WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
AUTOMATYCZNE DOWODZENIE TWIERDZEŃ.
JEDNOŚĆ.
TEORIA PUBLICZNEGO WYBORU
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną – B. Czarny Przygotowała Ewa Hołownia.
Podstawy metodologiczne ekonomii
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines Na podstawie artykułu Nancy Cartwright opracowała Inga Dębczyńska.
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Granice poznania. Granice poznania.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Wolność Wolność.
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Poglądy filozoficzne starożytnych Greków
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
Św. Tomasz z Akwinu ( ).
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
SPÓR O UNIWERSALIA Podstawowe stanowiska i główni przedstawiciele.
I. Informacje podstawowe
Paradoksy logiczne i inne 4 marca 2010.
„Człowiek jest otwarty na Boga”
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Małgorzata Trzcielińska
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Teoriopoznawcze aspekty zastosowań matematyki
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Epistemologia jako dyscyplina filozoficzna
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
FilozofiA.
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Filozoficzno-Teologiczne
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
FilozofiA.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
KLONOWANIE W NAUCZANIU KOŚCIOŁA
Wykład I: Pytania o logikę
Funktory zdaniotwórcze ekstensjonalneintensjonalne.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Wykład I: Pytania o logikę
Analityczność i aprioryczność
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Rekonstrukcja argumentu
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
KARTEZJUSZ i PASCAL
KLASA Społeczno-prawna
Dary Ducha Świętego.
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 5
Zapis prezentacji:

WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)

Gottfried Wilhelm Leibniz

Główne dzieła: De arte combinatoria, 1666 Wyznanie wiary filozofa Rozprawa metafizyczna, 1686 Teodycea. O dobroci Boga, wolności człowieka i pochodzenia, 1710 Zasady natury i łaski, 1714 Monadologia, 1714 Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, 1765

Metafizyka i logika Characteristica universalis: uniwersalny symboliczny (sformalizowany) język filozofii i nauki, które mają przybrać postać teorii zaksjomatyzowanej o strukturze dedukcyjnej. Ars combinatoria: sztuka łaczenia – konstrukcji pojęć i twierdzeń: terminy pierwotne pochodne pojęcia i twierdzenia.

Zasada racji dostatecznej głosi, że wszelkie prawdy wynikają logicznie z przesłanek, będących dla nich racjami logicznymi. Człowiek nie jest zdolny do ich sformułowania, jeśli wymaga to przejścia nieskończonej liczby kroków w logicznym (redukcyjnym) rozumowaniu. Zasada sprzeczności: (p p), nieprawda, że nic nie jest i jest zarazem, rzecz nie może mieć w sobie dwóch wykluczających się własności.

Prawdy rozumowe i prawdy faktyczne (empiryczne) Prawdy rozumowe są konieczne, a ich przeciwieństwo jest niemożliwe: ich zaprzeczenie prowadzi do sprzeczności. Prawdy faktyczne są przypadkowe i ich przeciwieństwo jest możliwe: ich zaprzeczenie nie prowadzi do sprzeczności.

Monady i agregaty Monady to byty proste (niematerialne). Monady preegzystują i są stwarzane lub niszczone. Agregaty to złożenia monad. Agregaty istnieją i ulegają rozpadowi. Monady nie oddziałują na siebie (nie mają okien), ale pozostają ze sobą w relacjach, które tworzą tzw. harmonię przedustawną (nałożoną jako zbiór relacji przez Boga na zbiór monad).

Koncepcja światów możliwych – teodycea Leibnizowska Istniejący (wszech)świat jest najlepszym z możliwych światów, lecz nie jest doskonały.

Zawiera on w sobie: zło metafizyczne (niedoskonałość) zło fizyczne (cierpienie) zło moralne (grzech)

Bóg stwarzając świat wybrał go spośród wielości możliwych światów, które były wewnętrznie niesprzeczne i współmożliwe. Według Leibniza Bóg, wybierając i stwarzając świat, który znamy, kierował się jako nieskończony rozum pewnymi zasadami:

Zasada sprzeczności: (p p); nic nie jest i jest zarazem; rzecz nie może mieć w sobie dwóch wykluczających się własności/jakości. Zasada racji dostatecznej: rzeczywistość faktu lub prawdziwość wypowiedzi oparta jest na racji dostatecznej (racje te najczęściej nie są nam znane); każde zdanie prawdziwe jest analityczne.

Zasada powszechnego związku: w uniwersum wszystko jest ze sobą powiązane. Zasada tożsamości (identyczności): pozytywna: x x negatywna: x x tożsamość nieodróżnialnych; obiekty jakościowo nieodróżnialne są identyczne.

Zasada istnienia: musi być racja dostateczna tego, że rzeczy są takie, a nie inne. Zasada prostoty: z możliwych rozwiązań Bóg wybiera najprostsze.

Zasada ekonomii: istnieje to, co spośród największych rezultatów uzyskano najmniejszym nakładem środków. Zasada doskonałości: z dwóch możliwości realizuje się ta, którą cechuje największa rozmaitość i najwyższy ład; Bóg wybiera to, co najdoskonalsze (najbardziej rzeczywiste). (Na podstawie: J. Perzanowski, Teozofia Leibniza [w:] Gottfried W. Leibniz, Pisma z teologii mistycznej, Kraków1994)