Kryzys połowy życia midlife crisis

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samoocena.
Advertisements

Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Warsztaty psychologiczne
Depresja Depresja inaczej zaburzenia depresyjne - Zaburzenia psychiczne z grupy zaburzeń afektywnych, charakteryzujące się obniżeniem nastroju, obniżeniem.
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Psychologia Zarządzania
Badania operacyjne. Wykład 1
im. Króla Jana III Sobieskiego
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Posłuszni do końca.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH JAKO PRZEJAW KRYZYSU DORASTANIA
Jak pisać pracę dyplomową?
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
O aktywności dorosłych i seniorów
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
1 Kto utożsamia się z Wielkopolską, a kto nie?. 2 Mieszkańcy Wielkopolski próba reprezentatywna, N=800.
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
Temat: Cechy populacji biologicznej.
Autorytety wśród młodzieży
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Materializm a idealizm
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Procesy grupowe A.Kawalec.
I. Gerontologia społeczna jako nauka
STOP – przemocy i agresji
Zadawanie pytań.
Czytanie ze zrozumieniem
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Rekreacja ruchowa a zdrowie współczesnego człowieka
Rola Ośrodka TOTU w lokalnej polityce rozwiązywania problemów społecznych Piotr Sobczak
Kobiety na rynku pracy.
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY D E M O G R A F I A.
DIAGNOZA … I CO DALEJ ? Hanna Wiśniewska-Śliwińska.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Zapraszam, Zygmunt Korzeniewski. » Dlaczego jedni zostają premierami, szefami wielkich firm, a inni nie robią kariery? » Dlaczego ktoś o wysokim ilorazie.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Indywidualizacja treningu jako podstawowe zadanie OSPR Wojciech Nowiński Program dofinansowania ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w roku 2015.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Potrzeba zwiększenia retencji poprzez odtworzenie istniejącej infrastruktury. Autor: Szymon Wiener Opole, r.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
środowisko wychowawcze
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
10 FAKTÓW NA TEMAT CUKRZYCY. Ok. 347 mln ludzi na świecie ma cukrzycę. 1 Istnieje rosnąca globalna epidemia cukrzycy, u której podłoża leży szybki przyrost.
PACJENT DOROSLY WYLECZONY – PROBLEMY PSYCHOLOGICZNE MARIA ROGIEWICZ.
Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej Oddział w KrakowieBiuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej Oddział w Białymstoku Postrzeganie koncepcji reintrodukcji.
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Ciemna strona GMO.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
"Jak przygotować się do wieku nastoletniego?"
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Satysfakcja i wartościowanie zadań rozwojowych przez młodych dorosłych
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Kryzys Połowy życia Przemiany osobowości
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Kryzys połowy życia midlife crisis kontrowersje wokół zjawiska

Wyjdźmy od definicji… Spor o definicje toczy wielu badaczy, psychologów czy klinistów. Jak zresztą w wielu innych przypadkach definicja jest kwestią kluczową – więc rodzi spory. Definicja zbudowana jest w oparciu o uwzględnienie ważnych aspektów. Jak można wywnioskować, każdy z tych aspektów rodzi odrębne kontrowersje wśród licznych badaczy, które szerzej omówimy dalej.

Definicja bazowa Kryzys połowy życia jest to proces intensywnych i subiektywnych trudnych przemian osobowości, które dotyczą koncepcji siebie, świata i wartości oraz zadań życiowych, a mogą wynikać z konfrontacji z faktem ograniczoności życia, reewaluacji dotychczasowych dążeń życiowych i z konieczności adaptowania do [nowych] zadań i ról typowych dla wieku średniego.

Analiza definicji Definicja zakłada kilka podstawowych aspektów kryzysu połowy życia. Jest on procesem. Objawia się przemianami osobowościowymi. Dotyczy postrzegania siebie, świata oraz wartości. Jest uwarunkowany przez autorefleksje na temat dotychczasowych osiągnięć. Wynika z dojścia do momentu przełomu, dostrzeżenia że jest się bliżej śmierci i czas życia jest ograniczony.

Ważna różnica Wielu naukowców i ludzi błędnie utożsamia pojęcie Kryzysu połowy życia z zespołem wypalenia zawodowego. Różnica jest znacząca – omawiany kryzys dotyczy wielu egzystencjalnych problemów. Natomiast zespół – jedynie pracy zawodowej. Kryzys może dotknąć wszystkich, bez względu na zawód – natomiast zespół dotyka osoby pełniące zawody wymagające kontaktu z ludźmi.

Czy istnieje? Ożywiona dyskusja na temat istnienia tego stanu kryzysowego trwają do dzisiaj w środowiskach naukowych. Zapoczątkował je artykuł z 1965 roku – Jaques. Część badaczy – jak np. Costa i McCrae – uważają, że to co popularnie nazywamy kryzysem połowy życia jest tylko pewnym uzewnętrznieniem problemów istoty neurotycznej – wynikających z naturalnego procesu starzenia się.

Jednostkowy czy masowy? Wielu badaczy dowodzi, że zjawisko to jest raczej kwestią indywidualną niż normą i stałym elementem życia mężczyzn. Badania dowodzą jednak, że [Levinson]80% mężczyzn (jak i kobiet) – przeżywa w swoim życiu kryzys połowy. W badaniach Cierni’na 70%. W opozycji do tych wyników jednak stoi chociażby McGill – ¼ populacji mężczyzn. Inni mówią zaś o 1/3.

Wiek dotykany kryzysem… Psychoanalitycy w swych badaniach udowadniają, że kryzys dotyka większość mężczyzn przed 40stką. Reszta badaczy uważa, że kryzys może wystąpić od 40 – 60 r. życia. Dane empiryczne stwierdzają występowanie: trudności psychologicznych po 40 r.ż. Przemian „koncepcji siebie” od 35 r.ż – 45 r.ż.

Unikalność czy uniwersalność? Kryzys objawia się w wielu aspektach życia. Ich uniwersalność potwierdzają fakty, takie jak konieczność rewizji dotychczasowej koncepcji siebie – dokonań i planów. Takie same zdają się przemiany w organizmie – starzenie postępujące. Jednak unikalność kryzysu przejawia się w sposobie radzenia sobie z nim oraz okazywania tego stanu. Każdy też dokonuje rewizji relatywnej – tj. odnoszącej się tylko i wyłącznie do jego indywidualnej persony.

Ujęcie procesowe vs Inicjacyjne Kryzys można rozpatrywać w dwojaki sposób ze względu na jeszcze jeden aspekt. Liczni badacze uważają, że kryzys jest procesem. W ujęciu kryzysu jako procesu jest duża doza optymizmu, gdyż z definicji proces ma swój początek (najczęściej w określonym czasie) i ma też swój koniec. Proces zakłada rozumienie OD-DO. Zakłada to również fakt, że jak każdy proces kryzys ma swoje określone fazy – które, trzeba przeżyć i kropka.

Ujęcie procesowe vs Inicjacyjne Gorszym ujęciem, które zdecydowanie nie jest już takie optymistyczne jest ujęcie inicjacyjne. W myśl którego kryzys wieku średniego jest wynikiem życiowych sytuacji. Jest przez nie zainicjowany, w dowolnym momencie. Nie ma mowy w tym ujęciu o systematyce procesu. Wszystko jest w pełni zindywidualizowane, nie zakłada się ani sztywno ustalonego końca ani początku. Dynamika sytuacji jest inicjatorem.

Powody KPŻ Bardzo ważne jest też zrozumienie czemu kryzys ten występuje. Może występować z dwóch powodów. Niespełnienie w dotychczasowym życiu. Brak realizacji dotychczasowego siebie. Nie odnajdywanie się w aktualnej roli życiowej lub niepowodzenie założonych w młodości planów. Obawa przed zbliżającym się kolejnym etapem życia – starością. Obawa przed „Wiekiem ograniczeń” – w którym coraz trudniej o „uciechy łoża i stołu”. Obawa o przedwczesną śmierć oraz zamartwianie się zapewnieniem potomkom godnego bytu po ich śmierci.

Norma czy patologia Również ta kwestia budzi wiele kontrowersji. Odwołamy się tutaj do rozumienia buntu, jako pewnego etapu w życiu młodych ludzi, w którym w sposób szczególny manifestują oni swoją przemianę. Młodzież przechodzącą w okres opisywany często „to jeszcze nie dorośli, choć już nie dzieci” – podobnie jak 40sto latkowie – muszą przeżyć w pewien sposób pewną manifestację – niezadowolenia z przeszłości lub obawę o przyszłość.

Wpływ społeczny czy natura? Kryzys połowy życia jedni uznają, za z natury biologiczny fragment życia osobników męskich. Jak menopauza u kobiet. Uznają więc znamienny wpływ hormonalnych zmian zachocących w organiźmie, a mających również wpływ na postrzeganie społeczne. Kryzys jednak może często wynikać z społecznego utarcie pojęcia „Kryzys połowy życia”, czy czynników socjodemograficznych.

Czynniki socjodemograficzne Mężczyźni wyżej wykształceni – powstają w wyniku zwiększonego poziomu napięć i wahań Brak zapału (wypalenie) Demobilizacja Skłonność do sięgania po alkohol Mężczyźni o niższym wykształceniu – wynika w wyniku porównywania się z innymi Obniżenie samooceny Na satysfakcję z życia u mniej wykształconych wpływa stan kontaktów społecznych. U wyżej wykształconych natomiast zadowolenie z życia małżeńsko-rodzinnego.

Dziękuję za uwagę.