CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ COACHING CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ Ewa Banaś, Włodzimierz Kwasiborski 20 maja 2010
O NM Nowe Motywacje Certyfikaty NM Nowe Motywacje to firma szkoleniowo - doradcza działająca na polskim rynku już 13 lat. Partnerem merytorycznym jest Schouten & Nelissen – największa firma szkoleniowa w Holandii. Certyfikaty NM Nowe Motywacje rokrocznie wyróżniane są przez organizacje branżowe. W ostatnich latach zostaliśmy laureatami Godła „Firma Przyjazna Klientowi” i konkursu „Organizator Szkoleń Najwyższej Jakości”. Wzięliśmy również udział w niezależnym badaniu satysfakcji klientów usług szkoleniowych prowadzonym przez Uniwersytet Jagielloński, a ostatnio przyznano nam tytuł Firma Primus Inter Pares. Jakość naszych usług potwierdza certyfikat ISO 9001:2000.
Misja Dostarczamy praktycznych rozwiązań wspierających osiąganie celów klienta Dostarczamy narzędzi Gwarantujemy efekty
Coaching jako nowoczesne podejście do zarządzania Plan prezentacji Definicja coachingu Mapa coachingu Coaching jako nowoczesne podejście do zarządzania Materiał ilustracyjny (filmy)
Z czym kojarzy się coaching? Doradztwo Pomoc Rozwój Trenowanie Rozwiązywanie problemów
Definicja coachingu „Celem coachingu jest pomaganie ludziom i wspieranie ich w indywidualnym uczeniu się po to, by mogli maksymalizować swój potencjał, doskonalić umiejętności, ulepszać działania i stać się takimi, jakimi chcą się stać” E. Parsloe, M.Wray
Mapa coachingu Coaching Rodzaje: operacyjny rozwojowy styl zarządzania Cel: lepsze wyniki większa efektywność rozwój pracownika Dla kogo: określony poziom umiejętności/kompetencji Coaching Kiedy: pracownik zgłasza problem nowe zadanie szef widzi, że pracownik nie wykorzystuje swoich możliwości W jaki sposób: formułowanie celu zadawanie pytań (vs radzenie) słuchanie informacja zwrotna wypracowywanie pomysłów
Potencjał pracownika Do 90% Do 100% Do 50% Do 25% Do 75%
Scenka I
Pytania I seria Na czym polega Twój problem? Jakie są przyczyny tego problemu? Czy już kiedyś zdarzyła Ci się podobna sytuacja? Co mogłeś zrobić, żeby uniknąć tego problemu?
Pytania II seria Co będzie rozwiązaniem problemu, co chcesz osiągnąć? Co możesz zrobić, żeby osiągnąć ten cel? Jakie jest alternatywne rozwiązanie? Jaki będzie Twój pierwszy krok? Od czego zaczniesz?
Zamiana problemu na cel ROZWIĄZANIE/CEL za dużo pracuję, nie chcę tyle pracować chcę lepiej organizować sobie pracę tak, żeby wykonywać swoje zadania w godzinach pracy mam problem z agresywnymi klientami, bardzo się denerwuję chcę umieć radzić sobie z agresją klientów w sposób stanowczy i zrównoważony wykonuję ciągle rutynowe zadania, nie rozwijam się w pracy, jestem znużona, mam tego dość chcę mieć większą satysfakcję z pracy, chcę się rozwijać i podejmować wyzwania
Scenka II
Ryba vs wędka
Szefowie o efektach: cytaty Powstał dobry klimat, komunikacja zdecydowanie skuteczniejsza, łatwiej rozmawiać o celach. Po przeprowadzonych dwóch rozmowach coachingowych najbardziej jestem zadowolony z tego, że moich rozmówców zmusiłem do „myślenia”. Rozmowa przeprowadzona w ten sposób wyzwala w moich ludziach pomysły i chęć ich realizacji Zaskoczony byłem w jednym przypadku. Jeden z pracowników miał ciekawe pomysły na działania, które mnie raczej nigdy nie wpadłyby do głowy – pomysł mi się autentycznie spodobał.
Podsumowanie Rekomendujemy coaching jako styl zarządzania, dzięki któremu pracownicy osiągają lepsze wyniki i rozwijają swój potencjał W stylu coachingowym: nie doradzamy a inspirujemy pracownika do poszukiwania rozwiązań (wędka zamiast ryby) koncentrujemy się na przyszłości (a nie przeszłości) myślimy w kategoriach celów (a nie problemów) Efekty stosowania stylu coachingowego w zarządzaniu: większe zaangażowanie i motywacja większa odpowiedzialność pracowników wzrost efektywności pracowników
Dziękujemy