Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements


JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
13. Kontrolowanie agresji
MIEJSCA GDZIE SĄ PODEJMOWANE DECYZJE Z KIM ROZMAWIAŁEŚ? Z LEKARZEM, PRACOWNIKIEM TEGO ODDZIAŁU. Z LEKARZEM, PRACOWNIKIEM TEGO ODDZIAŁU.
Kadry Medyczne – Specjalizacje Lekarskie Lubelskie Centrum Zdrowia Publicznego w Lublinie kwiecień, 2008 r.
Napięcie emocjonalne i stres
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Polski Plan Alzheimerowski
Faza 1 - wstrząs i szok, uczuciowa anestezja, otępienie, poczucie odrealnienia (bezpośrednio po zdarzeniu)
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Konferencja MaterCare International
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
„Praca jest dobrem, które zapewnia Człowiekowi godność
Wczesna interwencja psychologiczna zapobiega depresji, zespołom lękowym oraz zespołowi stresu pourazowego u pacjentów OIT Critical Care 2011 A. Peris,
Rozwój społeczny dziecka
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Korzystanie z mediów a zapotrzebowanie na wsparcie społeczne
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Z OBSZARU: RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE przeprowadzonej w przedszkolu nr 243 w roku szkolnym 2013/2014.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Raport z badań Diagnoza potrzeb podnoszenia kwalifikacji wychowawczych organizacji obywatelskich w zakresie prowadzenia Placówek Wsparcia Dziennego oraz.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
(terapia czytelnicza)
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
POLSKI PLAN ALZHEIMEROWSKI (założenia)
Superwizja koleżeńska w profilaktyce wypalenia zawodowego pedagogów
PRZEMOC I AGRESJA.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Dr n med. n biol Nadia Bryl
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
wykorzystanie testów psychologicznych w HR
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Opracowała: Katarzyna Płatek
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Stres informacyjny użytkowników Internetu
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem sobota 10
Motywacja w sporcie.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB

Komunikowanie się pomiędzy lekarzem i pacjentką rozwija się między innymi na płaszczyźnie psychologicznej, następuje wymiana informacji i emocji, podejmowane są też czynności mające na celu oddziaływanie wzajemne na siebie. Większy wpływ wykazuje tutaj zazwyczaj lekarz, używając środków psychologicznych do oddziaływania na pacjentkę, łagodzenia jej przykrych doświadczeń oraz informowania o medycznych aspektach choroby, jak również kształtowania jej postawy w ten sposób, aby osiągnięty został cel terapeutyczny.

Cel Celem badania jest ocena stopnia przygotowania lekarzy w zakresie komunikowania się z pacjentką oraz samoocena badanych w zakresie umiejętności informowania pacjentek i ich rodzin o medycznych aspektach niepowodzenia położniczego, a także problem podnoszenia kwalifikacji lekarzy w tym zakresie.

Materiał Badaniami objęto 164 lekarzy ginekologów z pierwszym (30%) i drugim (53%) stopniem specjalizacji oraz częściowo (17%) w trakcie specjalizacji według nowych zasad. Badanie przeprowadzono w latach 2002 – 2005.

Metoda Zastosowano kwestionariusz ankiety, jako niezależne postępowanie empiryczne, powstały w oparciu o teorię postaw i kwestionariuszy: WCQ (The Ways of Coping Questionnaire) – Folkman, Lazarus, Dukiel – Scheiera i Weintraub, jako własna adaptacja tego narzędzia na potrzeby pracy.

Ryc.1. Stopień przygotowania lekarzy w zakresie komunikowania się z pacjentką (1 – wystarczający; 2 – niewystarczający)

Ryc. 2. Ocena własnych kompetencji w zakresie informowania pacjentki 1 – wystarczająca; 2 – niewystarczająca

Van zauważył, iż pracownicy służby zdrowia unikają rozmów na temat straty dziecka, ponieważ żal po stracie dziecka, uważają za nieznaczący. Shaap proponuje, żeby w rozmowie z pacjentką lub rodzicami zachęcić ich do: wyrażenia uczuć oraz omówienia trudnych do przyjęcia reakcji otoczenia. Należy też zapewnić wsparcie parom po wypisie ze szpitala, a po starcie dziecka np. upośledzonego przeznaczyć czas na reakcję emocjonalną rodziców oraz zapewnić o normalności ich reakcji.

Wiener podkreślił ogromną potrzebę wsparcia rodziców, pocieszenia ich i dostępności lekarza. Lekarz zaś powinien być przygotowany na złość, niechęć rodziców i powinien umieć sobie z tym radzić. Weston zaś stwierdza, że lekarz może podzielić się tym, co wie z rodzicami na temat ludzkich uczuć.

Wnioski Położnicy/ginekolodzy nie czują się kompetentni w zakresie komunikowania się z pacjentką. Badani w samoocenie stwierdzili niewystarczające umiejętności w zakresie informowania o niepowodzeniach położniczych. Lekarze wyrazili chęć podnoszenia kwalifikacji w dziedzinie komunikowania się i umiejętności informowania o trudnych problemach klinicznych.