– dworzec kolejowy dzielnicy Sosnowca Maczki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
Advertisements

Bielsko-Biała Wczoraj Dziś.
Szwajcaria - Berno.
Patryk Taraszkiewicz Tomasz Dąbski
Zwiedzamy okolice Strzyżowa
,,Dzień niepodległości” 11 listopada 2009
Europa-nasz wspólny dom
Nie tylko w Moskwie jest Kreml
Odzyskanie niepodległości przez Polskę
150 Rocznica Wybuchu Powstania Styczniowego
Natalia Latoch klasa 6b Warszawskie mosty.
Moje miejsce na ziemi, skarby regionu
ZABYTKI KUTNA.
Prezentacja Szkoły Podstawowej nr 17 w Katowicach
Dworzec kolejowy w Kościerzynie
Powstanie kościuszkowskie
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
Park Narodowy „Ujście Warty”
Warszawa, r. Korporacja Opinie pasażerów i liderów opinii podróżujących pociągami PKP Intercity zatrzymującymi się na stacji Włoszczowa Północ.
Nazywam się Magda i opowiem o Mysłowicach.
Najcenniejsze zabytki ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA
Miejsca warte zwiedzenia
LXXVI Liceum Ogólnokształcące im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
Wycieczka do Krakowa Start .
Emisariuszami nazywano:
Szkoła Podstawowa w Milejowie
Henryk Dietel Urodził się w pierwszej połowie XIX wieku, 100 lat przed wybuchem drugiej wojny światowej (1839) Kiedy miał 39 lat przyjechał wraz ze świeżo.
w Petersburgu podpisano pierwszy
BYTOM ! Miasto z pasją !.
KAROL WOJTYŁA W PISARZOWICACH.
Chorzów wczoraj dziś i jutro…
W XVII wieku w okolicach Rozewia rozbił się szwedzki statek, którego cała załoga wraz z kapitanem zginęła.
WYCIECZKI TEMATYCZNE ŚLADAMI ŚLĄSKIEJ TOŻSAMOŚCI Mariusz Stachurski.
Zabytki Łańcuta.
Węgry. Wegry.
Podpalony przez Armię Czerwoną. Mury ocalały i dworzec odbudowano w kształcie bliskim budowli historycznej. Wieża uniknęła spalenia.
Chorzów- co w nim takiego niezwykłego ?
UNIWERSYTET WROCŁAWSKI INSTYTUT HISTORYCZNY SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH DOKUMENTALISTYKA.
Taj Mahal – Indyjska Świątynia Miłości.
Mur oporowy w Bobrzy. Historia  W 1828 r. w Bobrzy rozpoczęto realizację największego założenia wielkopiecowego Staropolskiego Okręgu Przemysłowego uprzemysłowienia.
MOJA MAŁA OJCZYZNA MYSZKÓW TU JESTEŚMY Mamy przyjaciół w Czechach, Hiszpanii i Niemczech.
Poznań W PIGUŁCE.
Zasole, dworzec PKP i okolice. W roku 1856 w Oświęcimiu oddany został do użytku pierwszy tor kolei żelaznej tzw. Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda.
Dawniej i dziś… Wygląd gminy Chynów
22-23 CZERWCA W programie wycieczki między innymi:
1807 Autor : Szymon Zaliwski
Narodowe Święto Niepodległości
Zamki krzyżackie Warmii i Mazur.
Wyżyna Śląska Kraina miast, kopalń i fabryk
Najstarsze miasta Polski
Warszawa.  Jest najstarszą dzielnicą stolicy.  Powstało pod koniec XIII wieku.  Leży na skarpie tuż nad Wisłą.  Jest wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa.
sobota, 28 maja 2016 godz. 15:51 Zapraszam ! Nowe opracowanie graficzne i muz.: H.S. Temat muzyczny: Ivan Rebroff śpiewa „Evening bells“ Format obrazu.
CZĘŚĆ I I I ( ) HISTORIA ŚLĄSKA. ŚLĄSK W MONARCHII HABSBURSKIEJ (1526 – 1740) SANKCJA PRAGMATYCZNA MARIA TERESA HABSBURG (1740 – 1780)
Komitet Organizacyjny, powołany Zarządzeniem Burmistrza, przygotował dokumentację fotograficzną i opisową 44 zgłoszonych przez Państwa obiektów oraz przeprowadził.
MOSKWA METRO Metro moskiewskie (ros. ГУП Московский метрополитен) liczy łącznie 298,2 km, składa się z 12 linii na których znajduje się 182 stacji. Jest.
Warszawa Najwyższe budynki w Warszawie Zabytki  Historyczne centrum Warszawy zostało w 1980 wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Do rejestru.
Szczecin, marzec Konserwacja i odbudowa kompozycji figuralnej fontanny - pomnika Sedina wraz z remontem skweru Placu Tobruckiego.
Zabytki Wiednia. Katedra Św. Szczepana  Katedra Świętego Szczepana Męczennika w Wiedniu, niem. Stephansdom, Domkirche St. Stephan zu Wien – duma i jeden.
Atrakcje turystyczne częstochowy
Temat: Walka Polaków o niepodległość – powstanie styczniowe.
Nadleśnictwo Siewierz
Zabrze Szyb Maciej autor prezentacji : Patryk Herisch
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Ciekawe miejsca Lublina
Muzeum Puszczy Drawskiej i Noteckiej im. Franciszka Grasia w Drezdenku
DROGA DO WOLNOŚCI ROK
ROGATKA BRÓDNOWSKA (WILEŃSKA)
Narodowe Święto Niepodległości
Aleksejenko Weronika 10-B
Wycieczka do Bochni Klasa IIIA.
Zapis prezentacji:

– dworzec kolejowy dzielnicy Sosnowca Maczki. Sosnowiec Maczki – dworzec kolejowy dzielnicy Sosnowca Maczki.

Jadąc pociągiem relacji Jaworzno Szczakowa – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice trudno nie zauważyć dworca kolejowego Sosnowiec Maczki. Dworca, który jest dzisiaj zaledwie cieniem dawnej świetności, namiastką tego, jak się prezentował od połowy XIX wieku, gdy w specjalnych apartamentach zatrzymywał się sam car Rosji wraz ze swoją świtą. Nie pozostało zbyt wiele z miejsca, które w poprzednich wiekach było stacją graniczną na jednej z najważniejszych granic w Europie.

Dworzec był ostatnią stacją Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej Królestwa Polskiego, które wchodziło w skład wielkiego imperium rosyjskiego. Monumentalnej stacji towarzyszyła komora celna i zabytkowe koszary. Po drugiej stronie rzeki Białej Przemszy znajdowała się już nie mniej imponująca monarchia austriacka. Stąd też długo miejsce to nazywano Granicą.

Budynek stacji granicznej budowano w latach 1839-1848, według projektu znanego architekta Enrico Marconiego. W 1967 roku ten okazały gmach został wpisany do rejestru zabytków, próżno go jednak szukać na liście Szlaku Zabytków Techniki. Ten jeden z najcenniejszych zabytków kolejowych w Polsce nie zyskał jeszcze uznania wojewódzkiego konserwatora zabytków. Obecnie zagłębiowska perła architektury powoli umiera, a reprezentacyjne niegdyś pomieszczenia zostały zamurowane. Cały budynek wymaga renowacji, jest bowiem w fatalnym stanie technicznym, a jego wnętrza są niewykorzystane i zaniedbane.

Dworzec kolejowy w Maczkach, podobnie jak Sosnowiec Główny, został zdobyty przez powstańców polskich w 1863 roku co w latach niewoli narodowej było wydarzeniem wielkiej wagi. Mówiąc o dworcu nie należy zapominać, że pierwotnie trasa Drogi Żelaznej Warszawsko – Wiedeńskiej miała przebiegać trochę inaczej, zwłaszcza jej ostatni odcinek do samej granicy Królestwa Polskiego miał być przesunięty bardziej na zachód, a stacja graniczna miała powstać w pobliżu Trójkąta Trzech Cesarzy. Stacja miała połączyć Warszawę z kopalniami Niwki i stać się impulsem do rozwoju potężnego okręgu przemysłowego nazywanego Zagłębiem Dąbrowskim.

Ostatecznie lokalizację stacji uzgodniono z władzami Austrii i „Wolnego Miasta Krakowa”. Rozstrzygnięto, że stacja powstanie w okolicach przysiółka Maćki na całkowitym pustkowiu w pobliżu koryta Białej Przemszy. Budowę trasy kolejowej realizowano etapami. Uroczystość położenia „kamienia węgielnego” pod dworzec wiedeński w Warszawie miała miejsce 14 lipca 1844 roku, zaś otwarcie ruchu osobowego do stacji Granica niespełna cztery lata później -1 kwietnia 1848 roku.