Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Advertisements

Co możesz zrobić, by walczyć ze zmianami klimatu?
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Ekorozwój naszej okolicy
Opracowała: Barbara Grabowska
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: DANE INFORMACYJNE Kompetencja: ID grupy:
. Antarktyda ..
Spitsbergen.
Autor: Jacek Kukawski III a
Strefa Okołobiegunowa
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Małgorzata Adamczyk Krajobraz tundry.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
OCHRONA ŚRODOWISKA Magdalena Swinarska
MOJA SZKOŁA W LICZBACH Prezentacja projektu z zakresu przedmiotów przyrodniczych: matematyka, biologia, chemia. Projekt wykonała: Monika Wojtyła, kl.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: 96/20 MP GR 2
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Statystyczny Uczeń Naszej Szkoły
OSZCZĘDZANIE ENERGII.
TECHNIK OCHRONY ŚRODOWISKA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Uczniowie pierwszej klasy gimnazjum z Zespołu Szkół Gimnazjalnych im. ks.Piotra Sosnowskiego w Bysławiu kompetencja matematyczno – przyrodnicza 96_50_mp_g2.
Ameryka Północna.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Analiza ankiety dla uczniów klas V.
EKOLOGIA.
Wykonał: Daniel Hetmaniak Klasa VI d
„Woda to dar” Autor: Sara Neumann kl. 1a
przeprowadzona wśród mieszkańców GMINY BOGDANIEC
Program Operacyjny kapitał Ludzki CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest.
ZDROWY STYL ODŻYWIANIA W SZKOLE
Magdalena Krzysztofik Katarzyna Krawiec Angelika Dorosz Matthew Witek
Autor: Agata Kuliberda
Pomóż naszej planecie – oszczędzaj Energię...
Pustynia lodowa.
Sprawdź, czy odżywiasz się prawidłowo?
PROGRAM EDUKACYJNY „ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
AMERYKA PÓŁNOCNA INFORMACJE GŁÓWNE Powierzchnia : km²
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Analiza ankiet „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE” Ankieta przeprowadzona wśród uczniów.
Tam, gdzie sroga zima. Antarktyda.
W RÓŻANIE MALUCH I MŁODY DBA O OCHRONĘ PRZYRODY
Ekologia Prezentacja.
Ziemia jest coraz bardziej zagrożona zagładą. W powietrzu stężenie dwutlenku węgla jeszcze nigdy nie było tak wysokie jak dziś. Lodowce w ciągu 50 lat.
„Mali konstruktorzy i poligloci”
Co by było gdyby nie było wody ?
bo woda jest cudem na planecie Ziemia
Co możesz zrobić, by walczyć ze zmianami klimatu?
Woda - największy skarb na Ziemi
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Posprzątajmy razem Ziemię - akcja "Sprzątanie świata".
Arktyka Lodowe krainy Antarktyda.
Zapis prezentacji:

Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

DANE INFORMACYJNE Obszary zlodzone a zmiany klimatu. Nazwa szkoły: GIMNAZJUM im. Ks. Piotra Sosnowskiego w Bysławiu ID grupy: 96/50 G2 Opiekun :Iwona Skorupa Kompetencja: Matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Obszary zlodzone a zmiany klimatu. Semestr/rok szkolny: trzeci, 2010/2011

Nazwiska uczestników  Kamil Boniek Jagoda Mówińska Maciej Górecki Agata Ostrowicka Filip Olszewski Michalina Domagalska Bartosz Łeppek Aleksandra Kołodziejska Kamil Pieczka Dominika Glama Łukasz Sobiechowski Kacper Szrajber

PLAN PREZENTACJI Informacje o projekcie Cele realizacji Ścieżka (droga) realizacji pracy nad projektem Praca badawcza nad projektem Efekty pracy

REALIZATORZY PROJEKTU Uniwersytet w Białymstoku Lider projektu

REALIZATORZY PROJEKTU COMBIDATA Poland sp. z o.o. Partner projektu

PATRONI PROJEKTU Podlaski Kurator Oświaty Warmińsko – Mazurski Kurator Oświaty Kurator Oświaty Pomorski Kujawsko –Pomorski Kurator Oświaty

Cele realizacji Rozwój swoich kompetencji – wiedzy i umiejętności w zakresie poznania tematyki o obszarach zlodzonych na świecie i znaczenia ich dla działalności człowieka Udział w zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych przez p. Iwonę Skorupa Uczestniczenie w wykładach pokazowych organizowanych w szkole prowadzonych przez kadrę naukową uczelni wyższych

Droga realizacji Zapoznanie się z zadaniami do realizacji, ustalenie zasad współpracy, opracowanie kontraktu. Środowisko przyrodnicze obszarów okołobiegunowych –podział na grupy i tworzenie prezentacji multimedialnych na dany temat. Zagrożenia współczesnego świata – dziura ozonowa, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany. Prezentacja plakatów na forum szkoły. Wyjazd do oczyszczalni ścieków w Tucholi oraz do Sanepidu w celu zrozumienia wagi czystości wód i ochrony środowiska. Stacje badawcze na obszarach okołobiegunowych – wyszukiwanie informacji.

Droga realizacji 6. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez wykładowców z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 7. Wyjazd do miejscowości Świt, w celu poznania najbliższej okolicy , przyrody wokół oraz budowy obszaru polodowcowego. 8. Praca w grupach nad wybranym podróżnikiem polarnym – prezentacja multimedialna 9. Przeprowadzenie ankiety wśród młodzieży gimnazjalnej pt. ,, Czy jestem eko?”, jej opracowanie graficzne, analiza. 10.Traktat Antarktyczny – wyszukiwanie informacji i ich analiza. 11. Prezentacja pracy na forum szkoły i podsumowanie semestru :)

Droga realizacji Zapoznanie się z zadaniami do realizacji, ustalenie zasad współpracy, opracowanie kontraktu.

Droga realizacji Środowisko przyrodnicze obszarów okołobiegunowych – podział na grupy i tworzenie prezentacji multimedialnych na dany temat.

WYBRANA PREZENTACJA NA TEMAT OBSZARÓW ZLODZONYCH ZAPRASZAMY 

Wyspy Arktyczne Ameryki Północnej Aleksandra Kołodziejska, Agata Ostrowicka, Łukasz Sobiechowski

Spis treści Położenie Wysp Arktycznych Gleby Szata roślinna Archipelagu Gatunki zwierząt Trzy największe Wyspy Arktyczne

Położenie Wysp Arktycznych

Archipelag Wysp Arktycznych na tle Świata Archipelag Arktyczny ma powierzchnię około 1,4 miliona km², a zamieszkuje go ok. 12 tysięcy ludzi. Archipelag składa się z 36 563 wysp, 94 głównych o powierzchni powyżej 130 km², i 36 469 mniejszych.

Wyspy Arktyczne Od zachodu archipelag otoczony jest przez Morze Beauforta, od północy przez Ocean Arktyczny, na wschodzie znajduje się Grenlandia, Morze Baffina i Cieśnina Davisa, a na południu Zatoka Hudsona oraz kontynentalna część Kanady. We wschodniej części Archipelagu Antarktycznego występują liczne lodowce.

Archipelag Wysp Arktycznych Podzielony jest na dwie grupy wysp – południową i północną, zwaną Wyspami Królowej Elżbiety. Dwie grupy wyraźnie oddzielone są od siebie ciągiem równoleżnikowo ułożonych cieśnin.

PAS POLARNY obejmuje te obszary okołobiegunowe, na których nie zalega stała pokrywa lodowa. Występujące tam gleby arktyczne i tundrowe są bardzo słabo rozwinięte. Gleby

Gleba arktyczna Prymitywne gleby typowe dla obszarów polarnych. Występują tylko na półkuli północnej na wyspach morza Arktycznego oraz północnych fragmentach Eurazji i Ameryki. Gleby te są nieprzydatne rolniczo.

Gleba tundrowa Powstają w warunkach silnego uwilgotnienia w lecie. Występuje tam wieloletnia zmarzlina i skąpa roślinność.

Tundra Archipelagu Występuje w strefie okołobiegunowej , na obszarach nie pokrytych lodem. Składa się na nią bardzo uboga roślinność w postaci mchów, traw, porostów, krzewinek itp.

Niektóre gatunki zwierząt

Niedźwiedź polarny Niedźwiedź polarny -biały gatunek dużego ssaka drapieżnego z rodziny niedźwiedziowach zamieszkującego Arktykę.

LIS POLARNY - PIESIEC Gatunek drapieżnego ssaka z rodziny psowatych, występujący na obszarach na północ od kręgu polarnego.

RENIFER - KARIBU Ssak z rodziny jeleniowatych, zamieszkujący arktyczną tundrę i lasotundrę w Eurazji i Ameryce Północnej. Dla podgatunków północnoamerykańs kich stosuje się nazwę KARIBU.

Rybitwa popielata Gatunek średniego, wędrownego ptaka wodnego z rodziny mew.

Trzy największe Wyspy Arktyczne

Ziemia Baffina Ziemia Baffina – największa wyspa Archipelagu Arktycznego, druga pod względem wielkości wyspa Arktyki po Grenlandii oraz 5. na świecie. Jej powierzchnia wynosi 507 451 km². Populacja wyspy wynosi ok. 12,7 tys. osób (2005). Jej nazwa pochodzi od nazwiska angielskiego odkrywcy Williama Baffina, który badał wyspę na początku XVII wieku. Pod względem politycznym stanowi część Kanady.

Wyspa Wiktorii Wyspa Wiktorii - jedna z największych wysp świata - jej powierzchnia wynosi 217 291 km². Wyspa należy do Kanady,. Według danych z 2006 wyspę zamieszkiwało 1875 osób.

Wyspa Ellesmere'a Wyspa Ellesmere'a– należąca do Kanady Jej powierzchnia wynosi ok. 196,2 tys. km², co czyni ją trzecią co do wielkości wyspą Kanady Jest słabo zaludniona i zamieszkiwana głównie przez ludność eskimoską.

KONIEC Dziękujemy za uwagę 

Droga realizacji Zagrożenia współczesnego świata – dziura ozonowa, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany. Prezentacja plakatów na forum szkoły.

Droga realizacji Zagrożenia współczesnego świata – dziura ozonowa, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany. Prezentacja plakatów na forum szkoły.

Droga realizacji Wyjazd do oczyszczalni ścieków w Tucholi oraz do Sanepidu w celu zrozumienia wagi czystości wód i ochrony środowiska.

Droga realizacji Stacje badawcze na obszarach okołobiegunowych – wyszukiwanie informacji.

KRÓTKO O POLSKIEJ STACJI BADAWCZEJ IM. HENRYKA ARCTOWSKIEGO

Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego - polska, całoroczna stacja naukowo-badawcza położona nad Zatoką Admiralicji na Wyspie Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych, uruchomiona 26 lutego 1977. Została nazwana na cześć Henryka Arctowskiego, badacza Antarktyki.

Polska Stacja Antarktyczna im. Henryka Arctowskiego - Stacja składa się z 14 budynków położonych między Zatokami Arctowskiego i Półksiężycową a Klifem Wydrzyków. Jest kierowana przez Zakład Biologii Antarktyki PAN i prowadzi badania w takich dziedzinach jak: oceanografia, geologia, geomorfologia, glacjologia, meteorologia, klimatologia, sejsmologia, magnetyzm oraz ekologia.

Droga realizacji Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez wykładowców z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Droga realizacji Wyjazd do miejscowości Świt, w celu poznania najbliższej okolicy , przyrody wokół oraz budowy obszaru polodowcowego.

Droga realizacji Krótki wykład na temat historii zlodowaceń na terenie Polski i charakterystyka sandru Brdy, na terytorium którego się znajdujemy.

Droga realizacji Praca w grupach nad wybranym podróżnikiem polarnym .

Droga realizacji Przeprowadzenie ankiety wśród młodzieży gimnazjalnej pt. ,, Czy jestem eko?”, jej opracowanie graficzne, analiza.

CZY JESTEM EKO?? WYNIKI BADAŃ PRZEPROWADZONYCH NA PODSTAWIE ANKIETY W RAMACH PROJEKTU ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE

W ramach projektu ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE : Postanowiliśmy przeprowadzić pracę badawczą stosując ankietę, poświęconą zachowaniom ekologicznym oraz stylowi życia naszych kolegów i koleżanek. Ankietę stworzyliśmy samodzielnie, a następnie ją opracowaliśmy graficznie i wyciągnęliśmy wnioski.

1. Czy segregujesz śmieci w szkole? DZIEWCZYNY CHŁOPCY

2.Czy segregujesz śmieci poza szkołą? DZIEWCZYNY CHŁOPCY

3.Czy ograniczasz zużycie energii? DZIEWCZYNY CHŁOPCY

4. Czy zakręcasz kran podczas mycia zębów? DZIEWCZYNY CHŁOPCY

5.Bierzesz kąpiel w wannie czy pod prysznicem? DZIEWCZYNY CHŁOPCY

6.Podaj przykład święta, które kojarzy ci się z ekologią. DZIEŃ ZIEMII SPRZĄTANIE ŚWIATA DZIEŃ WIOSNY DZIEŃ ZIEMNIAKA

7.Ile godzin dziennie uprawiasz sport? DZIEWCZYNY CHŁOPCY

8.Jak długo w ciągu dnia oglądasz TV bądź korzystasz z komputera? DZIEWCZYNY CHŁOPCY

9.Ile posiłków zjadasz dziennie? DZIEWCZYNY CHŁOPCY

10.Ile razy w tygodniu zjadasz owoce? DZIEWCZYNY CHŁOPCY

11.Ile razy w tygodniu zjadasz warzywa? DZIEWCZYNY CHŁOPCY

12.Ile razy w ciągu tygodnia zjadasz słodycze? DZIEWCZYNY CHŁOPCY

ANALIZA ANKIETY Większość z was segreguje śmieci w szkole i poza nią. Mniej niż 50 % z was ogranicza energię elektryczną i warto zauważyć, że dziewczyny robią to częściej niż chłopcy. Zadawalające jest to, iż większość z was zakręca kran podczas mycia zębów. Do kąpieli wybieracie prysznic – to słuszna decyzja.

ANALIZA ANKIETY 5. Sport chętniej uprawiają chłopcy i poświęcają na niego średnio od 1 do 2 h, a nawet więcej w ciągu dnia. Większość z was od 1 do 2 h dziennie ogląda TV lub korzysta z komputera. Większość z was w tygodniu spożywa owoce w ciągu 3-4 dni, a 28 % zjada je w przeciągu dwóch dni na tydzień.

ANALIZA ANKIETY 8. Warzyw także nie zjadacie codziennie; sytuacja jest podobna do poprzedniej. 38% zadeklarowało, że warzywa zjada dwa razy w tygodniu. 9. Bardzo lubicie słodycze, a dziewczynki zjadają je częściej niż chłopcy.

WNIOSKI Spędzajcie jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu spacerując, jeżdżąc na rowerze, grając w piłkę itp. Zwracajcie uwagę na dietę i odżywianie – jedzcie więcej owoców, warzyw, a ograniczajcie słodycze. W większości macie świadomość ekologicznych zachowań, dbania o środowisko, ochronę wody słodkiej czy energii elektrycznej.

KTOŚ Z WAS MOŻE ZAPYTAĆ –DLACZEGO MAM ZDROWO SIĘ ODŻYWIAĆ, DLACZEGO MAM OGRANICZAĆ SŁODYCZE, JAKI W TYM SENS?

UWAGA !!! Słodycze mają działanie uzależniające, trzeba uważać z ilością pochłanianych łakoci, ponieważ może mieć to groźne skutki dla organizmu. Cukier zwiększa odkładanie się tłuszczu. Jest bardzo kaloryczny a więc i tuczący.

UWAGA !!! 3. Ludzie mają większe skłonności do depresji, zaburzeń snu, stresu i zmęczenia. Cukier ma więc szkodliwy wpływ również na naszą psychikę. 4. Duża ilość cukru osłabia Twój system odpornościowy.

KTOŚ INNY MOŻE ZASTANAWIA SIĘ, CZY OSZCZĘDZAJĄC ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ, WODĘ, TYLKO ZYSKA NA ZMNIEJSZENIU WYDATKÓW BUDŻETU DOMOWEGO?

Dlaczego musimy oszczędzać energię? Odpowiedź jest prosta: żeby zapasy energii starczyły na dłużej. Zapasy węgla, ropy naftowej czy gazu ziemnego nie są wieczne. Stale słyszymy, że pokłady tego lub innego złoża kończą się. Magazyny energii nie zostały rozmieszczone sprawiedliwie. Są kraje, w których nie ma żadnych złóż. Ta sytuacja niejednokrotnie prowadziła do wojen. Jedni próbowali bronić swych bogactw, drudzy próbowali je zdobyć. Kraje, które nie posiadają złóż lub mają je w bardzo małych-wręcz niewielkich ilościach- będą musiały kupić te surowce, a to jest bardzo kosztowne

Dlaczego musimy oszczędzać energię? Drugim poważnym kosztem, jakie płacimy za nadmierne zużycie energii jest zniszczone środowisko naturalne. Wielkie fabryki, koncerny, a nawet pojedynczy środek lokomocji produkują wielkie ilości trucizn, które niszczą glebę, wodę i powietrze, a co za tym idzie skracają życie ludzi, zwierząt i roślin. Oczywiście wstrzymanie przemysłu i przeprowadzenie się do jaskiń to nie jest rozwiązanie, ponieważ postępu i tak nie można powstrzymać. W takiej sytuacji jest tylko jedno rozwiązanie … powinniśmy wszyscy oszczędzać energię.

Powinniśmy wszyscy oszczędzać energię. - jak najwięcej i najdłużej używajmy światła dziennego; - przy rozplanowaniu mieszkania fotele ustawmy jak najbliżej okien, by czytać jak najdłużej przy świetle dziennym; - stosujmy przy malowaniu mieszkania jasne kolory farb (biała ściana odbija prawie 85% padającego światła); - rozważmy zakup energooszczędnych żarówek do tych pomieszczeń, w których najczęściej przebywamy; - dopasujmy źródło światła do naszych potrzeb - książkę, gazetę można czytać przy jedno żarówkowym kinkiecie zamiast przy kilku żarówkach żyrandola.

Powinniśmy wszyscy oszczędzać energię. - pamiętajmy że pralka i łazienka (pranie i mycie) to 50% energii zużywanej przez dom - lodówka powinna być ustawiona w chłodnym miejscu, ponieważ dobry przepływ powietrza na tylnej ściance lodówki zmniejsza zużycie energii do 15% - używając przepływowych podgrzewaczy wody możemy zaoszczędzić do 20% energii i wody.

Zatem czy warto oszczędzać energię, czy wyjdzie to na dobre dla ludzkości? Czy warto dbać o zdrowie i zainwestować swój wolny czas w sport? Nad tym się musimy zastanowić, każdy z nas z osobna, i wierzymy, że dojdziemy do tego samego wniosku  Zatem – bądźmy eko 

NA KONIEC 

Droga realizacji Traktat Antarktyczny – wyszukiwanie informacji i ich analiza. Traktat antarktyczny podpisano 1 grudnia 1959 w Waszyngtonie, ale wszedł on w życie dopiero 23 czerwca 1961. Sygnatariuszami było dwanaście państw, które podczas III Międzynarodowego Roku Geofizycznego (1957-58) prowadziły badania geograficzne na Antarktydzie. Były to: Argentyna, Australia, Belgia, Chile, Francja, Japonia, Nowa Zelandia, Norwegia, Republika Południowej Afryki, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich. Traktat był pierwszym dokumentem ograniczającym działania zbrojne podczas zimnej wojny.

Efekt pracy Prezentacja pracy na forum szkoły i podsumowanie semestru :)

DZIĘKUJEMY 