Podstawy krytycznego myślenia WSIiZ Podstawy krytycznego myślenia Rzeszów - 2011 1 LTD / 1 LTZ
Katedra Gospodarki Turystycznej WSIiZ Marek Gwóźdź Katedra Gospodarki Turystycznej Pok. KA103 (wtorek 11:30 – 13:30) mgwozdz@wsiz.rzeszow.pl
CELE OGÓLNE PRZEDMIOTU 3 Wyrobienie nawyku krytycznej oceny własnych i cudzych przekonań, poprzedzającej ich przyjęcie lub odrzucenie. Uświadomienie znaczenia rozpatrywania kwestii z wielu punktów widzenia oraz znaczenia własnych uprzedzeń. Podkreślenie roli krytycznego myślenia w podejmowaniu decyzji w życiu prywatnym i zawodowym.
Poznanie podstawowych cech charakteryzujących myślenie krytyczne i barier które je ograniczają 4 Treści kształcenia Standardy myślenia krytycznego: jasność, precyzja, dokładność, związek z tematem, niesprzeczność, poprawność logiczna, zupełność, obiektywność. Bariery myślenia krytycznego: egocentryzm, socjocentryzm, stereotypy, relatywizm, myślenie życzeniowe. Pojęcie argumentu: przesłanki, wnioski, konieczność uzasadnienia (dowodu) , wyjaśnienie a argument.
Narzędzia argumentów: rozumowanie dedukcyjne a induktywne. Poznanie narzędzi myślenia krytycznego – metod rozumowania i zasad używania języka 5 Treści kształcenia Narzędzia argumentów: rozumowanie dedukcyjne a induktywne. Narzędzie argumentów: język - dobór słów, typy i strategie definiowania. Typowe błędy logiczno - językowe (znaczeniowe, argumentacji, naruszające ekonomikę̨ wypowiadania myśli) Wzorce rozumowanie dedukcyjnego (sylogizmy, dowody matematyczne, eliminacja,) Wzorce rozumowania induktywnego (uogólnianie induktywne, statystyka, analogie)
Podstawowe standardy myślenia naukowego. Pokazanie praktycznych możliwości stosowania zasad myślenia krytycznego 6 Treści kształcenia Znajdowanie, ocena i używanie źródeł informacji – formułowanie pytań i słowa kluczowe, ocena źródeł internetowych, robienie notatek; parafrazowanie, plagiat. Myślenie krytyczne w odniesieniu do mediów (kontekst społeczno- polityczny, manipulowanie informacją, anatomia ogłoszeń́, Podstawowe standardy myślenia naukowego.
MATERIAŁY FILMOWE I TEKSTY DOSTĘPNE W INTERNECIE Literatura 7 Literatura PRZYBYŁ BARTOSZ, SWIANIEWICZ JAN , „EDUKACJA FILOZOFICZNA MYŚLENIE KRYTYCZNE” , WYDAWNICTWO: MAC EDUKACJA HOŁÓWKA T. [1998], „BŁĘDY, SPORY, ARGUMENTY. SZKICE Z LOGIKI STOSOWANEJ” WYDZIAŁ FILOZOFII I SOCJOLOGII UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO, WARSZAWA. TAVRIS C.; ARONSON E. [2008] „BŁĄDZĄ WSZYSCY (ALE NIE JA) SMAK SŁOWA”. SOPOT, WARSZAWA MATERIAŁY FILMOWE I TEKSTY DOSTĘPNE W INTERNECIE
Wykonanie określonych zadań w ramach KOLOKWIUM (80%), WARUNKI ZALIECZENIA ĆWICZEŃ 8 Wykonanie określonych zadań w ramach KOLOKWIUM (80%), uczestnictwo w pracach na AFD (20%). (x2) Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min. 50% +1 pkt.
9 PROJEKT Efekty kształcenia Treści kształcenia Student potrafi dokonać analizy i dowieść, że dany materiał jest plagiatem lub nie Zapoznanie się z materiałem poddawanym ocenie. Zdefiniowanie kryteriów oceny. Wyciągnięcie wniosków na podstawie powyższych działań. Student potrafi dowieść i uzasadnić ocenę wiarygodności źródła informacji Znajdowanie, krytyczna ocena i używanie źródeł informacji w kontekście społeczno-politycznym. Manipulowanie informacją. Student potrafi ocenić krytycznie i przewidzieć skutki barier myślenia krytycznego Bariery myślenia krytycznego na przykładzie materiałów tekstowych i filmowych. Znajdowanie i grupowanie charakterystycznych cech dla poszczególnych barier. Próba identyfikacji możliwych skutków.
dowiedzenie i uzasadnienie oceny wiarygodności źródła informacji, WARUNKI ZALIECZENIA PROJEKT - CD 10 dokonanie analizy i dowiedzenie, czy dany materiał jest plagiatem lub nie, dowiedzenie i uzasadnienie oceny wiarygodności źródła informacji, dokonanie analizy tekstu lub filmu pod względem barier myślenia krytycznego: egocentryzm, socjocentryzm, stereotypy, relatywizm, myślenie życzeniowe.
WSIiZ Dziękuję za uwagę Marek Gwóźdź