkoły wraca radosna, zadowolona. Chętnie opowiada o szkole, bo zawsze coś ciekawego się w niej dzieje./mama Darii/
Podsumowanie Sześciolatki dobrze radzą sobie w klasie I. Osiągają wysokie wyniki w nauce. Na tle klasy nie widać różnicy wiekowej i rozwojowej. Chętnie i aktywnie uczestniczą w zajęciach lekcyjnych i dodatkowych. Mają swój udział w życiu szkoły poprzez udział w konkursach i występach artystycznych.
Moja sugestia… Jako wychowawca klasy uważam, że praca w klasie sześcio- i siedmiolatków jest nowym wyzwaniem ale, przy właściwej organizacji pracy, możliwym do zrealizowania. Patrząc na osiągnięcia sześciolatków w mojej klasie mam dużą satysfakcję z ich sukcesów. Cieszy mnie fakt, iż zarówno dzieci jak i ich rodzice są zadowoleni i nie żałują swojej decyzji posłania dziecka wcześniej do szkoły.
Dziękuję za uwagę. Opracowanie: Maria Fryczek