IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty z pisania Listu Motywacyjnego Przygotował: Sebastian Wilk
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Metody poszukiwania pracy. Ważne jest: - jakiej pracy szukasz? -gdzie chcesz pracować? - jaki wymiar czasu pracy Cię interesuje? - ile czasu decydujesz.
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Indywidualne Plany Działania
Korespondencja w sprawach osobowych.
EUROPEJSKIE Curriculum Vitae
Największy Polski Portal Pracy
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
Sporządzanie listu motywacyjnego.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Rozmowa kwalifikacyjna
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Gdzie szukać pracy???. Znajomi i rodzina Najlepiej mówić wszystkim, dookoła, że szukasz pracy. Osoby znające Cię z dobrej strony mogą udzielić Ci rekomendacji.
EURES - Europejskie Służby Zatrudnienia
Poradnik rekrutacyjny 2013/2014 GIMNAZJALISTO! Z nami zaplanujesz swoją przyszłość. POMAGAMY, WSPIERAMY, UDZIELAMY PORAD.
SPOSÓB NA BEZROBOCIE Dofinansowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu w ramach Programu Aktywizacji Zawodowej Absolwentów PIERWSZA PRACA GMINNE CENTRUM.
Jak ubiegać się o pracę Opis warsztatów dla nauczycieli – członków Klubu Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS.
Projekt Program wsparcia społeczno – zawodowego dla osób objętych pomocą Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokółce współfinansowany jest ze środków Europejskiego.
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
Aktywne poszukiwanie pracy
AKTYWNE POSZUKIWANIE PRACY
Metody wyszukiwania praktyk i staży przygotował: Sebastian Wilk
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
Kształtowanie postaw przedsiębiorczości w kontekście dokumentów aplikacyjnych Ewa Ger.
Indywidualny plan działania
Początek Drogi do Kariery Zawodowej
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
METODY POSZUKIWANIA PRACY
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Przez niemal pięć lat – od 1 maja 2009 r. do końca grudnia 2013 r. – Ochotnicze Hufce Pracy realizują projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Budowlanych w Żarach
Mgp - Dane INFORMACYJNE
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Wstęp Dlaczego zmieniły się zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół publicznych? Od dnia 18 stycznia 2014 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o systemie.
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
SPOTKANIE INFORMACYJNE 7 MAJA 2014
(łac. bieg życia, przebieg życia) – życiorys zawodowy.
Przez niemal pięć lat – od 1 maja 2009 r. do końca grudnia 2013 r. – Ochotnicze Hufce Pracy będą realizować projekt współfinansowany przez Unię Europejską.
STAŻYŚCI NA JĘZYKACH SPOTKANIE INFORMACYJNE 13 PAŹDZIERNIKA 2014 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Metody poszukiwania pracy
PORTFOLIO KARIERY CO TO JEST PORTFOLIO?
USŁUGI RYNKU PRACY.
PAPKIN – KANDYDAT NA DZIENNIKARZA OPRACOWAŁA: Aneta Pyrgiel.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Dokumenty aplikacyjne
WYG Consulting Sp. z o.o. part of the WYG group creative minds safe hands MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Doradztwo zawodowe dla młodzieży – aktywność zawodowa niepełnospraw nych SOSW dla Niesłyszących im. Janusz Korczaka w Krakowie.
Rozmowa kwalifikacyjna bez tajemnic w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia” Izabela Zagrobelna-
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Nasz wizerunek zaklęty w kartkach papieru
Z DORADZTWA ZAWODOWEGO
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
WOLONTARIAT PRACOWNICZY SZANSA DLA NGO I BIZNESU.
EFEKTYWNE DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE DLA DZIECI, MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH.
MODUŁ 3 RYNEK PRACY I EDUKACJI
MODUŁ II – Aktywność gospodarcza
Indywidualne Plany Działania
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
Zapis prezentacji:

IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH 1918-1919 Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH 1918-1919 ID grupy: 97/79_P_G2 Kompetencja: przedsiębiorczość Temat projektowy: Tworzenie profilu zawodowego w Internecie Semestr/rok szkolny: IV/ 2011-2012

Struktura prezentacji Cele projektu i podział pracy przy projekcie Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży i wykłady w szkole Aktywne metody poszukiwania pracy Poznanie siebie i zaplanowanie poszukiwania pracy Jak wykorzystać Internet do poszukiwania pracy? Profil zawodowy w Internecie Dokumenty aplikacyjne Rozmowa kwalifikacyjna Podsumowanie

Cele projektu i podział pracy

Główny cel – złożenie prezentacji tematu projektowego GR. DS. dokumentów aplikacyjnych Główny cel – opracowanie zasad tworzenia dokumentów aplikacyjnych, wzorów, określenie częstych błędów GR. DS. aktywnego poszukiwania pracy Główny cel – opracowanie metod aktywnego poszukiwania pracy, aktywne poszukiwanie pracy przez Internet GR. DS. tworzenia profilu zawodowego Główny cel – przegląd portali umożliwiających zamieszczenie profilu zawodowego, opracowanie elementów profilu oraz wskazówek GR. DS. rozmowy kwalifikacyjnej Główny cel – opracowanie zasad przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej Os. SKŁADAJĄCA PREZENTA -CJĘ Główny cel – złożenie prezentacji tematu projektowego

Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży i wykłady w szkole II. Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży i wykłady w szkole

2.1. centrum doradztwa zawodowego dla młodzieży w poznaniu Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży jest jednostką budżetową Urzędu Miasta Poznaniu. Centrum współpracuje z poznańskimi gimnazjami i szkołami ponadgimnazjalnymi w obrębie Poznania w ramach przygotowywania i wspierania startu młodych ludzi na rynku pracy. Bardzo bogata oferta Centrum to m.in.: warsztatów i wykładów dla młodzieży dot. przygotowania dokumentów aplikacyjnych, badania własnych kompetencji zawodowych itp. konsultacji, wykładów i warsztatów dla nauczycieli dot. m.in. wspierania i motywowania uczniów, doradztwa zawodowego itp. indywidualne konsultacje młodzieży z doradcą zawodowym, uczestnictwo w imprezach, targach, spotkaniach dot. Wspierania młodzieży na rynku pracy

2.2. wizyta as-ów w cdzdm w poznaniu Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu współpracuje z poznańskimi instytucjami, ale w ramach wyjątku Dyrekcja zgodziła się na współpracę z nami. 19 grudnia 2011 r. odbyło się spotkanie w siedzibie Centrum z doradcami zawodowymi. Tematyka spotkania: wykład i warsztaty dotyczące tworzenia dokumentów aplikacyjnych indywidualne konsultacje dotyczące naszych CV z doradcami zawodowymi badanie naszych kompetencji zawodowych – test kompetencji i konsultacje z doradcami zawodowymi

2.3. Wykłady gościnne w naszej szkole W IV semestrze projektu „AS kompetencji” w naszej szkole gościł ponownie Pan dr Jarosław Korpysa. Tematyka gościnnych wykładów dotyczyła m.in. negocjacji. Przedstawione informacje i ćwiczenia w sposób pośredni dotyczyły naszego tematu.

Aktywne metody poszukiwania pracy III. Aktywne metody poszukiwania pracy

3.1. aktywne metody poszukiwania pracy Źródło: „Aktywne i elastyczne formy poszukiwania pracy” - oprac. Fundacji Edukacji Europejskiej (Wałbrzych 2006)

3.2. najważniejsze aktywne metody poszukiwania pracy Najważniejsze metod poszukiwania pracy : rodzina i znajomi– budowa sieci kontaktów bezpośrednie zgłaszanie się do firm Media Internet Biura Karier Targi pracy, branżowe, spotkania z przedstawicielami biznesu, instytucjami np. Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży Urzędu Pracy Agencje rekrutacyjne– firmy doradztwa personalnego

3 .3. budowa sieci kontaktów Uruchamiamy sieć kontaktów wśród rodziny, znajomych i tworzymy nowe, które mają nam pomóc znaleźć pracę. Im więcej osób wie, że szukamy pracy, tym większe prawdopodobieństwo, że dowiemy się o jakieś interesującej ofercie pracy. Nawiązuj i utrzymuj kontakty z osobami z interesującej cię branży, z każdym, kto może pomóc Ci w poszukiwaniu pracy. Reaguj natychmiast – jeśli dowiesz się o wolnym miejscu pracy, nie zwlekaj i dzwoń od razu, nawet pod koniec dnia urzędowania.

3 .4. bezpośrednie zgłaszanie się do firm Należy wysyłać lub złożyć osobiście CV i listy motywacyjne do różnych firm, nawet gdy dana firma nie ogłaszała naboru na dane stanowisko pracy. Wiele firm gromadzi CV i listy motywacyjne, a gdy szuka pracownika w pierwszej kolejności nie umieszcza ogłoszeń tylko sięga do wcześniej nadesłanych ofert. Bezpośrednie zgłoszenie się do firmy świadczy o kreatywności, aktywności i motywacji osoby poszukującej pracy. To są bardzo poszukiwane cechy u przyszłych pracowników.

3 .5. MEDIA wykorzystywane do poszukiwania pracy Z mediów najłatwiej uzyskać informacje o rynku pracy. Bardzo popularnym źródłem ogłoszeń dla osób poszukujących pracy jest prasa. Pracodawcy zamieszczają oferty pracy w dziennikach lokalnych, ogólnopolskich oraz w wydawnictwach branżowych i specjalistycznych. W prasie jest wiele dodatków tematycznych dotyczących ofert pracy (w dziennikach lokalnych i ogólnopolskich). Prasa dostarcza również szeregu informacji o nowych inwestycjach, rozwijających się branżach itp., co pośrednio wskazuje potencjalne miejsca pracy. W radiu i telewizji pojawia się szereg programów oraz audycji poświęconych zagadnieniom rynku pracy, sposobach aktywnego poszukiwania pracy

3 .6. INTERNET – nowoczesne narzędzie poszukiwania pracy W raz z rozwojem technologii i wzrostem odstępczości Internet stał się bardzo popularną metodą poszukiwania pracy. Istnieje wiele specjalnych serwisów pracy, które są szczególnie cenne dla osób poszukujących pracy i dla pracodawców. Serwisy pracy zawierają nie tylko oferty pracy, ale również szereg informacji o tendencjach na rynku pracy, metod szukania pracy, ofert praktyk, szkoleń, staży w kraju i za granicą oraz wiele poradników dotyczących np. sposobu pisania dokumentów aplikacyjnych, czy przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej. Poza polskimi portalami jest wiele portali europejskich np. Europejski Portal Mobilności Zawodowej EURES.

3 .7. BIURA KARIER Działają prawie na każdej uczelni w Polsce. Prowadzą działalność informacyjną, szkoleniową lub badawczą. Służą radą i pomocą młodym ludziom w sprecyzowaniu planów zawodowych. Można uzyskać informacje o rynku pracy, oferty pracy stałej, dorywczej, praktykach, stażach, wyjazdach zagranicznych. Dysponują również często przydatnymi ulotkami, literaturą fachową z zakresu poszukiwania pracy oraz przewodnikami. Młodzi ludzie mogą brać udział w przygotowywanych przez Biura Karier wykładach, szkoleniach, warsztatach, konferencjach, spotkaniach z przedsiębiorcami i instytucjami. Istnieje Ogólnopolska Sieć Biur Karier.

3 .8. powiatowe urzędy PRACY Po ukończeniu szkoły/ studiów możesz zarejestrować się w Powiatowym Urzędzie Pracy (odpowiednim dla miejsca zamieszkania) i uzyskać status bezrobotnego. Jako bezrobotny absolwent możesz korzystać z ofert pracy, ale również z wielu działań skierowanych do młodych ludzi np. w ramach programu „1 praca” można odbyć staż itp. PUP proponują: - pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, - pośrednictwo pracy, - poradnictwo zawodowe, - staże, - szkolenia, - możliwość uzyskania środków na podjęcie działalności gospodarczej. Powiatowy Urząd Pracy Czarnków ul. Przemysłowa 2a 64-700 Czarnków, tel.: (067) 255 37 16,17, pocz@pupczarnkow.pl www.pupczarnkow.pl

3 .9. wojewódzkie Urzędy PRACY Pracy za granicą możesz szukać w Wojewódzkim Urzędzie Pracy. Pracodawcy zagraniczni i zagraniczne urzędy pracy tam zgłaszają oferty pracy. Można uzyskać również informacje o ofertach pracy w kraju oraz informacje o sytuacji na lokalnym rynku pracy. Można uzyskać pomoc doradcy systemu EURES (jeżeli planujesz podjęcie pracy w krajach Unii Europejskiej). Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu ul. Kościelna 37 60 – 537 Poznań tel. (61) 846 38 19 wup@wup.poznan.pl www.wup.poznan.pl

3 .10. Targi PRACY, BRANŻOWE, SPOTKANIA Udział w targach pracy, targach branżowych czy spotkaniach z przedstawicielami firm w szkołach i na uczelniach to okazja do bezpośredniego kontaktu z firmą. Udając się na targi czy spotkania należy zabrać ze sobą uaktualnione dokumenty aplikacyjne. Jako poszukujący pracy możesz uzyskać szereg dodatkowych informacji o firmie, jaj wymaganiach, procesie rekrutacji, możesz również porozmawiać z osobami przeprowadzającymi rekrutacje. Warto poszukać lokalnych targów pracy. Warto tez uczestniczyć np. w Poznańskich Targach Przedsiębiorczości.

3 .11. AGENCJE REKRUTACYJNE – FIRMY DARADZTWA PERSONALNEGO Agencje rekrutacyjne nie są biurami pośrednictwa pracy. Instytucje te działają wyłącznie na zlecenie pracodawców pomagając im w znalezieniu odpowiednich pracowników na konkretne stanowiska. Inną formą rekrutacji prowadzonej przez agencję są tzw. poszukiwania bezpośrednie. Zajmują się tym headhunterzy („łowcy głów”). Headhunterzy poszukują najczęściej kadry na najwyższe stanowiska kierownicze oraz wysokospecjalistyczne. Warto zgłosić się do agencji rekrutacyjnej, by nasze dane zostały zapisane w ich bazach danych. Wybierając tę metodę poszukiwania pracy nie pętko można się doczekać rezultatów (nawet zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną).

Poznanie siebie i zaplanowanie poszukiwania pracy IV.

4.1. Jak przygotować się do poszukiwania pracy? Na początek powinniśmy dokonać krótkiej analizy SWOT własnej osoby, aby poznać bliżej samego siebie. Analiza SWOT polega na określeniu naszych mocnych i słabych stron, a następnie związanych z nimi szans oraz zagrożeń, które mogą nastąpić w przyszłości. Analiza SWOT będzie tutaj bardzo przydatnym narzędziem. Pomoże nam określić w jakiej pracy będziemy mogli nie tylko sprawdzić się najlepiej, ale czy pozwoli na dalszy rozwój i osiąganie sukcesów zawodowych.

4.2. badanie kompetencji zawodowych Badanie kompetencji zawodowych można przeprowadzić przez rozwiązanie testu kompetencyjnego i analizę wyników, najlepiej z doradcą zawodowym. Testy tego typu dostępne są w Internecie. Po przeprowadzeniu takiego testu uzyskujemy wówczas ogólny opis wyniku. Najlepiej jednak skorzystać z oferty konsultacji z doradcą zawodowym. Wiele instytucji takich jak: Powiatowe Urzędy Pracy, Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne, szkolni doradcy zawodowi czy wyspecjalizowane centra np. Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu daje taka możliwość. Osoba bardziej świadoma swoich kompetencji zawodowych oraz mocnych i słabych stron łatwiej odnajdzie się na rynku pracy.

4.3. mocne i słabe strony Mocne strony Słabe strony cechy osobowości Uzdolnienia zainteresowania najważniejsze sukcesy i osiągnięcia doświadczenie zawodowe kompetencje miękkie (czyli np. komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, umiejętność radzenia sobie ze stresem) analiza porażek; ich źródła cech negatywnych braki analiza możliwości redukcji cech negatywnych luk w doświadczeniu lub wykształceniu- uzupełnienie ich w miarę możliwości

4.4. Plan działań związanych z poszukiwaniem pracy Ważne jest by opracować sobie plan działania: określ pracę, jaką jesteś zainteresowany – odpowiedz sobie na pytanie, co lubisz robić, w czym jesteś dobry, jakie wartości cenisz; zastanów się jaką wiedzę i umiejętności posiadasz;(analiza SWOT, testy kompetencyjne) naucz się, jak szukać pracy – sprawdź, jakie sposoby szukania pracy mógłbyś wykorzystać; jeśli jeszcze tego nie potrafisz – naucz się, jak pisać życiorys, list motywacyjny; załóż profil zawodowy w Internecie przemyśl jak zachować się podczas rozmowy kwalifikacyjnej; na koniec – zastanów się, gdzie złożysz swoje CV oraz jak znajdziesz firmy, które byłyby zainteresowane Tobą jako pracownikiem.

Jak wykorzystać Internet do poszukiwania pracy? V.

5.1. Skuteczność Internetu w poszukiwaniu pracy Coraz więcej ludzi poszukuje dziś pracy przy Pomocy Internetu i uważa tą drogę za najskuteczniejszą. Zgodnie z danymi portalu zawartymi w raporcie, który powstał na podstawie przeprowadzonej ankiety w maju 2009 r.na temat internautów poszukujących pracy. Ogólne wyniki raportu: 96,17% badanych wskazało, że będzie szukać pracy przy pomocy Internetu (rodzina i znajomi 65,33%, prasa 64,42%)- większość osób wykorzysta kilka metod. 23,25% badanych ostatnią pracę znalazło włąsnie dzięki Internetowi znalazło Ludzie młodzi (21-30 lat) bardzo wysoko oceniają skuteczność Internetu w poszukiwaniu pracy.

5.2. Internetu w poszukiwaniu pracy Głównymi zaletami Internetu przy poszukiwaniu pracy jest duża liczba ofert pracy zamieszczana przez przedsiębiorstwa, możliwość sprawdzenia firmy której oferta wyda nam się interesująca. Można również skorzystać z coraz bogatszej oferty wyspecjalizowanych portali na których umieszczamy swoje CV lub wypełniamy profil zawodowy i dostajemy e-mailem wiadomości z pasującymi ofertami pracy. Podstawową wadą Internetu jest szeroka dostępność również wśród innych osób poszukujących pracy, często powtarzające się oferty oraz oferty nieaktualne. Potencjalny pracodawca równie łatwo może znaleźć informacje o osobie, która złożyła do niego dokumenty aplikacyjne. Może sprawdzić przez wyszukiwarkę lub na popularnych portalach społecznościowych. Może również zweryfikować dane podane w CV dotyczące szkół i poprzednich pracodawców.

5.3. możliwości wykorzystania Internetu Każdy szukający pracy powinien korzystać z możliwości Internetu, a więc: poszukiwać informacji na stronach www o sposobach poszukiwania pracy, sytuacji na rynku pracy, sposobach przygotowania dokumentów aplikacyjnych i przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej, informacje o stażach i szkolenia oraz innych działaniach np. urzędów pracy itp. rejestrować się na portalach pracy(przynajmniej na kilku), wypełniaj profile, zamieszczaj swoje CV i informacje o sobie. szukać ofert pracy w Internecie i natychmiast wysyłaj swoje aplikacje (na portalach pracy, stronach portali prasowych, firm, instytucji itp. szukać w Internecie danych o potencjalnych pracodawcach i wysyłać droga mailową aplikacje. uczestniczyć w grupach dyskusyjnych szczególnie branżowych, specjalistycznych – tam pracodawcy często szukają informacji o potencjalnych pracownikach.

5.4. portale pracy (przykłady) Każdy szukający pracy powinien zarejestrować się kilku portalach dotyczących poszukiwania pracy. Można na nich utworzyć swój profil swoje profile i regularnie przeglądać oferty pracy. Można wykorzystać np.: http://www.praca.pl/ http://www.pracuj.pl/ http://www.infopraca.pl/ http://gazetapraca.pl http://www.jobs.pl/ http://www.jobexpress.pl/ Istnieje jeszcze wiele innych tego typu portali w Internecie.  

Profil zawodowy w Internecie VI. Profil zawodowy w Internecie

6.1. profil zawodowy – co to jest? Profil Zawodowy – to jest ta najważniejsza część skutecznego CV. Dzięki niemu pracodawca będzie mógł od razu i w krótkim czasie przekonać się, że to właśnie Ciebie powinien zaprosić do dalszej rekrutacji. Podkreśl w nim swoje mocne strony, najważniejsze doświadczenia czy osiągnięcia. Pochwal się swoimi najważniejszymi kompetencjami: wiedzą, jaką uzyskałeś, umiejętnościami, które posiadasz oraz cechami charakteru, które Cię wyróżniają. Wystarczy, że zawrzesz w nim kilka krótkich zdań, które będą kwintesencją Twojej oferty.

6.2. profil zawodowy w Internecie Profil zawodowy zamieszczany w Internecie powinien być konkretny, szczegółowy, chronologiczny. Muszą znaleźć się w nim dane o zdobytych kwalifikacjach, bo świadczą one o charakterystyce kandydata, który chce podnosić swoje umiejętności i kompetencje . Zdjęcia, listy znajomych i grupy dyskusyjne, zawarte w profilu internetowym, są informacjami drugorzędnymi i praktycznie nie są brane pod uwagę przy wyłanianiu kandydatów. Za to podczas selekcji agencje zatrudnienia weryfikują rekomendacje i wypisane osiągnięcia potencjalnych pracowników.

6.3. profil zawodowy w Internecie Należy dbać o kompletność i aktualność profili zawodowych Sieć kontaktów ma znaczenie dla rekruterów Nie należy mieszać profilu prywatnego z zawodowym (np. umieszczania na profilu zawodowym zdjęć z wakacji Istotne dla firm poszukujących pracowników są dane kontaktowe chętnie pozostawiane na tego typu portalach Na większości portali pracy można załączyć do profilu CV i list motywacyjny

Dokumenty aplikacyjne VII. Dokumenty aplikacyjne

7.1. dokumenty aplikacyjne Na dokumenty aplikacyjne składa się życiorys zawodowy (CV) i list motywacyjny. Stworzenie odpowiednich dokumentów aplikacyjnych jest bardzo ważnym etapem ubiegania się o pracę i nie jest to wcale takie proste. Prawidłowo przygotowane CV i list motywacyjny decydują o zakwalifikowaniu się do dalszego procesu rekrutacji i mają duże znaczenie w jego kolejnych etapach, podczas których następuje weryfikacja danych zawartych w dokumentach aplikacyjnych. Do sporządzenia tych dokumentów należy się dobrze przygotować.

7.2. etapy przygotowania dokumentów aplikacyjnych Znalezienie oferty pracy zgodnej z naszymi preferencjami, predyspozycjami i możliwościami zawodowymi - prawdopodobieństwo otrzymania pracy nie wzrasta wraz z ilością wysłanych aplikacji na przypadkowe ogłoszenia. Dokładna analiza wybranej oferty - zgromadzenie wszystkich możliwych informacji na temat oferowanego stanowiska pracy i oczekiwań pracodawcy. Zbudowanie profilu idealnego kandydata na konkretne stanowisko w określonej firmie na podstawie analizy oferty. Przemyślenie, które z naszych kwalifikacji (kompetencji, umiejętności, predyspozycji i cech osobowości) pokrywają się z profilem idealnego kandydata i wymagają podkreślenia w życiorysie i liście motywacyjnym. Napisanie CV i listu motywacyjnego w odpowiedzi na konkretną ofertę . Wysłanie dokumentów na podany w ogłoszeniu adres oraz zachowanie ich kopii.

7.3. życiorys zawodowy (cv) Curriculum Vitae jest naszą wizytówką dlatego należy poświęcić mu trochę czasu, tak by uniknąć bledów, które mogą skutkować odrzuceniem przez potencjalnego pracodawcę lub agencję rekrutacyjną. W CV umieszczamy uporządkowane informacje (przedstawione w formie bezosobowej i blokowej), które w zwięzły i przejrzysty sposób charakteryzują kandydata. Nasze CV ma się wyróżniać. Bardzo ważna jest ciekawa i przejrzysta forma graficzna. Nie należy powielać wzorów dostępnych w Internecie. Można się nimi jedynie inspirować. CV powinno być czytelne, zawierać tylko prawdziwe informacje, wolne od bledów ortograficznych i gramatycznych.

7.4. elementy cv Dane personalne - imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, adres, stan cywilny, telefon kontaktowy Wykształcenie - od ostatniej skończonej szkoły, kończymy na szkole ponadgimnazialnej Doświadczenie zawodowe – należy opisać w odwróconej chronologii, dokładne daty rozpoczęcia i zakończenia pracy, pełne nazwy pracodawcy i adresy firmy, zajmowane stanowisko, zakres obowiązków, nabyte umiejętności i osiągnięcia Umiejętności – wpisujemy faktycznie posiadamy, a w szczególności te które nam pomóc przy wykonywaniu pracy na danym stanowisko (np. znajomość języków obcych, prawo jazdy kat. B, znajomość programów komputerowych itp.) Szkolenia i kursy – tylko te ważne, odpowiadające stanowisku pracy, podnoszące kwalifikacje związane z doświadczeniem zawodowym; nie wpisuj wszystkiego

7.4. elementy cv (c.d.) Zainteresowania – tu możemy przybliżyć pracodawcy swoją osobę; jest to istotny punkt, gdyż prezentuje nas od prywatnej strony. Wpisujemy to co nas wyróżnia, coś o czym mamy faktycznie pojecie, coś co jest naszym „konikiem”. Nie wpisuje się banalnych zainteresowań (standardowych) Klauzula dotycząca zgody na przetwarzanie danych osobowych – musi być zamieszczona bo inaczej CV nie będzie rozpatrywane, „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w mojej ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dn. 29.08.1997 r. o Ochronie Danych Osobowych, Dz. Ust. Nr 133. poz. 883 )”

7.5. przykłady cv znalezione w Internecie

7.6. przykład naszych cv

7.7. błędy w CV Pisząc swoje CV uważaj na często popełniane błędy: dołączone do CV np. w bikini lub sprzed lat, umieszczanie doświadczenia zawodowego w nieodpowiedniej kolejności czyli od najstarszego do aktualnego, brak opisu poziomu znajomości języka, wpisywanie zdarzeń, których w kolejnym etapie rekrutacji kandydat nie jest w stanie udokumentować zbyt dużo szczegółów, a co za tym idzie niewłaściwa długość CV (dokument nie powinien być zbyt długi ani zbyt ubogi w treść) nieczytelne CV - chaotycznie przedstawione informacje, niewłaściwa struktura i forma CV (np. pisane drobnym maczkiem, nieczytelnym pismem) brak numeru kontaktowego oraz zgody na przetwarzanie danych osobowych itp.

7.8. LIST MOTYWACYJNY List motywacyjny powinien zawierać następujące elementy: Dane personalne Aktualna miejscowość i data Dokładna nazwa firmy i działu - do którego wysyłamy naszą aplikację; jeżeli znamy, to również imię i nazwisko osoby, Rozpoczęcie - wstęp zawarty w pierwszym akapicie, informujący o tym, gdzie dowiedzieliśmy się o ofercie pracy oraz o tym, że chcemy przedstawić swoją kandydaturę na dane stanowisko (nazwa stanowiska wraz z nr referencyjnym podanym w ofercie), Rozwinięcie - rozbudowane informacje z CV (nie powielanie), przedstawienie motywacji oraz rzetelna prezentacja kwalifikacji (popartych przykładami, udowodnionych); należy przede wszystkim skoncentrować się na tym, co możemy zaoferować przyszłemu pracodawcy, Zakończenie - zawarcie w jednym akapicie nadziei na zainteresowanie pracodawcy naszą kandydaturą oraz wyrażenie gotowości do zaprezentowania swojej osoby podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Podpis.

7.9. przykłady Listów motywacyjnych

Rozmowa kwalifikacyjna VIII. Rozmowa kwalifikacyjna

8.1. Rozmowa kwalifikacyjna Rozmowa kwalifikacyjna to rozmowa wstępna, pierwszy osobisty kontakt z potencjalnym pracodawcą. Należy się do tej rozmowy bardzo dobrze przygotować, co stanowi połowę sukcesu. W rozmowie kwalifikacyjnej kandydat może zaprezentować siebie, rozszerzyć informacje z CV, podkreślić swoje atutu. Wychodzą tu jednak na jaw wszystkie nieścisłości i oszustwa zamieszczone w CV.

8.2. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej? Należy zebrać jak najwięcej informacji o firmie (przedmiot działalności, oferowane usługi, informacje o konkurencji itp. ) Zebrać informacji o potencjalnym miejscu pracy, czyli wiedza teoretyczna i praktyczna. Często pojawiają się pytania sytuacyjne, które wymagają od kandydata zastosowania wiedzy w praktyce i kreatywności. Przeanalizować swoje CV. Przeanalizować poszczególne etapy swojej kariery zawodowej i doświadczenie zawodowe (np. praktyki szkolne, prace wakacyjne itp.) Przeanalizować dokładnie opis stanowiska oraz porównać wymagania ze swoimi umiejętnościami i doświadczeniem. Przeanalizować dlaczego chcesz podjąć tą pracę oraz co pragniesz osiągnąć za 5, 10 lat. Przygotować certyfikaty, dyplomy, świadectwa, referencje i inne dokumenty dot. kwalifikacji i doświadczenia. Przygotować swoje mocne i słabe strony.

7.3. przebieg rozmowy kwalifikacyjnej Pamiętaj o poniższych zasadach w trakcie rozmowy Odpowiednie przygotowanie „duchowe”; musisz być wyspany, zrelaksowany przed rozmową i pozytywnie nastawiony. Musisz być skoncentrowany i naturalny. Pamiętaj o uśmiechu i kontroli ciała. Należy uważnie słuchaj swojego rozmówcy, nie wchodź mu w słowo oraz odpowiadać po chwili zastanowienia. Udzielaj konkretnych, zwięzłych odpowiedzi. Koniecznie pamiętaj o odpowiednim wyglądzie – dyskretna fryzura, ubiór. Pamiętaj o kontakcie wzrokowym z rozmówcą. Istotna jest komunikacja niewerbalna – często ma większe znaczenie niż same słowa, należy wiec również to brać pod uwagę.

Podsumowanie W tym semestrze zdecydowaliśmy się realizować temat dotyczący tworzenia profilu zawodowego w Internecie, gdyż jest to kontynuacja tematu jaki realizowaliśmy w ramach MGP o tym jak aktywnie poszukiwać pracy. Część zagadnień pokryła się z naszą częścią tamtego projektu. Nasz opiekun poszerzył nam wiele z tych elementów. Każdy z nas opracował swoje CV. Mięliśmy też okazję do spotkania z doradcami zawodowymi i przeanalizowaliśmy nasze kompetencje zawodowe. Uzyskaną wiedzę i praktyczne umiejętności w ramach tego tematu projektowego zastosujemy w praktyce z chwilą wejścia na rynek pracy po ukończeniu szkoły.

Dziękujemy za uwagę! Grupa 97/79_p_g2 Aneta Grot Karolina Kubiak Kamila Lum Katarzyna Łucyszyn Nannett Popp Agata Soboń Emilia Wręczycka Izabela Zenkowska Justyna Wrzesińska Marcin Dzierzgwa Miłosz Stanecki Grzegorz Tomaszewski Opiekun grupy: Katarzyna Pietrucik

ŹRÓDŁA INFORMACJI materiały z portali pracy „Aktywne i elastyczne formy poszukiwania pracy” - opracowanie Fundacji Edukacji Europejskiej (Wałbrzych 2006) Raport portalu Jobexpress.pl na temat internautów poszukujących pracy (ankiety przeprowadzono w maju 2009 ) materiały z www.wup.poznan.pl – (strona Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu) materiały z www.pupczarnkow.pl – (strona Powiatowego Urzędu Pracy w Czarnkowie) materiały z www.praca.gov.pl materiały dotyczące profilu zawodowego http://poradnik-kariery.monsterpolska.pl materiały dotyczące profilu zawodowego http://www.gazetaprawna.pl „Poszukiwanie pracy: Internet najlepszy?” eGospodarka.pl „ Jak wykorzystać Internet w poszukiwaniu pracy?”– Anna Owczarz „Poradnik: Rozmowa kwalifikacyjna” – kariera.mediarun.pl i inne materiały