Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

WYBORY PARLAMENTARNE.
XVIII sesja SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Szkoła demokracji”
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
WYBORY 2010 DO ZARZĄDU SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO KLAS IV – VI Szkoła Podstawowa nr 3 im. Władysława Broniewskiego w Jędrzejowie.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
SZKOLNE RZĄDY.
Działalność Samorządu Szkolnego Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Wielkiego w Częstochowie.
Bezstronność moderacji. Rzetelność i rzeczowość wypowiedzi. Możliwość odebrania głosu przez prowadzące (niezgodności z regulaminem debaty) Zakaz ataków.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Powoływanie Rady Pracowników
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
Ordynacja Wyborcza do Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Samorząd Uczniowski.
Czyli demokracja w szkole
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Zadania samorządu uczniowskiego
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Wybory to podstawowy mechanizm demokracji, dzi ę ki któremu decydujemy o naszej przyszło ś ci. Poprzez oddanie głosu na jednego z kandydatów, którego popieramy.
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Debata o samorządności uczniowskiej
Samorząd uczniowski wczoraj dziś i jutro. Zasady uczestnictwa w dyskusji: Debata ma charakter plenarny. Prowadzący spotkanie udziela głosu zainteresowanym.
Debata I LO w Zielonej Górze Jak wyglądają wybory dziś? Są świętem demokracji czy pustą tradycją? Dlaczego? Teraz.
Samorząd Uczniowski.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Wybory do Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej im. gen
Termin wyborów 16 listopada 2014 r. niedziela Lokale wyborcze czynne od 7 do 21.
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Samorządy Szkolne Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów?
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
CO TO SĄ WYBORY ?.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Wybory do samorządu uczniowskiego Szkoła Podstawowa im. Władysława Stanisława Reymonta w Trzebnicach rok szkolny 2012/2013.
SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO. Samorząd Uczniowski jest hermetyczną grupą uczniów, która nie dopuszcza „do władzy” innych członków społeczności naszej szkoły,
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Jak działa demokracja w szkole?
Nasza „mała” demokracja
Parlament Europejski Co warto wiedzieć?.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
KRÓTKA HISTORIA SAMORZĄDNOŚCI Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły, niezależna organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Ustawa o systemie o ś wiaty (uchwalone przez Sejm prawo reguluj ą ce zasady funkcjonowania o ś wiaty) - mówi, ż e Samorz ą d tworz ą wszyscy uczniowie.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
O co właściwie chodzi ? Młodzieżowy Budżet Obywatelski – należy przez to rozumieć część budżetu miasta przeznaczoną na sfinansowanie zadań zgłoszonych.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
Zasady funkcjonowania
Zapis prezentacji:

Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?

W wielu szkołach demokratyczne wybory to fikcja: jakie warunki powinny spełniać demokratyczne wybory w szkole? czy i jak uczniowie powinni wybierać swojego opiekuna? jakie powinny być zadania komisji wyborczej? jak powinna przebiegać kampania? jak sprawić, żeby uczniowie zainteresowali się wyborami i wzięli udział? jak zachęcać uczniów do kandydowania, itp.?

Doskonałe wybory: Wysoka frekwencja; Świadomi wyborcy- znają programy kandydatów, wybierają, mając na uwadze względy merytoryczne; Profesjonalizm kandydatów- mówią o konkretach, maja programy odpowiadające na rzeczywiste potrzeby społeczności; Brak nacisków ze strony władz na wyborców/kandydatów; Żaden z kandydatów nie jest faworyzowany przez władze Wyborcy mają swobodny i nieograniczony dostęp do informacji i korzystają z niego; Kandydaci mają równy dostęp do środków przekazu; Jasne i zrozumiałe zasady głosowania, przeliczania głosów- przejrzysta ordynacja wyborcza.

Zadania komisji wyborczej: Przygotowanie listy wyborców- listy uczniów. Którzy będą głosować (np. przepisanie wszystkich nazwisk z dzienników klas); Przygotowanie kart do głosowania- muszą na nich zostać wypisane nazwiska wszystkich kandydatów, najlepiej w porządku alfabetycznym. Trzeba też zamieścić na nich informację, w jaki sposób wyborcy mają głosować, np. stawiając krzyżyk przy nazwisku kandydata, którego popierają; Przygotowanie lokalu wyborczego( Sali, w której odbędzie się głosowanie)- powinno w nim być miejsce, w którym wyborca będzie mógł dokonać wyboru w tajemnicy, oraz urna wyborcza, do której będą wrzucane wypełnione karty do głosowania; Dbałość o sprawną organizację samego głosowania oraz przestrzeganie zasad głosowania

Nowy model ustroju Samorządu Uczniowskiego w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi. Ów model oparty jest częściowo na systemie ustrojowym, który obecnie istnieje w Unii Europejskiej. Parlament: Jedno izbowy Ilość członków jest zmienna, co spowodowane jest ilością klas w roczniku (obecnie na rok 2009/2010 ilość członków wynosiła by 48 osób z 24 klas) Każda klasa deleguje do parlamentu dwóch przedstawicieli (chłopak i dziewczyna= PARYTET). Parlamentarzystą nie może być osoba, która jest już przewodniczącym, jego zastępcą lub skarbnikiem w trójce klasowej jak i być członkiem RADY. Kadencja parlamentarzysty trwa 3 lata Jeśli nie spełnia on wymogów, jakie stoją przed pełnieniem tego stanowiska, może on zostać usunięty ze stanowiska, a na jego miejsce wchodzi nowa osoba wybrana tak jak jego poprzednik; Osoba pozbawiona mandatu w parlamencie szkolnym, nie może pełnić urzędu jako osoba publiczna; Parlament decyduje o wprowadzeniu projektu przedstawionego przez Radę na posiedzeniu i decyduje o wprowadzeniu jej w życie lub jej odrzuceniu Sam parlament również może przedstawić projekt. Marszałek przedstawia Radzie projekt a ona decyduje o tym czy projekt zostanie wprowadzony czy nie Projekt składany przez Radę jest najpierw czytany a następnie przeprowadzane jest głosowane które decyduje o przyszłości projektu. Rada: Jest głównym organem stanowiącym o losie szkoły W jej skład wchodzą dwaj opiekunowie którzy są łącznikiem między dyrekcją a samorządem Przewodniczący jest wybierany w wyborach powszechnych na okres 3 semestrów (1,5 roku [okres sprawowania urzędu zaczyna się od pół rocznego przeszkolenia przez odchodzącego prezesa rady] Przewodniczący może zostać wybrany tylko raz Po zakończeniu urzędu może on zostać doradcą nowego przewodniczącego, jeśli obydwoje wyrażą na to zgodę; W skład Rady wchodzą jeszcze Ministrowie: Kultury, Finansów, Sportu, Nauki. Kadencja trwa 3 semestrów [również obowiązuje ich okres szkolenia] Sposób wyboru ministra jest inny niż innych przedstawicieli. Kandydaci są wybierani przez Przewodniczącego Rady. Propozycje są przedstawiane komisji złożonej z członków grona pedagogicznego, wybierają oni ministra. Przewodniczący może odwołać się do decyzji komisji w ciągu dwóch tygodni. Jeśli chcę by komisja zmieniła zdanie musi on wystąpić na jej forum i przekonać ich. W skład komisji nie mogą wchodzić opiekunowie. Skład komisji jest wybierany z nauczycieli każdego przedmiotu Do Rady wchodzą również przedstawiciele każdego rocznika wybierani przez parlament ze swoich członków [są to jedyne osoby wchodzące w skład obydwu instytucji] Do rady wchodzi również marszałek parlamentu wybierany na 3 semestrową kadencje [również przeszkalany]. Pełni on wyłącznie funkcje łącznika Parlamentu z Radą jak i Rady z Parlamentem   Możliwe propozycje nazwy to: Szkolna Unia Klas – SUK Szkolna Federacja Klas – SFK Federalna Republika Klas – FRK Federalna Republika Szkolna – FRS Unia Szkolna – US Unia Klas – UK Zjednoczone Klasy Szkolne - ZKS