Psychologia w zarządzaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Psychologia Zarządzania
system zarządzania zasobami ludzkimi
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Bez pozytywnej motywacji zdobywanie wiedzy przekształca się w uciążliwą, mozolną prace. "Tego się trzeba nade wszystko strzec, aby nie znienawidził nauki.
Znaczenie podręcznika
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Kierowanie twórczością w organizacji
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Motywacja Warszawa, Akademia Liderów Samorządowych”
Zestaw narzędzi do budowania relacji partnerskich w organizacji Urząd Miasta w Dzierżoniowie   Warszawa,
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
Praca wzbogacona Model JDC Karaska
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Strategie kariery zawodowej
Normy praktyki zawodowej
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Psychologia w zarządzaniu
Agnieszka Gostkowska-Szmyt
Psychologia w zarządzaniu
Dobrostan w pracy.
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Firma dla różnych ludzi
Szkolenia, Coaching, PR.
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Procesy grupowe A.Kawalec.
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
Zadawanie pytań.
Zarządzanie zespołami ludzkimi
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
MOTYWACJA.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Potrzeby i motywacja.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Wyznaczanie celów SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Dokumenty aplikacyjne
Motywacja Instytut Nauk Administracyjnych Uniwersytet Wrocławski.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Motywacja © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 2: Wspieranie klientów zatrudnienia wspomaganego.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Proces przewodzenia i kontrolowania
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Psychologia w zarządzaniu Wykład 2

Motywacja Termin stosowany do opisu wszelkich mechanizmów odpowiedzialnych za: uruchomienie zachowania ukierunkowanie zachowania podtrzymanie zachowania zakończenie zachowania

Teoretyczne ujęcia motywowania pracowników Teorie potrzeb Teorie celów Teorie sprawiedliwości Teorie oczekiwań Teorie projektowania pracy

Zastosowanie teorii potrzeb w organizacji Teoria Maslowa ERG Alderfera 5 typów potrzeb Fizjologiczne Bezpieczeństwa Przynależności Szacunku Samorealizacji Porządek hierarchiczny 3 typy potrzeb: Egzystencji Przynależności Wzrostu Nie ma hierarchii

Zastosowanie teorii potrzeb w organizacji – hierarchia potrzeb Maslowa Typy potrzeb Sposoby zaspokojenia przez organizację Fizjologiczne Płace Bezpieczne i przyjemne warunki pracy Bezpieczeństwa Programy emerytalne i systemy opieki zdrowotnej Gwarancja dłuższego zatrudnienia Podkreślanie ważności kariery wewnątrz organizacji Afiliacji (przynależności) Umożliwienie interakcji między pracownikami Udogodnienia socjalne i sportowe Imprezy integracyjne Szacunku (uznania, prestiżu) Praca wzmacniająca tożsamość pracownika Umożliwianie osiągnięć, autonomii, odpowiedzialności, osobistej kontroli) Informacja zwrotna na temat sukcesu Nagrody związane z sukcesami (finansowe, rzeczowe, awans, publiczne wskazanie, itp. ) Samorealizacji Skłanianie do pełnego zaangażowania, pasji Na podstawie: Kożusznik, 2011, s. 51

Ogólne zasady działania organizacji w celu zaspokojenia potrzeb pracowników - systemy motywacyjne Promowanie zdrowia pracowników Zapewnianie bezpieczeństwa finansowego Umożliwianie nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z innymi Docenianie osiągnięć pracowników

Teoria celów Locka i Lathama Cel jest motywatorem poprzez sam fakt istnienia Uruchamia ocenę wymagań i swoich możliwości oraz ocenę szans na jego osiągnięcie Może frustrować – gdy jest nieosiągalny Może nudzić – gdy jest zbyt łatwy Może ekscytować – gdy jest nieco powyżej możliwości Cel powinien być precyzyjny Wiadomo co trzeba osiągnąć Wiadomo kiedy trzeba go osiągnąć Wiadomo jak można go osiągnąć Cel powinien być akceptowalny przez pracownika Im bardziej pracownik akceptuje cel tym bardziej jest zaangażowany i tym lepiej wykonuje zadanie PRECYZYJNE KOMUNIKOWANIE PARTYCYPACJA W STAWIANIU CELÓW Rozmowa oceniająca !!!

Teoria sprawiedliwości Adamsa Człowiek dokonuje porównań społecznych (szczególnie z innymi podobnymi do siebie) Pracownik dąży do zrównoważenia swoich zysków i kosztów do zysków i kosztów innych osób Zarówno sytuacja nadpłaty jak i niedopłaty jest sytuacją niesprawiedliwą Sytuacja niesprawiedliwa Osoba A Osoba B Koszty Zyski Sytuacja sprawiedliwa = Osoba A Osoba B Koszty Zyski = ≠ ≠ =

Teoria oczekiwań Motywacja jest rezultatem przekonań Oczekiwanie – przekonanie, że wysiłek będzie odzwierciedlony w osiągnięciach Instrumentalność – przekonanie, że osiągnięcie będzie nagrodzone Walencja – przekonanie, że nagroda jest wartościowa Ważne jest też postrzeganie swojej roli zawodowej i przekonań na temat tego co jest dla tej roli charakterystyczne

Model motywacji do pracy wg Lowlera Umiejętności Stopień zaspokojenia potrzeby Samoocena E P  ( P O )  ( V )] Uprzednie doświadczenia Umiejętność podejścia do problemu Poczucie słusznej płacy E – wysiłek P – poziom wykonania O – wynik/nagroda V – wartość (atrakcyjność) wyniku  gdzie: 0  E  P  1  –1< O < +1 0 < P  O < 1

Projektowanie pracy Polepszenie natury wykonywanej pracy – sprawienie aby była bardziej atrakcyjna Metody projektowania pracy: Rotacja stanowisk Rozszerzanie pracy Wzbogacanie pracy Charakterystyczny model pracy

Projektowanie stanowiska pracy charakterystyczny model pracy Kluczowe parametry stanowiska pracy Różnorodność umiejętności Tożsamość zadań Znaczenie zadań Autonomia Informacje zwrotne Kluczowe stany psychologiczna Doświadczanie ważności pracy odpowiedzialności za osiągnięte wyniki Wiedza na temat rzeczywiście osiąganych wyników Wyniki osobiste i zawodowe Mała absencja i płynność zatrudnienia Duża satysfakcja z pracy Osiąganie efektów dobrej jakości Wysoki poziom wewnętrznej motywacji do pracy

Typy motywacji ważne w sytuacji pracy Motywacja wewnętrzna (Hunt, 1965; Deci,1971) Nagroda (pozytywne odczucia) zawarta jest immanentnie w wykonywanym zadaniu Nagrody zewnętrzne zmniejszają motywację wewnętrzną W zarządzaniu (kierowaniu ludźmi) modyfikują ją: projektowanie interesujących zakresów pracy współzarządzanie pozytywna informacja zwrotna o wyniku pozytywna ocena pracownika Motywacja osiągnięć (McClelland, 1953; Atkinson, 1974) Tendencja do osiągania i przekraczania standardów doskonałości Jest to związane z odczuwaniem pozytywnych emocji w sytuacjach zadaniowych, spostrzeganych jako wyzwanie Dwa cele podjęcia zadania orientacja na poziom wykonania (lepszy od innych) orientacja na mistrzostwo (niezależnie od innych)

Podsumowanie Motywacji nie można bezpośrednio obserwować – wnioskujemy na podstawie działań Motywacja ≠ wykonanie Wykonanie = predyspozycje + motywacja Motywacja do pracy w ogóle i motywacja do pracy w tej organizacji W procesie rekrutacji organizacja powinna sprawdzić: Predyspozycje Motywację do pracy w ogóle W czasie zatrudniania pracownika organizacja powinna: Podnosić kompetencje pracownika Podtrzymywać motywację do pracy w ogóle Uruchamiać i podtrzymywać motywację do pracy w tej organizacji