TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 6 Przetwarzanie tekstów – część I Ćwiczenia podstawowe Przygotował: dr inż. Piotr Rutkowski
Zawartość lekcji Edytory i procesory tekstu Tworzenie i edycja tekstów Wstawianie obiektów do tekstu Ćwiczenia
Edytory i procesory tekstu Edytor tekstu jest programem komputerowym służącym do edycji dokumentów tekstowych. Umożliwia on jedynie wprowadzanie tekstu i jego podstawową edycję. Posiada jedynie ograniczone możliwości formatowania i wyglądu tekstu. Systemy operacyjne są zazwyczaj wyposażone w podstawowy edytor tekstu: Notatnik (Microsoft Windows) SimpleText (Mac OS) TextEdit (Mac OS X)
Edytory i procesory tekstu Notatnik – środowisko Windows
Edytory i procesory tekstu Procesor tekstu to zaawansowany edytor, który umożliwia nie tylko wprowadzanie tekstu, ale także formatowanie (np. formatowanie czcionki), tworzenie tabel i wykresów, łączenie tekstu z grafiką (np. rysunki, zdjęcia). Procesory tekstu zazwyczaj posiadają moduły służące do sprawdzania pisowni, gramatyki i stylu edytowanego tekstu. Najbardziej znane procesory tekstu to Microsoft Word, OpenOffice Writer, WordPerfect. Na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat pojawiały się nowsze i coraz doskonalsze wersje tych programów umożliwiające lepszą edycję i formatowanie tekstu.
Microsoft Office - Word Program Microsoft Word jest częścią pakietu Office, który zawiera liczne aplikacje biurowe służące do kompleksowego wykonywania zadań biurowych (umożliwia tworzenie dokumentów, arkuszy kalkulacyjnych i prezentacji oraz zarządzanie notatkami i informacjami). Microsoft Word to procesor tekstu, który ma posiada wiele funkcji umożliwiających edycję dokumentów, ich formatowanie, wyświetlanie w różnej formie, drukowanie. Dokumenty tworzone w „Wordzie” mają rozszerzenie „*.doc”
Microsoft Word
Uruchomienie programu dwukrotne kliknięcie ikony polecenie: „Start Wszystkie programy (Microsoft Office) Microsoft Word”
Okno programu Word Pasek narzędzi Okno dokumentu Pasek menu tekstowego Pasek tytułu Linijka Przyciski widoku dokumentu Rysowanie Pasek stanu Pasek przewijania
Dostosowywanie paska narzędzi polecenie: „Widok Paski narzędzi…” umożliwia wstawianie pasków narzędzi zgodnie z wymaganiami użytkownika polecenie: „Narzędzia Dostosuj…” umożliwia modyfikowanie paska narzędzi zgodnie z wymaganiami użytkownika
Zapisywanie nowego dokumentu – zadanie 1 plik zapisać pod nazwą: grupa_nr.indeksu_nr.zadania.doc ( 01_111111_z1.doc)
Otwieranie istniejącego dokumentu – zadanie 2 otworzyć plik: zadanie_2-word.doc plik zapisać pod nazwą: grupa_nr.indeksu_nr.zadania.doc ( 01_222222_z2.doc)
Formatowanie tekstu - okno dialogowe okno dialogowe umożliwia określić parametry wybranego polecenia zmieniając parametry w poszczególnych oknach dialogowych obserwować zmiany wyglądu otwartego dokumentu krótko omówić formatowanie czcionki, akapitu i tabulatorów
Formatowanie czcionki, akapitu i dokumentu sformatuj „zadanie_2–word.doc” i zapisz wg wzoru; styl czcionki dowolny, rozmiar czcionki „12” potrzebne polecenia: Ctrl+B - pogrubienie Ctrl+I - kursywa Ctrl+U - podkreślenie Ctrl+Shift+= - indeksgórny Ctrl+= - indeksdolny Format obramowanie i cieniowanie… Format Akapit… odstępy/wyrównanie kolor czcionki zaznaczenie tekstu kolorem włączyć ¶ (znak końca akapitu) omówić menu tekstowe, pasek narzędzi, menu podręczne i skróty; dlaczego włączamy znak akapitu?
Zaznaczanie, poprawianie i usuwanie tekstu tekst wpisujemy z klawiatury Ctrl+A – zaznacz wszystko Delete – kasowanie tekstu za kursorem lub tekstu zaznaczonego Backspace - kasowanie tekstu przed kursorem Insert - zastępowanie tekstu zaznaczanie tekstu zaznaczanie myszą wciśnięty klawisz Shift+ przesuwanie kursora za pomocą strzałek i klawiszy Home, End, Page Up i Page Down.
zaznaczony tekst przeciągamy w pożądane miejsce za pomocą myszy Przenoszenie tekstu zaznaczony tekst przeciągamy w pożądane miejsce za pomocą myszy zapisane wcześniej „zadanie 2”: przenieś pierwszy akapit „reduktor” za akapit drugi „utleniacz”
Kopiowanie i wklejanie tekstu (obiektów) zaznaczony tekst (obiekt) kopiujemy i wklejamy za pomocą: menu podręcznego (prawy przycisk myszy na zaznaczonym tekście); klawiszy Ctrl+C (kopiowanie) i Ctrl+V (wklejanie) polecenia: „Edycja Kopiuj (Wklej)” narzędzi skopiuj wybrany akapit w „zadaniu 2” i wklej go na koniec tekstu
Symbole i znaki specjalne polecenie: „Wstaw Symbol…” umożliwia wstawianie symboli, znaków specjalnych, które nie są dostępne na klawiaturze
Tekst w wielu kolumnach – zadanie 3 otwórz plik „zadanie_2-word.doc” zaznacz cały tekst skopiuj go wklej dwukrotnie na końcu dokumentu ustaw tekst w dwóch kolumnach plik zapisz jako „zadanie 3” wg poprzednio stosowanego wzoru
Wstawianie obiektów polecenie: „Wstaw Obiekt…” umożliwia wstawianie rysunków, clipów, tabel, wzorów chemicznych itp. otwórz nowy plik wstaw obiekt (dowolne kliparty)
INŻYNIERIA INŻYNIERIA CHEMICZNA MATERIAŁOWA Rysowanie po włączeniu przycisku w dolnej części okna programu pojawia się pasek „Rysowanie” zaznaczanie obiektów linie, strzałki, prostokąt, elipsa pole tekstowe formatowanie tła, linii, czcionki word-art., kliparty INŻYNIERIA INŻYNIERIA CHEMICZNA MATERIAŁOWA BIOTECHNOLOGIA CHEMIA TECHNOLOGIA CHEMICZNA W pliku z zadaniem 2 wstaw podział strony (polecenie: „Wstaw Znak podziału…” i na nowej stronie stwórz rysunek podobny do przedstawionego (czcionki i kolory dowolne) po zakończeniu zapisz plik jako „zadanie 4” wg wzoru!
Zadanie 5 Otwórz plik z zadaniem 1 (pusty z nazwą) Przepisz tekst wg wzoru Plik zapisz jako „zadanie 5” włączyć znak „¶” „¤” - znak końca wiersza w układzie wielokolumnowym „·” - znak spacji