MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM
Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci substancji psychoaktywnych i innych uzależnień ? 2.Co chroni przed zachowaniami, które w konsekwencji powodują nie tylko sięgnięcie po alkohol lub narkotyki, ale przede wszystkim skutkują ucieczką od realnego świata, w świat zastępczy, z którego często nie ma powrotu ? 3.Jakie cechy osobowości oraz formy aktywności należy wzmacniać poprzez programy wychowawcze i profilaktyczne ? 4.Jakie są oczekiwania młodych ludzi wobec instytucji i organizacji w kwestii form spędzania wolnego czasu, organizowania wypoczynku ?
GIMNAZJALISTA W STEREOTYPACH Pozbawiony zainteresowań i pasji, Odrzucający wszelkie autorytety, Bierny, apatyczny, Destrukcyjny buntownik, Samotnik, indywidualista, Arogant
GIMNAZJALISTA W STATYSTYKACH Na podstawie badań nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży szkolnej HBSC realizowanych we współpracy z Europejskim Biurem Światowej Organizacji Zdrowia przez Instytut Matki i Dziecka w Warszawie.
Co wynika ze statystyk ? Z badań HBSC nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży szkolnej wynika, że gimnazjalista to człowiek: Aktywny, zaangażowany w działalność różnych organizacji, mający pozytywny stosunek do wartości i autorytetów
Z tych samych badań nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży HBSC wynika, że bardzo silnymi czynnikami chroniącymi przed podejmowaniem zachowań ryzykownych są: Pozytywny stosunek do wybranych wartości, autorytetów Przynależność do organizacji religijnych i stowarzyszeń Posiadanie konstruktywnych zainteresowań
Co my, dorośli - szkoła i inne instytucje – możemy zrobić dla młodzieży w kwestii form spędzania wolnego czasu i organizowania wypoczynku ? na podstawie,,Białej Księgi młodzieży polskiej Dokonać ewaluacji oferty i form działań wszystkich placówek zajmujących się młodzieżą na terenie gminy lub powiatu, Przeprowadzić ocenę kwalifikacji kadr, Zwiększyć udział młodzieży w decydowaniu o kierunkach pracy instytucji kulturalnych, Upowszechnić projekt edukacyjny jako metodę aktywizującą.
Wnioski i rekomendacje Budować programy profilaktyczne i wychowawcze oraz ofertę dla gimnazjalistów, które opierają się na ich potencjale i naturalnych aktywnościach. Wzmacniać te cechy, które chronią przed podejmowaniem zachowań ryzykownych, na tym budować system oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych.