Jakie kluczowe założenia teoretyczne i polityczne leżą u podstaw przyjmowanych rozwiązań praktycznych?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Diagnoza edukacyjna Znaczenie Rodzaje Narzędzia Analiza.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Dydaktyka ogólna.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Pedagogika szkoły wyższej
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Uczenie aktywne na „jałowym biegu” o (nie)dobrych praktykach w dobrej szkole Dr hab. Hanna Kędzierska (UW-M Olsztyn)
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Modele zachowań wyborczych
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Kurs - OK zeszyt.
20 LUTY 2016 GIMNAZJUM NR UCZ I UCZ SIĘ Z TIK – WYKORZYSTUJEMY TECHNOLOGIĘ NA LEKCJACH 2. PRZESTRZEGAMY ZASAD NETYKIETY 3. RESPEKTUJEMY PRAWA AUTORSKIE.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Przedszkola Miejskiego nr 4
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Metoda WebQuest.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Tytuł projektu naukowego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Zapis prezentacji:

Jakie kluczowe założenia teoretyczne i polityczne leżą u podstaw przyjmowanych rozwiązań praktycznych?

Lektury: Klus-Stańska D. Dydaktyka wobec chosu pojęć i zdarzeń. Warszawa:Wyd. Ak. Żak, 2010 Klus-Stańska D. Konsturowanie wiedzy w szkole. Olsztyn. Wyd. UWM, 2000 Sławińska M. Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków: Impuls, 2010.

Podejście tradycyjne w nauczaniu kluczowe są: Przedmiotem namysłu i projektowania są akty nauczania, mające wywołać określone reakcje (precyzyjnie określone przewidywane rezultaty) Rola nauczyciela (funkcja koncepcyjna, organizacyjna, źródło wzorców wiedzy) Określone, obserwowalne czynności =poziom wiedzy Materiał do uczenia się – elementarne części, kolejno po sobie następujące Kontrola i wzmocnienie Poprawność (natychmiastowa korekta błędów)

Podejście konstruktywistyczne w nauczaniu kluczowe są: Aktywność ucznia (czas na samodzielne poradzenie sobie z sytuacją poznawczą) Stawianie ucznia w sytuacjach problemowych (konfliktu poznawczego, samodzielność koncepcyjna) Rozpoznawanie przez nauczyciela, co ma na myśli uczeń (nie odwrotnie) Społeczne negocjowanie znaczeń, a nie przyswajanie cudzych pojęć Akcent na procedury poznawczych, nie –wyniki Przed-wiedza ucznia, wiedza osobista Błędy uczniowskie pożądane

Znaczna część uczenia zachodzi na poziomie nieświadomym Poza celowymi zabiegami nauczyciela i samokontrolą ucznia Konieczne jest wyjście poza ścisłą kontrolę, sterowanie (nakierowywanie) i dokumentowanie. To co obserwowalne, udokumentowane - obejmuje tylko niewielką część zachodzących w umyśle ucznia procesów.

„Nauka nie jest wyspecjalizowaną domeną wyrafinowanych elit; wprost przeciwnie, jest kontynuacją tego rodzaju uczenia się, które jest udziałem każdego z nas, gdy jesteśmy jeszcze bardzo mali” (Gopnik, Meltzoff, Kuhl)

Nauczanie-uczenie się Model tradycyjny Model konstruktywistyczny Sytuacja problemowa (konflikt poznawczy) Eksploracja i osobiste procedury rozumienia Negocjacje społeczne Zmiana funkcjonowania znaczeń w umyśle Wyjaśnienie osoby kompetentnej Zrozumienie Utrwalenie Posiadanie wiedzy

Język: Podejście konstruktywistyczne Podejście tradycyjne Język wykorzystywany tylko jako narzędzie komunikacji, poprawny, literacki, sformalizowany Język jako narzędzie myślenia i komunikowania, potoczny, narracyjny, osobisty dyskutowanie Interpretowanie, Negocjowanie Argumentowanie Porównania, metafory

Sposób pracy Szkoła po śladzie Szkoła w poszukiwaniu śladu poprawne odpowiedzi, zachowania, właściwe źródła wiedzy, ustalone, kolejne kroki, Słuchaj – patrz- ćwicz- zapamiętaj! Wyniki (!) Czego się nauczyłem? Co umiem? Wiem, że… Pytania (nauczyciela i uczniów), stawianie hipotez, dociekanie, kontestowanie, badanie, eksperymentowania Pomyśl – próbuj! Proces: Jak pracowałem? Wiem, jak…

Nauczyciel Podejście tradycyjne Podejście konstruktywistyczne Instruuje, dopilnowuje ucznia, prowadzi, kieruje aktywnością ucznia, dostarcza wzorów działania, naprowadza, podpowiada, sprawdza, kontroluje, wdraża, ocenia,… prowokuje, pyta, negocjuje, dyskutuje, kontestuje, współpracuje, ujawnia odmienne konteksty, opcje i różne racje, obserwuje, wspiera, ...

Wiedza Podejście tradycyjne Podejście konstruktywistyczne Niekwestionowana wiedza publiczna, akademicka, zawarta w podręcznikach, encyklopediach, jednoznaczna, linearna Prezentacja i przekaz wiedzy Wiedza osobista anegdotyczna, marginalizowana, zakłócająca Problematyczna, kwestionowana, złożona, wielowarstwowa, zmienna, kontekstowa Wiedza jest obszarem osobistych dociekań Wiedza osobista prawomocna

TYPY WIEDZY: nazewnicza // reprodukcja//pamięć// Nazwij- typologie, kategorie, nazwy własne// z przekazu społecznego Wyjaśniająca//myślenie przyczynowo-skutkowe// logiczne wnioskowanie//zależności, związki Interpretacyjna// myślenie krytyczne, ocenianie, refleksja// problematyzowanie przekonań// sprzeczność interesów//antycypowanie konsekwencji decyzji// rozbieżność intencji i skutków działań//

Te same materiały, ale inna praca: 1. A/Jak to się stało, że Kopciuszek została żoną królewicza? B/ Czy Kopciuszek była kobietą sukcesu? 2. A/Jaki był przebieg bitwy pod Gruwaldem? B/Zbyszko (rycerz polski) i Brat Albert (rycerz krzyżacki) piszą listy do swoich przyjaciół, w których zdają relacje i dzielą się swoimi przeżyciami zawiązanymi z bitwą pod Grunwaldem. Napisz listy w ich imieniu.