Podstawy krytycznego myślenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Szkoła z klasą wyjaśnia, zaciekawia, dba, aby wszyscy uczniowie osiągali coraz lepsze wyniki i rozwijali aspiracje życiowe Szkoła z klasą sprawiedliwie.
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
Niebezpieczeństwa które czyhają na ciebie w sieci
Małgorzata Pietroczuk
Edukacja międzykulturowa poznawanie otaczającego świata
Przyjacielu….
funkcja przyjmuje wartości dodatnie, a dla jakich ujemne?
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
Zastosowanie Internetu
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Analiza wyników Sprawdzianu szóstoklasisty 4 kwietnia 2013 r.
Komunikacja marketingowa jednostek samorządu terytorialnego
Międzynarodowa Federacja Kampingu i Karawaningu
Komunikacja interpersonalna
Raport z badań. Jeśli badania nie są należycie zakomunikowane, to wszelkie starania dotyczące zachowania procedur staja się bezużyteczne. Funkcje raportu:
III. Proste zagadnienia kwantowe
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
TIK w szkole.
Cechy dobrej i udanej strony www Net etykieta. Ergonomia stron WWW.
Zarządzanie międzynarodowe
Temat: ETAPY ŻYCIA CZŁOWIEKA Spis treści: 1. WPROWADZENIE WPROWADZENIE 2. ZADANIE ZADANIE 3. PROCES - PREZENTACJA PROCES - PREZENTACJA PROCES - PREZENTACJA.
Język jako narzędzie: Komunikacji Myślenia Autoregulacji
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Podyplomowe Studium Programowania i Zastosowań Komputerów Autor: Marcin.
Microsoft® Office EXCEL 2003
WYNIKI I PRÓBNEGO MIĘDZYPRZEDMIOTOWEGO TESTU KLAS 6.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Na lekcjach Pani Barbara Czech zapoznała uczniów naszej klasy z ideą programu Szkoła z Klasą 2.0. Zadaniem każdego ucznia było zapoznanie się w domu z.
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
P LAGIATY Mid-Point presentation. O RGANIZACJA PRACY SCRUM w wersji studenckiej Weekly Scrum + Assembla Sprinty Podział pracy na małe zadania Wspólne.
1 Założenia ustawy implementującej dyrektywę 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 31 marca 2008 r.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
Wykonała Sylwia Kozber
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Propozycje zastosowania narzędzi Web 2.0 w realizacji przedmiotu historia i społeczeństwo w szkole ponadgimnazjalnej Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Ogród Botaniczny i Zielnik Uniwersytetu Warszawskiego
Pojęcie i rodzaje kultury politycznej
Filozofia kultury i naturalizm Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Schemat 4 pytań ZBADAJ POSZKODOWANEGO Kliknij na ramkę Copyright by © LifeGuard 2001.
STOP PORNOGRAFII !!.
STOP PORNOGRAFII Kto może uzależnić się od pornografii ? Uzależnić może się każdy, niezależnie od płci. Mężczyźni w większym stopniu są wzrokowcami i tego.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Bezpieczny Internet Ty też jesteś częścią wirtualnego świata.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Co warto wiedzieć o sprawdzianie w szkole podstawowej? – informacje dla rodziców.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
BEZPIECZNY INTERNET. PRZEGLĄDANIE STRON INTERNETOWYCH.
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Podstawy przetwórstwa spożywczego Dział 5 Organizacja procesu technologicznego 5.1 Wiadomości ogólne Technikum agrobiznesu.
W. 7 Metody prezentacji wyników i interpretacji danych [ilościowych]
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Bezpieczny Internet
Podsumowanie W. Suchorzewski PODSUMOWANIE 130 UCZESTNIKÓW + 3 rowery 15 REFERATÓW (13+2) PREZENTACJE WZBOGACAJĄCE TEKSTY.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Temat 5: Elementy meta.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Procesy poznawcze WPROWADZENIE.
Przyczyny, przejawy, skutki
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Pozyskiwanie partnerów. Model popytowego podejścia do tworzenia innowacji Definicja Dwa podejścia do UDI –Głos konsumenta –Przewodnictwo konsumenta Cechy.
Projekt finansowany ze środków 5PR Badań i Rozwoju Wprowadzenie do metody foresightu technologicznego jako narzędzia przydatnego w kształtowaniu polityki.
Największym bólem w życiu nie jest śmierć, lecz bycie ignorowanym.
Sprawdź czy możesz zostać posłem Samobrony Test dla kandydatów
TYPY KOBIET WEDŁUG INTERNAUTÓW.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

Podstawy krytycznego myślenia WSIiZ Podstawy krytycznego myślenia Rzeszów - 2011 1 LTD / 1 LTZ

Katedra Gospodarki Turystycznej WSIiZ Marek Gwóźdź Katedra Gospodarki Turystycznej Pok. KA103 (wtorek 11:30 – 13:30) mgwozdz@wsiz.rzeszow.pl

CELE OGÓLNE PRZEDMIOTU 3 Wyrobienie nawyku krytycznej oceny własnych i cudzych przekonań, poprzedzającej ich przyjęcie lub odrzucenie. Uświadomienie znaczenia rozpatrywania kwestii z wielu punktów widzenia oraz znaczenia własnych uprzedzeń. Podkreślenie roli krytycznego myślenia w podejmowaniu decyzji w życiu prywatnym i zawodowym.

Poznanie podstawowych cech charakteryzujących myślenie krytyczne i barier które je ograniczają 4 Treści kształcenia Standardy myślenia krytycznego: jasność, precyzja, dokładność, związek z tematem, niesprzeczność, poprawność logiczna, zupełność, obiektywność. Bariery myślenia krytycznego: egocentryzm, socjocentryzm, stereotypy, relatywizm, myślenie życzeniowe. Pojęcie argumentu: przesłanki, wnioski, konieczność uzasadnienia (dowodu) , wyjaśnienie a argument.

Narzędzia argumentów: rozumowanie dedukcyjne a induktywne. Poznanie narzędzi myślenia krytycznego – metod rozumowania i zasad używania języka 5 Treści kształcenia Narzędzia argumentów: rozumowanie dedukcyjne a induktywne. Narzędzie argumentów: język - dobór słów, typy i strategie definiowania. Typowe błędy logiczno - językowe (znaczeniowe, argumentacji, naruszające ekonomikę̨ wypowiadania myśli) Wzorce rozumowanie dedukcyjnego (sylogizmy, dowody matematyczne, eliminacja,) Wzorce rozumowania induktywnego (uogólnianie induktywne, statystyka, analogie)

Podstawowe standardy myślenia naukowego. Pokazanie praktycznych możliwości stosowania zasad myślenia krytycznego 6 Treści kształcenia Znajdowanie, ocena i używanie źródeł informacji – formułowanie pytań i słowa kluczowe, ocena źródeł internetowych, robienie notatek; parafrazowanie, plagiat. Myślenie krytyczne w odniesieniu do mediów (kontekst społeczno- polityczny, manipulowanie informacją, anatomia ogłoszeń́, Podstawowe standardy myślenia naukowego.

MATERIAŁY FILMOWE I TEKSTY DOSTĘPNE W INTERNECIE Literatura 7 Literatura PRZYBYŁ BARTOSZ, SWIANIEWICZ JAN , „EDUKACJA FILOZOFICZNA MYŚLENIE KRYTYCZNE” , WYDAWNICTWO: MAC EDUKACJA HOŁÓWKA T. [1998], „BŁĘDY, SPORY, ARGUMENTY. SZKICE Z LOGIKI STOSOWANEJ” WYDZIAŁ FILOZOFII I SOCJOLOGII UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO, WARSZAWA. TAVRIS C.; ARONSON E. [2008] „BŁĄDZĄ WSZYSCY (ALE NIE JA) SMAK SŁOWA”. SOPOT, WARSZAWA MATERIAŁY FILMOWE I TEKSTY DOSTĘPNE W INTERNECIE

Wykonanie określonych zadań w ramach KOLOKWIUM (80%), WARUNKI ZALIECZENIA ĆWICZEŃ 8 Wykonanie określonych zadań w ramach KOLOKWIUM (80%), uczestnictwo w pracach na AFD (20%). (x2) Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 50% +1 pkt.

9 PROJEKT Efekty kształcenia Treści kształcenia Student potrafi dokonać analizy i dowieść, że dany materiał jest plagiatem lub nie Zapoznanie się z materiałem poddawanym ocenie. Zdefiniowanie kryteriów oceny. Wyciągnięcie wniosków na podstawie powyższych działań. Student potrafi dowieść i uzasadnić ocenę wiarygodności źródła informacji Znajdowanie, krytyczna ocena i używanie źródeł informacji w kontekście społeczno-politycznym. Manipulowanie informacją. Student potrafi ocenić krytycznie i przewidzieć skutki barier myślenia krytycznego Bariery myślenia krytycznego na przykładzie materiałów tekstowych i filmowych. Znajdowanie i grupowanie charakterystycznych cech dla poszczególnych barier. Próba identyfikacji możliwych skutków.

dowiedzenie i uzasadnienie oceny wiarygodności źródła informacji, WARUNKI ZALIECZENIA PROJEKT - CD 10 dokonanie analizy i dowiedzenie, czy dany materiał jest plagiatem lub nie, dowiedzenie i uzasadnienie oceny wiarygodności źródła informacji, dokonanie analizy tekstu lub filmu pod względem barier myślenia krytycznego: egocentryzm, socjocentryzm, stereotypy, relatywizm, myślenie życzeniowe.

WSIiZ Dziękuję za uwagę Marek Gwóźdź