Założenia i realizacja projektu AS Założenia i realizacja projektu „AS KOMPETENCJI”
Projekt „AS KOMPETENCJI” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego AS
REALIZATORZY PROJEKTU Uniwersytet Szczeciński COMBIDATA Poland sp. z o.o. Lider projektu Partner projektu - Wydz. Matematyczno-Fizyczny - Wydz. Nauk Ekonomicznych i Zarządzania
PATRONI PROJEKTU Zachodniopomorski Kurator Oświaty Wielkopolski Kurator Oświaty Lubuski Kurator Oświaty
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROJEKTU Obszar realizacji projektu: Województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, lubuskie Okres realizacji projektu: październik 2009 roku - sierpień 2012 / czerwiec 2013 roku Odbiorcy (beneficjenci) bezpośredni projektu: Uczniowie klas pierwszych roku szkolnego 2009/2010 szkół ponadgimnazjalnych z województw objętych projektem.
DWA NURTY PROJEKTU Nurt szkolny – Uczniowskie Grupy Projektowe (UGP) 180 grup w 90 szkołach (2 grupy w każdej szkole) – w każdej grupie średnio 10 uczniów. UGP realizowały zajęcia pozalekcyjne na terenie szkoły w oparciu o uczniów z danej szkoły, pod kierunkiem nauczyciela z tej szkoły (8 godzin zajęć w miesiącu, tj. 40 godz. w każdym z 5 semestrów, łącznie 200 godzin w czasie trwania całego projektu). Nurt uczelniany – Naukowe Koła Projektowe (NKP) 12 kół – po 10 uczniów w każdym kole. NKP realizowały zajęcia pozaszkolne i były one prowadzone na US oraz uczelniach wyższych w Pile i Gorzowie, przez kadrę naukową tych uczelni i z wykorzystaniem zaplecza naukowo-badawczego uczelni. (6 godzin zajęć w miesiącu, tj. 30 godz. w każdym z 5 semestrów, łącznie 150 godzin w czasie trwania całego projektu)
W projekcie w ramach UGP brało udział 90 szkół z 3 województw: lubuskie – 10 szkół wielkopolskie – 47 szkół zachodniopomorskie – 33 szkoły
KOMPETENCJE ROZWIJANE W UGP I NKP Zajęcia UGP i NKP odbywały się w 2 kompetencjach: matematyczno-fizycznej przedsiębiorczości UGP w projekcie AS: kompetencja matematyczno-fizyczna – 107 grup kompetencja przedsiębiorczości – 73 grupy NKP w projekcie AS: kompetencja matematyczno-fizyczna – 12 kół kompetencja przedsiębiorczości – 3 koła
DZIAŁANIA UCZNIÓW W RAMACH PROJEKTU Każda UGP pracowała w każdym semestrze nad jednym tematem projektowym (wybranym z puli 120 tematów projektów). Każda UGP nawiązała współpracę z inną UGP, tworząc tzw. Międzyszkolną Grupę Projektową (MGP). Każda MGP wybierała i pracowała wspólnie nad jednym tematem projektowym w roku. Każde NKP opracowywało w ciągu roku szkolnego jeden temat projektowy. Uczestnicy UGP i NKP powadzili na portalu projektu swoje e-kroniki, obrazujące postępy prac.
WSPARCIE DLA UCZNIÓW ZE STRONY KADRY NAUKOWEJ Opracowanie Portalowego Zasobu Kompetencji, zawierającego 120 tematów projektowych wraz z konspektami. Ocena przez Zespół Oceny Projektów projektów wykonanych przez UGP, MGP i NKP. Przeprowadzenie przez kadrę naukową uczelni z każdą UGP dwóch 4-godzinnych zajęć w każdym semestrze. Prowadzenie przez kadrę uczelni mentoringu czyli konsultacji „on-line” za pośrednictwem portalu lub telefonicznie. Materiały e-learningowe dla uczniów dostępne na portalu. Wykłady synchroniczne – wykłady prowadzone na żywo za pośrednictwem portalu
INNE FORMY WSPARCIA I NAGRADZANIA UCZNIÓW Po każdym roku projektu 10 najlepszych UGP w każdej kompetencji brało udział w Festiwalu Uczniowskich Grup Projektowych, na którym uczniowie otrzymywali nagrody książkowe. Na festiwalach wygłaszane były przez pracowników naukowych 2 wykłady. Co roku 2 najlepsze MGP w każdej kompetencji nagradzane były wycieczką do krajowego ośrodka badawczo-naukowego. Po każdym roku projektu wszyscy uczestnicy NKP brali udział w podsumowującym ich działalność Uczelnianym Festiwalu Naukowych Kół Projektowych, na którym wręczane były nagrody książkowe dla wszystkich uczniów oraz wygłaszane były przez pracowników naukowych 2 wykłady. Co roku 4 najlepsze NKP nagradzane były wycieczką do zagranicznych ośrodków naukowo-badawczych, a następne 8 kół brało udział w wycieczkach naukowych organizowanych na terenie kraju.
CELE PROJEKTU Cel główny Rozwój kompetencji kluczowych uczniów w zakresie matematyki, fizyki oraz przedsiębiorczości.
CELE PROJEKTU Cele szczegółowe: Wzrost zainteresowania uczniów dalszą nauką w szkołach wyższych na kierunkach ścisłych, technicznych, inżynierskich i ekonomicznych. Osiągnięcie przez uczestników projektu wyników powyżej średniej wojewódzkiej z egzaminu maturalnego z matematyki lub fizyki. Rozwój u uczniów umiejętności samokształcenia się oraz umiejętności pracy zespołowej. Wzrost wykorzystywania przez uczniów w nauce nowoczesnych technologii (e-lerningu i Internetu). Rozwój umiejętności stosowania wiedzy w praktyce, rozwiązywania zadań problemowych, odczytywania i interpretowania źródeł informacji.
KORZYŚCI DLA UCZNIÓW Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Bezpłatny udział w atrakcyjnych zajęciach pozalekcyjnych lub pozaszkolnych, prowadzonych przez nauczycieli oraz kadrę naukowo-dydaktyczną uczelni wyższych. Możliwość korzystania z nowoczesnych pomocy dydaktycznych i edukacyjnych zakupionych w ramach projektu. Uczniowie rozwijali swoje kompetencji matematyczno-fizyczne lub z przedsiębiorczości, oraz inne kompetencje przydatne w dalszej nauce . Poprzez współpracę z kadrą uczelni uczniowie mieli możliwość zapoznania się ze środowiskiem akademickim oraz realiami i możliwościami edukacyjnymi uczelni wyższych. Uczniowie mogli korzystać z nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych wykorzystujących portal edukacyjny. Uczniowie nabywali umiejętności pracy zespołowej, stosowania wiedzy w praktyce, analitycznego, logicznego i twórczego myślenia.
PRZEWIDYWALNE REZULTATY PROJEKTU (MIĘKKIE) Minimum 812 uczniów z grup z kompetencji matematyczno-fizycznej (ok. 70% uczniów w tej kompetencji) uzyska wynik powyżej średniej wojewódzkiej na egzaminie maturalnym z matematyki lub fizyki. U minimum 1632 uczniów (ok. 85% uczniów) nastąpi wzrost kompetencji z zakresu nauk matematyczno-fizycznych lub przedsiębiorczości. Minimum 1344 uczniów (ok. 70% uczniów) zadeklaruje chęć kontynuacji nauki na studiach związanych z matematyką, fizyką lub przedsiębiorczością, m.in. na kierunkach ścisłych, technicznych, inżynierskich i ekonomicznych. 1536 uczniów (ok.80% uczniów) rozwinie kompetencje samokształcenia się oraz wykorzystywania w nauce e-learningu i Internetu.
PORTAL PROJEKTU askompetencji.eduportal.pl
TEMATY PROJEKTOWE Tematy z kompetencji matematyczno fizycznej – 100 Tematy z matematyki – 34 Tematy z fizyki – 66 Tematy z kompetencji przedsiębiorczości – 20
AS – TEMATY Z MATEMATYKI Kongruencje i ich zastosowania Wzór Eulera dla wielościanów Problemy ekstremalne w geometrii trójkąta Konstrukcje geometryczne samym cyrklem Indukcja matematyczna w geometrii Geometria środka ciężkości Współrzędne barycentryczne i współrzędne biegunowe Konstrukcje geometryczne przy użyciu linijki Nierówności w geometrii Kontrprzykłady w matematyce Modelowanie miejsca geometrycznego punktów za pomocą programu C.a.R Liczby Fibonacciego
AS – TEMATY Z MATEMATYKI Równania diofantyczne Elementy geometrii trójkąta Geometria i mechanizmy przegubowe Inwersja Metoda iteracji Paradoksy nieskończoności Równania funkcyjne Zasada Cavaleriego Problem izoperymetryczny Różne własności liczb naturalnych Statystyczny uczeń naszej szkoły
AS – TEMATY Z MATEMATYKI Nasza szkoła w liczbach Statystyczna rzeczywistość naszego miasta Narzędzia informatyczne w matematyce szkolnej Wykorzystanie Excela w nauczaniu matematyki Intuicje w rachunku prawdopodobieństwa Metody kombinatoryczne w rachunku prawdopodobieństwa Geometria w programie C.a.R. Pomiar i miara Sukces z matematyką na GMAT Arytmetyka i algebra przez geometrię Matematyka w testach IQ
AS – TEMATY Z FIZYKI Ruch Siłą fizyki jest siła Dynamika Newtona W świecie dźwięków i ciszy Zasady zachowania w fizyce Elektrostatyka Ruch falowy Elektromagnetyzm Stały i przemienny prąd elektryczny Radioaktywność Drgania harmoniczne – wszechobecny ruch Siła, praca, energia Światło – promienie i fale Początkiem wszechrzeczy jest woda
AS – TEMATY Z FIZYKI Badanie i analiza ruchu Drgania wokół nas Z prądem i pod prąd Badanie zjawisk cieplnych W świecie dźwięków Zjawisko indukcji elektromagnetycznej Procesy wykładnicze Promieniowanie wokół nas Przemiany gazowe Energia i jej przemiany Laser - atomowe światło – pół wieku od odkrycia Siły i ruch Fizyka opadów atmosferycznych Drgania i fale mechaniczne
AS – TEMATY Z FIZYKI Niebo nad głową Loty kosmiczne Światło i my Podróż do świata kwantów Pola i ruch Niezwykły taniec pod mikroskopem Ciekawe zjawiska na granicy faz Gdy nie można założyć, że opór powietrza pomijamy … Zachowanie się ciał w układach obracających się Czy boimy się elektrowni atomowych? Pierwiastki promieniotwórcze wokół nas Hałas wokół nas Gdy płynie prąd Badamy pole magnetyczne
AS – TEMATY Z FIZYKI Gaz dokonały i nie tylko Barwy Woda Jak się waha wahadło? Pomiar oporu elektrycznego Zależność oporu elektrycznego od temperatury Elektroliza Obwód RC Załamanie światła Lunety Interferencja światła Ciecz – jeden ze stanów skupienia materii Maszyny proste wokół nas Zderzenia ciał
AS – TEMATY Z FIZYKI Dlaczego ciała spadają? Pole grawitacyjne Zjawiska falowe w przyrodzie Obserwacja jasnej i ciemnej strony nieba Wzajemne oddziaływanie ciał Budujemy maszynę parową Fizyka współczesna wokół nas Elektryczność w służbie człowieka Patrząc okiem fizyka na człowieka Przyroda, która nas otacza Optyka geometryczna i falowa Zjawiska optyczne w atmosferze (tylko w 1 semestrze)
AS – TEMATY Z PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Narzędzia pracy grupowej Mój pierwszy e-biznes Tworzenie profilu zawodowego w Internecie Identyfikacja luki inwestycyjnej na podstawie strategii regionalnych Wylęgarnia pomysłów biznesowych Zarządzanie marketingowe małym i średnim przedsiębiorstwem Personel w przedsiębiorstwie Projektowanie i zakładanie firmy Współczesne problemy rynku pracy Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej Koncepcja firmy sprzedającej rośliny ozdobne przez Internet Moja firma w Internecie – pomysł na szybki biznes
AS – TEMATY Z PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Jak wykorzystać informatykę w planowaniu swojej kariery zawodowej? Przedsiębiorstwo wirtualne – nowe perspektywy przedsiębiorczości E-commerce – koncepcja biznesu Osobowość a rozwój człowieka Regionalny rynek pracy Etyczna reklama Etyczna firma – etyczne i nieetyczne zachowania w biznesie Popyt na regionalnym rynku pracy – pracodawcy w regionie Lokalny rynek pracy (tylko w 1 semestrze) Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej (tylko w 1 semestrze) Pozyskanie środków na podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej (temat dodatkowy)
NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE TEMATY Z MATEMATYKI Statystyczny uczeń naszej szkoły – 38 razy Nasza szkoła w liczbach – 33 razy Różne własności liczb naturalnych – 31 razy Metody kombinatoryczne w rach. prawdopod. – 27 razy Matematyka w testach IQ – 23 razy Liczby Fibonacciego – 23 razy
NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE TEMATY Z FIZYKI Czy boimy się elektrowni atomowych? – 21 razy Hałas wokół nas – 18 razy Woda – 17 razy W świecie dźwięków i ciszy – 15 razy Gdy płynie prąd – 15 razy Laser - atomowe światło – 13 razy Loty kosmiczne – 12 razy
NAJCZĘŚCIEJ WYBIERANE TEMATY Z PRZESIĘBIORCZOŚCI Osobowość a rozwój człowieka – 44 razy Etyczna reklama – 42 razy Projektowanie i zakładanie firmy – 40 razy Personel w przedsiębiorstwie – 39 razy Tworzenie profilu zawodowego w Internecie – 30 razy Etyczna firma – 28 razy
Dziękuję Państwu za uwagę Koniec dr Andrzej Wiśniewski Instytut Matematyki Uniwersytetu Szczecińskiego