Metateorie teorii wychowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Wychowanie i pseudowychowanie
PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGICZNE
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
w nowej podstawie programowej
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Kształcenie praktyczne
DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Na podstawie artykułu Marka Mazura
Podstawy metodologiczne ekonomii
Przygotował Witold Przychoda
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Ekonomia eksperymentalna
Podstawy socjologii- wykład VI
Podstawy socjologii- wykład II
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Materializm a idealizm
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Gerontologia edukacyjna
Podstawowe zagadnienia
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
I. Gerontologia społeczna jako nauka
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE FORMY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Prowadzacy: Dr hab. prof. US Andrzej Wojtaszak
Teoria i praktyka kształcenia
Socjologia wychowania
Człowiek jako istota społeczna
Wprowadzenie Dr Beata Bugajska Uniwersytet Szczeciński
Cele kształcenia.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Treści kształcenia.
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Wychowanie jako proces
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Teorie osobowości Literatura podstawowa
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE FORMY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Technologia kształcenia zawodowego
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Antropologia.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
JAKOŚĆ PRZESTRZENI – JAKOŚĆ ŻYCIA Proseminarium i seminarium licencjackie na kierunku gospodarka przestrzenna dr hab. Sylwia Kulczyk, dr Katarzyna Duda-Gromada.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Od historii wychowania przez dydaktykę do pedeutologii i pedagogiki szkoły wyższej.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
TEMAT: Wzorce osobowe dowódcy, etyka i psychologia w dowodzeniu.
RADA SZKOLENIOWA DNIA
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
Zmiany w prawie oświatowym
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
PODSTAWY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Źródła wiedzy o organizacji i zarządzaniu I rok SSE II, I rok SNE II.
Ramowy program studiów
Edukacja włączająca – źródła, założenia, modele
POLSKIE BIBLIOTEKI DLA NAUCZYCIELI
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
PODSTAWOWE POJĘCIA PEDAGOGICZNE
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Metateorie teorii wychowania

Obszary badawcze pedagogiki teoretycznej metateoria wychowania, analiza teoretyczna różnych teorii procesów pedagogicznych oraz różne odmiany pedagogik systematycznych, prądów i kierunków pedagogicznych; odkrywanie i systematyzowanie prawidłowości i niezmienników wychowania, kształcenia i samokształcenia człowieka; analizowanie i porządkowanie dorobku naukowego pedagogik praktycznie zorientowanych, projektowanie kierunków głównych badań pedagogicznych.

Od metateorii ogólnej do metateorii szczegółowych METATEORIE NAUKOWE Metateoria nauk naturalistycznych Metateoria nauk hermeneutycznych Metateoria nauk dialektycznych METAPEDAGOGIKA Metateoria pedagogiki behawiorystycznej H. Muszyńskiego K. Konarzewskiego Metateoria pedagogiki humanistycznej S. Hessena K. Sośnickiego Metateoria pedagogiki krytycznej J. Korczaka A. S. Neilla

Modele podejścia badawczego w zakresie metapedagogiki Rekonstrukcja pozytywna teorii wychowania. Krytyka hermeneutyczna teorii wychowania. Badania porównawcze teorii wychowania.

Racjonalność adaptacyjna TEORIE WYCHOWANIA AUTORYTARNEGO: pedagogika behawiorystyczna pedagogika konserwatywna Racjonalność emancypacyjna TEORIE WYCHOWANIA ANTYAUTORYTARNEGO: pedagogika humanistyczna pedagogika liberalna Cel wychowania: rozwój wychowanka jako adaptacja do zastanych warunków życia, tożsamość konwencjonalna, tożsamość roli. rozwój wychowanka rozumiany jako samorealizacja, samowychowanie, tożsamość postkonwencjonalna, tożsamość osoby. Zadanie wychowania: kształtowanie wychowanków wg pożądanych i nienaruszalnych społecznie wzorców osobowych, kierowanie jego rozwojem, urabianie określonych cech. promowanie szeroko pojętej zmiany człowieka i świata, bezinteresowne wspieranie swobodnego rozwoju wychowanka. Istota zmian edukacyjnych: udoskonalać, ulepszać świat wg ustalonej już jego definicji. rewizja obowiązujących definicji świata, wykraczanie poza dotychczasowe wyobrażenie o tym, co możliwe i pożądane.

Współczesne ideologie wychowania i ich kryteria porównawcze „romantyczna” „transmisji kulturowej” „progresywna” Wychowanie powinno podtrzymywać naturalne interakcje dziecka z rozwijającym się społeczeństwem. To, co pochodzi od dziecka jest najważniejszym aspektem jego rozwoju. Wychowanie jest transmisją zdobyczy kulturowych

Kryteria porównawcze: Prekursorzy i przedstawiciele, ideologia. Założenia epistemiczne. Założenia psychologiczne – teorie rozwoju człowieka. Strategie definiowania celów wychowania. Podstawowe kategorie pojęciowe stosowane w badaniach empirycznych nad efektami wychowania. Pojęcie wychowania. Wartości.

Komparatystyka ewolucji teorii pedagogicznych Etap ortodoksji – do lat 80. XX wieku; pedagogika socjalistyczna, upaństwowiona i upartyjniona; Etap heterodoksji – lata 80. XX wieku; pojawienie się ideologii konkurencyjnych (anty- i neo-), ruch solidarnościowo-emancypacyjny; Etap heterogeniczności – od początku lat 90 ubiegłego wieku; pluralizm teorii pedagogicznych, swoboda naukowa, postmodernistyczny zachwyt różnorodnością i ambiwalencją etyczną.