ZWIEDZANIE DWORÓW SZLACHECKICH MAŁOPOLSKI

Gdy wakacje się zaczynają, Wszystkie dzieci już brykają. Szczególnie, gdy gdzieś wyjeżdżają, I przygotowania zaczynają. Wszystkie ważne rzeczy pakują,

02 lipca o godzinie 6.00 rano ponad czterdziestoosobowa grupa uczniów z naszej szkoły wyruszyła na wycieczkę do Trójmiasta. Podróż upłynęła nam na słuchaniu.
Warszawa 2013.
Dwór szlachecki. Dwór szlachecki ‘Tymczasem przenoś moją duszę utęsknioną Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych, Szeroko nad błękitnym Niemnem.
„Piękne Kobiety Renesansu”
„Tu, gdzie nasz dom…” Zespół Szkół nr 6 - Żory „Ślady przeszłości”
Zimowisko, 2010 Oaza Dzieci Maryi. Gościliśmy w Ośrodku Rekolekcyjno-Wczasowym im. Jana Pawła II w Zakrzowie, k. Kalwarii Zebrzydowskiej.
Wieś Dąbrówka Dąbrówka jest położona w południowo-zachodniej części gminy Stryszów i jednocześnie w południowej, brzeżnej części Beskidu Małego. W krajobrazie.
POLSKA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. LECHA BĄDKOWSKIEGO W LUZINIE
„Szlakiem okolicznych dworów”
Skanery.
Dzień języka polskiego Klasa 2a. Podczas, gdy wszyscy zbierali się przed szkołą, wychowawcom zastały przydzielone koperty z poszczególnymi zadaniami.
Poznań piękny na Euro Spacer w sobotnie przedpołudnie rozpoczęliśmy od Placu Wielkopolskiego, tuż za nim wyłonił się fragment murów miejskich i.
Tajemnica Bożego Narodzenia. Dzisiaj jest 30 listopada. Wśród przechodniów maszerują tata i Joachim. Przyjechali do miasta po kalendarz bożonarodzeniowy.
COMENIUS Essen – Gliwice Berufskolleg ost – ZSTI 22 – 30 kwietnia 2013.
Portugal – Açores, Pico Island Po raz kolejny dzięki współpracy z Comenius uczestniczyliśmy w zagranicznej wyprawie, sponsorowanej przez.
Majątek dworski pod Warszawą
„SPACER PO CIEPLICACH Z LUTOWSKĄ POD RĘKĘ”
Sandomierz  Sandomierz posiada liczne zabytki. Jest ich tutaj mnóstwo. Zabytkowe jest wszystko - od posadzki w sandomierskiej katedrze do cegieł w Bramie.
Patryk Cegieła z klasy 6B
Wycieczka do Krakowa Start .
OPOWIEŚĆ O MOJEJ ULICY OPOWIEŚĆ O MOJEJ ULICY Miejscu zaczarowanym Miejscu zaczarowanym.
– dworzec kolejowy dzielnicy Sosnowca Maczki.
Lublin, Świdnik, Kozłówka
Moje miasto ,,Krotoszyn’’
LUBLIN Spacer po mieście.
J ęzykowa - P olitologiczna Czyli jak przebiegała nasza wycieczka Szlakiem Renesansu.
W krainie prądu elektrycznego
Kto naprawdę jest biedny a kto bogaty?....
Zamek Neuschwanstein SULIMA.
Czytasz tę wiadomość, a więc zostałaś….. aby pomóc Nam uratować… Różany Dworek.
21 marca - Pierwszy dzień wiosny
Biuro podróży Ostatni szlak
WYMIANA POLSKO-NIEMIECKA W POLSCE BYŁO TAK… DZIEŃ PRZYJAZDU- pierwszy spacer po Warszawie..
Wymiana 2014.
Odwiedziny domu Sienkiewiczów
Poznaje Bytom. Zostało tylko 21 dni do zakończenia konkursu. Czas zacząć odwiedzać ciekawe miejsca w Bytomiu, wpisane w Karcie uczestnictwa, którą dostałem.
INTEGRACJA NA ROWERZE ulicami Lublińca Wycieczka grupy V dziewcząt r.
Kto naprawdę jest biedny biedny a kto bogaty. Życie jest krótkie a przyjaciół jest mało.
Mateusz Wawrowski. Spis treści Bazylika św. Elżbiety. Piękne widoki. Uniwersytet Wrocławski. Muzeum Narodowe. Przystań statków. Ogród zoologiczny. Dodatkowe.
10 PRZYKAZAŃ DLA PRZYSZŁEGO EMERYTA I NIE TYLKO ...
Wycieczka do kościoła p.w. św. Jana Chrzciciela w Pawłowicach Śląskich. Opracowały: Czesława Piontek Małgorzata Muras Wrzesień 2014.
MOJE KOCHANE MAZURY.
„Rozwój daje radość”. Wycieczki współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał.
Spacer po Gdańsku.
Wycieczka do ogrodu botanicznego i skansenu r. Opiekunowie: Pan Paweł Teter Pani Dyrektor Edyta Golewska.
IRLANDIA 2007 fotografia: Gosia – Megan opracowanie: Album fotograficzny.
Jedno jest niebo dla wszystkich… Jedno jest niebo dla wszystkich i jedno słońce nad nami a my jak dzieci miłości pragniemy bez granic, bez granic.
„Migracje w naszym obszarze- przeszłość i teraźniejszość” Migracje mniejszości Żydowskiej na teren Łodzi Agata Szafrańska.
WYCIECZKA „SZTUKA RENESANSU W POLSCE”. CEL WYCIECZKI Zapoznanie z pozostałościami epoki renesansu w Polsce. Przybliżenie życia i twórczości Jana Kochanowskiego,
Automatyczne wyświetlanie Klikając utracisz wiele animowanych fotografii Slides will advance automatically.
Nasze miasto takie było…. Żeby poznać historię naszego miasta wybraliśmy się do Muzeum Historii Kielc.
Atrakcje turystyczne częstochowy
Toruń, Malbork, Grunwald
Ola Siwek Weronika Wójtowicz 6d
Białobrzegi ( lewa strona) dawniej i dziś
Strzelcach Krajeńskich
Aleksandra Spychał i Agnieszka Matysiak
91- lecie Gdyni.
Kto naprawdę jest biedny a kto bogaty?....
Zamek Neuschwanstein SULIMA.
Wycieczka do Zakopanego – r. klasy V b, VI a, VI b
Architektura w Trzebini

ZWIEDZANIE DWORÓW SZLACHECKICH MAŁOPOLSKI Recenzja z wycieczki „Szlakiem przeszłości”

„…Śród takich pól przed laty, Nad brzegiem ruczaju, Na pagórku niewielkim, We brzozowym gaju, Stał dwór szlachecki…”

9 listopada, w jednym z kolejnych, słonecznych, aczkolwiek chłodnych dni, wybraliśmy się w „podróż do przeszłości”

Celem naszej wyprawy było odwiedzenie kilku XIX – wiecznych dworów szlacheckich, znajdujących się tak niedaleko naszego codziennego życia, zatłoczonych miast, przepełnionych ulic, a jednak ukrytych to w gęstwinie drzew, to na zboczach małych pagórków, gdzie w ciszy, pełne tajemnic, strzegą mężnie polskich tradycji, nie pozwalając skazać się na zapomnienie.

To dzięki naszej szkole i programowi Sokrates – Commenius, który daje nam możliwość chociażby na chwilkę oderwać się od realiów i otaczającej nasz rzeczywistości, podążyliśmy szlakiem przeszłości, odsłaniającej nam rąbek owych dworskich tajemnic… Wycieczkę zaczynamy krótkim pobytem na placu centralnym w Nowej Hucie – trudno przecież się tu nie zatrzymać – w dzielnicy tej znajdowało się niegdyś około trzydziestu dworków – w tym dworek Jana Matejki, który malarz kupił za jeden ze swych obrazów.

„Dom mieszkalny niewielki, Lecz zewsząd chędogi.” Po chwili ruszamy do celu. Dojeżdżamy do XIX – wiecznego dworu szlacheckiego w Branicach. Już na pierwszy rzut oka widzimy, że „Dom mieszkalny niewielki, Lecz zewsząd chędogi.”

Wzorowany na architekturze z okolic Wenecji, należał niegdyś do rodziny Badenich podobnie jak XVII – wieczny Lamus stojący nieopodal, który potem jednak przeszedł w posiadanie rodziny Lubomirskich. Obecnie dwór zamieniony został w muzeum archeologiczne.

Po chwili ruszamy w dalszą drogę Po chwili ruszamy w dalszą drogę. Przyjeżdżamy do dworu w Igołomi – ten jest okazalszy, większy, dwukondygnacyjny – utworzony przez projektantów warszawskich.

Z tyłu znajduje się wielki ogród z widokiem na złociste pola i mały staw – zarośnięty już niestety przez dziką przyrodę.

Z ogrodu dwór wygląda niesamowicie, odbijał się w słońcu i „Świeciły się z daleka Pobielane ściany, Tym bielsze, że odbite Od ciemnej zieleni Topoli, co go bronią Od wiatrów jesieni.”

Jednak nastrój zadumy i wyciszenia trzeba było szybko przerwać, ruszając dalej.

Zanim znaleźliśmy się w kolejnym miejscu, minęliśmy jeszcze piękny gotycki dworek w okolicach Sczurowej, w którym obecnie znajduje się przedszkole.

Dwór w Dołędze jest znów nieco mniejszy od poprzedniego.

Jego „Brama na wciąż otwarta Przechodniom ogłasza, Że gościnna, I wszystkich w gościnę zaprasza.”

Dwór ten, to typowy dwór polski, zbudowany w stylu klasycznym, na planie podkowy, urządzony niezwykle naturalnie. Do 1981 r. był prywatna własnością, a następnie otwarto w nim muzeum.

Wchodzimy do środka, zwiedzamy wnętrza, podziwiamy obrazy m.in. Jana Moniuszki – syna słynnego kompozytora.

I pomyśleć, że w tym samym miejscu bywała niegdyś cała krakowska elita – i Wyspiański i Tetmajerowie, a także A. Asnyk i prof. M. Siedlecki…

Bezlitosny czas niestety nas goni, – dlatego z żalem opuszczamy owo miejsce, nie zapominając o uwiecznieniu go na fotografii.

Ostatni dwór, który udało nam się w tym dniu zobaczyć, to dwór Węgierski w Dębnie. Ten jest bardzo okazałym dworem obronnym, w kształcie czworokąta z narożnymi basztami i fosą dookoła – będącym niegdyś własnością S. Batorego.

„…szukać tylko cienia i pogody, Chętnie zostalibyśmy dłużej, ale nasza polska jesień często sprawia nam niemiłe niespodzianki, dlatego kiedy poczuliśmy na sobie początkowo niewielkie krople deszczu – z pośpiechem ruszyliśmy w drogę powrotną – bogatsi w nową wiedzę o życiu naszych przodków, którzy pieczołowicie pielęgnowali polską tradycję. Obyśmy i my pielęgnowali ja równie mocno, używając słów Mickiewicza skłonni byli niegdyś „…szukać tylko cienia i pogody, wieki dzieciństwa, domowe zagrody…”