ROLA ŚWIETLICY W ZASPOKAJANIU POTRZEB DZIECI SZEŚCIOLETNICH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOŁA NR 316 im Astrid Lindgren
Advertisements

Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej im
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Warszawa, Informacje o oddziale przedszkolnym Od 1 września 2008 r. mamy jeden oddział przedszkolny, do którego uczęszcza 16 dzieci. Kadra pedagogiczna.
I. Oddział przedszkolny istnieje od 1992r.
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
KLOCKOMANIA.
Malowanie spontaniczne
Kadra Wykształcona Kreatywna Wyspecjalizowana Dyspozycyjna.
6-LATEK W SZKOLE.
w Szkole Podstawowej im. Małego Powstańca Święcieńcu
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
J AK SZKOŁY POWIATU LUBAŃSKIEGO PRZYGOTOWAŁY SIĘ NA PRZYJĘCIE SZEŚCIOLATKÓW ? Analiza ankiet dyrektorów szkół podstawowych.
Charakterystyka dziecka sześcioletniego
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Zespół Szkół w Nowym Folwarku
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Cechy rozwojowe sześciolatka
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
RAMOWY ROZKŁA D DNIA Ramowy rozkład dnia świetlicy szkolnej
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Prawo o świetlicy: Kwalifikacje;
SZEŚCIOLATEK W PRZYJAZNEJ SZKOLE Szkoła Podstawowa im. Marii i Lecha Kaczyńskich w Podsarniu.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Godność ucznia a postawa nauczyciela
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Tel./fax (0 42)
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Oddział przedszkolny w Szkole Podstawowej nr 222 im. Jana Brzechwy
Świetlica – czas zabawy !
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

ROLA ŚWIETLICY W ZASPOKAJANIU POTRZEB DZIECI SZEŚCIOLETNICH IWONA LANYCIA

PIRAMIDA POTRZEB wg A. MASLOWA POTRZEBY SAMOREALIZACJI POTRZEBY SZACUNKU I UZNANIA POTRZEBY MIŁOŚCI I PRZYNALEŻNOŚCI POTRZEBY BEZPIECZEŃSTWA POTRZEBY FIZJOLOGICZNE

NIEZASPOKOJENIE PODSTAWOWYCH POTRZEB POWODUJE UJAWNIANIE SIĘ : NIEPOŻĄDANYCH EMOCJI, ZABURZEŃ ROZWOJOWYCH, PROBLEMÓW Z KSZTAŁTOWANIEM SIĘ OSOBOWOŚCI

O DZIECKO MUSZĄ DBAĆ DOROŚLI. CZŁOWIEK DOROSŁY Z MNIEJSZYM LUB WIĘKSZYM POWODZENIEM STARA SIĘ ZASPOKOIĆ WŁASNE POTRZEBY. O DZIECKO MUSZĄ DBAĆ DOROŚLI.

DZIECKO 6-LETNIE I JEGO POTRZEBY ŚRODOWISKO DOMOWE RODZICE DZIADKOWIE RODZEŃSTWO DZIECKO 6-LETNIE I JEGO POTRZEBY NAUCZYCIELE RÓWIEŚNICY WYCHOWAWCY ŚWIETLICY ŚRODOWISKO SZKOLNE

CZY DZIECKO SZEŚCIOLETNIE RÓŻNI SIĘ ZNACZĄCO OD SIEDMIOLATKA I CZY ZASADNE JEST MÓWIENIE O SPECYFICZNYCH POTRZEBACH ROZWOJOWYCH TEGO OKRESU ?

KAŻDY ROK W ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA MA DO SPEŁNIENIA INNE ZADANIE WIEK 6. LAT JEST NAZYWANY PRZEZ PSYCHOLOGÓW „ROKIEM PRZEŁOMOWYM”, „ROKIEM KRYZYSU” LUB „OKRESEM NAPIĘĆ” PIERWSZE DOŚWIADCZENIA Z POBYTU W SZKOLE MOGĄ DECYDOWAĆ O DALSZEJ KARIERZE SZKOLNEJ DZIECKA

JAKI JEST SZEŚCIOLATEK ?

ROZWÓJ FIZYCZNY I MOTORYCZNY HAŁAŚLIWY ŻYWIOŁOWY PEŁEN ENERGII LUBI ZABAWY RUCHOWE ALE MOŻE SIĘ SZYBKO MĘCZYĆ SPRAWNY FIZYCZNIE ALE MA JESZCZE PROBLEMY Z KOORDYNACJĄ RUCHOWĄ

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY PODLEGA GWAŁTOWNYM EMOCJOM OD ENTUZJAZMU DO ZŁOŚCI ALE POTRAFI JUŻ KONTROLOWAĆ UCZUCIA CHCE BYĆ NAJLEPSZY, NAJSZYBSZY, NAJSILNIEJSZY, NAJ … , NAJ … JEST BARDZO CZUŁY NA KRYTYKĘ MA PROBLEM Z PRZYZNANIEM SIĘ DO WINY

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY PRZYJAŹNI SIĘ GŁÓWNIE Z OSOBAMI TEJ SAMEJ PŁCI MA TRUDNOŚCI W ZAUWAŻANIU POTRZEB INNYCH LUDZI ODCZUWA LICZNE, INTENSYWNE LĘKI BOI SIĘ SAMOTNOŚCI, CIEMNOŚCI, DUCHÓW, ŻYWIOŁÓW, POTWORÓW, OPUSZCZENIA, ZGUBIENIA SIĘ

ROZWÓJ INTELEKTUALNY UŻYWA OKOŁO 4 TYSIĘCY SŁÓW ROZRÓŻNIA PRAWĄ I LEWĄ STRONĘ SPOSTRZEGA W SPOSÓB SYNKRETYCZNY I MAŁO WYBIÓRCZY JEGO MYŚLENIE MA CHARAKTER KONKRETNO – OBRAZOWY

ROZWÓJ INTELEKTUALNY POTRAFI SKUPIĆ UWAGĘ NA OKOŁO 15-20 MINUT NIE MA PODZIELNOŚCI UWAGI JEGO NATURALNĄ FORMĄ AKTYWNOŚCI POZOSTAJE ZABAWA NIE ZAWSZE POTRAFI PRZEWIDZIEĆ KONSEKWENCJE SWOICH ZACHOWAŃ

JAK ZORGANIZOWAĆ PRACĘ ŚWIETLICY, ABY W JAK NAJWIĘKSZYM STOPNIU ZASPOKAJAĆ POTRZEBY SZEŚCIOLATKÓW?

ARANŻACJA PRZESTRZENI ODPOWIEDNI DO WZROSTU DZIECI SZEŚCIOLETNICH ROZMIAR STOLIKÓW, KRZESEŁEK, REGAŁÓW itp. BEZPIECZNE I STABILNE MEBLE KĄCIKI TEMATYCZNE SŁUŻĄCE DO ZABAW SWOBODNYCH I KIEROWANYCH WYDZIELONE MIEJSCA Z MIĘKKIMI MATERACYKAMI DO ZAJĘĆ RUCHOWYCH

ARANŻACJA PRZESTRZENI MIEJSCE DO WYPOCZYNKU WYPOSAŻENIE ŚWIETLICY W ODPO- WIEDNIE ZABAWKI I POMOCE DYDAKT- YCZNE ŚWIETLICA POŁOŻONA BLISKO WYDZIELO- NEJ DLA MALUCHÓW TOALETY

ORGANIZACJA PRACY STAŁA OBSADA WYCHOWAWCÓW ŚWIETLICY ZAJMUJĄCYCH SIĘ GRUPĄ SZEŚCIOLATKÓW POWTARZAJĄCA SIĘ, PRZEWIDYWALNA DLA DZIECKA STRUKTURA ZAJĘĆ W ŚWIETLICY CZAS TRWANIA ZAJĘĆ DOSTOSOWANY DO TRWAŁOŚCI UWAGI DZIECKA CZYLI OK. 15 -20 MINUT

ORGANIZACJA PRACY ORGANIZOWANIE RÓŻNORODNYCH FORM AKTYWNOŚCI ZABAW RUCHOWYCH ZABAW I ĆWICZEŃ NA POWIETRZU ZABAW SWOBODNYCH - UMOŻLIWIAJĄCYCH SPONTANICZNE UCZENIE SIĘ Z WCHODZE- NIEM W ROLE, FANTAZJOWANIEM STYMULOWANIE ROZWOJU POPRZEZ ZAJĘCIA KIEROWANE, WDRAŻAJĄCE DO UCZENIA SIĘ REAKTYWNEGO

ORGANIZACJA PRACY ORGANIZOWANIE RÓŻNYCH KONKURSÓW POZWALAJĄCYCH NA ZASPOKAJANIE POTRZEBY RYWALIZACJI ROZPOZNAWANIE PRZEZ WYCHOWAWCÓW „MOCNYCH STRON DZIECKA” STWARZANIE SYTUACJI POZWALAJĄCYCH NA PRZEŻYCIE SUKCESU WSZYSTKIM DZIECIOM (ZASPOKOJENIE POTRZEBY UZNANIA, KSZTAŁTOWANIE POCZUCIA KOMPETENCJI)

ORGANIZACJA PRACY STOSOWANIE W PRACY METODY DRAMY I ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM BAJKI ( POZYTYWNY WPŁYW NA REDUKCJĘ LĘKU)

„GDY SPOTYKAM DZIECKO, BUDZI ONO WE MNIE DWA UCZUCIA : CZUŁOŚĆ DO TEGO, KIM ONO JEST, ORAZ SZACUNEK DO TEGO, KIM MOŻE ZOSTAĆ W PRZYSZŁOŚCI” L. PASTEUR

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ